Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Wat wel klopt, is dat je kast qua doorlussing moet voorzien zijn op het aangesloten vermogen "plus"
    het vermogen dat je panelen kunnen leveren.
    Dat is het net … het totale stroomverbruik is zonder panelen bepaald door de "verbruikers" die aangesloten zijn, niet door de bron die stroom levert.
    De doorlussing moet voorzien zijn volgens wat wettelijk moet en dat is op dit moment 10mm² voor alle nieuwe installaties of aangepaste die moeten herkeurd worden.

De totale stroomsterkte (A) van uw verbruikers kan echter nooit hoger worden door het aansluiten van de panelen want de verbruikers veranderen niet.
    Zonder verbruikers leveren de panelen aan het net tot het maximum dat de omvormer kan leveren, voor een 5 kVA is dat ongeveer 20A op 240V tot 22,7A op 220V.
    Met verbruikers en panelen die opbrengen zal de stroom van de panelen naar de binneninstallatie vloeien, maar zal de afname van het net verminderen … het totaal blijft identiek aan dat van de verbruikers.

De maximum stroomsterkte dat kan ontstaan is ofwel hetgeen de verbruikers samen opnemen ofwel hetgeen de PV-installatie aan het net afgeeft zonder verbruikers, het is of/of en niet en/en.

Zal het nog anders stellen … u heeft kabels van 10mm² liggen en een aansluiting van 63A, u heeft voor 60A verbruikers staan en benut die ook volledig.
    U plaatst panelen bij … uw stroomverbruik zal met die 5kVA omvormer bij maximum opbrengst niet plots 80A worden, u zal op dat moment 20A uit de panelen halen en 40A van het net.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Zal het nog anders stellen … u heeft kabels van 10mm² liggen en een aansluiting van 63A, u heeft voor 60A verbruikers staan en benut die ook volledig.
      U plaatst panelen bij … uw stroomverbruik zal met die 5kVA omvormer bij maximum opbrengst niet plots 80A worden, u zal op dat moment 20A uit de panelen halen en 40A van het net.
      Toch wel hé Freddy, op vlak van "verbruikers" heb je gelijk.
      Maar stel je hoofdonderbreker of Teco is er eentje van 40 Amp en je zonnepanelen kunnen 20 Amp leveren.
      Het is volle zon en je krijgt om een of andere reden een doorslag in je schakelkast, dan is daar op dat moment 60 Amp beschikbaar,
      zo rekenen die mannen dat, en daarom bepalen ze dat je kast er ene moet zijn voorzien van onderdelen met een max vermogenlast van 63 Amp. ipv. 40 Amp.
      Dat waren de woorden van de keurder.
      Last edited by Guest42; 17 oktober 2018, 18:47.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Maar stel je hoofdonderbreker of Teco is er eentje van 40 Amp en je zonnepanelen kunnen 20 Amp leveren.
        Het is volle zon en je krijgt om een of andere reden een doorslag in je schakelkast, dan is daar op dat moment 60 Amp beschikbaar,
        zo rekenen die mannen dat, en daarom bepalen ze dat je kast er ene moet zijn voorzien van onderdelen met een max vermogenlast van 63 Amp. ipv. 40 Amp.
        Voor de bedrading ben ik volledig akkoord, die moet meer aankunnen dan de totale belasting en de regelgeving legt 10mm2 met “maximum” 63A op.

Dat het “beschikbaar” vermogen de som is van het net en de panelen klopt ook, maar het totale stroomverbruik gaat niet omhoog omdat de panelen stroom leveren.

Er is geen enkele reden waarom bij een kortsluiting meer Ampère toegelaten moet worden met zonnepanelen dan zonder.
        Als al je verbruikers in huis samen bijvoorbeeld maar 37,8A kunnen verbruiken, dan is er eigenlijk geen enkele reden om een hogere hoofdzekering te moeten kiezen dan 40A en zou die 60A dat je aankaart eigenlijk niet eens mogen ontstaan.

Stel dat er ergens een kortsluiting komt, dan zou “in theorie” de zekering al mogen springen vanaf 37,9A want alles wat meer is dan het totaal van uw verbruikers is abnormaal.

Het klopt wel dat 63A de maximum is dat men “mag” hebben voor 10mm2, maar dat is wat het maximum “mag” zijn voor die bedrading en alleen nuttig als je ook zoveel verbruikers hebt.
        De reden om voor 63A te kiezen ligt dan bij het kunnen benutten van het totaal vermogen, niet omdat bij kortsluiting de stroom groter is of omdat zonnepanelen de stroom plots vergroten.

Het verschil in visie is eigenlijk het “mogen” of “moeten” ... 63A mag, maar moet niet.
        “Verplicht” 63A zekering bij zonnepanelen is zeker niet correct, 10mm2 bedrading zeker wel. [emoji106]

Mocht een zekering van 63A een verplichting zijn, dan zouden er al veel installaties onterecht goedgekeurd zijn hoor.
        Om te beginnen al bij ons.
        Last edited by VerSeg; 18 oktober 2018, 05:32.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Mocht een zekering van 63A een verplichting zijn, dan zouden er al veel installaties onterecht goedgekeurd zijn hoor.
          Om te beginnen al bij ons.
          Dat heb ik ook nooit beweerd hé Freddy, (met zekering zal je wel de diff bedoelen)
          Ik heb enkel gezegd dat de keurder aangeraden had mijn ganse kast volgens 63 Amp norm
          te maken, daar ik toch een volledig nieuwe zou plaatsen, dus heb ik daar dan maar meteen ook
          een 63 Amp diff in gezet.
          Maar nog eens, mijn hele antwoord hier slaat enkel op #152 waar Amp blijkbaar met mA verwisseld worden.

Comment

Dat heb ik ook nooit beweerd hé Freddy, (met zekering zal je wel de diff bedoelen)
            Ik heb enkel gezegd dat de keurder aangeraden had mijn ganse kast volgens 63 Amp norm
            te maken, daar ik toch een volledig nieuwe zou plaatsen, dus heb ik daar dan maar meteen ook
            een 63 Amp diff in gezet.
            Maar nog eens, mijn hele antwoord hier slaat enkel op #152 waar Amp blijkbaar met mA verwisseld worden.
            Ik had het op dit gedeelte van je reactie.
            Met name je hoofd differentieel moet het schakelvermogen van je aansluiting "plus" het vermogen van je omvormer kunnen
            schakelen
            Vooral op die “plus” dan, dat klopt niet. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Nogal raadselachtig verhaal hoor. Wat bedoel je met een "doorslag" ?
              Ik hou het bij de volgens mij perfecte uitleg van Verseg in #168. Mede ingegeven door mijn 20 jaar beroepservaring als energie-adviseur bij Electrabel.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Nogal raadselachtig verhaal hoor. Wat bedoel je met een "doorslag" ?
                Ik hou het bij de volgens mij perfecte uitleg van Verseg in #168. Mede ingegeven door mijn 20 jaar beroepservaring als energie-adviseur bij Electrabel.
                Met een doorslag bedoel ik een kortsluiting in je zekeringkast René.
                Ik zeg nergens dat een verliesstroomschakelaar 63 Amp "moet" zijn,
                ik zei dat mijn kast uit 1980 toch aan vernieuwing en uitbreiding toe was
                en dat ik bij navraag bij het keuringsbureau die het boeltje zou komen herkeuren
                de raad kreeg om mijn volledige zekering kast te bouwen als eentje van 63 Amp.
                dus heb ik er ook een verliesstroomschakelaar met een schakelvermogen van 63 Amp.
                in gezet.
                Zoals ik nog eens zeg, mijn antwoord slaat op het verhaal van Wasbeer in #152 waar
                staat dat de installateur gezegd zou hebben dat hij een verliesstroomschakelaar zou willen
                plaatsen van "63 mA" waardoor ik zeg dat deze niet bestaat, en dat hij wel 63 Amp. schakelvermogen
                zal bedoelen.
                T'is simpel maar lees nu beiden toch eens #152.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Zoals ik nog eens zeg, mijn antwoord slaat op het verhaal van Wasbeer in #152 waar staat dat de installateur gezegd zou hebben dat hij een verliesstroomschakelaar zou willen
                  plaatsen van "63 mA" waardoor ik zeg dat deze niet bestaat, en dat hij wel 63 Amp. schakelvermogen
                  zal bedoelen.
                  T'is simpel maar lees nu beiden toch eens #152.
                  Lees zelf eens #158 opnieuw waar je aankaart dat het verplicht 63A moet zijn en het totaal van het verbruik “plus” de omvormer.
                  Daar gaat het bij mij om, niet om dat typfoutje van A of mA.

Dit topic gaat over wat “verplicht” is en met reactie #158 geef je (deels) foutieve info.
                  Volgens onze keurder moet je kast voorzien zijn om de last van je aangesloten vermogen "plus" het vermogen dat je omvormer kan leveren te kunnen dragen Freddy, zo moest hier de kast bekabeld zijn met minstens 10mm² wat hier geen probleem was met verbindingsrails
                  van 16mm² aansluiting is hier 3 X 32 A +N plus de omvormer (25A) moest dus een 63A diff zijn.
                  Zij gaan er van uit dat bij een sluiting in je kast die twee waardes moeten opgeteld worden.
                  Die “plus” is niet juist voor wat “verplichte” zekering of differentieel betreft omdat zoals eerder uitgelegd die vermogens niet opgeteld worden, de stroomsterkte gaat niet omhoog met zonnepanelen.
                  Die “bekabeling” van 10mm2 is inderdaad voor elke nieuwe aansluiting en verandering verplicht, maar ook zonder panelen.

Dat neemt niet weg dat jij in uw specifiek geval geen 63A nodig kan hebben omdat je veel verbruikers hebt, maar dat heeft niets met die panelen te maken, alvast niet met een algemene verplichting een “differentieel” van 63A te plaatsen.
                  Last edited by VerSeg; 19 oktober 2018, 07:55.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Dit topic gaat over wat “verplicht” is en met reactie #158 geef je (deels) foutieve info.

Die “plus” is niet juist voor wat “verplichte” zekering of differentieel betreft omdat zoals eerder uitgelegd die vermogens niet opgeteld worden, de stroomsterkte gaat niet omhoog met zonnepanelen.
                    Die “bekabeling” van 10mm2 is inderdaad voor elke nieuwe aansluiting en verandering verplicht, maar ook zonder panelen.

Dat neemt niet weg dat jij in uw specifiek geval geen 63A nodig kan hebben omdat je veel verbruikers hebt, maar dat heeft niets met die panelen te maken, alvast niet met een algemene verplichting een “differentieel” van 63A te plaatsen.
                    Je hebt gelijk Freddy, die 63A differentieel was blijkbaar niet verplicht, maar zoals reeds gezegd was mij
                    door het keuringsbureau aangeraden de volledige kast volgens 63 Amp normen te bouwen.
                    Uit artikel 85 AREI.

De automatische differentieelstroominrichtingen die worden geplaatst in elektrische
                    installaties van huishoudelijke lokalen moeten van het type A zijn; deze geplaatst
                    aan het begin van de installatie moet een nominale stroomsterkte hebben
                    van ten minste 40 A.

Comment

Ik heb ook navraag gedaan en daar wist niemand dat een normale zekeringkast met 10mm moet worden bedraad. Om een kast te kableren mag je zowiezo al een sektie lager gaan.
                      De verbindingskabel van de teller naar je zekeringskast moet wel minstens 10 mm zijn, maar dat is altijd al zo geweest.

Mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Je hebt gelijk Freddy, die 63A differentieel was blijkbaar niet verplicht, maar zoals reeds gezegd was mij
                        door het keuringsbureau aangeraden de volledige kast volgens 63 Amp normen te bouwen.
                        Uit artikel 85 AREI.
                        De uitgebreide technische uitleg van de laatste reeks posts hier gaat me boven mijn petje. Maar... zou het kunnen dat de ene zonnepanelen plaatser het zus doet en de ander het zo doet, afhankelijk van de keurders waar ze mee werken (en dus in navolging van diens adviezen) ?

Comment

Ik heb ook navraag gedaan en daar wist niemand dat een normale zekeringkast met 10mm moet worden bedraad.
                          Als de opgetelde stromen (hoofdzekering + vermogen dat de omvormer kan leveren hoger is dan 40 Amp moet je kast bedraad worden met 10mm²

Bij een enkelfasige omvormer op een 3-fasig net met 32A hoofdzekering is dit mogelijk. Is niet de algebraische som maar vectoeriele, cosinusregel.
                          Inul = √(I₁²+I₂²+ 2.I₁I₂). Als op een fase bv 32A wordt afgenomen, de tweede toevallig 0A en de inverter 20A teruglevert op de derde dan is de stroom in de nulleider 53A.
                          Zelfde geldt voor een 230 volt mono aansluiting met hoofdzekering van bv. 40A, dan kom je zelfs aan stromen die kunnen oplopen tot 60A.
                          Dat bij mono de mogelijkheid er is om die 13,8kw te gebruiken wil niet zeggen dat het een dagelijkse situatie is,
                          in de praktijk zal het zeer zelden (nooit) gebeuren, maar een alert keurder zal daar rekening mee houden.

Om een kast te kableren mag je zowiezo al een sektie lager gaan.
                          Enkel bij industriële kasten.
                          Last edited by Guest42; 20 oktober 2018, 10:36.

Comment

Inderdaad "zonnepanelen - Nu nog?"

Wo 24/10/2018
                            ..."deze ochtend benadrukte de VREG in de commissie Energie van het Vlaams Parlement dat een digitale energiemeter er moet komen én financieel voordeel kan opleveren. Mensen met zonnepanelen moeten hun gemaakte stroom dan wel onmiddellijk zelf overdag verbruiken, bijvoorbeeld door de vaatwasmachine of droogkast automatisch te laten aanspringen."

Met de nadruk op KAN zo blijkt. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...oordelig-of-n/

Hier stopt het voor mij. De rendementen op investering die de plaatsers mij voorschotelen gaan van 7% tot 25%. Te gek voor woorden.

En nu blijkt dat we mogelijks nog moeten investeren in een bed om te kamperen bij de wasmachine, droogkast en vaatwas zodat we nauwgezet ons verbruik kunnen afstemmen op de zonnepanelen productie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                              Inderdaad "zonnepanelen - Nu nog?"

Wo 24/10/2018
                              ..."deze ochtend benadrukte de VREG in de commissie Energie van het Vlaams Parlement dat een digitale energiemeter er moet komen én financieel voordeel kan opleveren. Mensen met zonnepanelen moeten hun gemaakte stroom dan wel onmiddellijk zelf overdag verbruiken, bijvoorbeeld door de vaatwasmachine of droogkast automatisch te laten aanspringen."

Met de nadruk op KAN zo blijkt. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...oordelig-of-n/

Hier stopt het voor mij. De rendementen op investering die de plaatsers mij voorschotelen gaan van 7% tot 25%. Te gek voor woorden.

En nu blijkt dat we mogelijks nog moeten investeren in een bed om te kamperen bij de wasmachine, droogkast en vaatwas zodat we nauwgezet ons verbruik kunnen afstemmen op de zonnepanelen productie!
                              In de nieuwsbrief van de VREG staat dat de terug gestoken stroom beschikbaar blijft tot eind 2020,
                              maakt dat ze hier niet binnen komen met hun rommel voor eind 2020, tenzij Tommelein zijn gedacht krijgt natuurlijk.

Comment

Nog maar even geleden kwam Tommelein verzekeren dat het terugdraai-effect alvast 15 jaar gegarandeerd wordt.
                                Als hij gewoon de uitrol van digitale tellers laat BEGINNEN bij de paar miljoen verbruikers die NIET over zonnepanelen beschikken dan hoeft er gewoon geen "effect" gegarandeerd te worden voor wie wel zonnepanelen heeft.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X