Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

dat zou dus de tweede keer zijn dat er ten opzichte van zonnepaneeleigenaars contractbreuk wordt gepleegd. Eerst door die extra heffing voor het net gebruik en nu weer voor dat terugdraaien. Wat is het volgende?
    Zelf heb panelen laten plaatsen in 2010 met een vooruitzicht naar 2030. Dat wordt dus de tweede keer dat mijn rendement serieus wordt aangevallen. En ik die dacht dat de Vreg er was om de energieconsument te beschermen., blijkbaar beschermen die enkel de netbeheerders zodat die hun premies aan de politici in hun raden van beheer kunnen blijven betalen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Wie zegt dat we zouden verliezen?
      In ons geval zou dan 6 x 104€ prosumententarief wegvallen, dan zouden we al meer dan 600€ nachtverbruik moeten hebben alvorens verlies te maken.
      Zonder alle details kunnen we daar nu moeilijk over oordelen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Sinterklaas is nabij en je gelooft er nog in ?
        Of je gaat op pre-pensioen om zeker elke moment dat de zon schijnt en waske en een plaske te doen ?
        Het is toch altijd hetzelfde in dit kikkerland: men propageert iets de hemel in, en als er genoeg "slachtoffers" zijn dan begint men die uit te melken.
        Ik volg Lazy Charles.

De grootste miskleum blijft natuurlijk de vrijmaking van de energiemarkt: op een sch**tje van het geheel is er een héél klein beetje concurrentie, driekwart van het nieuwe "aanslagbiljet" is door de overheid en de nettenmonopolist ingepalmd als een belastingsparadijs.
        Last edited by nete; 26 oktober 2018, 15:50.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

ER is een simulator online.
          Daar durven ze inschatten op basis van uw gezinsgrootte dat ik in mijn geval ca 35% direct zou gebruiken. Ik durf dat te betwijfelen, want in de zomer overdag is mijn eigen verbruik vrij laag en in de winter is de opbrengst klein.

Zelfs met die 35% zou ik nog 100€ duurder uitkomen (wegval van prosumenten, maar wel een veel lagere prijs voor energie die je op het net steekt).
          Gaat dat naar 20%, dan zit ik rond de 160€ duurder dan vandaag.

Ze zijn hun beloftes weer eens aan het breken....

En heel het verhaal van wasmachine en droogkast...
          Op een beste zomerdag produceer ik 30 kWh, kort na de middag leveren mijn panelen dan 4 kW gedurende een paar uur, en dat zakt dan geleidelijk naar 0 tegen 21h.
          Een wasmachine verbruikt tegenwoordig amper 2kWh, en de piek is ook maar 2kW tijdens het opwarmen.

WP droogkast verbruikt ca 800W, maar draait wel ca 2uur.

De enige echt werkende manier om die kost tegen te gaan wordt een batterij, maar ook dat levert een beperkt voordeel op, omdat je geen vermogen gaat opslaan in Augustus om in November te gebruiken.
          Trouwens, met ca 200€ per jaar ga je geen batterij van 7000€ terugverdienen.

Comment

In ons geval zou dan 6 x 104€ prosumententarief wegvallen, dan zouden we al meer dan 600€ nachtverbruik moeten hebben alvorens verlies te maken.
            Zonder alle details kunnen we daar nu moeilijk over oordelen.
            ''
            Wat ik hier kan inschatten (ik verwarm elektrisch, directe verwarming): Verleden jaar (jan '17 tot jan '18) is er mij een verbruik gefactureerd van 2500 kWh (dank zij de 3800 kWh die ik zelf produceerde). Ik had dus een verbruik van 6300 kWh.
            Ik betaalde 296 euro prosumententarief wegens o.a. de terugdraaiende teller.
            In de toekomst wil de VREG alle mogelijke heffingen gaan berekenen op 6300 kWh dat is 2,5 keer méér. Alle bijdragen waren dat jaar goed voor 714 euro, (de energie zelf net geen 200 euro ), dat zou dus in de toekomst dus rond de 1800 euro kunnen gaan schommelen...
            Neem nu dat door gebruikswijziging het 1500 euro zou zijn, betekent nog altijd een hold-up van zo'n 1200 euro per jaar. MEERKOST wel te verstaan.
            Misschien nog iets minder als men een aalmoes zou gaan geven voor de stroom die je op het net plaatst. Allez, ik zal genereus zijn: 1000 euro MEERKOST.

Nog iets: ik heb de Vreg test even ingevuld, en zelfs al duid ik aan dat ik overdag nooit thuis ben rekenen ze nog altijd 44% zelfconsumptie (dus onmiddellijk verbruiken wat je opwekt). Van bedrog gesproken.....

Het zal allicht dus gasverwarming worden als die VREG hold-up doorgaat. En misschien afbraak van de zonnepanelen...

Verbeter me als ik mis ben en er profijt zou uit halen.
            Last edited by nete; 26 oktober 2018, 17:19.

Comment

afbreken zal ik mijn zonnepanelen zeker niet doen of ze moesten ook nog de subsidie die voor twintig jaar gegarandeerd kregen (om het rendabel te maken) ook nog af pakken.
              Albums

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                afbreken zal ik mijn zonnepanelen zeker niet doen of ze moesten ook nog de subsidie die voor twintig jaar gegarandeerd kregen (om het rendabel te maken) ook nog af pakken.
                Wij hebben geen subsidie, geen GSC’s of wat ook ... wees blij dat jij iets hebt.
                Ik ga in elk geval nog niet panikeren , we zouden voor eind 2018 een digitale teller hebben ... heb jij die al gezien?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

hier zijn we natuurlijk altijd blij met wat hebben en panikeren doen we zeker niet maar we ergeren ons soms wel om het wijzigen van regels tijdens een lopend contract en die wijzigingen zijn zelden in ons voordeel.

oei, wat een lange zin maar waar ik daar nu net leestekens moet in plaatsen vind ik heel moeilijk.
                  Albums

Comment

Wij hebben geen subsidie, geen GSC’s of wat ook ... wees blij dat jij iets hebt.
                    Ik ga in elk geval nog niet panikeren , we zouden voor eind 2018 een digitale teller hebben ... heb jij die al gezien?
                    Klopt, maar het door de VREG eindeloos hameren op het feit om met die tellers te beginnen bij mensen die er financiëel gaan onder lijden zegt genoeg. Als ze er zouden aan toesteken zouden ze het verdorie niet voorstellen hoor.
                    Als je dan gewoon het grootste gedeelte van de stroom die je op het net zet enkel is tot eer en glorie van de VREG en je ook nog de volle pot mag betalen aan nettarieven ga je wel anders piepen vermoed ik.

Comment

Voor wij panelen hadden, hebben wij plots met ons allen moeten betalen voor die dat subsidies kregen niettegenstaande we daar niets mee te maken hadden.
                      Dan hebben we panelen gelegd zonder subsidies, maar moeten dezelfde prosumententarieven betalen als die dat wel subsidies krijgen.
                      Er zijn in de loop der jaren al veel veranderingen geweest waarbij de ene al wat meer benadeeld wordt dan de andere.
                      Het blijft nu gissen en dus afwachten ... we zien wel wat ervan komt.
                      Er komen ook nog eens verkiezingen aan en de politiek haalt geen stemmen bij de VREG, maar bij de gezinnen ... dit kan een beetje in ons voordeel spelen om een iets beter resultaat te bekomen of om een beslissing tot de volgende regering uit te stellen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Ik denk dat met de elektronische meters het voordeel van zonnepanelen een heel stuk kleiner zal worden omdat er tijdens de zomermaanden, wanneer de zon het meeste uren per dag schijnt, minder stroom wordt verbruikt dan tijdens de wintermaanden.
                        Dat geldt nog meer voor recente woningen die verwarmd worden met een warmtepomp (of oudere woningen die elektrisch worden verwarmd), en die warmtepomp wordt al bijna een verplichting voor nieuwe woningen om te voldoen aan de opgelegde normen.
                        In de zomermaanden kan je de stroom nog wel opgebruiken door een airco overdag te laten draaien, die heb je het meeste nodig als de zon volop schijnt.
                        En in de tussenseizoenen kan je op een zonnige dag de warmtepomp ook nog wel op de zonnepanelen laten werken, maar als er wat wolkjes voor de zon komen, dan ben je dat voordeel ook meteen kwijt.
                        Als je de hele dag thuis bent, dan kan je de wasmachine en droogkast laten werken op de meest gunstige periodes van de dag, maar niet iedereen kan thuis blijven wachten tot de zon er door komt om de wasmachine in te schakelen.
                        Dezelfde mensen die dan toch de hele dag thuis zijn kunnen dan best de warme maaltijd klaarmaken rond het middaguur in plaats van tegen de avond wanneer de zon al minder sterk schijnt.
                        En als er een elektrische wagen geladen moet worden, dan ben je ook best overdag thuis, of je moet die wagen thuis laten staan om te laden terwijl de zon schijnt, en op een andere manier naar het werk rijden...

Ik heb hier geen zonnepanelen, en met een maandelijks verbruik van 68,14 euro voor gas en elektriciteit samen denk ik niet dat ik veel voordeel kan doen door zonnepanelen te laten plaatsen, zeker niet als ze dan nog met een meter afkomen die niet meer terugdraait...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Als hij gewoon de uitrol van digitale tellers laat BEGINNEN bij de paar miljoen verbruikers die NIET over zonnepanelen beschikken dan hoeft er gewoon geen "effect" gegarandeerd te worden voor wie wel zonnepanelen heeft.
                          Toch wel, het kan dan evengoed zijn dat ze dan een digitale teller installeren bij iemand dat al panelen in bestelling heeft voor plaatsing binnen een paar maand ... die mens mag dan toch ook enige zekerheid hebben?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik denk dat met de elektronische meters het voordeel van zonnepanelen een heel stuk kleiner zal worden omdat er tijdens de zomermaanden, wanneer de zon het meeste uren per dag schijnt, minder stroom wordt verbruikt dan tijdens de wintermaanden.
                            Hier is het elektriciteitsverbruik in de zomer het dubbel van in de winter en met een hitteperiode zoals we hadden kan dat tot het drievoudige gaan.
                            Dat komt vooral door de airco, het gebruik van elektrische (tuin-)machines, ...

En inderdaad draait een digitale teller nooit terug, er staan gewoon twee meters op voor wat je afneemt en wat je levert ... met de eerdere garanties van 15 jaar maakte het dus geen knijt uit want ze zouden gewoon het ene van het andere aftrekken wat eenzelfde resultaat zou geven als een terugdraaiende teller.

Het enige dat ik zie als oplossing voor wat de VREG wil bekomen is een batterij.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Wat de VREG wil is dat je eigen verbruik hebt tijdens opbrengst van panelen, hoe doe je dat als je niet thuis bent?

Je programmeert je wasmachine, droogkast en vaatwasser om bijvoorbeeld te starten om 14:00 en je vertrekt.
                              Maar overdag doet ons Belgisch weertje zijn best en is er net om 14:00 bewolking, regen, onweer, ... dus niets verbruik van eigen opbrengst maar aankoop van het net.

Verder is het gebruik van dergelijke toestellen niet aangewezen als je niet thuis bent ... een van de hoofdoorzaken van brand en waterschade in woningen waar niemand thuis is.

Verder vertelde iemand van Eandis dat ze met de digitale tellers het injecteren van stroom op afstand kunnen uitzetten, er moet dan een aanpassing komen zodat ze remote de omvormer kunnen uitschakelen.
                              Ook bij stroomtekorten willen ze mensen die op dat moment veel verbruiken remote kunnen uitschakelen of beperken of meer aanrekenen per kWh.
                              We gaan dus naar een situatie gaan waar de energieleveranciers grote controle krijgen over uw gedrag.

Hoe snel alles zal gaan weet ik niet, maar zoiets komt zeker ... vooral om meer te kunnen aanrekenen en minder te geven.
                              En dat ook zonder zonnepanelen.
                              Last edited by VerSeg; 27 oktober 2018, 11:15.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

En inderdaad draait een digitale teller nooit terug, er staan gewoon twee meters op voor wat je afneemt en wat je levert ... met de eerdere garanties van 15 jaar maakte het dus geen knijt uit want ze zouden gewoon het ene van het andere aftrekken wat eenzelfde resultaat zou geven als een terugdraaiende teller.
                                Die beperking tot 15 jaar is ook al een contactbreuk.

Comment

Working...
                                X