Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Geen politieke discussie aub, dit ging over zonnepanelen.
    Laten we dat dan ook zo houden.
    Nieuwe moderator... of sos 😉 ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Nieuwe moderator... of sos �� ?
      Ik wil zeker geen moderator zijn, maar ik wil ook niet dat interessante topics als deze het risico lopen te worden gesloten.
      Meer moet je er niet achter zoeken.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Ge gaat dat wel afleren om elke dag op dat tellerke te kijken.
        Met een module (raspberry pi met geheugenkaart) gekoppeld aan je wifi netwerk is dat helemaal niet nodig, desnoods kan je die info zelfs per ongeveer 5 min. laten inlezen
        en nadien opvragen op je pc, en dat van jaren ver.
        Enige vereiste is een seriële uitgang op je omvormer hebben en het protocol kennen. Na zeven jaar data opslag betekent dat amper 500 MB volume op dat kaartje.
        Last edited by Guest42; 5 september 2017, 15:40.

Comment

Dat was er nog niet in de tijd dat ik panelen gelegd heb.
          Ik heb nog zo'n Sunnybeam, een kastje dat via BT de gegevens krijgt.
          Een keer of 2-3 per maand kijk ik daar naar, en dan vul ik een xls filetje in, dat volstaat voor mij.

Comment

Ik gebruik de app of de webpagina ... alles wordt bijgehouden in grafieken per dag, week, maand en jaar.
            Meer moet dat niet zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Ik gebruik de app of de webpagina ... alles wordt bijgehouden in grafieken per dag, week, maand en jaar.
              Meer moet dat niet zijn.
              Ok Freddy, maar leg eens uit, hoe weet die app de opbrengst? Via een Bleutooth connectie met je je omvormer oid?

Comment

dubbel

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ok Freddy, maar leg eens uit, hoe weet die app de opbrengst? Via een Bleutooth connectie met je je omvormer oid?
                  De omvormer is verbonden met internet via kabel, kon ook via WiFi.
                  Op de site van SolarEdge heeft men een account waar men kan op inloggen via een app of webpagina.
                  Zoals de SunnyPortal van SMA is er de SolarEdge Monitoring.
                  Hier dus SolarEdge.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

We gaan het hier ook overwegen en 'k heb me dus door dit leerrijke topic geploegd .

Mijn huidige elektrische installatie is 3-fasig (3x400/230V staat op het keuringsattest) (wegens saunakachel 8 kV). Jaarverbruik is de laatste jaren 3.000 kWh en we denken aan één airco unit (kamer 18 m2 à gemidd. 0,85 kW, 5u/dag, 50 d) en dus reken uiteindelijk +-3.200 kWh ?). Uiteraard wordt de sauna hoofdzakelijk 's winters gebruikt (wanneer er niet veel eigen stroomproductie zou zijn).

Vraag 1/ (mijn installatie is driefasig)
                    Verseg schreef hier al "Hou er ook rekening mee dat een monofasige omvormer (max 5KVA) ook op een driefasige aansluiting kan geplaatst worden, echter niet ideaal voor de verdeling".)…
                    Ik zal duidelijk aan minder dan 5KVA omvormer zitten. Mogelijks dus een monofasig omvormer. Wat betekent dan "niet ideaal voor de verdeling"?

Vraag 2/ Verbruik: +- 3.200 kWh. Als ik één en ander goed begrepen heb:
                    - zou er dan bvb 3,2 kWp aan panelen nodig zijn
                    - een (iets ondergedimentioneerde) omvormer: 3 kW ("Meestal wordt gekozen voor een omvormer welke 90% van de totale zonnepanelen installatie aankan" is te lezen op zonnepanelenergie.be)

Vraag 3/ Leopard schreef "Panelen verslijten nauwelijks tenzij ze rommelig geassembleerd zijn (bvb povere bescherming van de contactpunten), dit is het geval bij een aantal Chinese merken" …
                    Hoe weet/controleer ik dat er geen Chinese gelegd worden terwijl duurdere aangerekend?

Vraag 4/ Verseg (Tommie1) schreef ivm opbrengsten vergelijken " Tussen 3,05 en 2,6 zit toch 0,45 KWh per dag per KWp verschil.
                    In ons geval 1183 KWh per jaar ... dat is toch meteen de moeite vind ik
                    ".
                    Ik volg die redenering/berekening.
                    In termen van kosten/baten concludeer ik dat Verseg er beter uitkomt dan Tommie1 …
                    Welke zijn dan de hefbomen die zo'n groot verschil maken? M.a.w. waarop moet je letten zodat je rendement optima(a)l(er) is (wordt)? (buiten de oriëntatie vd panelen).

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

Ook voor minder dan 5 kVA zijn er omvormers die driefasig zijn hé, alleen boven de 5 is het verplicht om driefasig te werken.
                      De voorschriften verbieden hier om meer dan 5 KVA op een monofasige aansluiting te zetten.
                      Met een driefasige aansluiting zou ik toch nog steeds een driefasige omvormer aanraden.
                      Dan is zoals met het verbruik ook uw opload naar het net verdeeld over alle fasen, lijkt me nog steeds het beste.

Wat uw airco betreft denk ik dat je het fout ziet met die 50 dagen.
                      Zeker mocht je eentje nemen dat ook kan warmen.
                      Misschien heb je het nu 50 dagen per jaar te warm, maar airco heeft ook gewenning en als men eenmaal gewoon is dan gebruikt men dat veel meer ... zeker als men een deftige koopt.

Langs de andere kant als je een airco continu aan laat bij hitte, dan zal die niet veel aan zijn maximum verbruik werken, beetje zoals een frigo.
                      Dit jaar heeft de airco hier bijna vijf maand gediend, niet alle dagen even veel als het wat frisser was maar toch veel meer dan 50 dagen.
                      Maar dat is ook weer iets persoonlijks. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        We gaan het hier ook overwegen en 'k heb me dus door dit leerrijke topic geploegd .

Vraag 3/ Leopard schreef "Panelen verslijten nauwelijks tenzij ze rommelig geassembleerd zijn (bvb povere bescherming van de contactpunten), dit is het geval bij een aantal Chinese merken" …
                        Hoe weet/controleer ik dat er geen Chinese gelegd worden terwijl duurdere aangerekend?
                        Daar zou je je installateur vooraf moeten over aanspreken, anders is het een bedrieger.
                        Vooraleer ze op het dak worden gelegd kan je ze ook nog even bekijken.
                        Op de panelen zelf moeten toch wel enkele keurmerken zijn aangebracht.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Vraag 1/ (mijn installatie is driefasig)
                          Verseg schreef hier al "Hou er ook rekening mee dat een monofasige omvormer (max 5KVA) ook op een driefasige aansluiting kan geplaatst worden, echter niet ideaal voor de verdeling".)…
                          Ik zal duidelijk aan minder dan 5KVA omvormer zitten. Mogelijks dus een monofasig omvormer. Wat betekent dan "niet ideaal voor de verdeling"?
                          Je hebt nu 3 fasen die binnenkomen. Het beste is als die alle 3 evenveel belast worden. Dus niet je sauna, wasmachine, spaarboiler, elektrische oven op 1 fase en dan de verlichting en enkele stopcontacten op de 2 andere. Je moet dat verdelen zodat de stromen door elke fase ongeveer evenveel zijn. Dit heeft vooral te maken met de transformatoren verderop in de leidingen.

Voor je omvormer is dat hetzelfde. Als die al zijn vermogen in 1 fase steekt dan is er meer onbalans dan als die zijn vermogen over de 3 fasen verdeelt.

Comment

Vraag 4/ …Welke zijn dan de hefbomen die zo'n groot verschil maken? M.a.w. waarop moet je letten zodat je rendement optima(a)l(er) is (wordt)? (buiten de oriëntatie vd panelen).
                            Heb intussen het antwoord gevonden: type zonnepanelen, locatie van de installatie (al mogen we aannemen dat iedere Vlaming +- evenveel zonne-uren gezien heeft), hellingsgraad en oriëntatie van het dak (dit laatste al genoemd), schaduw. De rest (optimisers, afstand panelen-electriciteitskast is allicht te verwaarlozen). Maw het hangt vooral af van een paar onveranderlijke factoren.

Comment

• Zonnepanelen - Nu nog?

De rest (optimisers, afstand panelen-electriciteitskast is allicht te verwaarlozen).
                              Die afstand zal niet zoveel uitmaken, niemand legt panelen op kilometers van zijn verdeelkast. [emoji6]
                              De rest zou ik zomaar niet beweren.

Wat wel zeker is ... zonder zon geen opbrengst.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Die afstand zal niet zoveel uitmaken,
                                Dit maakt wel degelijk wat uit.
                                Als de omvormers ver van de KWh teller en van de straat hangt, dan speelt de afstand wel een rol, zeker met hogere vermogens.

In een buurt met vele zonnepanelen installaties, is de netspanning vaak ook hoger.
                                Als de spanning van de omvormer voor een aantal minuten hoger is dan 262V, dan schakelt de omvormer zich uit.
                                (Vroeger was de max spanning 254V, maar dat gaf te veel uitval)

Als je een lange (en te dunne) kabel hebt, tussen omvormer en aansluiting dan verlies je daar bij hoge vermogens ook een paar Volt.
                                Dus als de netspanning op zonnige dagen hoog is, bv. 255V en je verliest 7V over je lange kabel dan schakelt je omvormer uit.

Dus bij langere afstanden moet de kabel zeker dik genoeg zijn om het vermogen van de omvormer(s) zonder al te veel verlies op het net te kunnen steken.

mvg
                                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Working...
                                X