Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet me toch eens eindelijk iets van het hart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ja en er is nog zo iets in verband met warmte.
    Het is nu buiten ongeveer 2°C en NIET 2°
    Temperatuur wordt uitgedrukt in °Celcius, °Farenheit of Kelvin en niet °
    Ik vraag me steeds af waarom de States, als een van de weinigen, blijven vasthouden aan die Fahrenheit schaal. Er zit daar voor mij niet de minste logica in.
    Mijlen en zo tot daar aan toe dat is een km x een factor, maar wij bestaan voor 70 % uit water, dus vriespunt 0°C en kookpunt 100°C lijkt me logisch, maar vriespunt op 32°F of kookpunt op 212°F slaat toch nergens op ?
    Natuurlijk zijn ze dat daar al een eeuwigheid gewoon.
    Last edited by nete; 4 januari 2017, 19:52.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Maar iedereen begrijpt het °, en dat is het voornaamste.

Wanneer ik iets juist benoem en niemand begrijpt het,
      of ik benoem iets verkeerd, maar iedereen begrijpt het... dan weet ik rap wat kiezen.

Het is aan de scholen om de juiste benaming, of teken of wat dan ook aan te leren, maar of ze daar wakker van gaan liggen betwijfel ik.
      Ze hebben wel andere katjes te geselen denk ik.
      Ik denk dat dit inderdaad correct is en dat de meeste afkortingen wel goed begrepen worden.
      De taalunie schrijft: "In een gewone tekst is 8.30 uur of 8.30 u. correct. Het internationale symbool h wordt vooral in technische en wetenschappelijke teksten gebruikt. In het algemene gebruik heeft de voluit geschreven vorm uur de voorkeur. Uur kan eventueel afgekort worden tot u. Uur of u. staat na de cijfers, niet ertussen.

Maar zoals Djivan zegt, als we elkaar maar verstaan, en bovendien zegt de toekomstige voorzitter van de taalunie Hans Bennis: ""Ik pleit niet om de spellingsregels te laten vallen, maar ik vind dat we toleranter moeten omgaan met het gebruik ervan."
      De Nederlandse taal gaat om zaken als plezier, taalvaardigheid en creativiteit. Het Nederlands is voor mensen het eerste uitdrukkingsmiddel. Op school en in de samenleving moeten we de taal niet associëren met een rood potlood."

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik vraag me steeds af waarom de States, als een van de weinigen, blijven vasthouden aan die Fahrenheit schaal. Er zit daar voor mij niet de minste logica in.
        Mijlen en zo tot daar aan toe dat is een km x een factor, maar wij bestaan voor 70 % uit water, dus vriespunt 0°C en kookpunt 100°C lijkt me logisch, maar vriespunt op 32°F of kookpunt op 212°F slaat toch nergens op ?
        Wij werken, als Belgisch bedrijf, bij ons machines met °F voor temperatuur en vochtregeling. We zijn van origine een Amrikaans bedrijf maar de Fahrenheit schaal is veel nauwkeuriger want wij regelen op 0,1°F nauwkeurigheid en dit, afhankelijk van het proces, met setpunt 96,5°F tot 101,0°F (ca. 35,8°C tot 38,3°C).

O ja, mijn horloge is waterdicht tot 3 atm

Comment

Ooit was er een hele rel geweest in een Vlaamse gemeente over parkeertijden door Nederlanders, omdat er op het bordje stond: betalend parkeren van maandag tot zaterdag. Strikt genomen betekent dit dat zaterdag dus gratis is, want zoals iemand zegt: blijf je tot 4 uur ? Dan ga je uiteraard niet tot en met 4:59:59 uur blijven. Ik weet niet of ze het toen veranderd hebben naar tot en met zaterdag of dat ze gewoon een opsomming hebben geplaatst van de betalende dagen, zodat er geen discussie meer mogelijk is.

Ander voorbeeld: Hij is voor drie dagen naar Bangkok geweest en het schijnt daar heel kostelijk te zijn. In AN: Hij is voor een periode van drie dagen naar Bangkok geweest en het schijnt dat het daar zeer vermakelijk is. Diegene die het Nederlands met een dialectische manier van denken dit gaan interpreteren krijgen dan: Drie dagen geleden (postpositie) is hij naar Bangkok geweest en het schijnt daar zeer duur te zijn.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Ik denk dat dit inderdaad correct is en dat de meeste afkortingen wel goed begrepen worden.
            De taalunie schrijft: "In een gewone tekst is 8.30 uur of 8.30 u. correct. Het internationale symbool h wordt vooral in technische en wetenschappelijke teksten gebruikt. In het algemene gebruik heeft de voluit geschreven vorm uur de voorkeur. Uur kan eventueel afgekort worden tot u. Uur of u. staat na de cijfers, niet ertussen.

Maar zoals Djivan zegt, als we elkaar maar verstaan, en bovendien zegt de toekomstige voorzitter van de taalunie Hans Bennis: ""Ik pleit niet om de spellingsregels te laten vallen, maar ik vind dat we toleranter moeten omgaan met het gebruik ervan."
            De Nederlandse taal gaat om zaken als plezier, taalvaardigheid en creativiteit. Het Nederlands is voor mensen het eerste uitdrukkingsmiddel. Op school en in de samenleving moeten we de taal niet associëren met een rood potlood."

Vriendelijke groeten

Peter
            Peter, NEEN.
            het is niet omdat men een woord, term begrijpt dat de uitdrukking, afkorting op zich correct is.
            In de fysica, wiskunde en zoveel andere zaken dienen items CORRECT gebruikt.
            vb. Wat bedoel ik nu indien ik zeg: "Ik meet een waarde van 20°" ?
            Indien afkortingen CORRECT gebruikt worden dan weet iedereen dat het gaat om hoekgraden. Dus die duidelijkheid is er enkel indien je je aan afspraken houdt.
            Wanneer ik spreek over : "Ik meet een waarde van 20°C", dan weet iedereen dat dit een temperatuurwaarde is.

Misschien een duidelijker voorbeeld:

Ik heb mijn fototoestel qua gevoeligheid ingesteld op 50.
            De gevoeligheid wordt nog steeds uitgedrukt in ISO/ASA of DIN, maar zoals bij temperatuur zijn de waarden wel heel duidelijk verschillend. Ik ga akkoord dat men vandaag de dag minder over DIN spreekt wanneer men het heeft over digitale fototoestellen, maar bij film werd, wordt dit wel degelijk nog gebruikt en ook vaak worden beide waarden dan opgegeven.
            50 DIN is ongeveer gelijk aan 81274 ISO, waar 50 ISO ongeveer gelijk is aan 18 DIN

En alhoewel volgens vele de duidelijkheden trok ik als leerkracht punten af voor personen die het hadden over een gewicht van 10kg en ik was, ben daar niet de enige in. in wetenschappen is juist enkel datgene wat correct wordt gebruikt. Het kennen van correcte afkortingen met hun betekenis is de eerste stap in het oplossen van vraagstukken.
            Last edited by Wim.Vanmaele; 5 januari 2017, 08:12.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Peter, NEEN.
              het is niet omdat men een woord, term begrijpt dat de uitdrukking, afkorting op zich correct is.
              In de fysica, wiskunde en zoveel andere zaken dienen items CORRECT gebruikt.
              vb. Wat bedoel ik nu indien ik zeg: "Ik meet een waarde van 20°" ?
              Indien afkortingen CORRECT gebruikt worden dan weet iedereen dat het gaat om hoekgraden. Dus die duidelijkheid is er enkel indien je je aan afspraken houdt.
              Wanneer ik spreek over : "Ik meet een waarde van 20°C", dan weet iedereen dat dit een temperatuurwaarde is.

Misschien een duidelijker voorbeeld:

Ik heb mijn fototoestel qua gevoeligheid ingesteld op 50.
              De gevoeligheid wordt nog steeds uitgedrukt in ISO/ASA of DIN, maar zoals bij temperatuur zijn de waarden wel heel duidelijk verschillend. Ik ga akkoord dat men vandaag de dag minder over DIN spreekt wanneer men het heeft over digitale fototoestellen, maar bij film werd, wordt dit wel degelijk nog gebruikt en ook vaak worden beide waarden dan opgegeven.
              50 DIN is ongeveer gelijk aan 81274 ISO, waar 50 ISO ongeveer gelijk is aan 18 DIN

En alhoewel volgens vele de duidelijkheden trok ik als leerkracht punten af voor personen die het hadden over een gewicht van 10kg en ik was, ben daar niet de enige in. in wetenschappen is juist enkel datgene wat correct wordt gebruikt. Het kennen van correcte afkortingen met hun betekenis is de eerste stap in het oplossen van vraagstukken.
              Idem met Mb/s of Gb/s, waarbij men eigenlijk MB en GB/s. Immers een kleine b is bit en een B is byte, dus een factor 8 verschil. Heel leuk voor marketingjongens van o.a. downloadsnelheden van internet. En daar zit je dan met je 30 Mb/s snelheid terwijl je MB/s had verwacht...
              Last edited by stefaand; 5 januari 2017, 10:05.

Comment

Factor 8 tussen de waarde van een bit en byte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht

Vriendelijke groeten

Peter
                  mooie uitspraak die het goed samenvat. Dat je de juiste termen, afkortingen en andere taalregels gebruikt op professioneel vlak, ok. Maar daarbuiten is het omgangstaal en dan moet je het toch kunnen verdragen dat iemand schrijft dat hij '30 sec geleden de temperatuur heeft gemeten en dat het -5° was. Taal is uiteindelijk maar een communicatiemiddel, een middel om een boodschap over te brengen. Zodra dat het doel bereikt wordt, is het middel goed te noemen. Dus sec., sec of s. maakt in de omgangstaal echt niet uit.

Maar ik snap het wel: als je zelf ergens professioneel in bezig bent dan merk je natuurlijk de fouten snel op.
                  Net zoals een professionele of hobbyfotograaf ziet of een foto scherp is, de kleurenbalans goed is en de compositie in orde is. Maar 90% van de mensen noemt een foto gelukt als de bevat wat ze wilden trekken en kan het hun niet schelen of het niet heel scherp is, dat de horizon scheef staat of de gebouwen naar binnen hellen. Moet je je daar dan als pro of hobbyfotograaf aan ergeren als dat bij die mensen in hun album steekt, aan de muur hangt of zelfs als ze het u tonen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Factor 8 tussen de waarde van een bit en byte?
                    Is dat dan niet juist ? 1 byte = 8 bit ?
                    Of denk je soms aan Factor XIII als bloedstollingsfactor: Factor XIII Sanguinis Humani Cryodessicatum Ph. Eur ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ja, maar de algemene gaswet werkt in K. Voor ons is dat heel gemakkelijk vanuit °C : +273 maar voor hen ????
                      Maar herinner je dat tot begin jaren 80 de Britten werkten in het 12-delig stelsel : 12 pence in 1 shilling, 20 shilling in een pond (dacht ik).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ja, maar de algemene gaswet werkt in K. Voor ons is dat heel gemakkelijk vanuit °C : +273 maar voor hen ????
                        Maar herinner je dat tot begin jaren 80 de Britten werkten in het 12-delig stelsel : 12 pence in 1 shilling, 20 shilling in een pond (dacht ik).
                        Voila; 12 inch is een foot, 3 feet is 1 yard, 1760 yard is 1 mile. Hopeloos ingewikkeld. Voor mijn part mogen ze een factor 3, 5 of 12 gebruiken, maar dan ook over de gehele lijn. Dus 12 inch is 1 foot, 12 feet is 1 yard, 12 yard is 1 mile om een voorbeeld te noemen. Ze maken het zodanig ingewikkeld. Het probleem is dat het ooit overgenomen is van het Romeins systeem (via het Karolingisch systeem). Bij het Karolingisch systeem was 1 pond gelijk aan 20 schellingen en 1 schelling onderverdeeld in 12 penningen: zie hier de oorsprong van het Britse muntsysteem.

Het Fahrenheit systeem: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit

Een uitermate vreemde keuze, waarbij men net zo goed gewoon als onderkant de smelttemperatuur van Ben&Jerry Toffee & Cookie ijs kan nemen en als bovenkant de temperatuur in de aars van een opgefokte vrouwtjes wombat en dit dan onder te verdelen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                          mooie uitspraak die het goed samenvat. Dat je de juiste termen, afkortingen en andere taalregels gebruikt op professioneel vlak, ok. Maar daarbuiten is het omgangstaal en dan moet je het toch kunnen verdragen dat iemand schrijft dat hij '30 sec geleden de temperatuur heeft gemeten en dat het -5° was. Taal is uiteindelijk maar een communicatiemiddel, een middel om een boodschap over te brengen. Zodra dat het doel bereikt wordt, is het middel goed te noemen. Dus sec., sec of s. maakt in de omgangstaal echt niet uit.

Maar ik snap het wel: als je zelf ergens professioneel in bezig bent dan merk je natuurlijk de fouten snel op.
                          Net zoals een professionele of hobbyfotograaf ziet of een foto scherp is, de kleurenbalans goed is en de compositie in orde is. Maar 90% van de mensen noemt een foto gelukt als de bevat wat ze wilden trekken en kan het hun niet schelen of het niet heel scherp is, dat de horizon scheef staat of de gebouwen naar binnen hellen. Moet je je daar dan als pro of hobbyfotograaf aan ergeren als dat bij die mensen in hun album steekt, aan de muur hangt of zelfs als ze het u tonen?
                          Nu elk zijn gedacht, maar ik vind dat ook in de gewone omgangstaal men er moet voor opteren om ook daar correct te zijn. In het begin is dat even schrikken en slikken maar éénmaal gewoon verdwijnt de dubbelzinnigheid.
                          Indien ik thuis of tegen vrienden het over temperatuur heb, spreek ik steeds over °Celcius. Dit zit er bij mij ingebakken. Ik stel mijn fototoestel in op een gevoeligheid van 6400 ISO

Indien ik nu een toestel koop voor 2800 pond. Kan iemand me nu eens echt vertellen hoeveel dit omgerekend is naar Euro ? Toch duidelijk ! Of niet soms ?

EN ik koop een pond aardappel voor een pond. Hoeveel betaal ik nu in Euro en hoeveel kg aardappelen heb ik nu precies ?

Even een tipje voor het eerste vraagje. Deze vraag stel ik in een groepje vrienden waar een Australiër, een Egyptenaar en een Brit zitten.

Maw, gebruik eenheden en afkortingen zoals het hoort.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            O ja, mijn horloge is waterdicht tot 3 atm
                            Dan koop je er beter ook nog een barometer bij Vincent.

Comment

Nu elk zijn gedacht, maar ik vind dat ook in de gewone omgangstaal men er moet voor opteren om ook daar correct te zijn. In het begin is dat even schrikken en slikken maar éénmaal gewoon verdwijnt de dubbelzinnigheid.
                              Indien ik thuis of tegen vrienden het over temperatuur heb, spreek ik steeds over °Celcius. Dit zit er bij mij ingebakken. Ik stel mijn fototoestel in op een gevoeligheid van 6400 ISO
                              Als ik in de auto zit en aan de medereizigers vraag "op hoeveel graden Celsius zal ik de airco instellen ?", zullen ze niet meer willen meerijden omdat ze dan denken dat ik dronken ben en wartaal uitkraam.

Comment

Indien ik nu een toestel koop voor 2800 pond. Kan iemand me nu eens echt vertellen hoeveel dit omgerekend is naar Euro ? Toch duidelijk ! Of niet soms ?

EN ik koop een pond aardappel voor een pond. Hoeveel betaal ik nu in Euro en hoeveel kg aardappelen heb ik nu precies ?

Even een tipje voor het eerste vraagje. Deze vraag stel ik in een groepje vrienden waar een Australiër, een Egyptenaar en een Brit zitten.

Maw, gebruik eenheden en afkortingen zoals het hoort.

Vroeger nog op 39 DIN ...
                                Last edited by toerist; 5 januari 2017, 14:15.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

Comment

Working...
                                X