Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Als een foto van mijn omvormer ook reeds in twijfel getrokken wordt....
    misschien moet ik ergens een officieel attest trachten te bemachtigen en/of een attest laten opmaken door een deurwaarder misschien .
    Ik dacht dat ik nochtans duidelijk was geweest (zie 13177)... niet dus..
    Maar ik begrijp het, het zou ook wel eens een foto van de omvormer van één van de kinderen, of van de buurman kunnen zijn.
    Lezen wat er staat is ook niet je sterkste kant hé.
    Ik haal enkel aan dat jij de berekening maakt volgens de omvormer, anderen volgens het piekvermogen van de panelen.
    Man, wat kan jij toch arrogant doen voor niks.

Net als Francis ben ik ook niet heel het topic opnieuw gaan lezen, daarom vermelding "als ik me niet vergis".
    Staat er ergens dat we u niet geloven?
    Is dat nu zo'n ramp?
    Last edited by VerSeg; 3 september 2017, 13:46.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Djivan, oeps, verkeerd been uit bed gestapt??
      Ik dacht net hetzelfde als wat Freddy schreef, resultaat kan dus verschillend zijn naargelang de manier van berekenen
      Een foto liegt niet, correct, maar ik heb toch iets heel raar opgemerkt bij mij, op mijn klein laptopje van HP geeft de maand Augustus een opbrengst van 605, wanneer ik nu controleer op mijn grotere ASUS laptop zie ik een opbrengst van 622
      Hoe verklaar je in godsnaam zo iets????
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Djivan, oeps, verkeerd been uit bed gestapt??
        Ik dacht net hetzelfde als wat Freddy schreef, resultaat kan dus verschillend zijn naargelang de manier van berekenen
        Een foto liegt niet, correct, maar ik heb toch iets heel raar opgemerkt bij mij, op mijn klein laptopje van HP geeft de maand Augustus een opbrengst van 605, wanneer ik nu controleer op mijn grotere ASUS laptop zie ik een opbrengst van 622
        Hoe verklaar je in godsnaam zo iets????
        Nee hoor, nooit... ik kan het alleen niet hebben dat sommige mensen die ALTIJD iets moeten schrijven dat dubbelzinnig is en/of (zogezegd) sarcastisch bedoeld is, en het dan meestal op het einde met de overbekende smiley wat trachten te vergoelijken. Dat is alles. Maar geen nood, die staat weer waar hij thuishoort . Het is reeds altijd een heel dom idee gebleken van mij om bepaalde mensen er terug af te halen, op een bepaalde leeftijd zit het er in gebakken en dat verandert niet.

PS Een verklaring voor het verschil bij jou heb ik niet (??) of het zou moeten zijn hoe groter de laptop/PC, hoe groter de opbrengst van de panelen (grapje !!).

En bovendien, ik schreef in dit topic :

Aangezien ik maar een boerenkeutel ben snap ik daar dus niks van.
        Mijn installatie is 4.000 Wp, bracht 566 kWh op in de maand juni.
        Heb ik het juist voor dat mijn installatie dan 4,72 KWh/KWp/dag opbracht in de maand juni ?

En daarop heeft demeyereg geantwoord :

Klopt Ivan, je snapt het dus perfect.
        Totaal aantal KWh van de betreffende maand gedeeld door het aantal dagen en dan gedeeld door je totaal Wp in KW dat je liggen hebt. Je berekening klopt dus, zo te zien een perfecte ligging en hoek die panelen van u.

En daarmee was de kous voor mij, als electra-noob, af.
        Last edited by Guest17; 4 september 2017, 11:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Mijn installatie is 4.000 Wp, bracht 566 kWh op in de maand juni.
          Heb ik het juist voor dat mijn installatie dan 4,72 KWh/KWp/dag opbracht in de maand juni ? [/I]

En daarop heeft demeyereg geantwoord :

Klopt Ivan, je snapt het dus perfect.
          Totaal aantal KWh van de betreffende maand gedeeld door het aantal dagen en dan gedeeld door je totaal Wp in KW dat je liggen hebt. Je berekening klopt dus, zo te zien een perfecte ligging en hoek die panelen van u.

En daarmee was de kous voor mij, als electra-noob, af.
          Sorry maar klopt niet volledig en dat is niet om ambetant te doen ...
          Hij bevestigt enkel dat uw manier van rekenen klopt en dat is ook zo, maar het totaal vermogen in kWp is bij u opgegeven wat de omvormer aan kan, anderen rekenen wat de panelen als kWp hebben.

U geeft aan dat uw "omvormer" 4.000 kWp is ... logisch voor een omvormer van 4 kVA, maar het totaal van uw panelen is meer dan 4000 kWp en dat geeft een ander resultaat.
          Net zoals ik eerder aangekaart heb voor mezelf, de omvormer is hier 6 kVA maar de panelen zijn 7,2 kWp (7194 kWp om correct te zijn).

Als men de opbrengst deelt door het piekvermogen aan panelen van de omvormer of de panelen, dan bekomt men toch een heel ander resultaat?
          Er wordt soms tot 35% meer aan piekvermogen in panelen voorzien dan wat de omvormer kan geven ... dat kan dus ook tot 35% verschil geven in de berekening.
          Ik mag toch veronderstellen dat ook jij dit kan snappen?

Lees maar goed wat demeyereg geschreven heeft: "gedeeld door het aantal dagen en dan gedeeld door je totaal Wp in KW dat je liggen hebt" ... hetgeen je liggen hebt is niet de omvormer, maar de panelen als ik dat juist interpreteer en als resultaat zal berekening bij u vermoedelijk lager uitkomen dan 4,72 KWh/KWp/dag.

Dat is niet om op uw kap te zitten, maar om aan te geven dat "mogelijks" niet iedereen op dezelfde manier rekent en het vergelijk in opbrengst dus niet representatief is.
          De formule klopt, maar het in aanmerking genomen piekvermogen is volgens mij niet juist.
          Elke PV installatie bevat in principe altijd meer piekvermogen dan wat een centrale omvormer aankan, of ze is niet ideaal berekend.
          De enige uitzondering hierop is het niet gebruiken van een centrale omvormer maar micro-omvormers per paneel, dan is het totaal piekvermogen van de panelen gelijk aan dat van de omvormers samen.
          Of mag men een "electra-noob" zoals je jezelf noemt daar niets over aankaarten?

Uw eerder geposte foto geeft het piekvermogen van de omvormer, dat klopt inderdaad, maar daar kan men nergens het piekvermogen van de panelen mee kennen.

En sorry maar er staat helemaal niets dubbelzinnig, enkel een correcte bemerking gebaseerd op de informatie die u zelf aangeeft zonder iemand te beledigen of verwijten te maken.
          Last edited by VerSeg; 4 september 2017, 12:09.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Om een vergelijk te maken volgens voorgaande ...

Volgens het piekvermogen van de panelen dus 3,32 kWh/kWp/d en volgens het piekvermogen van de omvormer 3,97 (afhankelijk hoe anderen het berekenen).

Hier 3,8 kWh/kWp/d volgens piekvermogen van panelen en 4,54 volgens piekvermogen van omvormer.
            Wel berekend op 28 dagen mits ze pas begin augustus gelegd werden.

Klopt helemaal.
            Door de prosumentenregeling wordt er nu véél meer gewerkt met een kleine omvormer om de verhouding tussen opbrengst en belasting beter in balans te krijgen.
            Toen ik panelen gelegd heb, dan ging het er vooral om zo weinig zonneopbrengsten verloren te laten gaan (geen aftopping).
            Mijn 4kVA omvormer worden gevoed door 4.56 kWp aan panelen.

Nu is vergelijken tussen installaties enkel interessant om te kijken of je installatie goed werkt, en om eventuele degradatie of vervuiling op te sporen.
            Ik heb een paar buren met een installatie, en en af en toe wisselen we de files uit. Verschillen zitten op een paar procent, en ik kan na 7 jaar levensduur geen opbrengstverlies door degradatie ontdekken.

Ik denk dat je ook gekozen hebt voor panelen die iets duurder zijn dan de goedkoopste chinese (vergeef me als ik dat niet meer ga opzoeken in dit topic, er staat ook hier en daar wat onzin tussen).
            Ik kan het niet bewijzen, maar ik ben er van overtuigd dat die panelen beter afgewerkt zijn, robuuster, kabels beter beschermd tegen UV, en beter waterdicht. Dat zou de productieve levensduur ten goede moeten komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Klopt helemaal.
              Door de prosumentenregeling wordt er nu véél meer gewerkt met een kleine omvormer om de verhouding tussen opbrengst en belasting beter in balans te krijgen.
              Toen ik panelen gelegd heb, dan ging het er vooral om zo weinig zonneopbrengsten verloren te laten gaan (geen aftopping).
              Mijn 4kVA omvormer worden gevoed door 4.56 kWp aan panelen.
              Klopt, daarbuiten heeft een omvormer ook een minimum aan input nodig alvorens op te starten, daarom worden er meestal ook meer panelen gelegd.
              Panelen leveren ook niet gans het jaar of zelfs dag het maximum.
              Hetgeen te veel opgebracht wordt, dat wordt inderdaad afgetopt.

Ik denk dat je ook gekozen hebt voor panelen die iets duurder zijn dan de goedkoopste chinese (vergeef me als ik dat niet meer ga opzoeken in dit topic, er staat ook hier en daar wat onzin tussen).
              Ik kan het niet bewijzen, maar ik ben er van overtuigd dat die panelen beter afgewerkt zijn, robuuster, kabels beter beschermd tegen UV, en beter waterdicht. Dat zou de productieve levensduur ten goede moeten komen.
              Wij hebben gekozen voor de E327 van SunPower, ik mag veronderstellen dat deze inderdaad tot de iets betere behoren en ook iets duurder zijn.
              Ze geven dan ook 25 jaar fabrieksgarantie en ook op een gegarandeerde opbrengst.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Het is heel duidelijk waarom ze elk jaar nieuwe kosten moeten verzinnen om onze energiefacturen te verhogen: http://www.gva.be/cnt/dmf20170204_02...s-van-politici
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Vandaag zal de opbrengst geen vette zijn ... hele dag somber en tot nu maar 13,56 kWh.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Het is heel duidelijk waarom ze elk jaar nieuwe kosten moeten verzinnen om onze energiefacturen te verhogen: http://www.gva.be/cnt/dmf20170204_02...s-van-politici
                    Op een totaal werkingsbudget van 2.5 Miljard € is een bedrag van 600.000€ eigenlijk peanuts, het gaat over 0,02%.
                    Nu, dat je 365 politiekers allemaal nodig hebt is inderdaad van de pot gerukt.

Elke gemeente wil daar zijn zegje, en dus zit er een mannetje van elke gemeente....

Maar uiteindelijk is dat bedrag niks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Vandaag zal de opbrengst geen vette zijn ... hele dag somber en tot nu maar 13,56 kWh.
                      Ge gaat dat wel afleren om elke dag op dat tellerke te kijken.
                      Vanaf nu gaat het elke dag bergaf. Ik garandeer je dat er in de winter dagen gaan zijn met minder dan 1 kWh, en als er een dik pak sneeuw op ligt heb ik 0 gezien.

Een goede maand Juli is bij mij 600 kWh. December zal rond de 100 kWh draaien...
                      Maar vanaf Januari gaat het dan weer in stijgende lijn, eerst langzaam, dan rapper!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Aha, daarom dat wij hier in onze streek (via Eandis) de duurste prosumententarief hebben van gans Vlaanderen.
                        Enne @ Tommie, voor mij zijn dat geen peanuts...voor mezelf (en voor vele anderen) ging de electrakost van 0 euro naar 512 euro/jaar... enkel en alleen door de prosumententarief, en dat is toch iets meer dan 0.02 % me dunkt.
                        Last edited by Guest17; 4 september 2017, 18:26.

Comment

Op een totaal werkingsbudget van 2.5 Miljard € is een bedrag van 600.000€ eigenlijk peanuts, het gaat over 0,02%.
                          Nu, dat je 365 politiekers allemaal nodig hebt is inderdaad van de pot gerukt.

Elke gemeente wil daar zijn zegje, en dus zit er een mannetje van elke gemeente....

Maar uiteindelijk is dat bedrag niks.
                          Eigenlijk heb jij toch rare ideeën hoor daaromtrent
                          Als voor jouw 600.000 € peanuts is, nou voor de werkende belg is dat héél veel geld !
                          Is toch niet normaal dat die gasten nog eens extra zoveel in hun zakken steken, is een gemiddelde van 1600 € per persoon
                          Jij vind dat mss normaal maar de meesten van ons niet hoor

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ge gaat dat wel afleren om elke dag op dat tellerke te kijken.
                            Vanaf nu gaat het elke dag bergaf. Ik garandeer je dat er in de winter dagen gaan zijn met minder dan 1 kWh, en als er een dik pak sneeuw op ligt heb ik 0 gezien.

Een goede maand Juli is bij mij 600 kWh. December zal rond de 100 kWh draaien...
                            Maar vanaf Januari gaat het dan weer in stijgende lijn, eerst langzaam, dan rapper!
                            Feit is dat men in begin wat benieuwd is welke impact het weer heeft op de opbrengst alsook om te zien of alles correct werkt.
                            Dat zal later wel minderen naar eens per week of per maand ... [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Eigenlijk heb jij toch rare ideeën hoor daaromtrent
                              Als voor jouw 600.000 € peanuts is, nou voor de werkende belg is dat héél veel geld !
                              Is toch niet normaal dat die gasten nog eens extra zoveel in hun zakken steken, is een gemiddelde van 1600 € per persoon
                              Jij vind dat mss normaal maar de meesten van ons niet hoor

grts
                              Sieg
                              Ik reageer vooral omdat blijkbaar elke politicus aanzien wordt als zakkenvuller. (Er zijn er, maar er zitten er ook die in de privé meer konden verdienen.)
                              En ook omdat de prosumentenregeling beïnvloedt zou zijn door die 600.000€.
                              De prosumentenregeling is er gekomen doordat een bepaalde politca veel te traag was in het afbouwen van de GSC, en dan de factuur doorschoof.
                              Geen idee waar die nu uithangt, maar ik zie ze toch niet direct terug minister of zo worden..'.

Comment

Geen politieke discussie aub, dit ging over zonnepanelen.
                                Laten we dat dan ook zo houden.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X