Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterput laten boren in tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waterput laten boren in tuin

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het werkelijke verbruik.

    Hang er een verbruiksmeter aan, en dan zie je wel dat het in de praktijk een pak minder is.
    Draai en keer het zoals je wil Tommie, het opgenomen vermogen wordt voor 90% altijd bepaald door het delta P verschil
    bij centrifugaal pompen, een pomp op een vat met drukschakelaar is dus zuiniger in verbruik dan eentje met flowswitch.
    Voordeel van flowswitch is natuurlijk de constante druk op je net, maar of je daar nu aftapt op een debiet van 500 L/h of op 2000 L/h
    maakt weinig uit.
    Nadeel van een drukschakelaar kan bv. zijn als er een doorstroom warm water voorziening op staat, dat deze geen constante
    temperatuur zal afleveren.
    Tegenwoordig kan je natuurlijk ook kiezen voor een freqwentie gestuurde pomp, deze zijn iets zuiniger maar duur.

    Comment


    • #17
      Re: Waterput laten boren in tuin

      Je motor verbruikt wel meer of minder stroom naarmate er 500 of 2000 l/h door stroomt.

      Een frequentie gestuurde pomp, dan spreek je natuurlijk ook over een ander prijskaartje dan zo'n pomp van goed 100€ uit de makro.

      De beste pompen zijn nog altijd de zuigerpompen met een drukvat, maar die kosten ook wel iets.

      Je zal het eens moeten meten, maar ik voorspel je dat ze echt geen 2000W (=ca 1.5 pk) aan stroom opnemen.

      Comment


      • #18
        Re: Waterput laten boren in tuin

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Je motor verbruikt wel meer of minder stroom naarmate er 500 of 2000 l/h door stroomt.

        Een frequentie gestuurde pomp, dan spreek je natuurlijk ook over een ander prijskaartje dan zo'n pomp van goed 100€ uit de makro.

        De beste pompen zijn nog altijd de zuigerpompen met een drukvat, maar die kosten ook wel iets.

        Je zal het eens moeten meten, maar ik voorspel je dat ze echt geen 2000W (=ca 1.5 pk) aan stroom opnemen.
        Correctie Tommie, 1,5Pk is 1,1 Kw.
        Pompen hebben voor mij weinig geheimen, na 14 jaar pomptechnieken bij oliefabrieken Vandemoortele en daarna nog 19 jaar R&O Philips als verantwoordelijke vacuum pomptechnieken kan ik heus wel een pompcurve lezen.
        Last edited by Guest42; 5 september 2017, 19:06.

        Comment

        Working...
        X