Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel ampere kan ik leveren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoeveel ampere kan ik leveren

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mag inderdaad niet......., maar wordt in 50% van de gevallen toch gedaan hoor, als mijn schoonzoon een huis zet waar hij de mogelijkheid heeft om stroom
    te krijgen bij bv. de buren, en het gaat maar om een gewone bouwlift en een slijpschijf en wat ander klein gerief, dan zet hij gewoon een klein kastje met wat zekeringen
    en aansluitingen, is dat dan stroom door verkopen??? Meestal worden die mensen die hem stroom willen leveren daarvoor ruim vergoed, en kost het toch
    een pak minder dan een van zijn werfkasten te laten aansluiten en keuren.
    Mensen spreken mensen, en bewijs maar eens dat dat over doorverkoop gaat.
    Klopt, waar ik vroeger werkte heb ik tientallen keren voor een tijdelijke electra-aansluiting moeten zorgen voor de werven.
    Ik kende er niks van, maar de projectleider gaf me door wat hij wenste op een bepaalde werf en via die gegevens kregen wij offerte en werd een tijdelijke werfaansluiting besteld.
    Dat was voor grote werven waar een torenkraan ed. stond, daar kon je geen deal maken met een buur.

Maar voor kleinere werven, en indien enigszins mogelijk probeerden wij altijd via één of andere buur stroom te krijgen.
    Wij betaalden die mensen dan gewoon altijd hun electrafactuur van het ganse jaar... dat kwam vééééél goedkoper uit dan een tijdelijke werfaansluiting en die mensen waren heel gelukkig... en wij ook .

Comment

Dat gaat inderdaad meestal goed.
      Worst case scenario is dat je de hoofdzekering er uit blaast doordat er ene een kabel doorslijpt of zo.
      Dan valt de diepvries en het aquarium uit. Niet erg voor een dag, maar wel als die mensen op verlof zijn.
      Trouwens, dan is het die dag ook gedaan met slijpen hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Dat gaat inderdaad meestal goed.
        Worst case scenario is dat je de hoofdzekering er uit blaast doordat er ene een kabel doorslijpt of zo.
        Dan valt de diepvries en het aquarium uit. Niet erg voor een dag, maar wel als die mensen op verlof zijn.
        Trouwens, dan is het die dag ook gedaan met slijpen hé.
        Doemdenken kan je bij ieder draadje dat hier gestart wordt Tommie......

Comment

Tuurlijk, maar als ik Projectleider zou zijn bij een groot project waar er continu 10-20 mensen en meer aan het werken zijn, dan wil ik eigenlijk niet afhangen van een stekkertje bij de buren. Dan speelt de kost van een werfkasst ook geen rol meer.

Comment

Tuurlijk, maar als ik Projectleider zou zijn bij een groot project waar er continu 10-20 mensen en meer aan het werken zijn, dan wil ik eigenlijk niet afhangen van een stekkertje bij de buren. Dan speelt de kost van een werfkasst ook geen rol meer.
            Weet ik ook wel Tommie, maar daar gaat het draadje ook helemaal niet over, TS vraagt gewoon of zijn aansluiting die hefkraan aan kan.

En haal aan dat mijn schoonzoon regelmatig gebruik maakt van stroom van bij de buren als die er zijn.
            Mijn schoonzoon neemt dan ook geen grote projecten aan, is een kleine aannemer met twee mannen in dienst,
            goed voor gemiddeld14 middelgrote huizen per jaar, dus om de 3-4 weken een ruwbouw opleveren, hij werkt niet op uurloon,
            maar per m³ aan materiaal, zodat de bouwheer steeds vooraf tot op de € weet wat zijn ruwbouw zal kosten.

Comment

Bij mijn weten heeft er hier toch niemand geschreven dat een aftakking bij de buur gebruikt wordt voor een project maar continu 10-20 mensen aan het werk zijn
              Dat is voor veel aannemers inderdaad reeds een redelijk groot project. Niet iedere aannemer heet Besix, of Interbuild of zo hé .
              En het is niet de werfkast die geld kost, want ieder (groot) aannemer heeft altijd een aantal werfkasten klaar staan die zo maar kunnen ingezet worden.
              Een werfkast neemt hij van zo van zijn depot mee, plaatst ze, en laat ze keuren door Vinçotte of een ander, dat is de kost niet.
              Het is de kost voor de aansluiting gecombineerd met het vermogen dat je vraagt die de pan uitswingt omdat elke energieleverancier weet dat ze een tijdelijke (en in dit woordje zit het hem) aansluiting moeten maken waar ze slechts voor een beperkte tijd de baten van krijgen.

Ik heb met oa. met dergelijke zaken toch ongeveer 35 jaar beziggehouden, dus weet ik toch een klein beetje wat tijdelijke aansluitingen kosten.
              Maar mijn ervaring(en) dateren wel van voor de tijd dat je kon kiezen welke energieleverancier je nam.
              Dus misschien zijn die kosten, sedert de vrijmaking van de energiemarkt, wel zodanig gedaald dat een tijdelijke aansluiting nu maar peanuts meer kost ????
              Maar dat laatste betwijfel ik toch.
              Last edited by Guest17; 24 mei 2017, 10:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Tijdelijke verzwaring kan normaal ook denk ik, maar verbinding in je kast moet minimaal 10mm zijn meen ik.
                enkel als je een aansluiting hebt van 63A
                6mm² mag je gebruiken tot 40A automaat/ 32A smeltzekering

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  enkel als je een aansluiting hebt van 63A
                  6mm² mag je gebruiken tot 40A automaat/ 32A smeltzekering
                  Klopt Gert, maar tegenwoordig is het wettelijk verplicht 10mm te gebruiken voor wie zonnepanelen
                  heeft liggen, dat was hier alvast de vereiste, de vermogens worden in dat geval namelijk samengeteld.
                  Vandaar dat ik dacht dat dat nu een algemene regel was geworden.
                  Sorry voor de foute info.
                  Last edited by Guest42; 25 mei 2017, 19:57.

Comment

Working...
                  X