Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LPG gasfles keuring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LPG gasfles keuring

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    Hoe giet je dat water er dan uit?
    Ofwel ondersteboven wat vloeistof lossen, let wel op met vloeibaar gas...
    Maar in feite kan het geen kwaad, om een oxidatie proces te krijgen moet er zuurstof aanwezig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ofwel ondersteboven wat vloeistof lossen, let wel op met vloeibaar gas...
      Maar in feite kan het geen kwaad, om een oxidatie proces te krijgen moet er zuurstof aanwezig zijn.
      Nog niet bij stil gestaan, maar klopt wel en veel zuurstof zal er wel niet inzitten ;-)

Mijn bus was zo goed als leeg, en heb ze toen eerst volledig leeg laten lopen.
      En ik dacht gewoon op de kop zetten en om het water eruit te laten lopen.
      Ik heb wel de vulkop eraf gehaald omdat deze beschadigd was.
      Maar ik ben niet zeker of dit nodig was om het water er uit te laten.

--
      T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
        Ik heb wel de vulkop eraf gehaald omdat deze beschadigd was.
        Maar ik ben niet zeker of dit nodig was om het water er uit te laten.
        Hangt er van af, op sommige van die flessen staat bv. dat je ze rechtstaand moet vullen,
        in veel gevallen is dat omdat ze daarmee het max van 80% vullen bepalen, is eigenlijk zeer simpel
        aan de vulklep hangt een stuk buis waarmee ze de hoeveelheid vloeibaar gas bepalen, als het
        vloeibaar gas tot daar komt, stopt de pomp op tegendruk.
        Bij deze kan je er best het water uit laten lopen via de aansluitkraan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Krijgen een vloeistoftest op 30 bar meen ik Paul, dat staat normaal op de fles vermeld.
          De dampdruk van LPG bij 20°C is om en bij de 7 bar dacht ik, en LPG is een mengsel dat verschillend is tussen
          winter en zomer, s'zomers is de verhouding 30% butaan 70% propaan, wintergas is normaal 20% butaan en 80% propaan,
          dus is wintergas eigenlijk iets hoogwaardiger dan zomergas, als je dat zal merken valt te betwijfelen...
          Calorisch vermogen per kg in Megajoule is 50 tegenover 48 propaan tegenover butaan.
          Enige reden is om de dampdruk hoog genoeg te kunnen houden, propaan blijft ontgassen tot -42°C waar het bij butaan reeds stopt rond het vriespunt.
          De verbranding van propaan is meestal ook wat zuiverder dan bij butaan, max. haalbare temperatuur is bij beiden ongeveer 1.800 °C indien een gas/lucht mengsel
          en 2.800°C indien een gas/zuurstof mengsel.

In elk geval spelen ze op zeker met een drukproef van 30 bar.

Aan Ts, als die flessen er aan de buitenkant goed uit zien, dan komt er aan de binnenkant ook niets aan hoor.
          Als ze op de camping geen eisen stellen, zou ik er mij zeker geen zorgen om maken.
          Als er wat gebeurt met gasflessen op campings, komt het met een gekeurde fles ook niet goed,
          want bijna altijd komt het probleem van de aansluiting of wat er achter hangt.
          Zoiets.
          Dat klopt. Zoals wat je zegt. Rond de 7-8 bar
          Ik dacht dat zelfs puur butaan wat onder nul kan gaan om te ontgassen maar zeker niet veel. Maar ik zou het eens moeten opzoeken.

Zelf nog meegemaakt ooit op IJsland (toen ik ooit nog op een camping ging staan) : een of ander koekoekskieken met een campingaz-patroon was vergeten om te controleren als zijn O-ring er wel nog op zat. Lekkage aan alle kanten natuurlijk. Vindt hij er niks beter op om dat patroontje er af te schroeven en naar mij te werpen Dat ding ligt daar te sissen en te blazen (en te bevriezen). Om maar te zeggen dat je met goedgekeurde dingen even goed de idioot kan uit hangen. Als die flessen er buitenaf goed uitzien zou ik me persoonlijk ook geen zorgen maken.
          Nu, ik werk op vakantie al heel lang niet meer met gas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Zeker de onderkant ook eens bekijken,
            en door condensvorming, (of is het waterdamp dat door het vullen erbij komt) kan er in je bus aan de binnenkant ook water zitten.
            Ik heb een paar jaar geleden een bus intensief gebruikt, deze werd bijna wekelijks hervuld, en na 2 jaar kon ik er zeker een liter water uit gieten.
            Inderdaad. Op mijn compressor (Ingersoll-Rand) zit er een wateraftapkraan en die is er wel nodig. Alles wat lucht aanzuigt krijgt nu eenmaal waterdamp binnen. Niks aan te doen.

Comment

[QUOTE=opapol;4570820]Zoiets.
              Als die flessen er buitenaf goed uitzien zou ik me persoonlijk ook geen zorgen maken.
              QUOTE]

Dus als je met je auto naar de automobielinspectie gaat, dan moeten de remmen en de ophanging niet gecontroleerd worden
              als de carrosserie er nog goed uitziet

Comment

Working...
              X