Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

    De spraakverwarring is er omdat de Nederlanders de naam "Nederlands Indië - Nederlands-Oost-Indië, Oost-Indië en Indië " gebruikten voor de streken die we nu Indonesië noemen.
    Nu, sinds de uitvinding van de GPS of sinds dat de aarde niet meer plat is, maken we een onderscheid tussen Indiërs, Indonesiërs en Indianen.
    Alleen met de keuken klopt het niet. De Indonesische keuken noemen ze in Nederland Indisch.
    In Nederland kan je in een Indisch restaurant meestal ook Chinese gerechten bestellen die allemaal aangepast zijn aan onze westerse smaak.
    In een Belgisch Chinees restaurant kan je bvb Loempia, Bami-Goreng en Nasi-Goreng bestellen. Dat zijn Indonesische benamingen. In China kennen ze geen Bami noch Nasi. En zeker geen Goreng.
    De menu-cultuur en de westerse aanpassingen van de Chinese restaurants in onze contreien is oorspronkelijk overgewaaid uit Nederland. Met "Indische" invloeden dus.

    Om het allemaal simpel te houden is mijn lievelingsgerecht nog altijd een Spaghetti Bolognaise. ( Die deegslierten zijn uitgevonden in China en de saus komt uit een potje van Suzy Wan, daarom )
    "Suzy Wan" heeft niets te maken met China, wel met Mars Inc. uit Amerika, waar de Indianen wonen. (Niet de marsmannetjes dus, dat is een ander verhaal)

    Maar TS heeft het over gerechten uit India vermoed ik. (?) Daar leven geen Indianen maar wel Indiërs.
    Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
    ....................deze bevolkingsgroepen zijn dus niet hetzelfde als Indonesiers, Javanen, Moluks, Ambon...ook hun eten verschilt enorm....een Indisch restaurant serveert in principe gerechten uit deze windstreken....Indiërs hebben andere gerechten....niet te vergelijken....
    Inderdaad!
    Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
    .....................P.s.. zie dat in België men met de Indische keuken ook de Indiaase keuken kan bedoelen....in Nederland dus niet...
    Juist!

    Op de website van Taj Mahal , de echte (+/-) Indische keuken ( eigenlijk de Indiaase...) ( ! ) uit het echte Indië, schrijven ze over Indian food.
    Pfwwwwwww.
    Last edited by Skitch; 24 februari 2017, 20:40.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #17
      Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

      Even de juiste schrijfwijze (van een ander topic dat hier werd gepost):

      Indisch, slaat op een historisch gebied dat nu niet meer bestaat en dat een cultuurgebied was van Pakistan, India en Bangladesh. Het juiste woord is Indiaas. Indisch kan ook slaan op Indo-China (Vietnam) en Nederlands-Indisch (Indonesië). Je zegt dus: Indiaas restaurant en NIET Indisch restaurant (want dan kom je uit op een Indonesisch restaurant).

      Indië bestaat niet meer, want dat besloeg namelijk Pakistan, India en Bangladesh. De republiek India wel, dus is het Indiaas en niet Indisch.

      Bovendien:

      Pakistanees is net zo fout als Japanees. Het is Pakistaans en Japans.

      Overigens scheidde de deelstaat Pakistan (Moslim) zich vlak na de onafhankelijkheid zich af van het overwegende Hindoeïstische India. Dat die twee keukens zeer vergelijkend zijn is dus niet zo vreemd.

      Overigens noemen de oorspronkelijke bewoners van Amerika zichzelf bijna nooit als Indianen (Indians), maar native americans of geven zichzelf hun stamnamen. De term Indiaan/Indian is een misvatting bij de ontdekking door het Westen van wat nu het Amerikaanse continent wordt genoemd en dachten dat ze in India terecht waren gekomen.
      Last edited by stefaand; 25 februari 2017, 07:42.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #18
        Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

        Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Even de juiste schrijfwijze (van een ander topic dat hier werd gepost):

        Indisch, slaat op een historisch gebied dat nu niet meer bestaat en dat een cultuurgebied was van Pakistan, India en Bangladesh. Het juiste woord is Indiaas. Indisch kan ook slaan op Indo-China (Vietnam) en Nederlands-Indisch (Indonesië). Je zegt dus: Indiaas restaurant en NIET Indisch restaurant (want dan kom je uit op een Indonesisch restaurant).

        Indië bestaat niet meer, want dat besloeg namelijk Pakistan, India en Bangladesh. De republiek India wel, dus is het Indiaas en niet Indisch.

        Bovendien:

        Pakistanees is net zo fout als Japanees. Het is Pakistaans en Japans.

        Overigens scheidde de deelstaat Pakistaan (Moslim) zich vlak na de onafhankelijkheid zich af van het overwegende Hindoeïstische India. Dat die twee keukens zeer vergelijkend zijn is dus niet zo vreemd.

        Overigens noemen de oorspronkelijke bewoners van Amerika zichzelf bijna nooit als Indianen (Indians), maar native americans of geven zichzelf hun stamnamen. De term Indiaan/Indian is een misvatting bij de ontdekking door het Westen van wat nu het Amerikaanse continent wordt genoemd en dachten dat ze in India terecht waren gekomen.
        Je begeefT je op gevaarlijk terrein hoor, met je uitleg over hoe de juiste schrijfwijze is van één en ander...
        Mijn steun geniet je, maar of iedereen die mening is toegedaan ...
        Pas op voor de boze wolf en zijn vriendjes!
        Last edited by dréten; 25 februari 2017, 07:44.

        Comment


        • #19
          Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

          Alle bovenstaande taaldiscussies ten spijt hier een restaurant waar we steeds gaan met bezoekers uit India en dit tot hun grote tevredenheid:

          Comment


          • #20
            Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

            Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Indië bestaat niet meer, want dat besloeg namelijk Pakistan, India en Bangladesh. De republiek India wel, dus is het Indiaas en niet Indisch.
            Dat maakt meteen alles duidelijk voor mij. Dankje, StefaanD.

            Ik dacht om een of andere reden altijd dat het land Indië is, in plaats van India. Ik heb vroeger altijd gedacht dat India de Engelse benaming was. Enfin, zo werd het me op school toch geleerd vroeger.
            En dat staat trouwens ook bevestigd op de Wiki pagina:
            "De term India is in navolging van de Engelse benaming algemeen in gebruik genomen. Lange tijd was Indië gebruikelijk in België, maar naar Nederlands voorbeeld is het vervangen door India"

            Wellicht is het dus met een of andere nieuwe spelling ooit aangepast bij ons.

            Vandaar dus de verwarring dat ik altijd Indië zeg tegen wat eigenlijk India blijkt te zijn.

            Mijn excuses.
            Maar tegen de keuken uit Indonesië en Pakistan blijf ik toch steevast Indonesische - of Pakistaanse keuken zeggen... en niet Indische keuken omdat het de hele regio beslaat, je kan evengoed altijd Aziatisch zeggen, of desnoods wereldkeuken, omdat het ergens op onze wereld gemaakt wordt... ik heb het niet zo voor verwarring.
            Last edited by anonymous; 25 februari 2017, 16:29.

            Comment


            • #21
              Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Alle bovenstaande taaldiscussies ten spijt hier een restaurant waar we steeds gaan met bezoekers uit India en dit tot hun grote tevredenheid:

              http://himalayarestaurant.be/
              Himalaya Restaurant, Gent: Bekijk 350 onpartijdige beoordelingen van Himalaya Restaurant, gewaardeerd als 3,5 van 5 bij Tripadvisor en als nr. 175 van 1.479 restaurants in Gent.


              Tripadvisor schrijft dat het een Indiaas restaurant is.
              Last edited by notex; 26 februari 2017, 09:42.

              Comment


              • #22
                Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D


                himalayan.be is beschikbaar voor de verkoop, vraag vandaag een vrijblijvende prijsopgave aan.Vul het onderstaande formulier in en ontvang een gratis prijsopgave.

                Comment


                • #23
                  Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Tripadvisor schrijft dat het een Indiaas restaurant is.
                  Maar hebben ze wel Indische keuken in dat Indiaas restaurant, dat is de vraag.

                  Of zoals wanneer je naar een Indisch restaurant gaat en er Indiase keuken voorgeschoteld krijgt.

                  Je zou voor minder gedupeerd zijn !!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

                    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    Een collega ging vorig jaar naar Indië en vond het eten overheerlijk.
                    Alles was zonder vlees, maar het was zo lekker door de groenten en specialiteiten dat het een volle smaak had.
                    Voor hem mag het elke dag zo'n keuken zijn zei hij.
                    Het blijft me verbazen dat toeristen die troep lekker vinden. Misschien wel lekker, maar een groot deel van de toeristen brengt er de helft van zijn vakantie door op de pot (of boven het gat in de vloer). Wij zijn die bacteriën immers niet gewend.
                    Neem maar aan dat 90% van de salades er besmet zijn door faecale bacillen. Een Pakistanees of een Indiër veegt zijn kont enkel af met de linkerhand, maar zijn rechterhand wast hij ook niet na toiletbezoek. Ik heb het dikwijls genoeg gezien in restaurants in Karachi en Calcutta dat ze zonder handenwassen uit de toiletruimte komen en dan in het gezelschap terug een stukje "pannenkoek" of naan afscheuren, dan met de blote vingers een stukje vlees uit de stoofpot vissen , om het daarna in de gezamenlijke pot curry te soppen. Dan draaien ze er een bolletje van en proppen ze het in hun mond, likken de vingers af en beginnen weer aan een nieuw rondje. Vorken of messen zijn onbekend. Ze eten alles met een lepel. Ik at er alleen biryani omdat het wordt uitgeschept en er daarna niemand meer hoeft in te woelen.
                    Je moet ook niet verrast zijn als er in het restaurant een rat onder je tafel komt meeëten. Dat vinden ze in Pakistan heel gewoon. Ook een pot currypoeder waar wormen in rondkruipen is geen probleem. De gaatjes in het deksel van de strooipot zijn kleiner dan de wormen. So, where is the problem ?
                    Ik zag in Karachi een grote keuken met deuren die op halve hoogte open gingen (zoals bij een paardenstal). Ik weet nog altijd niet of dat diende om de ratten binnen of buiten te houden want ze zaten aan beide kanten.
                    Misschien gebeurt dat allemaal niet zoveel in toeristische gebieden, maar in de havengebieden waar ik vertoefde was het schering en inslag.
                    Zelfs in Europa krijg je mij niet binnen in een Indiaas of Pakistaans restaurant. Die mensen hebben een heel ander begrip van hygiëne dan wij.
                    Ik heb nog altijd een geldige uitnodiging om met mijn echtgenote gratis een maand op verlof te komen naar Goa in een 5-sterren hotel met 24/24 een gids en auto.
                    Goa is het properste gedeelte van India met spierwitte zandstranden. Een groot gedeelte zijn Christenen want het was een Portugese kolonie. Alle dagen van het jaar 28 tot 40°, 's nachts gewoonlijk 20°. Alhoewel er genoeg grote kakkerlakken zitten, maken ze er geen brochettes van. Om de 2 maanden krijg ik die uitnodiging weer om te komen, en telkens moet ik een andere uitvlucht zoeken om niet te gaan. 't Was al erg genoeg dat ik er naartoe moest, maar toen werd ik er voor betaald.
                    Om als toerist naar India of Pakistan te gaan, moeten ze me eerst drogeren en in een dwangbuis steken.
                    Eet smakelijk.
                    Last edited by notex; 27 februari 2017, 22:10.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Echt Indisch restaurant in België ? (geen Pakistanees) :-D

                      Ik deel met alle plezier je mening Notex.
                      Het land zelf, is wél prachtig!!

                      Comment

                      Working...
                      X