Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beregening van tuin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beregening van tuin

Tsja Paul, precies zoals wij niet snappen dat sommige mensen in een wildernis willen wonen .
    Elk zijn mening daarover zeker, zoals met alles.

Hier staan voorjaarsbloeiers, fruitbomen, moestuin, allerlei zomerbloeiers enz.
    Zelfs een paar bijenhotels (zelfgemaakt) die elk jaar vol zitten, een paar vlinderhotels (zelfgemaakt) en een viertal mezenkastjes (zelfgemaakt) die ook elk jaar een nestje voortbrengen.
    Wij hebben dan nog een vijver waar de vooral de bruine, maar ook de groene kikker goed in kweekt, waar de libellen en waterjuffers thuis zijn...
    Wij zien in onze tuin elk jaar koolmeesjes, pimpelmeesjes, staartmezen, winterkoninkjes, roodborstjes, merels, mussen, alle vinkachtigen, Vlaamse gaaien... en ik zal er nog een paar vergeten.
    Van de tortelduifjes en de bosduiven ga ik dan nog zwijgen.

Maar ons gazon is netjes groen en perfect onderhouden.

Dus respect voor de natuur kan ook met een groen gazon hoor.
    Maar ja, onze tuin is dan ook honderden m² groot, om daar wat diversiteit in te brengen is het veel makkelijker dan in Hasseltenaar zijn voortuintje bvb.

Ik zal binnen een paar weken eens een foto of filmke plaatsen van een viertal struiken die we hier staan hebben en die bloeien in september.
    Ik weet niet meer welke struiken het zijn, maar straks zitten daar duizenden bijen en vlinders op. Je moet het gezien hebben om het te geloven.

Dus een net gazon hebben, is geen respect voor de natuur hebben... ik dacht het niet.

Dus iemand die een mooi gazon heeft direct af schilderen als een natuurbarbaar...en als Hasseltenaar denkt dat wij ons duit niet in het zakje doen voor de natuur, dan mag hij altijd eens komen kijken, ik denk dat wij een veelvoud van duiten in het zakje doen vergeleken met hem .
    Last edited by Guest17; 29 augustus 2017, 12:45.

Comment

Dubbel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Wij zijn hier van hetzelfde gedacht. Wij wonen in een straat met 95% gesloten bebouwing. Elk huis heeft een kleine voortuin. De meeste hebben voor hun huis verharding, witte kiezel met buxus, etc. De enige met bloemen en planten is die van ons. Tuin wordt niet "onderhouden" zoals de meesten dat zouden doen, maar wij hebben wel insecten, zandbijtjes. Vorig jaar zelfs putters op ons "onkruid" en rupsen van de koninginnepage. Ieder mag natuurlijk doen met zijn tuin wat ie wil, maar de natuur kan er enkel bij welvaren als iedereen zijn duitje in het zakje doet.
        Ewel : precies !!!!
        Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik woon hier naast het miljoenenkwartier van Hertsberge, volledig ingesloten door natuurgebied en landbouwzone.
        Ieder van die miljoenensjarels kwam hier wonen in een "bosrijke" omgeving en daar blijft amper twee jaar later dan zowat niks meer over. Kasteel 1 kijkt binnen in kasteel 2 over hun gazon en profiteert van het voorlopige bos van aankomend kasteel 3.

Overal staan er hier metershoge Bekaertafsluitingen mét prikkeldraad, geautomatiseerde poorten, lange opritten en borden met "hier waak ik". Ik weiger hardnekkig om daaraan mee te doen. Noem het volgens de meesten luiheid maar als ze bij mij al niet mogen groeien waar moeten ze dan wel groeien ?

Maar je moet het maar meemaken Robert, laatste voorjaar stond de hele tuin vol bloeiende daslook en de collega die kwam eten vond dat ik dat "onkruid" beter zou doodsproeien.... De pesto was wel van daslook hé en kost een fortuin per 100 gram.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Tsja Paul, precies zoals wij niet snappen dat sommige mensen in een wildernis willen wonen .
          Elk zijn mening daarover zeker, zoals met alles.

Hier staan voorjaarsbloeiers, fruitbomen, moestuin, allerlei zomerbloeiers enz.
          Zelfs een paar bijenhotels (zelfgemaakt) die elk jaar vol zitten, een paar vlinderhotels (zelfgemaakt) en een viertal mezenkastjes (zelfgemaakt) die ook elk jaar een nestje voortbrengen.
          Wij hebben dan nog een vijver waar de groene kikker goed in kweekt, waar de libellen en waterjuffers thuis zijn...
          Wij zien in onze tuin elk jaar koolmeesjes, pimpelmeesjes, staartmezen, winterkoninkjes, roodborstjes, merels, mussen, alle vinkachtigen, Vlaamse gaaien... en ik zal er nog een paar vergeten.

Maar ons gazon is netjes groen en perfect onderhouden.

Dus respect voor de natuur kan ook met een groen gazon hoor.
          Maar ja, onze tuin is dan ook honderden m² groot, om daar wat diversiteit in te brengen is het veel makkelijker dan in Hasseltenaar zijn voortuintje bvb.
          Ik zeg altijd : we moeten het blijven hebben van de diversiteit. Helemaal juist Ivan.
          In de voormalige moestuin zit er momenteel een ...... varken. Genaamd Paulien. Kwestie van dat onkruid wat te bestrijden. Lukt goed moet ik zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Ewel : precies !!!!
            Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik woon hier naast het miljoenenkwartier van Hertsberge, volledig ingesloten door natuurgebied en landbouwzone.
            Ieder van die miljoenensjarels kwam hier wonen in een "bosrijke" omgeving en daar blijft amper twee jaar later dan zowat niks meer over. Kasteel 1 kijkt binnen in kasteel 2 over hun gazon en profiteert van het voorlopige bos van aankomend kasteel 3.

Overal staan er hier metershoge Bekaertafsluitingen mét prikkeldraad, geautomatiseerde poorten, lange opritten en borden met "hier waak ik". Ik weiger hardnekkig om daaraan mee te doen. Noem het volgens de meesten luiheid maar als ze bij mij al niet mogen groeien waar moeten ze dan wel groeien ?

Maar je moet het maar meemaken Robert, laatste voorjaar stond de hele tuin vol bloeiende daslook en de collega die kwam eten vond dat ik dat "onkruid" beter zou doodsproeien.... De pesto was wel van daslook hé en kost een fortuin per 100 gram.
            Wij gaan elk jaar een paar emmers daslook plukken in de buurt van Halle .

Comment

Dus iemand die een mooi gazon heeft direct af schilderen als een natuurbarbaar...en als Hasseltenaar denkt dat wij ons duit niet in het zakje doen voor de natuur, dan mag hij altijd eens komen kijken, ik denk dat wij een veelvoud van duiten in het zakje doen vergeleken met hem .
              Als jij mij kan aantonen dat ik ergens heb geschreven dat jij geen duitje bijbrengt aan de natuur, dan heb ik er een rit naar West-Vlaanderen voor over om jou een koffie te trakteren. Of iets anders, je mag kiezen. Hoe zeg jij dat ook al eens? Begrijpend lezen?
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Als jij mij kan aantonen dat ik ergens heb geschreven dat jij geen duitje bijbrengt aan de natuur, dan heb ik er een rit naar West-Vlaanderen voor over om jou een koffie te trakteren. Of iets anders, je mag kiezen. Hoe zeg jij dat ook al eens? Begrijpend lezen?
                Sommige mensen die in jouw straat (jouw buren) een voortuintje hebben witte kiezel met buxus kunnen elders een stuk (bouw)grond hebben liggen dat ze laten verwilderen, zodat ze veel meer bijdragen voor de natuur dan Uzelf met uw verwilderd voortuintje. U geeft te kennen dat U zowat de enige bent in uw straat die een duit bijdraagt tot de natuur, maar het kan dus helemaal anders liggen.
                Dus......niet te rap oordelen is mijn devies en niet iedereen zomaar over dezelfde kam scheren omdat ze in uw voorbeeld een voortuintje hebben liggen waar ze geen onderhoud aan hebben.

Ik kan het nog extremer stellen. Iemand die op een appartement woont kan op die manier zelfs meer bijdragen tot de natuur dan U .

Comment

Wij gaan elk jaar een paar emmers daslook plukken in de buurt van Halle .
                  Even lekker als die van basilicum, verkleurt minder snel en veeeeeeeeeeel minder werk om te maken. Wat ik wel niet weet is als het mag (beschermd of niet). Ik heb dat hier al eens eerder moeten horen van een befaamd orakel. Maar goed, in mijn tuin doe ik wat ik wil.

Comment

Sommige mensen die in jouw straat (jouw buren) een voortuintje hebben witte kiezel met buxus kunnen elders een stuk (bouw)grond hebben liggen dat ze laten verwilderen, zodat ze veel meer bijdragen voor de natuur dan Uzelf met uw verwilderd voortuintje. U geeft te kennen dat U zowat de enige bent in uw straat die een duit bijdraagt tot de natuur, maar het kan dus helemaal anders liggen.
                    Dus......niet te rap oordelen is mijn devies en niet iedereen zomaar over dezelfde kam scheren omdat ze in uw voorbeeld een voortuintje hebben liggen waar ze geen onderhoud aan hebben.

Ik kan het nog extremer stellen. Iemand die op een appartement woont kan op die manier zelfs meer bijdragen tot de natuur dan U .
                    Dat is een moeilijk verhaal.
                    Hier niet ver van bij ons zijn er twee buren die elk hebben gebouwd op 2 ha (!) bouwgrond, het verschil kan onmogelijk groter zijn. De ene ligt daar met 2 enorme vijvers, een reptielenvijver en een andere. Hij kent al de wilde planten uit Bulskampveld, geen gemillimeterd gazon, struikgewas, composthopen, biotopen voor allerhande vogels en dieren, de kippen lopen er in de "tuin" te scharrelen, uit principe geen afsluiting. De andere heeft een "huis" gebouwd dat er eerder uitziet als een Frans dorp, omgeven door een slotgracht en Bekaertdraad. Toen ik nog les gaf passeerde ik er 2x per dag en naast de tuinmannen heb ik daar nog nooit een teken van leven gezien, de voornaamste begroeiing is ... gras. De persoon die daar de stenen heeft geleverd is een vriend van ons, doet in exclusieve recuperatiematerialen, ze hebben voor 25.000 € stenen moeten NAleveren, klein beetje verkeerd gerekend. Zegt veel over de afmetingen. Er zitten groot en klein dooreen 500 ramen in.... Ik noem dat een groene woestijn. Een voetbalveld draagt even goed toe aan de diversiteit als daar.

Comment

Working...
                    X