Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Wat bijgeleerd:Ca-Va-Seul,maar waar vind je dat nu nog ??
    in den techno gewoon op het schap ( daar haal ik het altijd ) in de carefoure hier staat dat ook en ....
    ik gebruik dat nog altijd om de chrome mee proper te maken, en inox en ....
    wat ik niet meer vind zijn die doosjes met watten in, om koper mee op te kuisen ( vroeger soldaat geweest )
    wel oppassen met cavaseul , want alles er af : had met permanente viltstift op wat dozen enzo gechreven : alles er af.
    denk dat dat op lenzen ook aggresief kan zijn , want bij mijn palletkachel zeiden ze : gene cavseul, of van hg roetverwijderaar gebruiken.
    Last edited by Guest13; 1 juni 2017, 20:17.

    Comment


    • #17
      Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

      Ik geloof min oren en mijn ogen niet.
      Vroeger bevatte tandpasta puimsteen. Dit is een heel fijne stof die voornamelijk bij vulkanen wordt gevonden.
      Het is correct dat je krassen kan weg werken met water en een polijststof (zoals bv puimsteen, parijsrrood), maar dat betekent dan wel dat je het oppervalk beïnvloed. Toen ik indertijd zelf mijn telescoopspiegel sleep dan gebruikte ik daar carborandum voor. Bikkelhard en met wat van dat spul en heel veel water tussen 2 glazen platen, wordt de onderkant bol, de bovenkant hol mits het respecteren van een bepaalde draaibeweging van de glazen platen en een bepaalde wrijfbeweging van de bovenplaat.
      Dit kan enkel door het WEG slijpen van glas.
      Het slijpen start met een grove korrel (grit) en uiteindelijk stopt men met het polijsten of beter een slijpstof met een zo klein mogelijke grit-waarde.
      Slijpen is één, polijsten is een tweede problematiek. Daar moet je verduveld oppassen of de brandpunten verkleinen, vergroten. Bij het minste is je parabolische spiegel om zeep.
      Lenzen worden op dezelfde wijze gemaakt. Maar daar kunnen de twee kanten geslepen worden en is de kwaliteit van het glas super belangrijk.
      Een kras is een beschadiging van het glasoppervlak. Die beschadiging gaat steeds in de diepte. Wanneer we nu door middel van polijsten de kras weghalen halen we eveneens wat glas weg en dat heeft zeker impact op de kwaliteit van de lens. De lens is niet gelijk aan de vorige lensvorm en brandpunt kan veranderen, of de zone waar er gepolijst is, is het brandpunt licht anders (vergelijkbaar met multifocale brilglazen).
      Zoals Geert ook al melde is het ook nefast voor coatings. Ze worden gewoonweg weg geslepen, gepolijst.
      Dus: Oppassen met wegwerken met krassen door middel van polijsten. Dit verprutst zeker je glas.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #18
        Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

        Ca-va-seul en Brillo en Sidol bevatten ook petroleum(derivaten). Dus niet verwonderlijk dat dit ook markers en zelfklevers verwijdert.

        Comment


        • #19
          Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          De vraag blijft: hoe kóm je nu toch op zoiets, wie haalt zoiets in zijn hoofd om uit te testen, enfin, toch zeker de combinatie.

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Waarom een ei en theelichtje?
          Exact wat ik ook dacht ...LOL

          Comment


          • #20
            Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

            Ik weet dat men de asse van een kachel ook gebruikt om het kachelruitje weer proper te krijgen. Misschien heeft iemand van daaruit verder gedacht.

            Comment


            • #21
              Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Als isopropanol nog niet eens de coating aantast.....
              Voila Luc, je hebt hier net het beste en meest onschadelijke reinigingsproduct zelf aangebracht,
              dat zelfs zeer antistatisch werkende eigenschappen heeft, wordt ook overal in de elektronica
              industrie gebruikt.
              En wat doet de optieker in zijn ultasoonbad om je bril te kuisen, juist..... Water met een geut isopropanol en enkele druppels Dreft.

              Comment


              • #22
                Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                Je neemt een thee lichtje en maakt de bolle kant van een ei zwart.
                Dan neem je zo'n rond gezicht wattenschijfje en wrijf het zwart van het ei af.
                Doe nu een klein beetje tandpasta op het 'vuile' wattenschijfje en wrijf er met een tweede wattenschijfje de tandpasta open en in de wattenschijfjes.
                Poets er nu uw lens ermee.
                Dit moet zowat het domste advies zijn dat ik hier ooit las. De redenen daarvoor zijn ruimschoots door anderen duidelijk gemaakt.

                Comment


                • #23
                  Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                  Dit moet zowat het domste advies zijn dat ik hier ooit las. De redenen daarvoor zijn ruimschoots door anderen duidelijk gemaakt.
                  Ik geef hier geen advies, dit is wat ik gezien heb op het internet.
                  Weet jij soms hoe je schimmel en krassen op een lens verwijderd en heb je dat al effectief gedaan ook?
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Ik geef hier geen advies, dit is wat ik gezien heb op het internet.
                    Dat staat anders zo niet in je openingspost omschreven.

                    Het lijkt alsof jij de verteller (adviseur) bent en je refereert nergens naar "iets dat je elders gelezen hebt".
                    Je neemt een thee lichtje en maakt de bolle kant van een ei zwart.
                    Dan neem je zo'n rond gezicht wattenschijfje en wrijf het zwart van het ei af.
                    Doe nu een klein beetje tandpasta op het 'vuile' wattenschijfje en wrijf er met een tweede wattenschijfje de tandpasta open en in de wattenschijfjes.
                    Poets er nu uw lens ermee.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                      Krassen zitten op de frontlens.Kleine krasjes geven meestal geen probleem op kwaliteit van de foto .Ietwat dieper,zoals vroegerpvullen met chinese inkt.Gaat de diffractie in de kras tegen gaan,en geen effect meer of minder op de foto.
                      Indien geen probleem met een krasje,gerust laten.
                      Je kunt zelfs door een draadafsluiting fotograferen,zonder veel kwaliteitsverlies.Is er wel,maar aanvaardbaar.En dit probleem is wel groter dan een klein krasje.(cfr. racecircuits)
                      Beste remedie:nieuwe frontlens.
                      Maar nog beter:krassen voorkomen,alhoewel het met UW en hun bolle frontlens dit niet eenvoudig is.Zonnekap erop,maar hoe doe je dat met een 8 mm circulair Fisheye op FF ??????Voorzichtig zijn zeker.
                      Schimmel zit meestal in de lens en dat ga je m.i. zonder demontage er niet uit krijgen.Tenzij het zit op het achterste lensonderdeel.
                      Maar er zijn hier anderen die je over schimmel wel meer kunnen vertellen.
                      Maar al bij al dit topic:interessant,maar waar halen ze het uit??

                      Comment


                      • #26
                        Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                        Ik snap dit ook niet zo goed. Allemaal goed bedoelt waarschijnlijk maar waarom neem je dergelijk groot risico en al dat vuil en gesmodder erbij als je in de apotheek voor 5 euro een heel flesje isopropanol kan krijgen?
                        isopropanol is zeer uitvoerig getest en werkt perfect om je glas te poetsen.

                        Krassen daarentegen ben je eigenlijk totaal machteloos. Wat ga je doen? Heel het frontglas herslijpen?
                        Met wat geluk zijn de krassen niet heel erg en heb je er geen last van op foto.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                          Voor wie bang is van een "kraske" op het voorste lens element ... bekijk dit ...
                          dirty_lens_article

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Voor wie bang is van een "kraske" op het voorste lens element ... bekijk dit ... dirty_lens_article
                            Nog nooit van mijn leven een beschermfilter gebruikt, meestal staat mijn zonnekap er wel op maar dan nog........weggegooid geld.......frontglas moet al bijna in twee gebarsten zijn wil je er iets van opmerken.... Trek maar eens een foto vlak tegen een "kiekerendraad", de lens er vlak tegen......je gaat er gewoon niks van zien..... Ik heb mijn lens altijd wat proper gemaakt met mijne warme adem en een doekje waar je brilglazen mee reinigt of zelfs een gewone propere zakdoek....
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              frontglas moet al bijna in twee gebarsten zijn wil je er iets van opmerken....
                              Toen ik onlangs op een hele reeks foto's een vlek had, bleek er vooraan op de lens een klein vlekje te zitten.
                              Nadat ik het afgekuisd had, bleek het niet meer voor te komen op de volgende foto's.

                              Ik vraag me toch af .... wanneer een klein vlekje al zo'n impact kan hebben, wat een barst in het frontglas dan niet teweegbrengt?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                                Klopt ook met mijn ervaring.
                                Ik had eens een zeer vette vinger op frontglas en zag toch al direct dat het beeld niet mooi helder was. Kon ik al door de zoeker zien.

                                Ook eens gehad dat er een soort waas zat op het achterste ellement. Dat was behoorlijk problematisch.

                                In beide gevallen gepoetst met isopropanol en problemen waren weg.

                                Comment

                                Working...
                                X