Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pelletkachel en Pellets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Pelletkachel en Pellets

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    PS Ik ken er eentje in onze familie die ook altijd zeurt over buren die hout stoken in haard, of cassette of... maar zelf rijdt hij met een diesel van 18 jaar oud .
    Sommigen zouden toch beter eerst de hand in eigen boezem steken hé.
    Een diesel blijft geen uren onder je slaapkamerraam staan ... slecht vergelijk.
    Hier in de wijk heeft iemand een houtkachel, als die aan is, dan stinkt heel de wijk en is het voor eenieder onmogelijk om met open raam te slapen en soms is het zo erg dat men met moeite buiten kan rondlopen.

    Het is aangenaam voor wie het heeft, maar in woonwijken woont iedereen te dicht op elkaar om zoiets te gebruiken zonder buren te storen.
    De ene heeft er last van, de andere niet ... heeft niets te maken met eerst naar zichzelf eens kijken.
    Er zijn ook mensen met allergieën of andere ademhalingsproblemen.

    Feit is dat men op vele plaatsen maar 3 meter van de buur zit en hoge schouwen vaak verboden zijn.
    Het is als met muziek ... geen probleem zonder directe buur, maar storend voor wie kortbij woont.
    En als men dan nog in een dal woont, dan blijft die rook meer hangen dan op een top.

    Ik ben niet een klager dat daarvoor stappen zou ondernemen, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet storend mag vinden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Pelletkachel en Pellets

      Mijn persoonlijke situatie.
      Zonnepanelen op ons dak en een klein warmtepompje in gebruik,
      dat samen met een gascondensatieketel en een gascasette voor wat gezelligheid.
      Verleden week kreeg ik mijn afrekening gas en elektriciteit, totaal 1.107€ voor een gans jaar
      netvergoeding en alles inbegrepen.
      Ontvangen GSC over dat jaar ongeveer 1.400€ maakt dus een overschot van een kleine 300€.
      Ook zonder GSC maar met een doordacht systeem kunnen zonnepanelen nog steeds lonend zijn en een warmtepompje
      kost een stuk minder dan een pelletkachel.

      Comment


      • #18
        Re: Pelletkachel en Pellets

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ook zonder GSC maar met een doordacht systeem kunnen zonnepanelen nog steeds lonend zijn en een warmtepompje
        kost een stuk minder dan een pelletkachel.
        En het is bovendien in meerdere opzichten beter voor het milieu ... "Laat ons een boom en wat gras dat nog groen is "
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #19
          Re: Pelletkachel en Pellets

          Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
          "Laat ons een boom en wat gras dat nog groen is "
          We zeggen het wel maar doen het niet. Het zijn altijd de anderen die in de fout gaan ! Hiervan zijn oneindige voorbeelden.
          Wij bezitten ook een pelletkachel, hebben deze aangeschaft om als bijverwarming de hoofdverwarming te ondersteunen en in tussenseizoenen te vervangen. Ons idee was goed maar het resultaat is niet wat we hadden verwacht. Ik zou geen pellet meer aankopen.
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #20
            Re: Pelletkachel en Pellets

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Het is een Mercedes, welk type weet ik niet. Ik zou moeten vragen hoeveel km per jaar, maar ik denk zowat als wij, dus max 15.000km/jaar.
            Wat ik wel weet dat wanneer hij hier bij ons vertrekt, we bij het starten een momentje het achterste van de auto niet zien, en ook dat als wij samen op stap gaan wij NOOIT achter hem willen rijden, of we moeten de buitenlucht afsluiten, en dan werkt de airco niet zo goed.
            Wij hebben geen hoogrendement houtkachel, maar een gewone 'cassette' zoals ze dat noemen, wij blazen er elk jaar zo'n 6 m³ droge es en beuk door, de uitlaat onze schouw is zeker 9 à 10 meter hoog, en van de zes dichtste buren zijn er zes die hout stoken 's winters, waarvan een drietal zoals wij, beetje bijverwarming en voor de gezelligheid .

            Wij hebben veel meer last van stinkende barbecue's van de buren tijdens de zomer als wij op ons terras zitten, want die dingen staan te roken en te stinken op bijna grondnivo, maar daar zeuren wij niet over.
            Als het te erg wordt gaan we gewoon binnen zitten, of doen we een terrasje elders .
            Hoe geraakt die mens dan door de rookkeuring vraag ik me af ? Maar ik vraag me dat wel meer af als ik vrachtwagens uit Absurdistan zie gas geven. Ik denk dat die mens met nieuwe injectoren, gloeibougies, klepsteelrubbers en een pompafstelling voor de rookvertraging wel eens zou kunnen gebaat zijn. Voor een echt oude Benz zijn die eerste drie zelfs geen extreem dure ingreep en alle stukken zijn nog verkrijgbaar.

            Maar ik hoor dat je droge es en beuk gebruikt, als de helft van de mensen eens dat zou willen inzien dan was de helft van deze vervuiling al uitgesloten.

            Comment


            • #21
              Re: Pelletkachel en Pellets

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Hoe geraakt die mens dan door de rookkeuring vraag ik me af ? Maar ik vraag me dat wel meer af als ik vrachtwagens uit Absurdistan zie gas geven. Ik denk dat die mens met nieuwe injectoren, gloeibougies, klepsteelrubbers en een pompafstelling voor de rookvertraging wel eens zou kunnen gebaat zijn. Voor een echt oude Benz zijn die eerste drie zelfs geen extreem dure ingreep en alle stukken zijn nog verkrijgbaar.

              Maar ik hoor dat je droge es en beuk gebruikt, als de helft van de mensen eens dat zou willen inzien dan was de helft van deze vervuiling al uitgesloten.
              Juist daarom zouden zij die zeuren over de rookhinder tijdens de najaars/winteravonden beter eens trachten te weten te komen wat er door die stinkers gebruikt wordt als brandstof.
              Meestal scheren ze direct ALLE houtstokers over dezelfde kam. Ik ken er hier eentje die bijna niks anders stook dat resten van gelamineerde en/of gestratifieerde platen. Ook al hun petflessen gaan door de 'alles'brander. Wij hebben er geen last van doordat de wind omzeggens nooit uit die richting komt, maar dat het stink kan ik me gerust inbeelden.

              Wij geven elk jaar tegen de 600 euro uit voor die 6 m³ es en beuk. En het zijn wel degelijk m³ hé en geen stère, want zo lopen er nog een pak in de val door de veel goedkopere aanbiedingen in stère... ze staan dan versteld hoe weinig hout ze maar hebben wanneer het netjes gestapeld is. Twee m³ brandhout is ongeveer = 3.5 stère brandhout.
              En de grootste bandieten bieden brandhout aan in m³ en leveren stère aan de onwetenden .

              Zo zie je maar dat er verschil is tussen hout stoken en hout stoken, maar ach ja, het is zo veel makkelijker om meteen maar iedereen die hout stookt over dezelfde kam te scheren hé.
              Last edited by Guest17; 11 oktober 2017, 13:41.

              Comment


              • #22
                Re: Pelletkachel en Pellets

                Als je gewoon droog hout of pellets stookt is er zeker geen been aan gebroken; de schadelijke stoffen die vrijkomen als je pvc ( petflessen e.d. ) opstookt is wel andere koffie .

                Grts
                Maurits

                Comment


                • #23
                  Re: Pelletkachel en Pellets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                  Als je gewoon droog hout of pellets stookt is er zeker geen been aan gebroken; de schadelijke stoffen die vrijkomen als je pvc ( petflessen e.d. ) opstookt is wel andere koffie .

                  Grts
                  Maurits
                  Even scherpslijpen : PET flessen hebben niks met PVC te maken, het is een compleet ander polymeer maar dit wil niet zeggen dat het verhaal onjuist is. PET bevat aromatische stukken, net als piepschuim (PS) en veroorzaakt een enorm roetende vlam. Ze gebruiken in de praktijk de vlamtest om het te identificeren, probeer maar eens met een stukje PE (verpakkings-krimpfolie) te verbranden en vergelijk met een schilfer PETfles. Heel ongezond omwille van de kankerverwekkende roetverbindingen (roet is een verzamelbegrip).
                  PVC is een ander verhaal, die molecule bevat chlooratomen, in de hel van de verbranding en zeker bij een te lage temperatuur gaan zich allerhande verbindingen vormen zoals het erg zure HCl en een heleboel verbindingen die thuis horen in de familie van de dioxines. Hoe herken je PVC ? Je gloeit een stukje VOB draad uit in een blauwe vlam (geen kaars of aansteker) tot je na enkele seconden geen verkleuring meer ziet, duw de hete draad een seconde tegen het plastic en hou het weer in de vlam : de groene kleur wist ondubbelzinnig op de aanwezigheid van Cl in de kunststof.
                  In principe kan je in een ideale verbranding aromaten zoals PET compleet kapot krijgen tot relatief onschuldige producten zoals CO2 en water. Pas op : in principe !!!
                  Een verbrandingsoven geraakt zeer dicht in die buurt van die ideale verbranding maar om even de puntjes op op de i te zetten : ook zij kunnen geen atomen verbranden, ik zou niet weten hoe.

                  Om even terug tot het topic terug te keren : het demoniseren van mensen die met hout stoken neemt soms waanzinnige proporties aan en veel politiekers weten niet waarover ze praten als ze alle houtkachels gelijk schakelen van een vuurkorf tot een hogerendementskachel. Pellets worden volgens mij gemaakt in een veelal ander werelddeel, hopelijk als bijproduct van een ander proces.....

                  Ik wil het nog even hebben over die zg hogerendementskachels, toen ik nu 19 jaar geleden onze Heta SL15 kocht heb ik zowat alle winkels afgedweild van West- en OostVlaanderen, tot in Leuven toe (Standaard AHZ). Veel verkopers kenden zelfs de energiedichtheid van hout niet en sommigen raadden me aan om te stoken met pallethout (Tjoeke tjoeke tjoeke een stove van Broucke zal iedereen wel kennen van de radio zeker). In elk van die winkels ben ik afgekomen met de meest onmogelijke vragen gaande van : wat zijn de verschillen in verbrandingsproceduren ? wat is secundaire verbranding ? waarom geeft een tegelkachel stralingswarmte en een houtkachel convectiewarmte (ik twijfelde tussen tegelkachel en houtkachel), waarom zijn alle houtkachels zwart ? Ze moet gedacht hebben dat ze in Beernem het hek hadden laten open staan denk ik
                  Nu, even terzake : er is maar een zaak waar ik de juiste antwoorden kreeg en dat was bij Ignis langs de baan Gent-Oudenaarde (mag ik dat schrijven ?).
                  Gezien het feit dat er hier als hoofdverwarming jaarlijks een 16 m^3 droge eik en beuk door gaat wil dat na 19 jaar als iets zeggen denk ik, ik merk weinig of geen sporen van slijtage. Tot hun grote voldoening hebben wijlen mijn collega Noel (SL16), oude vriendin Cecile (SL15 en nog 2 andere voor in haar bnb afdelingen) en onlangs mijn zoon er ene gekocht. Ik hoor niks anders dan positief nieuws van hen. Maar goed : het kost wél wat, ik ga daar niet flauw over doen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Pelletkachel en Pellets

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Juist daarom zouden zij die zeuren over de rookhinder tijdens de najaars/winteravonden beter eens trachten te weten te komen wat er door die stinkers gebruikt wordt als brandstof.
                    Meestal scheren ze direct ALLE houtstokers over dezelfde kam. Ik ken er hier eentje die bijna niks anders stook dat resten van gelamineerde en/of gestratifieerde platen. Ook al hun petflessen gaan door de 'alles'brander. Wij hebben er geen last van doordat de wind omzeggens nooit uit die richting komt, maar dat het stink kan ik me gerust inbeelden.

                    Wij geven elk jaar tegen de 600 euro uit voor die 6 m³ es en beuk. En het zijn wel degelijk m³ hé en geen stère, want zo lopen er nog een pak in de val door de veel goedkopere aanbiedingen in stère... ze staan dan versteld hoe weinig hout ze maar hebben wanneer het netjes gestapeld is. Twee m³ brandhout is ongeveer = 3.5 stère brandhout.
                    En de grootste bandieten bieden brandhout aan in m³ en leveren stère aan de onwetenden .

                    Zo zie je maar dat er verschil is tussen hout stoken en hout stoken, maar ach ja, het is zo veel makkelijker om meteen maar iedereen die hout stookt over dezelfde kam te scheren hé.
                    Zo herkenbaar Zo zijn er ook die per ton verkopen, een paar dagen in de regen liggen brengt ook geld op
                    Ik koop droog per stère los gekipt, zou eens moeten kijken hoeveel ik betaal maar ze komen per 2,5 dat is een uurtje voeren en stapelen. Vroeger liet ik hier 16 m^3 kippen en daar ben je wel even warm van.
                    Zoals je wel zal weten ben ik een Scandinavië-fanaat. In Zweden wordt er op het platteland enorm veel met hout gestookt, veelal berk. Het vele naaldhout gaat naar de papierindustrie. Ik zag cijfers van de landen met de properste lucht en Zweden zat maar weer mooi bij bij de top drie.

                    En om af te ronden : ik heb nog nimmer meegemaakt dat er hier volk over de vloer kwam die vonden dat het hier buiten stonk naar verbranding (buren heb ik niet echt). Ik moet gewoon vaststellen dat de "vuiligheid" in de schouw (ik kuis ze zelf) zich beperkt tot fijn wit stof dat zich verzamelt in de onderste ruimte beneden de buis. Van creosootafzet(teer) is gewoon geen sprake.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Pelletkachel en Pellets

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Zo herkenbaar Zo zijn er ook die per ton verkopen, een paar dagen in de regen liggen brengt ook geld op
                      Ik koop droog per stère los gekipt, zou eens moeten kijken hoeveel ik betaal maar ze komen per 2,5 dat is een uurtje voeren en stapelen. Vroeger liet ik hier 16 m^3 kippen en daar ben je wel even warm van.
                      Zoals je wel zal weten ben ik een Scandinavië-fanaat. In Zweden wordt er op het platteland enorm veel met hout gestookt, veelal berk. Het vele naaldhout gaat naar de papierindustrie. Ik zag cijfers van de landen met de properste lucht en Zweden zat maar weer mooi bij bij de top drie.

                      En om af te ronden : ik heb nog nimmer meegemaakt dat er hier volk over de vloer kwam die vonden dat het hier buiten stonk naar verbranding (buren heb ik niet echt). Ik moet gewoon vaststellen dat de "vuiligheid" in de schouw (ik kuis ze zelf) zich beperkt tot fijn wit stof dat zich verzamelt in de onderste ruimte beneden de buis. Van creosootafzet(teer) is gewoon geen sprake.
                      Wij stoken in ons buitenhuisje in het zuiden des lands met een Morsö houtkachel.
                      Die heeft uiteraard een secundaire verbranding enz.
                      Geen probleem blijkbaar in een weinig bevolkt gebied (er werden zelf premies voor gegeven), en het werk hoort bij het weekendgevoel, maar ik heb zo mijn bedenkingen om dat vandaag in ons volgebouwd Vlaanderen nog te doen.
                      Het is bovendien ook ongezond voor wie binnen zit.
                      Last edited by palombian; 11 oktober 2017, 20:51.

                      Comment


                      • #26
                        Pelletkachel en Pellets

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Zo zie je maar dat er verschil is tussen hout stoken en hout stoken, maar ach ja, het is zo veel makkelijker om meteen maar iedereen die hout stookt over dezelfde kam te scheren hé.
                        Zo ziet men maar weer eens dat enkel wat jij doet of denkt goed is, dan zijn anderen de moeilijke.
                        Als het over iets anders gaat wat jij niet hebt of denkt, dan zijn het ook de anderen die niet goed zijn.

                        Maar eens aanvaarden dat anderen gewoon een andere mening hebben ... dat zal er nooit eens van komen zeker?

                        Wat de prijs van pellets betreft, een kennis werkt bij de grootste fabrikant voor België welke leveren aan alle groothandelaars alsook deze voor Brico, Hubo, Makro, ... volgens hem vertienvoudigen zij hun aankoopprijs.
                        Daar valt dus dik mee te verdienen. [emoji1]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Pelletkachel en Pellets

                          Natuurlijk is daar dik mee te verdienen!! zo een pelletproduceermachine werkt continu 24 / 24 & 7 op 7 ; daar moet ik geen tekeningetje bij maken.
                          En als er dan eentje met fors lager geprijsde pellets op de markt verschijnt kan die zeker de gevestigde waarden niet onderuit halen want wij: domme consumenten dat we zijn zeggen dan in koor : zo goedkoop ????? dat is vast en zeker dikke brol !!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Pelletkachel en Pellets

                            Toen de tarwe zeer goedkoop stond, bedacht een Oost-Vlaamse boer een systeem om in een kachel een systeem
                            te bouwen om zijn tarwe als stookmiddel te gebruiken.
                            Van het een kwam het ander, dus ook eens proberen korrels (dierenvoeders) te branden.
                            Toen een voederbedrijf dat te weten kwam, kwamen deze op het idee om hout in hun korrelpersen te verwerken.
                            Ik heb in het verleden die tarwe zien branden, een mooie omzeggens bijna blauwe vlam.
                            Probleem is dat ze daar eigenlijk alles kunnen door draaien wat brandt, van droog gras over mais, tarwe, houtzaagsel
                            enz. beste is natuurlijk afval van eik of beuk.
                            En er bestaat tegenwoordig natuurlijk ook een keurlabel op, maar aardgas is per Kwh nog steeds iets goedkoper KLIK

                            Comment


                            • #29
                              Re: Pelletkachel en Pellets

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Wij stoken in ons buitenhuisje in het zuiden des lands met een Morsö houtkachel.
                              Die heeft uiteraard een secundaire verbranding enz.
                              Geen probleem blijkbaar in een weinig bevolkt gebied (er werden zelf premies voor gegeven), en het werk hoort bij het weekendgevoel, maar ik heb zo mijn bedenkingen om dat vandaag in ons volgebouwd Vlaanderen nog te doen.
                              Het is bovendien ook ongezond voor wie binnen zit.
                              Morsø en Jøtul-kachels zijn er in vele formaten en uitvoeringen en worden erg veel gebruikt op het platteland van Noorwegen en Zweden. Ik denk dat ze niet te vergelijken zijn met Heta of ABC (allebei Deens).
                              Als noodverwarming heb ik hier al 30 jaar een Belgisch fabrikaat staan : Frasa (gietijzer met ruit). Als ik dat concept vergelijk met onze Heta dan zitten daar ontzettend veel denkfouten in, ze hebben hem destijds laten ontwerpen door designer Xavier Donck wat natuurlijk heel chiek oogt op de verkoopfolder...
                              Die ruit kan ik onmogelijk proper houden en als je zou zien hoe ze vastgezet is zal je verstaan waarom ze al een paar keer "ping" deed, altijd handschoenen nodig om te openen, bij de Heta kan dat met de blote hand, als ik de bovenste rooster verschuif naar de stand "open" dan stel ik vast dat er zich daarachter as heeft opgebouwd, de roosteropeningen komen niet vrij en de as valt niet door, enfin, ik kan zo nog een tijd doorgaan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Pelletkachel en Pellets

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                Morsø en Jøtul-kachels zijn er in vele formaten en uitvoeringen en worden erg veel gebruikt op het platteland van Noorwegen en Zweden. Ik denk dat ze niet te vergelijken zijn met Heta of ABC (allebei Deens).
                                Als noodverwarming heb ik hier al 30 jaar een Belgisch fabrikaat staan : Frasa (gietijzer met ruit). Als ik dat concept vergelijk met onze Heta dan zitten daar ontzettend veel denkfouten in, ze hebben hem destijds laten ontwerpen door designer Xavier Donck wat natuurlijk heel chiek oogt op de verkoopfolder...
                                Die ruit kan ik onmogelijk proper houden en als je zou zien hoe ze vastgezet is zal je verstaan waarom ze al een paar keer "ping" deed, altijd handschoenen nodig om te openen, bij de Heta kan dat met de blote hand, als ik de bovenste rooster verschuif naar de stand "open" dan stel ik vast dat er zich daarachter as heeft opgebouwd, de roosteropeningen komen niet vrij en de as valt niet door, enfin, ik kan zo nog een tijd doorgaan.
                                Morso is Deens.
                                Zo een Frasa heb ik nog gedemonteerd op zolder staan, als iemand stukken nodig heeft ?

                                Comment

                                Working...
                                X