Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reisstekker adapter - veilig ? Of bestaan er verschillende types ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reisstekker adapter - veilig ? Of bestaan er verschillende types ?

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Amai, dat is een beetje overkill voor deze huismus

Ik heb nog eentje gevonden:

https://www.vandenborre.be/wereldste...t-world-europe
    Ziet er heel goed uit voor jouw toepassing, maar is natuurlijk geen reisstekker voor ons, maar voor buitenlanders die naar hier komen.
    Is dus enkel om langs hier buitenlandse toestellen/stekkers te gebruiken (zoals in jouw geval).
    Ik ken niks van elektriciteit, maar ik begrijp de heisa niet om deze adapters... ze zijn toch gewoon een soort "omleiding" van aansluitingstype x naar aansluitingstype y, dus heel moeilijk of gevaarlijk vind ik dat toch niet.
    Maar nogmaals, ik en elektriciteit...
    Last edited by Guest17; 20 juli 2017, 08:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ik ken niks van elektriciteit, maar ik begrijp de heisa niet om deze adapters... ze zijn toch gewoon een soort "omleiding" van aansluitingstype x naar aansluitingstype y, dus heel moeilijk of gevaarlijk vind ik dat toch niet.
      Maar nogmaals, ik en elektriciteit...
      Deze spotgoedkope adaptertjes zijn niet degelijk, als ze uit elkaar getrokken worden terwijl je de stekker uit trekt, en er blijft een metalen stuk in het stopcontact zitten, dan is dat heel gevaarlijk https://nl.aliexpress.com/item/US-to...7-b55b518cf5c9
      Hou er ook rekening mee dat die adaptertjes soms door kinderen worden gebruikt (of andere gebruikers die het gevaar van elektriciteit onderschatten).
      Daarom is het een heel stuk veiliger om een adapter te gebruiken die niet zomaar uit elkaar valt, en die een degelijkere elektrische verbinding maakt (een slechte verbinding zorgt voor warmte en brandgevaar), die gemaakt is uit onbrandbaar kunststof, en die ook een voldoende hoge isolatieweerstand heeft (die moet tegen veel meer dan 230V kunnen om te voldoen aan de veiligheidsnorm).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Deze spotgoedkope adaptertjes zijn niet degelijk, als ze uit elkaar getrokken worden terwijl je de stekker uit trekt, en er blijft een metalen stuk in het stopcontact zitten, dan is dat heel gevaarlijk https://nl.aliexpress.com/item/US-to...7-b55b518cf5c9
        Hou er ook rekening mee dat die adaptertjes soms door kinderen worden gebruikt (of andere gebruikers die het gevaar van elektriciteit onderschatten).
        Daarom is het een heel stuk veiliger om een adapter te gebruiken die niet zomaar uit elkaar valt, en die een degelijkere elektrische verbinding maakt (een slechte verbinding zorgt voor warmte en brandgevaar), die gemaakt is uit onbrandbaar kunststof, en die ook een voldoende hoge isolatieweerstand heeft (die moet tegen veel meer dan 230V kunnen om te voldoen aan de veiligheidsnorm).
        Als je die voorzichtig gebruikt valt dat wel mee, maar zoals gezegd, niet "hangend" met een adapter eraan gebruiken.

Anderzijds: voor wat het kost....ik ga straks toch een goede halen
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Maar de stevigheid kent men meestal pas nadat men die gekocht heeft en het eventuele probleem zich voordoet. [emoji1]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Deze die wij hebben zien er nochtans nog goed uit hé na (ik schat) 10 à 15 jaar .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Deze die wij hebben zien er nochtans nog goed uit hé na (ik schat) 10 à 15 jaar .
              Als die continu in het stopcontact blijven zitten, dan slijten ze niet, en is de kans op problemen eerder klein.
              Ik heb er zo wel eentje gebruikt voor de lader van een fietslicht tot ik merkte dat dat ding zelfs bij een vrij kleine stroom warm aanvoelde.
              Het gedeelte waar je de Amerikaanse stekker in steekt, dat is niet degelijk uitgevoerd waardoor de Amerikaanse stekker altijd losser komt te zitten in de adapter.
              Daardoor is het elektrische contact minder goed, de overgangsweerstand verhoogt, en dan warmt de adapter op (tot die op een zeker ogenblik smelt of in brand vliegt als er veel stroom door moet).
              Maar als je zo'n adapter vast laat zitten op de Amerikaanse stekker, dan slijt die niet, en dan zal die waarschijnlijk wel redelijk veilig blijven.
              BD0338BE

Comment

Als die continu in het stopcontact blijven zitten, dan slijten ze niet, en is de kans op problemen eerder klein.
                Ik heb er zo wel eentje gebruikt voor de lader van een fietslicht tot ik merkte dat dat ding zelfs bij een vrij kleine stroom warm aanvoelde.
                Het gedeelte waar je de Amerikaanse stekker in steekt, dat is niet degelijk uitgevoerd waardoor de Amerikaanse stekker altijd losser komt te zitten in de adapter.
                Daardoor is het elektrische contact minder goed, de overgangsweerstand verhoogt, en dan warmt de adapter op (tot die op een zeker ogenblik smelt of in brand vliegt als er veel stroom door moet).
                Maar als je zo'n adapter vast laat zitten op de Amerikaanse stekker, dan slijt die niet, en dan zal die waarschijnlijk wel redelijk veilig blijven.
                OK, bedankt voor de inlichtingen .

Comment

Door slechte contacten heeft men kans op vonkvorming, het zijn vooral de vonkjes die voor de verhitting zorgen of mogelijks nabijgelegen stof of dergelijke in brand steken.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Amai, dat is een beetje overkill voor deze huismus

Ik heb nog eentje gevonden:

https://www.vandenborre.be/wereldste...t-world-europe
                    Over deze kan ik wel zeggen dat hij degelijk aanvoelt en hier nu ongeveer iets meer dan een jaar in gebruik is voor een laptop, dagelijks gebruik, en hij blijft ook aangesloten. Nog geen problemen ondervonden.
                    Ik heb deze ook gekocht nadat ik eerst een andere had gekocht, maar die voelde al niet goed/veilig aan deze gaf wat meer gemoedsrust.
                    My photo's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 515 Bekijk bericht
                      Over deze kan ik wel zeggen dat hij degelijk aanvoelt en hier nu ongeveer iets meer dan een jaar in gebruik is voor een laptop, dagelijks gebruik, en hij blijft ook aangesloten. Nog geen problemen ondervonden.
                      Ik heb deze ook gekocht nadat ik eerst een andere had gekocht, maar die voelde al niet goed/veilig aan deze gaf wat meer gemoedsrust.

Ik heb er vandaag twee bij VDB gaan kopen:

Eentje van SKROSS - designed in Switserland - made in Thailand

Eentje van WATT&co - designed in France - made in China

Nu, eerlijk gezegd, ze zijn wel veel steviger dan dat spulletje in mijn openingspost. Hopelijk zijn ze ook veilig.

Comment

Chinese kwaliteit dus? [emoji1][emoji1][emoji1]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Als die niet zomaar uit elkaar valt terwijl je de stekker uit trekt, en als de Amerikaanse stekker stevig vast zit in de adapter, dan is de kans op problemen heel erg klein, zeker bij het kleine vermogen dat er door moet gaan bij deze toepassing.
                          BD0338BE

Comment

De verloopstekkers zien er echt wel goed uit.
                            En nogmaals: ik gebruik die goedkope stekkertjes al heel lang - nog nooit eentje gebroken gehad tot deze week.
                            Ik heb veel vertikale stroomlatten, en het nadeel is dan natuurlijk dat de stekkers (soms met adapterblokje... ) "hangen".

Is die spontaan gebroken of heb er die misschien niet netjes loodrecht uitgetrokken ? Ik weet het niet.
                            Enfin, veiligheid voor alles en ze zijn nu vervangen.

Dank aan eenieder die me raad gaf of voor een vrolijk noot zorgde.

Comment

Wij vertrekken deze week naar Ierland en ik heb mij een jupio powervault 3000 travel adapter gekocht.
                              Niet alleen een traveladapter (EU, UK, AUS, USA) maar eveneens 2 usb 2,5 A aansluitingen en een powerbank van 3000 mAh.
                              (Kostte 18 eur bij Kamera Express)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                                Niet alleen een traveladapter (EU, UK, AUS, USA) maar eveneens 2 usb 2,5 A aansluitingen en een powerbank van 3000 mAh.
                                (Kostte 18 eur bij Kamera Express)
                                Dat allemaal voor 18€?
                                Hmmm ...
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X