Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slimline radiator : tips en 1000W genoeg voor kamer van 11m2 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Slimline radiator : tips en 1000W genoeg voor kamer van 11m2 ?

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Dat is een eeuwige dooddoener: eerst een tussenmedium (olie) opwarmen en dan die warmte afgeven aan de lucht is allesbehalve efficiënt (en elke omzetting van energie kost energie). Als je het ding opstart moet je vrij lang wachten eer er iets uitkomt, en als de ruimte niet meer moet verwarmd worden best op voorhand afzetten want anders geeft die radiator nog een hele tijd nutteloze warmte af. Op voorhand afzetten en op warmte moeten wachten bij het aanzetten doen het comfort voor een groot gedeelte teniet. Een elektronisch geregelde radiator houdt de temperatuur véél en véél stabieler dan zo'n olieding hoor.
    Met deze stelling is ook geen enkele centrale verwarming nog goed ... radiators opwarmen door water te verwarmen welke bij bereikte temperatuur ook nog warm blijven.

Met een deftige olie-radiator valt een gelijkaardig effect te bekomen en dat werkt voor de meeste situaties prima.
    Dat het iets trager opwarmt had ik al aangegeven, maar dat recupereert men door ook iets vroeger te kunnen uitzetten en de restwarmte te gebruiken.

Het is een ideale oplossing voor ruimten die langere tijd verwarmd moeten worden en wat mij betreft ook veiliger dan andere systemen met rechtstreekse straling.
    Rechtstreekse straling heeft natuurlijk ook voordelen ... de opstart is sneller.

Wat comfortabel is ... dat is steeds een persoonlijke ervaring.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Slimline radiator : tips en 1000W genoeg voor kamer van 11m2 ?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Wat comfortabel is ... dat is steeds een persoonlijke ervaring.
      Tja, vooraf de verwarming (in dit geval elektrische olieradiator) moeten komen aanzetten en er aan denken dat je ze ook een tijdje voor je de kamer verlaat moet uitzetten noem ik alles behalve comfortabel. Je ent gewoon een nadeel van een conventionele centrale verwarming radiator op een soort verwarming waar je dat nadeel niet hebt (ik heb het dan wel over een klassieke elektro convector die de lucht verwarmt, geen stralingspaneel dus).
      Plus het rendement: weerstand verwarmen, olie verwarmen, die dan de wand van de radiator verwarmt en die wand kan dan eindelijk zijn warmte aan de lucht afgeven.
      Maar het heeft enig succes omdat het "eruit ziet als een CV radiator".

Stralingspanelen zijn al helemaal ongeschikt om een ruimte te verwarmen: kunnen interessant zijn als een persoon een tijdje op een welbepaalde plaats vertoeft in vrij grote, een niet verwarmde ruimte, dan kan je zorgen dat die persoon geen kou heeft zonder de hele ruimte te moeten opwarmen.
      Last edited by nete; 28 september 2017, 12:22.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Dat is een eeuwige dooddoener: eerst een tussenmedium (olie) opwarmen en dan die warmte afgeven aan de lucht is allesbehalve efficiënt (en elke omzetting van energie kost energie). ...
        Dit is pas de eeuwige dooddoener. Wat jij bedoeld is dat bij het omzetten van elektrische energie naar bvb. mechanische energie, de efficiëntie geen 100% is en een deel omgezet wordt naar een andere energievorm, bvb. door wrijving, naar warmte. In 99,9% van de gevallen komt 'verloren' energie uiteindelijk vrij onder de vorm van warmte.

Bij het omzetten van energie naar warmte, bvb. elektrische energie, heeft men juist wel een volledige omzetting. De radiator komt echt niet in beweging hoor. Zou die dat toch doen, dan komt die bewegingsenergie door wrijving uiteindelijk toch nog als warmte vrij. Alle elektrische apparaten dragen bij aan de verwarming van je huis. Enkel het licht van de lampen dat door de ramen naar buiten gaat is verloren energie.

Bij een olieradiator gaat dus alle elektrische energie als warmte de olie in en die geeft alle warmte af aan de kamer. Dit systeem is 100% energie-efficiënt
        Waar energie 'verloren' gaat is in het produceren en transporteren van de elektriciteit. Het verlies mag dan wel onder de vorm van warmte zijn, maar is niet op de plaats waar we ze willen hebben.

On topic:
        1kW elektriciteit is merkelijk duurder dan 1kW gas of stookolie. Als je de radiator die je al hebt kan gebruiken, dan is dit de goedkoopste oplossing. Er mag al veel verloren gaan voor je aan de kost van verwarmen met elektriciteit komt.
        Het kan uiteraard wel zijn dat andere factoren, bvb. gebruiksgemak, in het voordeel van andere technieken zijn.

Naast warmtepompen heb je ook de elektrische accumulatoren die 's nachts (op nachttarief) warmte in stenen steken en die overdag, d.m.v. geforceerde convectie met lucht, opnieuw vrijgeven. Het systeem heeft echter ook zijn nadelen.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik ken er helemaal niks van, maar als ik hier lees dat een soort 'stralingswarmte' in feite niet kan, dan vraag ik me af hoe die verwarmers werken die op ons terras hangen.
          Men noemt die 'Heatpanels'. Je ziet niks (ik bedoel rood gloeiend of licht of zo) en toch heeft iedereen die er onder zit lekker warm buiten op het terras tijdens de tussenseizoenen !?!?
          Zijn dit dan ook een soort 'slimme radiators' of is dit nog iets anders ?

Die die wij buiten hebben hangen zien er ongeveer uit als deze :
          Die van ons vind ik niet meer terug op het www.

Of is dit gewoon toch infrarood waarvan het licht is afgeschermd !? Ik zou het begot niet weten, maar ik ga ze niet openmaken om te weten hoe het werkt .
          Ze zijn heel efficiënt en dat is het voornaamste.

Comment

Tja, vooraf de verwarming (in dit geval elektrische olieradiator) moeten komen aanzetten en er aan denken dat je ze ook een tijdje voor je de kamer verlaat moet uitzetten noem ik alles behalve comfortabel.
            Dat is hetzelfde als zeggen dat het nadeel van een auto is dat je moet schakelen ... maar als dat een nadeel is, dan koop je ene met een automaat.

Als een radiator op- of afzetten een nadeel is, dan koop je eentje met een automaat (schakelklok) ... niet meer, niet minder.

Plus het rendement: weerstand verwarmen, olie verwarmen, die dan de wand van de radiator verwarmt en die wand kan dan eindelijk zijn warmte aan de lucht afgeven.
            En het voordeel dat als je dat spel uitschakelt, je toch nog een tijd van warmte kan genieten ... men kan alles ombuigen in een voor- of nadeel, maar zoals met alles is het afhankelijk van ieders gebruik.
            Een voordeel is ook dat de lucht niet verdroogt door de uitgestraalde warmte. Er is dus een goede luchtcirculatie, wat ook goed is voor de gezondheid.
            Ik lees in de openingspost van dit topic dat het gaat om een slaapkamer van de dochter te verwarmen ... als men daar in komt, dan is dat meestal niet om direct te vertrekken, handig kan het dus ook zijn om van die restwarmte nog even te profiteren.
            Meestal gaan kinderen rond hetzelfde uur slapen, dus ook eenvoudig met een schakelklok in te stellen dat het op het juiste uur de juiste temperatuur is en/of blijft.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Rendement bij electrische verwarming is altijd 100%. Je zet hoogwaardige energie (electriciteit) om in de laagste (warmte).
              Al je electriciteitsverbruik in huis wordt uiteindelijk warmte, zelfs je TV, ventilator en zelfs je koelkast.

En stralingswarmte bestaat wel degelijk, maar werkt plaatselijk. Enkel als je direct het paneel kan zien zal je de warmte voelen, en die gaat ook de kamer opwarmen maar langzamer omdat het vermogen kleiner is.

Een olieradiator geeft ook stralingswarmte, zelfs vloerverwarming doet dat.

De warmte die we van de zon krijgen is het beste voorbeeld. Allemaal stralingswarmte!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Of is dit gewoon toch infrarood waarvan het licht is afgeschermd !?
                Infrarood is gewoon warmte Ivan en heeft eigenlijk niets met licht, in licht afkomstig van een gloeilamp bv. zit een deel infrarood,
                warmte dus hoort er gewoon bij en ligt net naast het spectrum zichtbaar licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Infrarood is gewoon warmte Ivan en heeft eigenlijk niets met licht, in licht afkomstig van een gloeilamp bv. zit een deel infrarood,
                  warmte dus hoort er gewoon bij en ligt net naast het spectrum zichtbaar licht.
                  Met licht bedoel ik, dat als die dingen aanstaan, ze volledig zwart blijven, je ziet niks gloeien (licht).
                  Onze buren hebben er ook een terrasverwarmer aan de muur hangen, maar daar zie je dus effectief twee lange rode dingen gloeien als ie aan staat.

Bij ons blijven ze zwart, en toch voelt het aan alsof er een IR spot op je gericht is.
                  Als ze aan of uit staan zien ze er dus net hetzelfde uit.

Maar ik ben blijkbaar noob op velerlei gebied .

Comment

De oudere quartz lampen die gloeien zichtbaar. De nieuwe panelen met een elektrisch verwarmd keramisch glas paneel worden maar ongeveer 130 C die zie je niet gloeien.

Comment

Working...
                    X