Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Als je zoiets https://qz.com/791230/nograndinavi-v...ase-them-away/ ziet in je haventje aankomen dan begrijp ik de lokale protesten...
    Verschrikkelijk .
    En als je dan weet dat ze op een paar uur bvb. Venetië gezien hebben... wanneer je weet dat je ongeveer een week nodig hebt om iets van Venetië te zien.
    Maar ja het is nog niet veel veranderd sedert 1969, toen was er ook reeds de film "If it's tuesday, this must be Belgium"

PS Santa Cruz de La Palma is de 'hoofdstad' van La Palma, en heeft een goeie 15.000 inwoners. Met de kerst komen er op een paar dagen zo'n 17.000 passagiers en 7.000 bemanningsleden van cruiseschepen aan. Je zult zeggen dat valt nog mee, een dikke verdubbeling van de 'bevolking', maar als je weet dat die massa zich in die ene winkel/souvenirshop-straat van La Palma concentreert die een lengte heeft van ongeveer 550 meter...dan weet je het wel, en kan je je er misschien toch iets bij voorstellen.
    Last edited by Guest17; 10 oktober 2017, 08:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Verschrikkelijk .
      En als je dan weet dat ze op een paar uur bvb. Venetië gezien hebben... wanneer je weet dat je ongeveer een week nodig hebt om iets van Venetië te zien.
      Maar ja het is nog niet veel veranderd sedert 1969, toen was er ook reeds de film "If it's tuesday, this must be Belgium"

PS Santa Cruz de La Palma is de 'hoofdstad' van La Palma, en heeft een goeie 15.000 inwoners. Met de kerst komen er op een paar dagen zo'n 17.000 passagiers en 7.000 bemanningsleden van cruiseschepen aan. Je zult zeggen dat valt nog mee, een dikke verdubbeling van de 'bevolking', maar als je weet dat die massa zich in die ene winkel/souvenirshop-straat van La Palma concentreert die een lengte heeft van ongeveer 550 meter...dan weet je het wel, en kan je je er misschien toch iets bij voorstellen.
      Awel merci... maar da wist ik nie !!!
      Laat deze kelk maar gerust aan mij voorbijgaan!

Allemaal nog veel plezier met de cruise

Mvg
      Maurits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Off topic :

Zelfs dichter bij huis is het goed te merken. Ik zag voor het eerst de Aletschgletsjer in 1980, toen ik er nog eens kwam in 2010 kon ik mijn ogen niet geloven, hij was bijna niet meer te zien van op hetzelfde punt waar we stonden in 1980. Het is nochtans één van de Europese gletsjers die het minst zou te lijden hebben van de opwarming, maar toch is hij reeds 100 m minder dik geworden. Op het net zijn genoeg foto's te vinden met vergelijkingen vroeger/nu.

Evenzo met de Rhonegletsjer. In 1970 parkeerde je voor het hotel Belvédčre daar en na een paar tientallen meter achter het hotel liep je zo de ijsgrot binnen. Nu is het vanaf de parking verdorie reeds een hele wandeling om aan de gletsjer/ijsgrot te komen. Nu wordt deze gletsjer tijdens de zomermaanden reeds met witte zeilen afgedekt in een poging om de zon wat te weerkaatsen, want tegen 2100 zou deze gletsjer volledig verdwenen zijn.

En dat zal wel met elke gletsjer in Europa en elders het geval zijn.

Onvoorstelbaar hoeveel er is veranderd is 40/50 jaar.

On topic : wij gaan nu al jaaren tijdens de winter naar La Palma (Canarische eilanden) en iedereen die in een hotel op La Palma verblijft weet dat indien je aan het rijden bent naar de hoofdstad en je ziet een cruiseschip of schepen liggen in de haven, dat je dan beter meteen rechtsomkeer maakt. Santa Cruz de la Palma is al niet groot, en als ze er dan nog eens een meute van duizenden tegelijk uit die cruiseschepen op loslaten is het er niet meer te doen.

Tazacorte aan de Oostkust heeft ook een grote nieuwe haven gebouwd met aanlegmogelijkheden voor cruiseschepen... tot ze beseften dat Tazacorte zelf helemaal niet klaar was om die grote meutes op te vangen, ook al is het maar voor één dag. Nu zijn ze blij dat het bij het aanleggen van één cruiseschip gebleven is (het was voor een soort test) en dat ze er nu (voorlopig ?) wegblijven.

Er werd alleszins reeds genoeg parking voorzien voor de horden bussen die de passagiers van de cruiseschepen moeten vervoeren .
        Maar de parking ligt er nu reeds jaren elke dag zo bij.

Als er ooit cruiseschepen in het rustige Tazacorte gaan aanleggen dan zien ze ons niet meer op La Palma.
        Ik was twee keer bij de Österdalsisen uitloper van Svartisen, de eerste keer was in 1982 en toen al stonden er borden met waar ooit de ijsgrens was. 25 Jaar later was ik er opnieuw en ik vreesde het allerergste, hoewel : al bij al viel het nog mee. Blijkbaar is de ene locatie de andere niet.
        Nog zo'n verhaal is Jökulsárlón in Zuid-IJsland, toen ik er voor het eerst was in 1984 was er daar geen volk en waren er dus ook niet die verdomde amfibieboten. Dan kwamen de boten die rond 2000 nog tot bij de ijsgrens vaarden, dat is nu compleet onmogelijk, het duurt gewoon te lang. Vriend Jónas die vroeger nog gidste naar Kverkfjöll op de Vatnajölull is er mee gestopt : te gevaarlijk volgens hem. Telkens als er een schip aankomt in de haven van Akureyri bestellen ze SBA Nordurleid 40 bussen of meer, die komen allemaal op hetzelfde moment toe bij Myvatn, dat is : vanaf 10 uur. En dan zijn er nog randdebielen die de opwarming van de hand doen als een fabeltje om CO2 taks te kunnen heffen. Wist je dat ik in mijn 2e lic als keuzevak milieusanering heb genomen, dat was 1980. Er waren toen al gegevens over de CO2 stijging. Iedereen wist van het gedrag van CO2 naar warmte/licht toe maar niemand had gedacht dat het zo snel zou gaan en dan nog in die mate. Eerlijk gezegd vrees ik dat de oplossing voor dit probleem onbestaande is.... En de natuur ? Die heeft geen geweten hoor, "moedertje natuur" is een op dat vlak een meedogenloze planeet, maar ze is wél eerlijk in haar gedrag, dat wel.
        In feite is er maar één oplossing, maar die mag niet vernoemd worden hoewel Prof Vermeersch het al schreef in zijn boek " de ogen van de panda" : we zijn met te veel. Hoe we dat gaan oplossen vragen we ons niet af, het kan ook niet.
        Het grote doemscenario voor mij is de natuur die zelf ingrijpt, ik denk daarbij aan de J-curve van de bevolking, alleen in de wiskunde lopen die tot oneindig, in de natuur kennen we dat ook : de populatie van lemmingen bv vertoont om de paar jaar ook zo'n curve, typisch is dat ze allemaal instorten op een dramatische manier. Weet je nog de uitbarsting van de Eyjafjallajökull die het hele W-Europese luchtverkeer plat legde, dat was een vulkaantje van niks hé, zijn grote broer ernaast (de Katla) wordt uur na uur gemonitored, wat kan er aan gedaan worden ? NIKS.
        In 1783 was er een maandenlange uitbarsting van de Laki-vulkaan, we weten uit geschriften dat we toen 2 jaar geen zomer hebben gehad en de lucht bevatte zoveel stof dat de zon overdag rood was.
        Of neem het ebola-virus : razend dodelijk en besmettelijk maar erg doen : hij roeit op een recordtijd zijn doelpubliek uit. AIDS is heel wat slimmer, die houdt zich maanden gedeisd, plant zich voort en breekt dan uit. Hoewel : het ligt grotendeels aan jezelf als je het oploopt. Dat die twee virussen eens hun sterkste krachten bundelen, dan hebben we als mensheid een enorm probleem, op 48 uur is een virus de wereld rond.
        Enfin genoeg doemdenkerij voor vandaag.

Comment

Working...
        X