Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

printerprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: printerprobleem

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Maar als je maar 10 blad per maand drukt gaat het grootste deel van de inkt ook doorgespoeld worden tijdens het periodieke reinigen van de koppen, dat is een nadeel van alle inkjet printers.
    Alles heeft voor- en nadelen ... een laserprinter zit met een fuser en als die te lang blijft stilstaan, dan gaat de zachtste rol vervormen en wordt nadien de inkt niet goed meer ingebakken.
    Een tweede nadeel bij laser is dat de drum(s) en/of belt afneemt met de tijd en dat de toner niet zo goed meer gaat hechten en er spikkels of vlekken in de prints kunnen komen.
    Een derde nadeel aan laser is dat er een cleaning blade op de drum zit welke eveneens kan verduren (als men het zo mag noemen) en eveneens voor kwaliteitsproblemen kan zorgen.
    De ene printer heeft daar al sneller last van dan de andere, maar als men vroegtijdig de drum, fuser of enkele van die onderdelen moet vervangen, dan is dat mogelijks ook een dure aankoop geweest.

    Printers zijn in het algemeen niet zo duur op zicht, het zijn altijd de verbruiksgoederen die de doorslag geven in gebruikskost.
    Nu zijn door de massaproductie en de wegwerpmentaliteit die printers al goedkoper geworden dan vroeger, bij sommige toestellen is het zelfs goedkoper om bij lege cartridges de printer te vervangen dan er nieuwe cartridges voor te kopen.

    Afhankelijk van de kwaliteit van de printer en de afdrukmogelijkheden kan dat ook fors uiteenlopend zijn.
    Voor mijn inkjet printer koop ik zoals hiervoor gemeld 4 cartridges in XL formaat voor een 90€ (origineel product), voor mijn laserprinter betaal ik een 180€ per kleur ... een enorm verschil in kost, maar de afdrukkwaliteit is wel veel beter en de inkt verloopt niet als het papier daarna eens wat nattigheid tegenkomt.

    Het is heel moeilijk om voor anderen aanbevelingen te doen, alles hangt af van welke afdrukkwaliteit men wenst, papierformaat, doel van de afdruk, papierdikte en snelheid.
    Enkel het aantal prints per maand zegt weinig om raad te kunnen geven ... men moet heel de situatie kennen.

    Om een eenmalige brief naar een leverancier te sturen is zelfs de slechtste zwart/wit afdruk al goed genoeg, maar als men af en toe ook eens een flyer wil afdrukken waar kwaliteit wel nodig is ... dan kijkt men beter uit naar een iets betere printer.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: printerprobleem

      Ja het klopt wat je zegt Verseg maar jij spreekt daar over echt zeer extreme gevallen waarbij de printer jaren stil staat voordat de fuser gaat vervormen tot een ei. En het is dan ook nog niet bij alle modellen zo. En bij mijn weten is het fusermateriaal al de laatste 20 jaar niet meer van dit type.

      Dat een drum geen toner meer aantrekt kan ook maar ook dat zijn weer zeer extreme omstandigheden waarbij de printer ergens in een vochtige garage of tuinhuis staat of zo.
      In de praktijk staat de printer in een nette verwarmde huiskamer en komt daar niets aan.
      Het is wel zo dat een drum na ongeveer 10 000 prints sowieso aan vervangen toe is. Maar dat is dan model afhankelijk want de drum, cleaning blade en toner zitten meestal in 1 kit waardoor wat jij omschrijft eigenlijk nooit voorkomt want tegen dat het zover is, is de toner toch leeg en gaat die de container in samen met de drum.

      Zelf print ik niet zo heel veel en toch heb ik een HP laser z/w netwerkprinter. Maar sinds enkele jaren volg ik nu een opleiding en daar moeten we alle cursusmateriaal zelf afdrukken (ondertussen +/- 10 000 paginas). Dan ben je toch blij dat je een laser hebt die alles kan uitspugen aan hoge snelheid en recto verso. Voor een namaakdrum betaal ik rond de 30 euro en daar kan ik 2500 paginas mee drukken. Een origineel drum kost mij meer dan 100 euro en heeft er nog nooit in gezeten muv de eerste die bijgeleverd was.

      De printer heb ik ongeveer 4 jaar geleden gekocht voor ongeveer 450 euro.

      Je hebt wel een punt dat dit advies niet voor iedereen gelijk is. Toch heb ik vele jaren in de IT gewerkt en veel printers gezien. En naar mijn bescheiden mening is de laserprinter de beste aankoop als je documenten kantoor gericht zijn. Kleurlaser vind ik dan weer niet zo interessant omdat het zeer duur is in drums en de afdrukkwaliteit nog niet voldoende voor wat wij als fotografen verwachten.

      Ook even meegeven dat HP idd een moment van zwakte heeft gehad waarbij namaak inkjetpatronen niet meer aangenomen werden in de printers. Maar inmiddels hebben ze ingezien dat ze hiermee diep in hun vel aan het snijden waren en is dit niet meer het geval voor zover ik weet.

      Wil de TS dan toch weer een inktjet dan zou ik voor klein gebruik een Canon aanraden. Ik heb (ook professioneel) daar zeer goede ervaringen mee.

      Comment


      • #18
        Re: printerprobleem

        Ik heb voor een andere oplossing gekozen: inktjet voor kleur en een laserprinter voor zwartwit.
        De inkjet is een Canon en die werkt wonderwel zelfs na een tijd inactief te zijn, bij mijn Epson indertijd was dat wel even anders.
        Ook softwarematig nooit geen problemen met Canon gehad.
        De laserjet is een goedkope HP, niet altijd probleemloos bij softwareupdate maar het lukt uiteindelijk wel.
        Beide printers samen kosten nog geen 300 euro.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #19
          Re: printerprobleem

          Voor zwart-wit een HP1102W laserprinter van 79€ (bij de Carrefour). Originele toner hiervoor kost 75€ voor 1200 afdrukken.
          Ik gebruik namaaktoner van 17€ voor 1600 afdrukken. Werkt perfect en op 2 jaar bijna 5000 bladzijden afgedrukt.
          Wanneer ik een nieuwe namaak tonercartridge plaats, lees ik "HP dankt U voor het gebruiken van originele HP onderdelen"
          Het zijn geen hervulde HP tonercartridges. Gewoon volledig nieuwe namaak.

          Voor kleur een 10-jarige Canon inktjet Pixma IP5000 om soms foto's af te drukken voor bezoekers. Die printer wordt soms 3 maand niet gebruikt maar de kop is nooit verstopt (ik gebruik wél de originele Canon patronen)
          Ik heb ook een Canon A3 printer die maar 1 keer per jaar wordt gebruikt voor 50 afdrukken. Na een jaar stilstand zelfs niet nodig om een koppenreiniging te doen.

          Comment


          • #20
            Re: printerprobleem

            Hier al jaren een Canon MG 5250 printer als enige printer (vroeger nog combinatie met laser gehad). Sinds ik bij Action inkt voor deze printer ontdekt heb aan 10 euro voor alle 5 cartridges is die ene printer voldoende. Ik gebruik nu al een jaar of drie die cartridges en ondervind geen enkel probleem, ook niet qua kwaliteit van de afdrukken. Action heeft wel maar een beperkt aanbod van merken en types cartridges.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #21
              Re: printerprobleem

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Hier al jaren een Canon MG 5250 printer als enige printer (vroeger nog combinatie met laser gehad). Sinds ik bij Action inkt voor deze printer ontdekt heb aan 10 euro voor alle 5 cartridges is die ene printer voldoende. Ik gebruik nu al een jaar of drie die cartridges en ondervind geen enkel probleem, ook niet qua kwaliteit van de afdrukken. Action heeft wel maar een beperkt aanbod van merken en types cartridges.
              Ik heb de MG5350, blijkbaar dezelfde cartridges. Zal 'ns zien of ik bij ons in de Action de reeks kan vinden (526BK,C, M, Y; 525PGBK)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: printerprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                Dat valt wel mee, vind ik als ik mijn vorige post nalees.
                Als je vergelijkt met een willekeurig gekozen HP inktpatroon van 34 euro dat (theoretisch) 330 pagina's aankan in 3 kleuren voor 34 euro
                Je moet die dingen wel op de juiste plaats kopen. Heb toevallig een printertje dat met die dingen werkt. Heb die patronen gekocht voor 24 euro (de originele), en ik had ze eigenlijk voor 22.5 euro kunnen kopen (net iets te weinig rondgekeken).
                Het blijft natuurlijk duur... Als je heel weinig print kan je ook de versie kopen, met NOG minder inkt in en dan is het ongeveer de helft...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: printerprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  (526BK,C, M, Y; 525PGBK)
                  Dat zijn ze inderdaad !
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #24
                    Re: printerprobleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ja het klopt wat je zegt Verseg maar jij spreekt daar over echt zeer extreme gevallen waarbij de printer jaren stil staat voordat de fuser gaat vervormen tot een ei. En het is dan ook nog niet bij alle modellen zo. En bij mijn weten is het fusermateriaal al de laatste 20 jaar niet meer van dit type.
                    .../...
                    Dat een drum geen toner meer aantrekt kan ook maar ook dat zijn weer zeer extreme omstandigheden waarbij de printer ergens in een vochtige garage of tuinhuis staat of zo.
                    In de praktijk staat de printer in een nette verwarmde huiskamer en komt daar niets aan..
                    Extreme gevallen en jaren?
                    Sorry maar daar vergist u zich.
                    Al heeft niet elke printer daar even snel last van, toch blijft dit een veel voorkomend probleem en kan dit reeds op kortere tijd optreden.
                    Een drum dat helemaal geen toner meer aantrekt is dan wel eerder van iets anders afkomstig, minder goed aantrekken of met vlekken/stippen is wel vaak van de drum.

                    Het is wel zo dat een drum na ongeveer 10 000 prints sowieso aan vervangen toe is. Maar dat is dan model afhankelijk want de drum, cleaning blade en toner zitten meestal in 1 kit waardoor wat jij omschrijft eigenlijk nooit voorkomt want tegen dat het zover is, is de toner toch leeg en gaat die de container in samen met de drum.
                    Een kleurenprinter heeft verschillende cartridges met inderdaad elk zijn eigen drum, maar die zet dat eerst over naar een belt of andere drum.
                    Hier is de belt goed voor 100.000 prints (bij normaal gebruik) en de drums op de cartridges gaan zo lang mee als de capaciteit van de cartridges.
                    Die belt wordt dus niet vervangen met de cartridges, maar die kan snel beschadigd worden ... even tegenkomen is soms al voldoende (ook voor drums toepasselijk).

                    Je hebt wel een punt dat dit advies niet voor iedereen gelijk is. Toch heb ik vele jaren in de IT gewerkt en veel printers gezien. En naar mijn bescheiden mening is de laserprinter de beste aankoop als je documenten kantoor gericht zijn. Kleurlaser vind ik dan weer niet zo interessant omdat het zeer duur is in drums en de afdrukkwaliteit nog niet voldoende voor wat wij als fotografen verwachten.
                    Raar vergelijk ... kantoor met fotografen. 😀
                    Voor bedrijven is laser vaak de beste oplossing, al komen er meer en meer inkjet printers gericht op grotere afdrukhoeveelheden.
                    Privé is het een eigen overweging ... inkjet verbruikt dan weer minder stroom dan een laser en sommigen letten daar ook op (ik niet).

                    Alles heeft voor- en nadelen. 😀
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X