Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

    In zijn boek "Cosmos" fantaseert Carl Sagan er een bepaald moment op los betreft het verschijnsel "leven". Ik kan hem geen ongelijk geven.
    "Leven" is een rekbaar begrip, dat moge al duidelijk zijn, tenminste voor de mensen die bereid waren om deze draad op te volgen.
    De draad tussen leven en dood is a thin red line, ik denk dat de beste definitie komt van stefaand. Heel technisch, dat wel.
    Belangrijk in iedere discussie blijft om het onderwerp duidelijk te omschrijven, zo ga ik me zelf niet mengen in een discussie over het feit dat een Pilificatrix (zie D Dennett) al dan niet bestaat.

    Maar toch blijf ik geloven dat het verschijnsel "leven" moet in staat zijn om entropie (de graad van wanorde) terug te dringen mits reproduceerbare input van energie (Enthalpie) onder welke vorm dan ook.

    Comment


    • #92
      Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      De kans dat het zal gebaseerd zijn op koolstof neigt bijna naar 100% denk ik, met veel goede wil op silicium...
      De reden is in feite het simpel : het aantal bindingsmogelijkheden van C wordt door geen enkel ander element ook maar benaderd.
      'k Heb altijd gedacht dat het mogelijk zou zijn dat er in het heelal leven zou kunnen bestaan dat niet uit "onze klassieke" koolwaterstoffen zou bestaan. Maar dat het met andere elementen opgebouwd zou kunnen zijn.
      Als ik dit hier lees, over de bindingsmogelijkheden van koolstof, is de kans dus heel, heel klein, dat er niet-koolstof leven zou zijn. ('k Ben geen chemicus hé... )

      Als ik verder filosofeer over het entropie/Enthalpie verhaal zouden virussen dan geen leven zijn. Ze "eten" niet, dus ze nemen geen energie op.
      Zijn ze dan kleine stukjes intelligentie, zonder leven?
      Last edited by Skitch; 23 april 2017, 20:13.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #93
        Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        'k Heb altijd gedacht dat het mogelijk zou zijn dat er in het heelal leven zou kunnen bestaan dat niet uit "onze klassieke" koolwaterstoffen zou bestaan. Maar dat het met andere elementen gebouwd zou kunnen zijn.
        Als ik dit hier lees, over de bindingsmogelijkheden van koolstof, is de kans dus heel, heel klein, dat er niet-koolstof leven zou zijn. ('k Ben geen chemicus hé... )

        Als ik verder filosofeer over het entropie/Enthalpie verhaal zouden virussen dan geen leven zijn. Ze "eten" niet.
        Zijn ze dan kleine stukjes intelligentie, zonder leven?
        Helaas is C in het universum het enige element die dit kan, dus ja: de kans op bijvoorbeeld leven op silicium, het atoom dat het dichtst tegen C (Koolstof) aanligt is verwaarloosbaar klein, simpelweg omdat dit slechts zeer beperkt verbindingen met andere atomen aan kan gaan.

        Virussen kunnen perfect beschreven worden als leven volgens mijn definitie: het zijn zeer geordende vormen van macromoleculen (dus lage entropie) en om ze te produceren heeft de gastcel energie moeten verbruiken om deze energierijke macromoleculen aan te maken en ook om die zo te ordenen. De replicatie van virussen (RNA) wordt aangestuurd in de gastcel, die de RNA code van de virus onbewust repliceert en onttrekt op die manier chemische energie aan de gastcel om een andere entiteit te vorm met een verlaagde entropie en hogere enthalpie. Ook hier heb je weer een beschrijving van het streven naar een toestand van lage entropie en het verkrijgen van een hoge enthalpie door de continue toevoer van energie van de omgeving (in situ: de gastcel, die dan ontrokken wordt van energie en die weer energie onttrekt aan weer iets anders).
        Last edited by stefaand; 24 april 2017, 09:52.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #94
          Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

          Dank voor deze uitleg!
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #95
            Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

            Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Helaas is C in het universum het enige element die dit kan, dus ja: de kans op bijvoorbeeld leven op silicium, het atoom dat het dichtst tegen C (Koolstof) aanligt is verwaarloosbaar klein, simpelweg omdat dit slechts zeer beperkt verbindingen met andere atomen aan kan gaan.

            Virussen kunnen perfect beschreven worden als leven volgens mijn definitie: het zijn zeer geordende vormen van macromoleculen (dus lage entropie) en om ze te produceren heeft de gastcel energie moeten verbruiken om deze energierijke macromoleculen aan te maken en ook om die zo te ordenen. De replicatie van virussen (RNA) wordt aangestuurd in de gastcel, die de RNA code van de virus onbewust repliceert en onttrekt op die manier chemische energie aan de gastcel om een andere entiteit te vorm met een verlaagde entropie en hogere enthalpie. Ook hier heb je weer een beschrijving van het streven naar een toestand van lage entropie en het verkrijgen van een hoge enthalpie door de continue toevoer van energie van de omgeving (in situ: de gastcel, die dan ontrokken wordt van energie en die weer energie onttrekt aan weer iets anders).
            Dat is idd heel juist geformuleerd. C (koolstof) is een fenomeen in de tabel van Mendeljev.
            Ik weet niet wie hier nog volgt maar voor hen wil ik even zeggen dat grof gesproken "entropie" jargon is voor "wanorde" en "enthalpie" voor "energie"
            Water en CO2 uit de lucht zijn zowat het summum aan wanorde, planten krijgen het voor elkaar om, mits input van energie (zonlicht) om daar zeer geordende reuzenmoleculen van te maken en dat gaat van aardappelen tot brandhout. De varkens zetten de aardappelmoleculen om tot koteletten die wij dan weer kapotknippen en hercombineren tot haar, leverweefsel en nagels. Brandhout gaat terug naar zijn oorspronkelijke water en CO2 in de kachel omdat wij er geen andere weg voor weten. Koeien weten weg met gras (dank zij de bacteriën in hun maag), wij niet. Wij weten wel weg met biefstukken. Leven = C-renovatie
            Om op de virussen terug te keren : zonder hun gastheren overleven ze niet en bevinden zich daarmee op de grens van wat we "leven" noemen. Bacteriën en schimmels "trekken hun plan" als ik het zo mag zeggen.
            Skitch heeft dus gelijk over de virussen : ze zitten op de grens leven dood. Virussen kunnen kristalliseren en terug actief worden, wij helaas niet.
            Stephen Wolfram, een van de grootste slimmeriken van onze tijd heeft een leuk programmaatje bedacht (Life) het zal wel te vinden zijn op internet, de regels zijn heel elementair maar de resultaten die voortvloeien uit bepaalde beginvoorwaarden zijn ronduit spectaculair te noemen. Sommige begintoestanden bloeden meteen dood, andere escaleren

            Comment


            • #96
              Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

              Ik volg nog. Met veel interesse.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #97
                Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

                Met mijn bso niveau kom ik gewoon af en toe checken of iemand al een ufo heeft gespot.

                Comment


                • #98
                  Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?

                  Tijdje geleden dat ik nog eens ben komen piepen. interessante thread.

                  Ben niet helemaal zeker dat ik jullie definitie van leven begrijp.
                  Daarom deze vraag : als je een robot hebt die het huis aan de kant doet (om maar iets te zeggen), is dat dan leven, volgens die definitie ? De enthropie verlaagt (huis aan de kant), en het ding verbruikt energie.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #99
                    Re: Wie van jullie heeft er al eens een UFO gespot?



                    Een geheime militaire ruimtemissie is beëindigd met de landing van het schip AF X-37B. Daarbij brak de space shuttle met veel lawaai door de geluidsbarrière.

                    Het ruimteschip AF X-37B is een onbemand tuig en lijkt op een kleinere versie van een space shuttle. Twee jaar lang was het in de ruimte, maar waarom precies is niet geweten. Zowel het Amerikaanse leger als NASA houden de lippen stijf op elkaar.
                    Zou men UFO's op het spoor zijn?

                    Comment

                    Working...
                    X