Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
    Ik denk dat je in combinatie met overdimensionering van de zonnepanelen en aangepast verbruik met een opslag voor een dag of vijf toekomt. Maar zelfs dat is idd. nog veel te duur op dit moment.
    Dan zal je al serieus moeten overdimensioneren , Ik heb een installatie van 4770Wp en haal de helft van de maand december nog geen 1 kWh per dag zie deze grafiek:
    http://users.telenet.be/sbeam/201412.html

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #62
      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Maar de vraag waar niemand op heeft geantwoord, was:
      Kan iemand me een spaarrekening aanraden die een bepaald budget méér laat opbrengen dan wanneer ik datzelfde budget zou investeren in pakweg zonnepanelen die bovendien gratis energie opleveren waarvoor ik anders moet betalen?
      Die vraag kan niet beantwoord worden aangezien het over een periode gaat van 25 jaar.
      Wat als het voorstel van VREG wordt goedgekeurd waarmee de netvergoeding afhankelijk wordt van je capaciteit en niet van je verbruik?

      Wat als het prosumententarief blijft stijgen aan hetzelfde tempo?
      Dit zijn de tarieven van mijn netbeheerder:
      2015: 75,12
      2016: 80,82 (+7%)
      2017: 93,36 (+16%)

      Wat als de rente op een spaarboekje weer stijgt over x jaar?
      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

      Comment


      • #63
        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
        Die vraag kan niet beantwoord worden aangezien het over een periode gaat van 25 jaar.
        In die zin weet men inderdaad niet welke rente de banken zullen geven in die looptijd...
        Maar we weten wel zo goed als zeker dat de zon binnen 25 jaar nog steeds evenveel zal schijnen. Mocht de zon er dan niet meer zijn, dan zullen wij er wellicht ook niet meer zijn.

        Dan zou je beter kijken naar warmtepompen, om energie uit de aarde te halen ipv zone-energie...
        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
        Wat als het voorstel van VREG wordt goedgekeurd waarmee de netvergoeding afhankelijk wordt van je capaciteit en niet van je verbruik?
        Mmmm, op die pagina vergelijkt men 2 gezinnen op een totaal verkeerde manier, mijns inziens.
        Dat gezin mét zonnepanelen zal die energie hopelijk aanwenden om elektrisch te verwarmen, terwijl het gezin zonder zonnepanelen evenveel lijkt te verbruiken... in de praktijk stoken die gezinnen op gas/hout/mazout.

        Maar het zou inderdaad heel oneerlijk zijn als mensen mét zonnepanelen meer taksen moeten betalen. Ik denk dat iedereen het daar over eens is... tenzij politici...

        Comment


        • #64
          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

          Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
          .................................................

          Wat als de rente op een spaarboekje weer stijgt over x jaar?
          Dat is zowat de beste die ik hier de laatste jaren gelezen heb .
          Maak van die x maar xx of xxx.

          Comment


          • #65
            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Deze van ons zijn er van SunPower, 320 wp dus, op dat moment waren ze de 327 wp aan het lanceren, maar
            de meerprijs voor die 7 wp wat totaal niet in verhouding tot de prijs.
            SunPower en Sanyo behoren tot de beste ter wereld. KLIK
            De offertes die we hier liggen hebben, zijn berekend met SunPower E327.
            We kunnen ook kiezen voor de 320, maar dat zijn dan de volledig zwarte.
            Bij de ene verkoper is de prijs gelijk, bij de andere zijn de zwarte iets duurder.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #66
              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              In die zin weet men inderdaad niet welke rente de banken zullen geven in die looptijd...
              Maar we weten wel zo goed als zeker dat de zon binnen 25 jaar nog steeds evenveel zal schijnen. Mocht de zon er dan niet meer zijn, dan zullen wij er wellicht ook niet meer zijn.
              Klopt. Maar het is even zeker dat er over 25 jaar nog een regering is die taksen invoert en verhoogt.
              Mmmm, op die pagina vergelijkt men 2 gezinnen op een totaal verkeerde manier, mijns inziens.
              Dat gezin mét zonnepanelen zal die energie hopelijk aanwenden om elektrisch te verwarmen, terwijl het gezin zonder zonnepanelen evenveel lijkt te verbruiken... in de praktijk stoken die gezinnen op gas/hout/mazout.
              Klopt alhoewel ik zonnepaneeleigenaars ken die geen enkele moeite doen om hun zonnepanelen optimaal te benutten.
              Het belangrijkste in die vergelijking is dat de energiekosten bijna geen invloed meer hebben op de faktuur. Je betaalt dan bijna enkel netkosten en taksen
              Maar het zou inderdaad heel oneerlijk zijn als mensen mét zonnepanelen meer taksen moeten betalen. Ik denk dat iedereen het daar over eens is... tenzij politici...
              Het zou absurd zijn als de taksen zo hoog worden dat je uiteindelijk geld verliest met zonnepanelen. Dat zal wellicht niet zo snel gebeuren maar ik vrees dat de winstmarge nog verder zal worden verminderd.
              Tot voor enkele jaren hadden zonnepaneeleigenaars drie voordelen:
              - subsidies (die extreem hoog waren)
              - bijna geen netvergoeding terwijl ze het net zwaarder belasten
              - dezelfde prijs voor elke kwh die ze leveren en uit het net halen

              De eerste twee voordelen zijn intussen volledig verdwenen en over 3,5 jaar is het gedaan met de terugdraaiende teller en worden de overtollige kwh's op een andere manier vergoed.
              De kans is reeel dat deze vergoeding afhankelijk wordt van de electriciteitsprijs van dat moment. De kwh's die in de zomer worden gegenereerd zijn heel weinig waard.

              Het rendement van spaarboekjes is snel naar beneden gegaan maar dat is nog niets vergeleken met het tempo waaraan het rendement van zonnepanelen nu aan het kelderen is.
              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

              Comment


              • #67
                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                ...
                Maar het zou inderdaad heel oneerlijk zijn als mensen mét zonnepanelen meer taksen moeten betalen. Ik denk dat iedereen het daar over eens is... tenzij politici...
                .. 't Is nog vééél oneerlijker dat mensen zonder zonnepanelen mee moeten betalen voor de put van de "groene stroomcertificaten" voor de winsten die zonnepanelen-bezitters maken, met meestal nog zwaar gesubsidieerde installaties op de koop toe ... ... kort geheugen ?

                Comment


                • #68
                  Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                  Nog een feit is, en wat niemand vermeld, ik als zonnepaneeleigenaar steek overdag dure elektriciteit op het net die verkocht wordt aan anderen
                  En ik gebruik goedkope elektriciteit via het nachttarief
                  Dat verschil wordt mij niet verrekend maar vadertje staat is er wel heel goed mee, niet alleen de staat maar ook de leveranciers van elektriciteit

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #69
                    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    .. 't Is nog vééél oneerlijker dat mensen zonder zonnepanelen mee moeten betalen voor de put van de "groene stroomcertificaten" voor de winsten die zonnepanelen-bezitters maken, met meestal nog zwaar gesubsidieerde installaties op de koop toe ... ... kort geheugen ?
                    Als je dit geloofd heeft het weinig zin om je in deze discussie te mengen.
                    Denk je nu echt dat de kosten lager zouden geweest zijn indien er geen panelen in België hadden gelegen ...

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #70
                      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      .. 't Is nog vééél oneerlijker dat mensen zonder zonnepanelen mee moeten betalen voor de put van de "groene stroomcertificaten" voor de winsten die zonnepanelen-bezitters maken, met meestal nog zwaar gesubsidieerde installaties op de koop toe ... ... kort geheugen ?
                      Lees eens #18. In feite exact hetzelfde als wat jij hier aanhaalt.

                      Waarmee ik niet wil beweren dat ik het normaal vind dat niet-zonnepaneelbezitters mee moeten betalen.
                      Last edited by nete; 10 juni 2017, 21:11.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #71
                        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Waarmee ik niet wil beweren dat ik het normaal vind dat niet-zonnepaneelbezitters mee moeten betalen.
                        Hetgeen ze nu doen is alsof iedereen rijtaks moet betalen, ook al heeft men geen wagen.

                        En wat ze met de factuur in de toekomst willen doen is extra laten betalen als uw verbruik lager is als wat uw aansluiting aankan.
                        Dat is dan zoals de niet auto-bezitter laten betalen voor de wegen die er liggen en die hij niet gebruikt.
                        Maar langs de andere kant een extra belasting opleggen voor wel gebruik.

                        Uiteindelijk betaalt men in dit zottenland altijd, zowel voor gebruik als niet gebruik.
                        En heel de doelstelling ontgaat zijn nut ... niets draait om het milieu maar alles om de kassa.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #72
                          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Lees eens #18. In feite exact hetzelfde als wat jij hier aanhaalt.

                          Waarmee ik niet wil beweren dat ik het normaal vind dat niet-zonnepaneelbezitters mee moeten betalen.
                          Klopt, ik, en velen met mij, beta(a)l(en) voor honderden zaken waar ik (wij) geen uitstaans mee heb(ben).
                          Dat heet belasting(en) zeker !?

                          Comment


                          • #73
                            Zonnepanelen - Nu nog?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Klopt, ik, en velen met mij, beta(a)l(en) voor honderden zaken waar ik (wij) geen uitstaans mee heb(ben).
                            Dat heet belasting(en) zeker !?
                            Klopt ook, maar het zijn meestal die dat er zelf van kunnen genieten dat er het hardst over klagen dat ze moeten betalen. [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #74
                              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              En wat ze met de factuur in de toekomst willen doen is extra laten betalen als uw verbruik lager is als wat uw aansluiting aankan.
                              Dat gebeurt nu al. Zelfs als de zonnepanelen 0W genereren moet de prosumententaks betaald worden. Die taks is afhankelijk van het vermogen van de omvormer of volgens de VREG: de maximale impact die uw installatie op de werking van het net kan hebben.
                              De auto bezitter moet ook wegentaks betalen zelfs als hij 0 km heeft gereden.
                              En heel de doelstelling ontgaat zijn nut ... niets draait om het milieu maar alles om de kassa.
                              Een waarheid als een koe
                              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                              Comment


                              • #75
                                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                                Dat gebeurt nu al. Zelfs als de zonnepanelen 0W genereren moet de prosumententaks betaald worden. Die taks is afhankelijk van het vermogen van de omvormer of volgens de VREG: de maximale impact die uw installatie op de werking van het net kan hebben..
                                Het gaat hem niet over zonnepanelen, het gaat hem voor iedereen.
                                Nu betaalt men netvergoeding volgens verbruik, later volgens capaciteit van de aansluiting.
                                Maar wie minder verbruikt dan wat zijn aansluiting aan kan, die moet meer betalen.
                                De spaarzame mens wordt dan gestraft.
                                De kosten voor panelen staan daar buiten, dat is supplementair.
                                De auto bezitter moet ook wegentaks betalen zelfs als hij 0 km heeft gereden.
                                Klopt, maar we betalen (nog) geen extra rijtaks als we minder rijden. [emoji1]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X