Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Batavus, Rek, koga... allemaal goede merken.
    Moris mag gerust ook Kalkhoff aan zijn zoektocht toevoegen.

    Comment


    • #17
      Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

      Ik heb vorig jaar ook naar tweedehands fietsen gekeken voor ik de Norta NT1 kocht.
      Dezelfde fiets stond toen tweedehands te koop (ongeveer een half jaar oud volgens de verkoper), maar ik heb toen een nieuwe gekocht voor een paar euro meer.
      Het was een "overjaarse" (grotere korting), het enige verschil met de nieuwste was dat mijn fiets nog blinkend zwarte lak heeft, de nieuwe is mat zwart (mijn zoon heeft een NT2, die is mat zwart en heeft voorvering, dat is het enige verschil met de NT1).

      Bij sommige fietsenmakers krijg je vrij grote kortingen, en dan moet je die prijs vergelijken met de tweedehands prijs (niet de "aanbevolen verkoopsprijs" dus).

      Het verschil tussen de Nexus 8 en Nexus 8 Premium ken ik niet, maar volgens alle websites waar er info te vinden is over naafversnellingen zijn ze het er over eens dat de Nexus 8 Véél beter is dan de Nexus 7.
      Ik heb zelf een Nexus 7 gehad, in het begin reed die fiets nog redelijk, maar na een tijd begon die steeds zwaarder te trappen, het was zo erg dat ik dacht dat er aan mij zelf iets mankeerde (ik dacht aan hartproblemen, als ik samen met collega's naar huis fietste ging mijn hartslag altijd flink de hoogte in). Maar dan kocht ik terug een fiets met derailleur (Norta LRC S30), de collega's die ik eerst met veel moeite nog kon volgen met de Nexus 7, die konden mij van de ene dag op de andere niet meer volgen.

      Meer over verschillende soorten fietsversnellingen: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets...versnellingen/
      De vijfde versnelling van de Nexus 8 is volgens die website een "direct drive", dan zijn er geen overbrengingsverliezen in de naaf zelf (dat is naar het schijnt ook zo bij de meeste drieversnellingsnaven).
      Bij de Nexus 7 hebben de meest gebruikte versnellingen net de grootste overbrengingsverliezen.

      Als het er op aankomt, dan is een derailleur nog altijd beter (minder overbrengingsverliezen) dan de beste naafversnellingen, als dat anders was, dan zouden koersfietsen ook met naafversnellingen rondrijden.
      Het zijn dan niet alleen de overbrengingsverliezen, de betere versnellingsnaven (Nexus 8 en de Rohloff) wegen een heel stuk meer dan een derailleur met alles erop en eraan.
      Maar voor woon-werk verkeer kan een Nexus 8 of een Rohloff (= nog beter, maar erg duur) heel interessant zijn als je geen zin hebt om een fiets met derailleur te onderhouden.
      De Rohloff moet wel geregeld verse olie hebben (elk jaar volgens sommigen), en eigenlijk moet de Nexus 8 ook om de paar jaar uit elkaar om die zuiver te maken en te smeren (toch zeker als je veel kilometers doet).
      Maar omdat ik er zelf geen ervaring mee heb weet ik ook niet of het onderhoud van zo'n versnellingsnaaf duur is of niet (ze moeten in ieder geval geen onderdelen vervangen als er niets stuk is, bij een derailleur moet dat wel geregeld gebeuren omdat er meer slijtage is).
      Last edited by Black B@ndit; 11 augustus 2017, 15:15.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

        Als onderhoud één van je zorgen is, kijk dan ook eens naar fietsen met een riem ipv een ketting.

        Nexus 7 is inderdaad af te raden onwille van interne weerstand.

        Derailleur is goed, maar iets onderhoudsintensiever. Je moet regelmatig eens de ketting en tandwielen kuisen en smeren, anders rij je rond met een roestketting, en dan lopen de weerstanden pas op.
        Ook is een derailleur gevoeliger voor externe schade in bv fietsparkings.

        Keuzes....

        Comment


        • #19
          Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

          Intussen heb ik me een Batavus Dinsdag aan een zeer interessant promoprijs aangekocht.
          Ik kan weer zorgeloos enige tijd verder.

          Allen bedankt voor de geweldige tips en hulp
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment

          Working...
          X