Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
    Als je cijfers geeft kan je deze best geven per Kwh/Kwp/dag.
    Dan kan je pas vergelmijken.

    Voor juni zit ik aan 4.7 KWh/KWp/dag.
    In mei was dit 4.65 KWh/KWpiek

    Ik heb dus ong. evenveel opgewekt in mei (31) dagen) dan in juni (30 dagen).

    Door de warmte verminderd de opbrengst maar de helling van het dak doet er ook veel toe.
    Diegene met een dak van 25° gaan in de zomermaanden meer opbrengst hebben dan mensen met een dak van 40°.
    Omgekeerd hebben de mensen met een dak van 40° meer opbrengst in het voor en najaar dan iemand met een dak van 20°

    mvg
    Ha, op die manier, dan kom ik voor de maand juni gemiddeld aan 4,64 Kwh per Kwp per dag.

    Comment


    • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

      Ha, op die manier, dan kom ik voor de maand juni gemiddeld aan 4,64 Kwh per Kwp per dag.
      dan hebben we per KWp ongeveer evenveel opgewekt .

      Op die manier kan je vergelijken zonder dat we van elkaar weten hoeveel Kwpiek er op ons dak ligt.

      mvg.
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ik heb het hier wel over opbrengst per jaar hé Ivan, mei 2017 gaf hier 662 Kwh. en juni vorig jaar 543 Kwh.
        Ah zo, ik dacht dat je het over de juni maand had. Sorry .

        Comment


        • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
          dan hebben we per KWp ongeveer evenveel opgewekt .

          Op die manier kan je vergelijken zonder dat we van elkaar weten hoeveel Kwpiek er op ons dak ligt.

          mvg.
          Van mij mag iedereen dat weten hoor, ik heb er toch niet zoveel als Fernand Huts .

          Comment


          • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Als je cijfers geeft kan je deze best geven per Kwh/Kwp/dag.
            Dan kan je pas vergelmijken.

            Voor juni zit ik aan 4.7 KWh/KWp/dag.
            In mei was dit 4.65 KWh/KWpiek

            Ik heb dus ong. evenveel opgewekt in mei (31) dagen) dan in juni (30 dagen).

            Door de warmte verminderd de opbrengst maar de helling van het dak doet er ook veel toe.
            Diegene met een dak van 25° gaan in de zomermaanden meer opbrengst hebben dan mensen met een dak van 40°.
            Omgekeerd hebben de mensen met een dak van 40° meer opbrengst in het voor en najaar dan iemand met een dak van 20°

            mvg
            Aangezien ik maar een boerenkeutel ben snap ik daar dus niks van.
            Mijn installatie is 4.000 Wp, bracht 566 kWh op in de maand juni.
            Heb ik het juist voor dat mijn installatie dan 4,72 KWh/KWp/dag opbracht in de maand juni ?

            Comment


            • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Aangezien ik maar een boerenkeutel ben snap ik daar dus niks van.
              Mijn installatie is 4.000 Wp, bracht 566 kWh op in de maand juni.
              Heb ik het juist voor dat mijn installatie dan 4,72 KWh/KWp/dag opbracht in de maand juni ?
              Klopt Ivan, je snapt het dus perfect.
              Totaal aantal KWh van de betreffende maand gedeeld door het aantal dagen en dan gedeeld door je totaal Wp in KW dat je liggen hebt. Je berekening klopt dus, zo te zien een perfecte ligging en hoek die panelen van u.

              Comment


              • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Klopt Ivan, je snapt het dus perfect.
                Totaal aantal KWh van de betreffende maand gedeeld door het aantal dagen en dan gedeeld door je totaal Wp in KW dat je liggen hebt. Je berekening klopt dus, zo te zien een perfecte ligging en hoek die panelen van u.
                Aha, ik had dat toch juist, want ik en elentriek .
                En pas op er zijn nog tientallen zoniet honderden andere zaken waar ik geen kaas van gegeten heb, en dat durf ik grif toegeven .

                Comment


                • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                  Onze zonnepanelen liggen er nu dik vijf jaar op, het rendement is nog hetzelfde.
                  De omvormer is vorige maand vervangen (onder garantie >> we hadden 10j garantie op alles).
                  Verder zou ik opnieuw panelen leggen vandaag, het rendement is hoger dan spaargeld en zekerder dan de meeste beleggingen.
                  De groene kant is meegenomen, maar blijkt voor haast niemand het doorslaand argument te zijn.
                  Amateur fotograaf,
                  lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                  Comment


                  • Augustus heeft 605 KWh opgebracht.... ( 18 panelen van 327 )
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                      dan hebben we per KWp ongeveer evenveel opgewekt .

                      Op die manier kan je vergelijken zonder dat we van elkaar weten hoeveel Kwpiek er op ons dak ligt.

                      mvg.
                      En dan zou men ook rekening moeten houden met de omvormer ... men kan meer of minder panelen aan eenzelfde omvormer hangen maar de omvormer is dan de limiterende schakel.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Zonnepanelen - Nu nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Mijn installatie is 4.000 Wp, bracht 566 kWh op in de maand juni.
                        Heb ik het juist voor dat mijn installatie dan 4,72 KWh/KWp/dag opbracht in de maand juni ?
                        Eerder gaf je op dat je omvormer 4 kVA was (tenzij ik me vergis).
                        In principe is de omvormer lager dan de som van de panelen omdat men een omvormer meestal gaat onderdimensioneren voor het beste resultaat.

                        Ik zeg niet dat uw berekening verkeerd is, maar ik heb het vermoeden dat niet iedereen hetzelfde "piekvermogen" in aanmerking neemt.

                        Kwestie dat iedereen op dezelfde manier zou rekenen, is het goed om weten of anderen het piekvermogen van de panelen in aanmerking nemen (wat ik vermoed) ofwel het piekvermogen van de omvormer.

                        Stel de omvormer is 4 kVA, maar er ligt voor 4,8kWp panelen ... dan is het resultaat wel heel verschillend. [emoji1]
                        Last edited by VerSeg; 3 september 2017, 01:52.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Zonnepanelen - Nu nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Augustus heeft 605 KWh opgebracht.... ( 18 panelen van 327 )
                          Om een vergelijk te maken volgens voorgaande ...

                          Volgens het piekvermogen van de panelen dus 3,32 kWh/kWp/d en volgens het piekvermogen van de omvormer 3,97 (afhankelijk hoe anderen het berekenen).

                          Hier 3,8 kWh/kWp/d volgens piekvermogen van panelen en 4,54 volgens piekvermogen van omvormer.
                          Wel berekend op 28 dagen mits ze pas begin augustus gelegd werden.
                          Last edited by VerSeg; 3 september 2017, 01:56.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Freddy, die extra 4 panelen die jij meer hebt dan ik maken duidelijk het verschil ( buiten het plaatselijke licht natuurlijk en de ligging van de panelen) ik heb het niet direct terug gevonden maar jij hebt een 6 KVA omvormer dacht Ik?
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Freddy, die extra 4 panelen die jij meer hebt dan ik maken duidelijk het verschil ( buiten het plaatselijke licht natuurlijk en de ligging van de panelen) ik heb het niet direct terug gevonden maar jij hebt een 6 KVA omvormer dacht Ik?
                              Inderdaad een 6 kVA omvormer.
                              Normaal moesten er 24 panelen komen volgens wat ik zelf graag zou gehad hebben, maar dat paste niet echt proper op het dak of ze moesten asymmetrisch gelegd worden (onvolledige rij) wat dan helemaal op niets trekt.
                              Wij hebben ook wel optimizers op elk paneel, dat zou ook een verschil kunnen maken volgens hun uitleg.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Eerder gaf je op dat je omvormer 4 kVA was (tenzij ik me vergis).
                                In principe is de omvormer lager dan de som van de panelen omdat men een omvormer meestal gaat onderdimensioneren voor het beste resultaat.

                                Ik zeg niet dat uw berekening verkeerd is, maar ik heb het vermoeden dat niet iedereen hetzelfde "piekvermogen" in aanmerking neemt.

                                Kwestie dat iedereen op dezelfde manier zou rekenen, is het goed om weten of anderen het piekvermogen van de panelen in aanmerking nemen (wat ik vermoed) ofwel het piekvermogen van de omvormer.

                                Stel de omvormer is 4 kVA, maar er ligt voor 4,8kWp panelen ... dan is het resultaat wel heel verschillend. [emoji1]
                                Als een foto van mijn omvormer ook reeds in twijfel getrokken wordt....
                                misschien moet ik ergens een officieel attest trachten te bemachtigen en/of een attest laten opmaken door een deurwaarder misschien .
                                Ik dacht dat ik nochtans duidelijk was geweest (zie 13177)... niet dus..
                                Maar ik begrijp het, het zou ook wel eens een foto van de omvormer van één van de kinderen, of van de buurman kunnen zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X