Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

Dat is dus toch "iets" meer dan 3 % hé.
    Klopt volkomen, in mei met minder uren zon heb ik soms hogere opbrengsten dan dezer dagen met het meeste daglicht van gans het jaar. Het verschil zit eerder tussen 10 en 15% dan de 3% die ze voorhouden.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

8 jaar geleden hebben wij 33000 euro betaald.
      Ik heb voor dat bedrag de hypothecaire lening van ons huis heropgenomen, en dus opnieuw voor 10 jaar geleend.

De eerste 3,5 jaar heb ik belastingverminderingen gekregen voor in totaal 13000 euro.
      En die 10 jaar afbetaling heb ik jaarlijks een belastingvermindering van ongeveer 2000 euro.

Juist. Goed gerekend.

En in 20 jaar gaan ze per 1000 kWh 450 euro premie opbrengen, plus zo'n 250 euro gemiddeld uitgespaarde elektriciteitskost. En dat zo ongeveer 110 keer in die 20 jaar.

We zullen wellicht na ongeveer 15 jaar wel eens nieuwe omvormers moeten kopen, maar ik neem dat die goedkoper geworden zijn dan 8 jaar geleden. En ik vraag mij af of een garantiekost van minstens 249 per jaar uiteindelijk winst zal opleveren.

Eletriek? die valt bij ons gewoon van het dak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat Bekijk bericht
        En ik vraag mij af of een garantiekost van minstens 249 per jaar uiteindelijk winst zal opleveren.
        Wat bedoel je juist met garantiekost per jaar?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Wat bedoel je juist met garantiekost per jaar?
          Uw eigen bericht nummer 50. Ik had begrepen dat de kost van een garantie voor de omvormers tussen 249 en 360 euro een jaarlijkse premie was. Indien niet dan heb ik dat verkeerd verstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat Bekijk bericht
            Uw eigen bericht nummer 50. Ik had begrepen dat de kost van een garantie voor de omvormers tussen 249 en 360 euro een jaarlijkse premie was. Indien niet dan heb ik dat verkeerd verstaan.
            Dat is een eenmalige premie, vandaar dat ik dacht dat u het nu over iets anders had. [emoji1]

Zou anders wel heel duur zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Nog eens eventjes oprakelen om toch iets te melden dat ik de afgelopen dagen heb vastgesteld.
              Ik lees her en der, en vandaag ook in de krant, dat de hittegolf die we de laatste dagen/week te verwerken kregen zouden zorgen voor een minder opbrengst van de zonnepanelen van 2 à 3 %.
              Zon is prima voor de panelen, maar zon gecombineerd met hitte is dan weer niet goed.

Wel, ik stel vast dat dit bij mijn panelen heel wat meer verschil uitmaakt hoor.
              Tijdens de hete dagen varieerde de opbrengst van 16 kWh tot zo'n 20 kWh per dag.
              Gisteren, de eerste koele, maar zonnige, dag terug een normale opbrengst van 28 kWh per dag.

Dat is dus toch "iets" meer dan 3 % hé.

PS Toch leuk om lezen dat alle Belgische zonnepanelen op piekdagen meer opbrengen dan de twee grootste kerncentrales samen .
              Hier iedere hete dag toch nog om en rond de 32Kwh Ivan, maar klopt dat het rendement lager is
              die beste dag dat ik ooit haalde wat 41kwh (frisse wind met gans de dag zon) en dat met een installatie
              van 5.120 Wp.
              In "toch leuk om lezen" staat toch iets lachwekkends, dat van het uitzetten van de aansluitkastjes, de gazetten hé...

“Als het warmer is dan 25 graden, daalt de efficiëntie van je paneel met 0,4% per extra graad. Door de hitte gaat de aansluitkast wat uitzetten, en is het contact niet meer wat het zou moeten zijn. De afgelopen dagen zijn we dus 2,5 à 3% rendement verloren.”
              Wat deze ons daarmee wil wijs maken begrijp ik niet ???????
              Last edited by Guest42; 25 juni 2017, 08:24.

Comment

Dat is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb.

Het rendement zakt een beetje, gewoon omdat de panelen bij hogere temperatuur een lagere opbrengst geven. Totaal normaal, en heeft niks met de aansluitkast te maken.
                Ik heb trouwens geen aansluitkast, enkel een omvormer en een extra zekering.

Comment

Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Iedereen met zonnepanelen heeft dat eigenlijk, maar het werd hier vermoedelijk onvolledig en/of verkeerd weergegeven.

Die info heb ik ook al eens verkregen bij fabrikanten en leveranciers, ze noemen dat zelf ook zo maar is de achterkant van het paneel.

Op elk paneel zitten aansluitingen welke bij warmte een slechter contact kunnen geven vanwege de uitzetting, in extreme gevallen kan het contact hier en daar zelfs (tijdelijk) verbroken worden.
                  De betere panelen hebben daar zo geen problemen mee, die gebruiken kwalitatievere contactpunten in de panelen.

Buiten dit is er de lagere opbrengst van de cellen zelf bij hogere temperatuur.

Wat de daling van de opbrengst betreft, dat is inderdaad een daling per extra graad, voor het ene paneel al meer dan voor het andere (kwalitatievere) paneel.
                  Maar men moet rekening houden met de temperatuur in volle zon en ook de temperatuur van een donker paneel.
                  In volle zon heeft dit soms een temperatuur tot boven de 70°C.

Misschien het moment om gekoelde panelen op de markt te brengen? [emoji1]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Hier iedere hete dag toch nog om en rond de 32Kwh Ivan, maar klopt dat het rendement lager is
                    die beste dag dat ik ooit haalde wat 41kwh (frisse wind met gans de dag zon) en dat met een installatie
                    van 5.120 Wp.
                    In "toch leuk om lezen" staat toch iets lachwekkends, dat van het uitzetten van de aansluitkastjes, de gazetten hé...

Wat deze ons daarmee wil wijs maken begrijp ik niet ???????
                    Ik lees ook maar wat ik lees. Mij ging het in dit artikel meer over de minder opbrengst die ze wel zeer laag inschatten, en de totale opbrengst van alles panelen, vergeleken met de twee grootste kerncentrales. Over het waarom... daar kan ik toch niets aan veranderen.
                    Van de rest weet ik noppes van ellentriek, ik stel alleen vast dat mijn panelen (ondanks dat het hoogwaardige Viessmann panelen zijn) geen 3 % minder, maar vééél minder opbrengen als het zonnig maar heet is.
                    De rest laat ik over aan kenners .

Comment

• Re: Zonnepanelen - Nu nog?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Dat is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb.

Het rendement zakt een beetje, gewoon omdat de panelen bij hogere temperatuur een lagere opbrengst geven. Totaal normaal, en heeft niks met de aansluitkast te maken.
                      Voor mijn specifiek geval, met nochtans kwalitatieve Viessmannpanelen, is het niet een beetje, maar 40 % minder.
                      Ik beschouw 40 % minder opbrengst toch meer dan een beetje .
                      Zie maar de opbrengsten op hete dagen hieronder. Gisteren was inderdaad een 'ramp' qua opbrengst.

Last edited by Guest17; 25 juni 2017, 12:48.

Comment

Voor mijn specifiek geval, met nochtans kwalitatieve Viessmannpanelen, is het niet een beetje, maar 40 % minder.
                        Ik beschouw 40 % minder opbrengst toch meer dan een beetje .
                        Zie maar de opbrengsten op hete dagen hieronder. Gisteren was inderdaad een 'ramp' qua opbrengst.

En toch is juni hier een zeer goede maand geworden Ivan, met een opbrengst van 713 Kwh.
                        dat met 5.120 Wp aan panelen.
                        Algemene stand, tot nu toe 2,7 % boven het algemeen jaargemiddelde en tot nu toe 7,2% meer dan in 2016.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          En toch is juni hier een zeer goede maand geworden Ivan, met een opbrengst van 713 Kwh.
                          dat met 5.120 Wp aan panelen.
                          Algemene stand, tot nu toe 2,7 % boven het algemeen jaargemiddelde en tot nu toe 7,2% meer dan in 2016.
                          Hier ook hoor, maar dan wel nog extremere cijfers, maar juni 2016 was dan ook extreem nat en grijs hé, terwijl juni 2017 extreem zonnig was.

Opbrengst hier in juni 2016 : 406.473 kWh
                          Opbrengst hier in juni 2017 : 565.787 kWh

Dit met 4.000 Wp aan panelen.

Dat is dus dit jaar bijna 40 % meer opbrengst dan vorig jaar voor de maand juni.
                          Dat is nog wat anders dan die 7.2 % hé .

Maar het is niet moeilijk als je op onderstaande grafiek ziet hoe juni 2016 er uit springt (maar dan wel naar beneden) qua opbrengst.

Last edited by Guest17; 2 juli 2017, 10:23.

Comment

Vreemd dat men hier geen 10 jaar durft vooruit te kijken. Tegen die tijd zou men gek moeten zijn om nog een benzine- of dieselwagen aan te schaffen, als die dan nog verkrijgbaar zouden zijn. Dan zou het toch héél handig zijn om een maximaal aan zonnepanelen te leggen om je eigen wagen te laden. En voor mensen die erg weinig rijden kan de opgeladen energie dan weer gebruikt worden om je eigen woonst van stroom te voorzien.
                            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Als je cijfers geeft kan je deze best geven per Kwh/Kwp/dag.
                              Dan kan je pas vergelmijken.

Voor juni zit ik aan 4.7 KWh/KWp/dag.
                              In mei was dit 4.65 KWh/KWpiek

Ik heb dus ong. evenveel opgewekt in mei (31) dagen) dan in juni (30 dagen).

Door de warmte verminderd de opbrengst maar de helling van het dak doet er ook veel toe.
                              Diegene met een dak van 25° gaan in de zomermaanden meer opbrengst hebben dan mensen met een dak van 40°.
                              Omgekeerd hebben de mensen met een dak van 40° meer opbrengst in het voor en najaar dan iemand met een dak van 20°

mvg
                              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Dat is dus dit jaar bijna 40 % meer opbrengst dan vorig jaar voor de maand juni.
                                Dat is nog wat anders dan die 7.2 % hé .

Maar het is niet moeilijk als je op onderstaande grafiek ziet hoe juni 2016 er uit springt (maar dan wel naar beneden) qua opbrengst.
                                Ik heb het hier wel over opbrengst per jaar hé Ivan, mei 2017 gaf hier 662 Kwh. en juni vorig jaar 543 Kwh.

Comment

Working...
                                X