Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
    Dit maakt wel degelijk wat uit.
    Als de omvormers ver van de KWh teller en van de straat hangt, dan speelt de afstand wel een rol, zeker met hogere vermogens.

In een buurt met vele zonnepanelen installaties, is de netspanning vaak ook hoger.
    Als de spanning van de omvormer voor een aantal minuten hoger is dan 262V, dan schakelt de omvormer zich uit.
    (Vroeger was de max spanning 254V, maar dat gaf te veel uitval)

Als je een lange (en te dunne) kabel hebt, tussen omvormer en aansluiting dan verlies je daar bij hoge vermogens ook een paar Volt.
    Dus als de netspanning op zonnige dagen hoog is, bv. 255V en je verliest 7V over je lange kabel dan schakelt je omvormer uit.

Dus bij langere afstanden moet de kabel zeker dik genoeg zijn om het vermogen van de omvormer(s) zonder al te veel verlies op het net te kunnen steken.

mvg
    We hebben het hier over gewone huishoudens hé, ken jij veel privé-woningen waar je een zodanig lange draad kan installeren om 7 V verlies te hebben tussen omvormer en het net?
    En te dunne kabels zal al moeilijk gaan met al de reglementeringen ... die kabels zijn dik genoeg.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

De derde aanbieder op bezoek gehad. Hij is de eerste die zegt dat een differentiëel zou moeten vervangen worden.
      Bestaande elektr.installatie:
      3 fase = N,
      hoofddifferentiëel 4P-40A-300mA,
      te vervangen differentiëel (gelabeled "vochtige ruimtes toestellen") 4P-40A-30mA : te vervangen door 63 mA

(Voorstel panelen= 14 Soluxtec 300 Wp=4200 Wp gekoppeld aan een SMA 3.6)

Zin of onzin?

PS: (op mijn vraag zou die à 35€ inbegrepen zijn in de mondeling besproken prijs; op zijn schriftelijke offerte de dag nadien wordt wel 89 € extra in rekening gebracht)

Comment

Moest 3 fase + N zijn.
        De vraag is of dit zin heeft en of dat geen nadelige invloed kan hebben op mijn bestaande installatie. Die bestaande 30mA lijkt mij standaard te zijn voor huishoudens?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          De derde aanbieder op bezoek gehad. Hij is de eerste die zegt dat een differentiëel zou moeten vervangen worden.
          Bestaande elektr.installatie:
          3 fase = N,
          hoofddifferentiëel 4P-40A-300mA,
          te vervangen differentiëel (gelabeled "vochtige ruimtes toestellen") 4P-40A-30mA : te vervangen door 63 mA

(Voorstel panelen= 14 Soluxtec 300 Wp=4200 Wp gekoppeld aan een SMA 3.6)

Zin of onzin?

PS: (op mijn vraag zou die à 35€ inbegrepen zijn in de mondeling besproken prijs; op zijn schriftelijke offerte de dag nadien wordt wel 89 € extra in rekening gebracht)
          Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt, moet geen 63 mA zijn maar een diff van 63A schakelvermogen.
          Met name je hoofd differentieel moet het schakelvermogen van je aansluiting "plus" het vermogen van je omvormer kunnen
          schakelen, geldt eigenlijk voor gans je schakelkast.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Die 300 mA hebben ze hier ook veevangen, de 30 mA niet, ook 3 fasig wel te verstaan.

Dat was bij de verschillende bedrijven telkens vooraf gezegd en inbegrepen in de prijs.

De 300 mA (40A) werd vervangen door een 300 mA (40A), alleen een recentere versie.

De oude gebleven 30 mA.

En nog een remautomaat dat erbij moest, ook inbegrepen.

Ene elektricien zei dat alle andere eventuele bijkomende kosten in regie zouden gebeuren.
            Die dacht heel de zekeringkast opnieuw te bekabelen omdat die anders niet zou goedgekeurd worden.

Dat hebben we niet laten doen en het erop gegokt.
            De keurder vertelde dat hij enkel het bijkomende deel keurde, nooit de volledige installatie.
            Met andere woorden de PV-installatie, de aansluiting tot aan de tellerkast en de aarding.
            Al wat eerder goedgekeurd was en niet grondig veranderd was, dat bleef goedgekeurd.

Als er echter in oude installaties geen 30 mA aanwezig is, dan moet die er wel bijgeplaatst worden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Moest 3 fase + N zijn.
              De vraag is of dit zin heeft en of dat geen nadelige invloed kan hebben op mijn bestaande installatie. Die bestaande 30mA lijkt mij standaard te zijn voor huishoudens?
              30 mA is enkel voor natte ruimtes 300 mA als hoofddifferentiëel.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Met name je hoofd differentieel moet het schakelvermogen van je aansluiting "plus" het vermogen van je omvormer kunnen
                schakelen, geldt eigenlijk voor gans je schakelkast.
                Uw totaalverbruik wordt toch nooit hoger dan wat uw installatie kan verbruiken of wat de omvormer kan leveren?
                Als uw installatie 40A kan verbruiken en de omvormer kan maximum 30A leveren, dan gaat door die zekering geen 70A mits de stromen elkaar opheffen.

Cijfers zijn maar voorbeelden hé, een PV installatie dat 30A levert is wat veel. [emoji6]
                Last edited by VerSeg; 16 oktober 2018, 18:10.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Uw totaalverbruik wordt toch nooit hoger dan wat uw installatie kan verbruiken of wat de omvormer kan leveren?
                  Als uw installatie 40A kan verbruiken en de omvormer kan maximum 30A leveren, dan gaat door die zekering geen 70A mits de stromen elkaar opheffen.
                  Volgens onze keurder moet je kast voorzien zijn om de last van je aangesloten vermogen "plus" het vermogen dat je omvormer
                  kan leveren te kunnen dragen Freddy, zo moest hier de kast bekabeld zijn met minstens 10mm² wat hier geen probleem was met verbindingsrails
                  van 16mm² aansluiting is hier 3 X 32 A +N plus de omvormer (25A) moest dus een 63A diff zijn.
                  Zij gaan er van uit dat bij een sluiting in je kast die twee waardes moeten opgeteld worden.

Comment

Of men zet een extra automaat voor de diff, zodat er nooit meer stroom kan opgenomen worden dan waar je zekeringkast op voorzien is.

mvg
                    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                      Of men zet een extra automaat voor de diff, zodat er nooit meer stroom kan opgenomen worden dan waar je zekeringkast op voorzien is.

mvg
                      Zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik twijfel of dat in de keuringsvoorschriften voorzien is.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Volgens onze keurder moet je kast voorzien zijn om de last van je aangesloten vermogen "plus" het vermogen dat je omvormer
                        kan leveren te kunnen dragen Freddy, zo moest hier de kast bekabeld zijn met minstens 10mm² wat hier geen probleem was met verbindingsrails
                        van 16mm² aansluiting is hier 3 X 32 A +N plus de omvormer (25A) moest dus een 63A diff zijn.
                        Zij gaan er van uit dat bij een sluiting in je kast die twee waardes moeten opgeteld worden.
                        Die 10 mm2 is een nieuwe norm zelfs zonder panelen, dus ja tussen teller en zekeringrails is dat nu het minimum dat mag gebruikt worden.

Men verbruikt zonder panelen bijvoorbeeld 40A van het net, dan gaat er 40A door die zekering (logisch).

Nu sluit men zonnepanelen aan en die leveren 10A ... mits er verbruikers zijn tot 40A gaat dat niet naar het net maar naar uw eigen verbruikers ... het net moet op dat moment nog 30A leveren.

Nu is er eens veel zon en je bent niet thuis ... panelen leveren 10A en verbruik is 1A ... dan blijft er 9A over dat men aan het net kan geven.

Ja ik weet dat in Ampère spreken niet de volledig juiste bewoording is want men drukt uit in kWh, maar het geeft een voorbeeld van mogelijk stroomverkeer.

En die zekering moet vooral berekend zijn op wat uw intern netwerk maximum mag krijgen volgens gebruikte bedrading.

U kan het trouwens aflezen wat hier geïnstalleerd en gekeurd werd in 2017, dat met een omvormer van 6 kVA (25A).
                        De hoofdzekering van de tellerkast is hier zelfs maar 20A (driefasig).

Wat het totaal Ampèrage betreft, dat hangt niet af van de bron maar van de verbruikers die er op aangesloten zijn.

En in geval van kortsluiting, dan is een zekering van 1A zelfs 40 keer veiliger dan eentje van 40A want die gaat nog veel sneller onderbreken.
                        Een te lage zekering is altijd veiliger dan een te hoge ... al zal die dan wel om de twee minuten afspringen.
                        Last edited by VerSeg; 16 oktober 2018, 21:50.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik twijfel of dat in de keuringsvoorschriften voorzien is.
                          Hier werd geplaatst in volgorde ... tellerkast, hoofddifferentieel (300 mA) 40A, zekering PV installatie (afschakeling), remautomaat, daarna de rest van een standaard installatie.
                          Dit volledig volgens de voorschriften die in 2017 toepasselijk waren en gekeurd.
                          Last edited by VerSeg; 16 oktober 2018, 21:54.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Hier werd geplaatst in volgorde ... tellerkast, hoofddifferentieel (300 mA) 40A, zekering PV installatie (afschakeling), remautomaat, daarna de rest van een standaard installatie.
                            Dit volledig volgens de voorschriften die in 2017 toepasselijk waren en gekeurd.
                            Zal ik niet over discussieëren Freddy, hier was de installatie nog van 1980.
                            Kast was nog bekabeld met 6mm, in 2011 toen we ons panelen wilden plaatsen
                            heb ik bij BTV navraag gedaan aan welke voorwaarden mijn installatie moest voldoen voor keuring.
                            Het antwoord was simpel, zorg dat de kast met minstens 10mm is doorverbonden en voorzien van een
                            hoofd stroomverliesschakelaar van 63 Amp dat omdat ik een driefasen aansluiting had van 3 maal 400 volt plus nul
                            met een vermogen van 22Kw (32Amp per fase) omvormer is wel een mono van 5Kw.
                            Dus heb een volledig nieuwe kast gemaakt met verdeling rails (standaard 16mm) er moest ook een aardings
                            onderbreker voorzien zijn, wat er voordien ook niet was.
                            Onderste rij is volledig driefasig + N voorzien voor mijn werkplaats (25 Amp) + aansluiting omvormer,
                            bovenste twee rijen zekeringen zijn de mono verdeling van het huis.

Kort daarna zijn panelen en omvormer geplaatst en foutloos gekeurd, simpeler kon het niet,
                            volgens de toen geldende regels opelegd door keuringsbureau BTV.
                            Dat er nog misschien nog andere mogelijkheden zijn, zal ik zeker niet betwisten.
                            Of dat de regels ondertussen zouden kunnen veranderd zijn, dat weet ik niet,
                            ik heb gewoon gedaan wat de keurder op dat moment aangeraden heeft.
                            Ook mede omdat ik op dat moment alles wat naar mijn werkplaats liep heb laten
                            herkeuren, daar gaat een vijf maal 6mm kabel naar toe en was ook wel een en ander
                            bijgeplaatst met ook daar een appart zekeringkastje voor de verdeling in de werkplaats zelf.
                            Last edited by Guest42; 17 oktober 2018, 08:04.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Het antwoord was simpel, zorg dat de kast met minstens 10mm is doorverbonden en voorzien van een
                              hoofd stroomverliesschakelaar van 63 Amp dat omdat ik een driefasen aansluiting had van 3 maal 400 volt plus nul met een vermogen van 22Kw (32Amp per fase) omvormer is wel een mono van 5Kw.
                              Hier ook 3 X 400V + N hoor en ja die 10 mm2 is nu verplicht als minimum.

Wel niet het meest ideale voor de verdeling met een monofasige omvormer op een driefasig netwerk, maar het mag en kan natuurlijk en wordt blijkbaar nog veel gedaan.

Op 10 mm2 is 63A de “maximum” automaat die men mag zetten, dat is geen minimum dat het moet zijn.

Wij “mochten” ook 63A zetten maar hebben het bij 40A gehouden omdat dit voldoende is voor alle verbruikers die we thuis hebben ... geen reden om na 25 jaar plots onnodig te veranderen naar zwaarder.

Dat jij 63A echt nodig hebt volgens uw verbruik, dat kan ik niet betwisten maar het is geen verplichting om minstens 63A te hebben om een PV-installatie gekeurd te krijgen, dat is het enige dat ik bedoelde. [emoji6]

Mvg,
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Hier ook 3 X 400V + N hoor en ja die 10 mm2 is nu verplicht als minimum.

Wel niet het meest ideale voor de verdeling met een monofasige omvormer op een driefasig netwerk, maar het mag en kan natuurlijk en wordt blijkbaar nog veel gedaan.

Op 10 mm2 is 63A de “maximum” automaat die men mag zetten, dat is geen minimum dat het moet zijn.

Wij “mochten” ook 63A zetten maar hebben het bij 40A gehouden omdat dit voldoende is voor alle verbruikers die we thuis hebben ... geen reden om na 25 jaar plots onnodig te veranderen naar zwaarder.

Dat jij 63A echt nodig hebt volgens uw verbruik, dat kan ik niet betwisten maar het is geen verplichting om minstens 63A te hebben om een PV-installatie gekeurd te krijgen, dat is het enige dat ik bedoelde. [emoji6]

Mvg,
                                Natuurlijk Freddy, als ze je installatie gekeurd hebben met een 40Amp diff is er niets aan de hand,
                                ik ging enkel voort op wat het keuringsbureau mij heeft aangeraden, en ik had toch nood
                                aan uitbreiding en heb dus maar een gans nieuwe kast gehangen, terzelfdertijd is hier ook
                                door Infrax de uitsluitend nacht tarief teller weg genomen geweest en hebben zij maar meteen
                                het ganse boeltje vervangen, (ik ken daar een mannetje )
                                Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken dat de diff wettelijk ook 63 Amp "moet" zijn
                                want normaal ligt de omvormer aangesloten na de hoofd diff.
                                Wat wel klopt, is dat je kast qua doorlussing moet voorzien zijn op het aangesloten vermogen "plus"
                                het vermogen dat je panelen kunnen leveren.
                                Mijn antwoord was bedoeld op #152 van wasbeer waar hij blijkbaar het schakelvermogen verwarde met de verliesstroom.

Comment

Working...
                                X