Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet me toch eens eindelijk iets van het hart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    bwa, en vloeken met de fysica doen ze ondertussen ook al (jaren) en je krijgt het echt niet aangeleerd..
    Ik weeg 70kg en een klutske ...
    Doe er hier 441,45 N bij, en dat klutske......
    Maar terzake : mijn auto heeft 150 paarden. Zelfs gerenommeerde automagazines blijven daar in "plakken".
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #17
      Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

      In mijn jonge jaren hebben we nog geleerd over de "El". Dat was 70 cm in mijn geheugen van de lagere school.
      Een Googeltje leert me nu dat :
      Amsterdamse el 68,8 cm
      Brabantse el 69,2 cm of 16 tailles
      Brugse el 70,1 cm
      Delftse el 68,3 cm
      Goesse el 69 cm
      Haagse of gewone el 69,4 cm
      Twentse el 58,7 cm
      Wase el 69,8 cm in winkels, 72,8 cm stof 76,5 cm ruwe stof (die kleine zelfstandigen toch hé )
      Dendermondse el 69,6 cm in winkels 73,1 cm in de Halle (die kleine zelfstandigen toch hé )

      Last edited by Skitch; 2 januari 2017, 21:09.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #18
        Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Om het dan nog maar niet te hebben over dezelfde letters of tekens gebruikt voor totaal verschillende richtingen,
        zoals elektriciteit, scheikunde, mechanica en noem maar op.
        In de elektriciteitswereld staat P net als W voor watt, staat I net als A voor ampere en staat U net als V voor volt.
        Dat maakt het zeker niet allemaal gemakkelijker en kan soms verwarring wekken, bijzonder voor mensen die
        met vanalles bezig zijn, zoals in het reparatie en onderhouds wereldje.
        Neen, P staat voor vermogen en is uitgedrukt in Watt, I staat voor stroom en is uitgedrukt in Ampère en U staat voor spanning en is uitgedrukt in Volt. Bij dat laatste moet je dan wel weten of het piek, rms of nog een andere is. Als je die konsequent gebruikt dan kan er geen verwarring zijn, het SI stelsel zit daarvoor goed in elkaar. Niet zoals bij Imperial waar "pound" zowel massa, gewicht als kracht kan zijn (en waarschijnlijk nog andere dingen).

        Ik kan (als natuurkundige en elektronicus) opapol enkel bijtreden. Ik erger me rot aan bvb het gebruik van u als afkorting voor uur. Internationaal (zoals vastgelegd in ISO 31) is het h en niets anders.

        In mijn jonge jaren hebben we nog geleerd over de "El". Dat was 70 cm in mijn geheugen van de lagere school.
        Een Googeltje leert me nu dat :
        Amsterdamse el 68,8 cm
        Brabantse el 69,2 cm of 16 tailles
        Brugse el 70,1 cm
        Delftse el 68,3 cm
        Goesse el 69 cm
        Haagse of gewone el 69,4 cm
        Twentse el 58,7 cm
        Wase el 69,8 cm in winkels, 72,8 cm stof 76,5 cm ruwe stof (die kleine zelfstandigen toch hé )
        Dendermondse el 69,6 cm in winkels 73,1 cm in de Halle (die kleine zelfstandigen toch hé )
        Misschien daarom dat men al in 1820 volgens diezelfde wikipedia pagina die zooi heeft afgeschaft.

        Comment


        • #19
          Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

          Waar ik het verduveld moeilijk mee heb is de lichtsterkte bij lampen.
          Een lamp van 100 W
          Een led met een 700 lumen
          Weer andere hebben het dan over flux terwijl de concurrent dan weer stukken meer candella geven terwijl de andere het dan weer heeft over luminantie.
          Ik heb het dan nog niet over de te gebruiken afkortingen, alleen maar over het feit wat nu precies en correct diet gebruikt voor het aangeven van de lichtsterkte van een lamp.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #20
            Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

            De correcte manier om een lamp te beoordelen is natuurlijk in lumen.
            Maar we komen uit een tijdperk van gloeilampen, en dan wist iedereen dat een lamp van 15W niet veel meer was dan een kaarske.

            Als een LED van 8W dan ineens het licht geeft van een peer van 80-100W, dan moeten we hercalibreren natuurlijk.

            Comment


            • #21
              Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Weer andere hebben het dan over flux terwijl de concurrent dan weer stukken meer candella geven terwijl de andere het dan weer heeft over luminantie.
              .
              flux is de dichtheid van magnetische veldsterkte en heeft als eenheid de Weber.
              Waarschijnlijk bedoel je lux.

              Last edited by notex; 3 januari 2017, 13:01.

              Comment


              • #22
                Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                Flux is algemener dan zijn gebruik in magnetisme. Het is de "stroming" van iets doorheen een oppervlakte. Dus een bepaalde hoeveelheid licht doorheen een oppervlakte is ook een flux. Voor licht wordt de flux uitgedrukt in lux (= lumen / oppervlakte).

                Comment


                • #23
                  Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                  Ja sorry, ik heb vroeger gewerkt met een meetapparaat om het magnetisme in en nabij elektrische wikkelingen te meten.

                  Net eens bij Wikipedia gekeken (natuurlijk niet altijd compleet) en daar heeft flux wel een tiental betekenissen.
                  Het enige dat flux bij Wikipedia te maken heeft met licht, is de lichtsterkte van de sterren.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                    Correct flux is geen lichtwaarde. Zo zie je maar dat ook al geef je uitleg (correct en/of fout), niet iedereen even sceptisch de zaken na leest en daar begint steeds alle ellende mee.
                    Zo las ik gisteren een handleidng ivm fotografie waar men sprak om de ISO groter te maken om een kleinere scherptediepte te hebben.
                    Document is 2 jaar oud en was onlangs aangepast omdat zaken weren toegevoegd aan het softwarepakket. Maar waarom spreek ik nu niet over een programma ? Steeds weer de ENgelse termen en ook dat op zich zorgt meer en meer voor verwarring.
                    We praten en babbelen er maar op los ....

                    Zo werd hier ooit al eens gevraagd om een visoog die achterom een hoek kon kijken in een ruimte. De antwoorden die daarop kwamen (gemeende en de fanatastische replieken) spraken voor zichzelf.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      In mijn jonge jaren hebben we nog geleerd over de "El". Dat was 70 cm in mijn geheugen van de lagere school.
                      Een Googeltje leert me nu dat :
                      Amsterdamse el 68,8 cm
                      Brabantse el 69,2 cm of 16 tailles
                      Brugse el 70,1 cm
                      Delftse el 68,3 cm
                      Goesse el 69 cm
                      Haagse of gewone el 69,4 cm
                      Twentse el 58,7 cm
                      Wase el 69,8 cm in winkels, 72,8 cm stof 76,5 cm ruwe stof (die kleine zelfstandigen toch hé )
                      Dendermondse el 69,6 cm in winkels 73,1 cm in de Halle (die kleine zelfstandigen toch hé )

                      https://nl.wikipedia.org/wiki/El_(lengtemaat)
                      Hoe zit het trouwens met de eenheid van schoenmaten?

                      Vb: een schoenmaat 42 is geen schoen die rond een voet van 42cm lang past.
                      Een schoenmaat 42 van merk X is soms kleiner/groter dan schoenmaat 42 van merk Y.
                      Een schoenmaat 42 is in Europa anders dan in UK, of in de USA of elders...

                      Volgens wikipedia zie ik dan een formule errond gebouwd:
                      Schoenmaat = (voetlenge in cm + 2 cm) * 3/2

                      En effectief, die formule lijkt nog te kloppen ook, bij mijn voet dan toch...
                      Maar waarom kan men dan niet eenvoudigweg de voetlengte nemen (zoals bij klompen blijbkaar wel het geval is), ipv er een hele formule rond te bouwen.

                      Schoenmaten, totaal achterhaald.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        En effectief, die formule lijkt nog te kloppen ook, bij mijn voet dan toch...
                        Ja, te vroeg gejuicht.... bij mijn dochter van 2,5 jaar (die maatje 24 heeft), blijkt de formule op 21,75 uit te komen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                          Inderdaad, waarom kan deez niet gewoon in cm (of inches voor de angelen en de saksen en hun (ex-)kolonies)?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                            Koop maar eens skibotten, dan heb je nog weer eens een ander stelsel...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                              Ja en er is nog zo iets in verband met warmte.
                              Het is nu buiten ongeveer 2°C en NIET 2°
                              Temperatuur wordt uitgedrukt in °Celcius, °Farenheit of Kelvin en niet °
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Ja en er is nog zo iets in verband met warmte.
                                Het is nu buiten ongeveer 2°C en NIET 2°
                                Temperatuur wordt uitgedrukt in °Celcius, °Farenheit of Kelvin en niet °
                                Maar iedereen begrijpt het °, en dat is het voornaamste.

                                Wanneer ik iets juist benoem en niemand begrijpt het,
                                of ik benoem iets verkeerd, maar iedereen begrijpt het... dan weet ik rap wat kiezen.

                                Het is aan de scholen om de juiste benaming, of teken of wat dan ook aan te leren, maar of ze daar wakker van gaan liggen betwijfel ik.
                                Ze hebben wel andere katjes te geselen denk ik.
                                Last edited by Guest17; 4 januari 2017, 17:12.

                                Comment

                                Working...
                                X