Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het schoolrapport.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het schoolrapport.....

." op een slechte dag heb ik wel eens gedacht dat enkel de "losers" op een unif blijven hangen

Dat heb ik ook al dikwijls gedacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      @opapol .. ik deel uw adoratie voor de "academici" totaal niet ... ik heb bijna 37 jaar "academische opleidingen" aan mij zien voorbij gaan en tussen het luttele koren zit ontzaggelijk veel kaf ... personae waarvan ik dacht "och jong, in de industrie is uw half-levenstijd waarschijnlijk 1 dag ... en dan gooit je baas je er uit ..." op een slechte dag heb ik wel eens gedacht dat enkel de "losers" op een unif blijven hangen (edit: oh, en ik weet welke vraag hier gaat volgen ...)

BTW .. interessant artikel in de krant vandaag ... 1 op 2 heeft in hun job geen nut van het diploma dat ze behaalden ... sja ...
      Mijn adoratie voor academici ? Waar haal je dat zeg ?
      Was dat de vraag die je verwachtte ?

Comment

@opapol .. ik deel uw adoratie voor de "academici" totaal niet ... ik heb bijna 37 jaar "academische opleidingen" aan mij zien voorbij gaan en tussen het luttele koren zit ontzaggelijk veel kaf ... personae waarvan ik dacht "och jong, in de industrie is uw half-levenstijd waarschijnlijk 1 dag ... en dan gooit je baas je er uit ..." op een slechte dag heb ik wel eens gedacht dat enkel de "losers" op een unif blijven hangen (edit: oh, en ik weet welke vraag hier gaat volgen ...)

BTW .. interessant artikel in de krant vandaag ... 1 op 2 heeft in hun job geen nut van het diploma dat ze behaalden ... sja ...
        Alleegowzeg. Een beenhouwer kan ook snijden en is ook een vakman want dat kan ik zelf niet, ik heb een heilig ontzag voor de ervaring van vakmensen en wie zegt dat ik liegt, liegt zelf veel meer dan ik.
        Veralgemenen is blijkbaar de tendens hier maar in ieder vak zijn er prutsers. Leg me eens uit bij wie je gaat voor een knieprothese : een goede beenhouwer of een slechte "academicus" die orthopedie heeft gevolgd.

Het staat blijkbaar bijzonder populair om "academici" aan te vallen (waarbij we een filosoof natuurlijk gewoon gelijk schakelen met een tandarts).
        Als je het zelf beter kan, doe het dan. Ik heb mijn diploma niet gekocht hoor, echt niet.

Comment

Ik ben er zo eentje, zowel met mijn middelbaar onderwijs ( vakschool in Waregem ) als mijn hogere studies heb ik in het werkende leven niks mee gedaan... Zonder spijt overigens... als je iets doet wat je graag doet dan leer je dat wel vanzelf ( en je moet ook een beetje geluk hebben dat wanneer je dan in het werkende leven stapt je collega's/werkgevers hebt die ook de wil hebben om je iets te laten leren wat bij mij zeker en vast het geval was, daar ben ik mijn vroegere werkgever en collega's tot op vandaag nog steeds dankbaar voor.
          Wat betreft mijn schoolrapporten, hadden mijn ouders de raad van het toenmalige PMS gevolgd dan zat ik op m'n 12 jaar al in het beroepsonderwijs... ik was er wel eentje die alleen goede punten had in de zaken die ik ook graag deed... maar ik ben er wel m'n hele schoolgaande jeugd zonder herexamens doorgesparteld...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Ik ben er zo eentje, zowel met mijn middelbaar onderwijs ( vakschool in Waregem ) als mijn hogere studies heb ik in het werkende leven niks mee gedaan... Zonder spijt overigens... als je iets doet wat je graag doet dan leer je dat wel vanzelf ( en je moet ook een beetje geluk hebben dat wanneer je dan in het werkende leven stapt je collega's/werkgevers hebt die ook de wil hebben om je iets te laten leren wat bij mij zeker en vast het geval was, daar ben ik mijn vroegere werkgever en collega's tot op vandaag nog steeds dankbaar voor.
            Wat betreft mijn schoolrapporten, hadden mijn ouders de raad van het toenmalige PMS gevolgd dan zat ik op m'n 12 jaar al in het beroepsonderwijs... ik was er wel eentje die alleen goede punten had in de zaken die ik ook graag deed... maar ik ben er wel m'n hele schoolgaande jeugd zonder herexamens doorgesparteld...
            Knipje : BTW .. interessant artikel in de krant vandaag ... 1 op 2 heeft in hun job geen nut van het diploma dat ze behaalden ... sja ...

Ja, het staat in de krant en dus is het waar.... dus 1 op 2 heeft wél nut van het diploma denk ik dan, 50% kans.
            Leg me geen woorden in de mond als het kan. Er zijn ook chirurgen die echte knoeiers zijn.
            Maar regulus schreef schreef over mijn adoratie voor "academici", ik deel die mening helemaal niet. Ten eerste beschrijft hij "academici" niet en ten tweede veralgemeent hij wel erg drastisch. Intellectueel oneerlijk noem ik dat.
            Ik zal het zo even samenvatten : er zijn alfa, beta en gammawetenschappen. In de eerste categorie zitten de meeste zweefkezen (moraalfilosofie, pedagoochelaars en andere ogen en euten) maar ook de mensen die een perfecte beheersing hebben van een vreemde taal. Betawetenschappers omvat biologen, chemici, ingenieurs, fysici, dokters, tandartsen, apothekers, chirurgen ... leg me eens uit hoe je puur door het te doen je je als buitenstaander zomaar even inwerkt in dit wereldje. De gammawetenschappers zijn de pure wiskundigen die door sommigen misschien worden beschouwd als zweefkezen die in de bedrijfswereld maar één dag meegaan. Misschien is dat waar, misschien ook niet (50% kans weet je wel ????) Ik zou daarop zeggen : WIE ontwerpt er de versleutelingsprotocols van de bankzaken bij de lokale beenhouwer of bank ?

Ik zou gewoon eens willen oproepen voor wat meer algemeen respect voor ieders opleiding en werk (en inzet). Bij mezelf heeft dat niks met "adoratie" te maken.
            Ik weet verdorie zelf wel heel goed hoe ik mijn handen moet gebruiken.

Comment

@RDB : er zijn nu eenmaal dingen die je niet achteraf zomaar kan leren omdat je het graag doet.
              Maar voor de rest volg ik wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Knipje : BTW .. interessant artikel in de krant vandaag ... 1 op 2 heeft in hun job geen nut van het diploma dat ze behaalden ... sja ...

Ja, het staat in de krant en dus is het waar.... dus 1 op 2 heeft wél nut van het diploma denk ik dan, 50% kans.
                Leg me geen woorden in de mond als het kan. Er zijn ook chirurgen die echte knoeiers zijn.
                Maar regulus schreef schreef over mijn adoratie voor "academici", ik deel die mening helemaal niet. Ten eerste beschrijft hij "academici" niet en ten tweede veralgemeent hij wel erg drastisch. Intellectueel oneerlijk noem ik dat.
                Ik zal het zo even samenvatten : er zijn alfa, beta en gammawetenschappen. In de eerste categorie zitten de meeste zweefkezen (moraalfilosofie, pedagoochelaars en andere ogen en euten) maar ook de mensen die een perfecte beheersing hebben van een vreemde taal. Betawetenschappers omvat biologen, chemici, ingenieurs, fysici, dokters, tandartsen, apothekers, chirurgen ... leg me eens uit hoe je puur door het te doen je je als buitenstaander zomaar even inwerkt in dit wereldje. De gammawetenschappers zijn de pure wiskundigen die door sommigen misschien worden beschouwd als zweefkezen die in de bedrijfswereld maar één dag meegaan. Misschien is dat waar, misschien ook niet (50% kans weet je wel ????) Ik zou daarop zeggen : WIE ontwerpt er de versleutelingsprotocols van de bankzaken bij de lokale beenhouwer of bank ?

Ik zou gewoon eens willen oproepen voor wat meer algemeen respect voor ieders opleiding en werk (en inzet). Bij mezelf heeft dat niks met "adoratie" te maken.
                Ik weet verdorie zelf wel heel goed hoe ik mijn handen moet gebruiken.
                Klopt volledig. Velen denken dat wanneer ze na xx-jaren studie een papiertje in de hand hebben met wat handtekeningen en stempels, de wereld aan hun voeten ligt, maar niks is minder waar.
                Respect voor eenieder, het kan misschien dom lijken, maar telkens wanneer ik buiten aan het werk ben de de mensen van de vuilnisophaling komen voorbij dan zwaai ik en doe ik teken of ze iets willen drinken.
                Soms aanvaarden ze een frisdrank, soms ook niet.

Dat is één van de jobs die dikwijls misprijzend worden aangekeken.
                Die mensen worden dikwijls beschouwd als het vuil van de straat, maar integendeel, ze halen het vuil van de straat en wij moeten zeer blij zijn dat er mensen zijn die dit (willen) doen.

Het begint bij kleine dingen, maar veelal hebben de mensen daar geen boodschap aan en vinden ze alles normaal.

Ik heb mijn ganse loopbaan achter een buro gezeten zoals met pleegt te zeggen, maar als vakantiejobs tijdens mijn studiejaren heb ik wel in een kippenslachterij, in een spinnerij, in een vlasbedrijf, bij een schilder, in een autogarage enz... gewerkt, dan weet je toch een klein beetje wat met je handen werken is (vooral in het vlasbedrijf, kan ik aan elke student aanraden als ze eens willen weten wat werken is ).

En ik ben er tot op de dag van vandaag nog altijd niet vies van de handen uit de mouwen te steken wanneer het over zaken gaat die ik, ondanks mijn handicap, aankan.
                Last edited by Guest17; 8 juli 2017, 13:28.

Comment

Gelijk welk diploma helpt al is het maar als algemene vorming.

Anderzijds geeft een diploma je niet het recht om arrogant te doen.
                  Ik heb veel respect voor iedereen die zijn job doet met passie en vakkennis, whatever het diploma.

Een diploma is een toegangskaartje tot de arbeidsmarkt, en voor sommige beroepen ook een vereiste. (Dokters, advokaten, chauffagist, architect, verpleegster, bejaardenhelper,....), en voor andere beroepen is dat minder strikt geregeld.
                  Zowel voor een topchirurg, een goede automechanicien, fotograaf, kuisvrouw als advokaat of verkoper heb ik veel respect alsze hun job met passie doen.

In beide richtingen heb je uitzonderingen. Er zijn universitairen die met de neus in de lucht lopen, maar geen schop voor hun kont waard zijn, maar ook poetsvrouwen die bejaarden bestelen. Fout....

Zomaar concluderen dat een diploma onzin is.... (dan denk ik meestal,dat de druiven te zuur waren).

Comment

Het is een beetje onfair jongere mensen die net afgestudeerd zijn te vergelijken met oude ratten die al jaren in het vak zitten.
                    Een net afgestudeerde heeft die net zijn diploma behaald heeft, wordt kort daarna voor de leeuwen gegooid op de arbeidsmarkt.
                    Hun naïviteit wordt veelal afgeschilderd als arrogantie, toch is dit niet altijd het geval. Nieuwe kennis brengt nieuwe inzichten.
                    Het lijkt mij logisch dat ervaring maar pas na veel jaren komt, en dat veel ouderen ook ooit eens zijn begonnen met een minimum aan bagage.
                    Neemt niet weg dat er de laatste jaren wel een enorme vervlakking bestaat bij afgestudeerden, de weg naar het diploma leek mij vroeger toch een gans stuk zwaarder, maar dit terzijde.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                    X