Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe CV op aardgas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe CV op aardgas

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Mogelijks kent u de inrichting van zijn huis?
    Hangt er vooral vanaf hoe ver die ketel van dat kraantje verwijderd is ... als die net achter de muur hangt (of kortbij), dan is dat heel weinig.
    Hangt die ketel 20 meter verder, dan is dat al een heel andere zaak (ook met een centrale boiler).

En een condensatieketel met doorstromer, die past de brander toch aan volgens de vraag?
    Heeft men warm water nodig, dan gaat die tijdelijk iets feller branden ... kost altijd wat energie, maar een aparte boiler heeft ook energie nodig.

En met een centrale boiler, als die leeg is, dan is die leeg en kan je wachten op warm water ... met een doorstromer kan men warm water hebben zolang de verwarming het niet begeeft.
    Alles heeft voor- en nadelen.
    Ik ken de indeling van zijn huis totaal niet, maar ken wel de opstart procedure van een condensatieketel met doorstroom systeem.
    De tijd zit hem niet in die paar meter buis, maar in het eerst aanblazen van de ketel, dan begin opstart, warmtewisselaar en drieweg voorkeur ventiel
    omschakelen enz. en voor dat alles gebeurd is ben je 5 à 7 liter water kwijt, ook zonder leiding.
    Bij een douche of bad is dat aanvaardbaar, maar niet bij een gootsteen.
    Hier zat ik met een gelijkaardig probleem, en heb een kleine boiler onder de gootsteen geplaatst,
    Bovendien komt het hier ook op geen Kw elektriciteit, daar heb ik er ieder jaar toch van over.
    Een kleine aparte boiler onder een gootsteen is zowiezo een luxe in gebruiksgemak.

Comment

In mijn keuken op het gelijkvloers heb ik ook zo'n 10l electrisch boilertje omdat de hoofdketel op zolder hangt, en om waterverspilling tegen te gaan.
      Veel wordt er toch niet met de hand afgewassen, dat doet de vaatwasser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        In mijn keuken op het gelijkvloers heb ik ook zo'n 10l electrisch boilertje omdat de hoofdketel op zolder hangt, en om waterverspilling tegen te gaan.
        Veel wordt er toch niet met de hand afgewassen, dat doet de vaatwasser.
        Hier wordt ook meestal de vaatwas gebruikt Tommie, maar zo een kleine onderbouw voor de gootsteen is toch wel handig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier geen kalkproblemen Ivan, nog nooit geweest nogthans geen ontkalker staan, maar er zit hier zeer weinig kalk in het water.
          Wat je zet hangt af van de situatie, en wat ik je zou aanraden is het doorstroom systeem voor je badkamer en voor je gootsteen
          een kleine elektrische boiler van 10 of 15 liter onder je gootsteen, want met een doorstromer verspil je te veel water als het voor
          kleine hoeveelheden is en bovendien is een rendabele temperatuur voor een condensatie ketel minder dan 60°C.
          Op het eind van de rekening zal het je ook nog heel wat geld en plaats besparen.
          Voor een boiler onder de gootsteen, laat je niet vangen en kies voor een Daalderop close-in, beter bestaat er niet.
          En van de eerste halve liter meteen volledig warm water, je vrouw zal tevreden zijn. :-)
          Hier is de situatie identiek. Volkomen tevreden mee.
          http://www.smuttynose.nl

Comment

Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar leg hierbij gewoon onze eigen ervaringen voor.
            Toen ik met mijn man ging samenwonen, hebben we een appartement gehuurd. Het was een vrij recent gebouw, op het ogenblik dat we erin trokken slechts 3 jaar oud. We hebben er iets meer dan 3 jaar gewoond. De verwarming was op aardgas met een doorstroomboiler. In de zomer was het geen probleem om voldoende warm water te krijgen om een uitgebreide douche te nemen. In de winter, als de ketel ook moest werken voor de verwarming, was het water wel warm, maar nooit echt heet te krijgen (mijn douchewater is 38 à 40°C, héél fout, ik weet het) en voelde je het water na ongeveer 10 minuten al merkelijk kouder worden. Een bad vullen met warm water was echter in alle omstandigheden te veel gevraagd. Ik geef toe, in het begin was het een goedkope ketel, die op het einde van onze huurperiode door de eigenaar vervangen werd door een degelijk model (het merk ontsnapt me even), maar zelfs dan was een vol bad slechts lauw in plaats van warm.

Nu hebben we 4,5 jaar geleden ons huis gekocht, en vorig jaar de verwarmingsketel vernieuwd. Ook wij zijn overgestapt van mazout naar aardgas. We hebben gekozen voor een systeem met zonneboiler voor het sanitair water, omdat we door onze vorige ervaringen wat schrik hadden voor een doorstroomboiler. We hebben ook prijzen opgevraagd bij verschillende installateurs, en 4 van de 5 hebben ons de doorstroomboiler afgeraden omdat we er toch een bad mee moeten kunnen vullen. Als we onze badkamer zouden verbouwen en een regendouche zouden installeren, zou het voor een doorstroomboiler ook moeilijk worden om voldoende warm water te produceren. Ons sanitair water wordt nu voorverwarmd met de zonnecollectoren, en wordt daarna in de boiler bijgewarmd tot de gewenste temperatuur via de brander. Met 2 panelen krijgen we zelfs op bewolkte winterdagen onze boiler van 300 liter op ongeveer 40°C, dus dan moet er ook niet zoveel meer bijgewarmd worden.
            Bij ons is het wel zo geprogrammeerd dat het water tussen 17u00 en 20u00 op de gewenste temperatuur is. Buiten deze periode wordt er niet bijgewarmd tenzij je warm water vraagt en de temperatuur in de boiler te hard gezakt is (is nog niet voorgevallen, dat ding is behoorlijk geïsoleerd). Wij kunnen het gewoon programmeren via onze thermostaat in de woonkamer.
            Veel gebruikscomfort en toch weinig kosten aan energie, het was de investering dubbel en dik waard.
            Rozemarijn

Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Iemand die weet wat het ongeveer kost om dan de mazouttank te laten leegtrekken, reinigen en opspuiten met PU.
              Het is een tank van 5.100 liter inhoud.

Je kan wel offerte vragen via internet, maar ik vrees dat ze je dan niet meer loslaten.
              Zit momenteel in een groepsaankoop georganiseerd door de provincie.
              Tank van +5000 liter is 450 euro (leegtrekken, reinigen en opspuiten)
              Om dezelfde tank te laten saneren en verwijderen: 750 euro.
              De hier opgegeven prijzen zijn 40 % goedkoper dan de gangbare prijzen voor particulieren.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Zit momenteel in een groepsaankoop georganiseerd door de provincie.
                Tank van +5000 liter is 450 euro (leegtrekken, reinigen en opspuiten)
                Om dezelfde tank te laten saneren en verwijderen: 750 euro.
                De hier opgegeven prijzen zijn 40 % goedkoper dan de gangbare prijzen voor particulieren.
                Dat is dan toch heel wat goedkoper via groepsaankoop.
                Over welke provincie heb je het dan ?
                Ik ga dat eens opzoeken/in de gaten houden.
                Bedankt voor de tip.

Comment

Dat is dan toch heel wat goedkoper via groepsaankoop.
                  Over welke provincie heb je het dan ?
                  Ik ga dat eens opzoeken/in de gaten houden.
                  Bedankt voor de tip.
                  West-Vlaanderen, intekenen kan helaas niet meer, ze zijn volop bezig.
                  Zoek best eens onder 'Tankslag' en 'Buchen' (= bedrijf)
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    West-Vlaanderen, intekenen kan helaas niet meer, ze zijn volop bezig.
                    Zoek best eens onder 'Tankslag' en 'Buchen' (= bedrijf)
                    520€ ex. Btw max 600 liter restafval en max. 5.200 liter tankinhoud.

Comment

Iemand die weet wat het ongeveer kost om dan de mazouttank te laten leegtrekken, reinigen en opspuiten met PU.
                      Het is een tank van 5.100 liter inhoud.
                      Ooit de rest mazout over gekocht van een buur, twee huizen verder.
                      Moet ongeveer 1.200 liter geweest zijn.
                      Zo'n onnozel pompje op mijn boormachine en aan weerzijden de gewone waterdarm en dat was redelijk snel geflikt hoor.
                      Maar de buur heeft die tank dan gevuld met water want anders zou die omhoog komen.

Hier ook al meer dan 10 jaar een doorstromer Junkers Eurostar (we zijn maar met twee) en dat is nog steeds picobello.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik had vroeger een boiler op gas (ferroli) en na 16 jaar heb ik die vervangen door een doorstroomtoestel (weer ferroli)

Ik ben er best tevreden van en het is voldoende voor een gezin van 2 personen. Enig nadeel: de eerste liters water zijn koud, dus als je een douche neemt, moet je die wel eerst laten lopen. Vandaar dat je in elk geval een handdouche nodig hebt. Voordeel is dat je niet nutteloos warm water zit op te warmen dat je toch niet gebruikt.
                        We douchen dagelijks en gebruiken zelden een bad.

Voor het warm water in de keuken is er geen probleem. Enerzijds gebruiken we weinig warm water in de keuken want we gebruiken een vaatwas en daarnaast een waterkoker voor instant soep en thee.

Aangezien we op een appartement wonen en er geen individuele schouw is hebben we geen condensatieketel kunnen plaatsen. Er bestaan wel oplossing hiervoor maar dan moet je zelf voor een afvoer zorgen en dat was voor ons geen optie.

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Nieuwe CV op aardgas

Als een doorstromer onvoldoende warmte geeft in de winter om een douche van warm water te voorzien, dan is er ofwel iets mis met die ketel of die is volkomen ontoereikend en dus ondermaats ingeschat om zoveel mogelijk te besparen.
                          In principe krijgt de vraag op warm water voorrang op CV.

Nog nooit een koude douche gehad met onze huidige kerel, ook niet in de winter.

Bij het plaatsen van onze ketel hebben we verschillende offertes gevraagd en allen hebben een boiler afgeraden voor ons gebruik niettegenstaande dat ze meer konden verdienen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Gisterenavond de kogel door de kerk.
                            Het wordt een tussenoplossing, geen échte doorstromer, geen échte boiler.
                            Het moest sowieso Viessmann worden omdat we niks dan goede ervaringen hebben met onze Viessmann gasolieketel (meer dan 40 jaar oud zonder problemen).

We hebben gekozen voor een Viessmann Vitodens 222

Deze heeft in een ingebouwde mini boiler van 46 liter, die alle eventuele 'kleine ongemakken' van een doorstromer opvangt.

Bijkomend nog een radiator in de garage (paalt aan de keuken) gevraagd omdat deze nu zowat 'verwarmd' wordt door het verlies van warmte van de mazoutketel, wat me met de nieuwe installatie niet meer zouden hebben.

In de keuken staat onder het aanrecht een kleine boiler (of hoe noemen die dingen) van 10 liter.
                            Dat is al meer dan 40 jaar zo, en dat blijft zo, wegens direct heet water.
                            Wordt trouwens niet zo veel gebruikt gezien het feit dat de vaatwas dagelijks draait en wij er kommen en pannen, kortom alles, in stoppen.
                            Maar het is wel handig om je aanrecht en zo dagelijks proper te maken met warm water.

Voila, nu is het nog wachten tot we zonder gasolie vallen .

Bedankt voor het meedenken, de ervaringen, de adviezen... enz.
                            Last edited by Guest17; 19 april 2017, 09:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Voor een boiler onder de gootsteen, laat je niet vangen en kies voor een Daalderop close-in, beter bestaat er niet.
                              En van de eerste halve liter meteen volledig warm water, je vrouw zal tevreden zijn. :-)
                              Ga ik eens bekijken... mijn boiler is ver van de gootsteen en kost heel veel water eer het warm is....

Sluit je die aan op de warmwaterleiding of koudwaterleiding?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                                Ga ik eens bekijken... mijn boiler is ver van de gootsteen en kost heel veel water eer het warm is....

Sluit je die aan op de warmwaterleiding of koudwaterleiding?
                                Dat was ook een optie die de installateur gisteren aanhaalde, maar wij laten het aangesloten op de koudwaterleiding.
                                Volgens hem was het aansluiten op warmwaterleiding enkel nodig bij grootkeukens of bij mensen die van die enorme grote diepe afwasbakken hebben in de keuken (dat laatste zie je wel eens verschijnen in lofts en zo omdat die mensen graag hebben dat alles er een beetje industrieel uit ziet in hun loft).

Comment

Working...
                                X