Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VTM heeft mijn foto gebruikt.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Dacht ik ook toen ik één van mijn foto's in een toeristische brochure van een stad ergens in Frankrijk zag verschijnen.
    Gewoon fier dat ze mijn foto gebruikten en dus waarschijnlijk goed vonden .
    Raar dat sommige amateurfotografen zich plots zo goed als beroeps en/of beroemd vinden wanneer hun foto ergens gebruikt wordt.
    Maar zoals altijd, ieder zijn mening zeker...
    Indien iemand een foto van mij wil gebruiken, dan ben ik daar blij mee ... maar dat wil niet zeggen dat de gebruiker de regels niet mag volgen, regels waar ze trouwens zelf zeer streng mee zijn.
    Kopieer eens iets van VTM zonder toelating en publiceer het en bekijk hun reactie wanneer ze er op uitkomen. 😊

Een foto van mij heeft eens in Shoot gestaan, een magazine dat vooral onder ons gekend is en een foto dat op BD stond ... ik werd toch gevraagd of ze die mochten gebruiken en om daar een schriftelijke toelating voor te geven.

Zelfde ervaring gehad op een website van stad Oostende.

Zij weten echter ook dat ik maar een amateur ben ... toch respecteren ze de wetgeving van het auteursrecht.

Een simpele vraag is rap gesteld.

Niet dat ik (en vermoedelijk TS) direct stappen ga ondernemen indien ze geen toelating vragen ... maar daarom mag men het er zoals TS toch eens over hebben?
    Last edited by VerSeg; 31 december 2016, 13:04. Reden: Typfout
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Inderdaad Mriya daar ben ik het volledig mee eens, maar stel je in de plaats, er is een boot vermist/omgeslagen dan is dat
      nieuws vers van de pers, wat tegenwoordig secondenwerk is om er als eerste mee naar buiten te komen.
      Je kan dan moeilijk verlangen dat ze daar eerst contact voor met je opnemen?
      Ik moet dringend naar een interview voor een nieuwe job, kom ik te laat, dan gaat een ander ermee lopen.

Ge begrijpt toch dat ik geen tijd heb om u te vragen om uw wagen even te lenen?
      Ik pak die gewoon en gebruik die om mijn inkomsten zeker te stellen ... je zal nadien wel merken dat die elders staat.

Sorry, maar uw voorbeeld is geen rechtvaardiging om wetten te overtreden ... ook al kan men de reden ertoe wel begrijpen.
      Last edited by VerSeg; 31 december 2016, 13:07.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik zeg je dat je totaal geen recht hebt op een copyright teken zonder dat je daar de nodige stappen voor doet Paul.
        Lees even dit over het Copyright teken:

Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Ik heb ooit een foto getweet, en die werd opgepikt door Het Nieuwsblad.
          Die hebben wel toelating gevraagd of ze die mochten gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik moet dringend naar een interview voor een nieuwe job, kom ik te laat, dan gaat een ander ermee lopen.

Ge begrijpt toch dat ik geen tijd heb om u te vragen om uw wagen even te lenen?
            Ik pak die gewoon en gebruik die om mijn inkomsten zeker te stellen ... je zal nadien wel merken dat die elders staat.

Sorry, maar uw voorbeeld is geen rechtvaardiging om wetten te overtreden ... ook al kan men de reden ertoe wel begrijpen.
            En Uw voorbeeld wel of wat, als ik de zender van mijn transponder in mijn auto laat liggen, gebruik die dan gerust, maar de kans is klein.

Ik zeg hier nergens dat ik het een mooie manier van werken vind, integendeel.
            Zelf heb ik wel ergens een paar duizend foto's op het web staan, vind je deze, doe er dan mee wat je wil Verseg,
            bij deze verklaar ik hier dat je deze vrij mag gebruiken.

Comment

Ik zeg hier nergens dat ik het een mooie manier van werken vind, integendeel.
              Zelf heb ik wel ergens een paar duizend foto's op het web staan, vind je deze, doe er dan mee wat je wil Verseg,
              bij deze verklaar ik hier dat je deze vrij mag gebruiken.
              Als u dit schriftelijk vermeldt bij uw foto's ... dan is daar niets mis mee.
              Maar men mag er zonder die vermelding niet zomaar van uitgaan dat het mag omdat het openbaar staat.

De transponder in uw wagen voorkomt niet dat ze hem stelen, het is een hulpmiddel om dit zo goed mogelijk te voorkomen.
              Een Copyright vermelding op een foto voorkomt niet dat ze hem kunnen stelen, het maakt het gewoon wat moeilijker en duidelijker. 😊

Bij beiden is er nog steeds een verschil tussen "kunnen" en "mogen" stelen/gebruiken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Als u dit schriftelijk vermeldt bij uw foto's
                Bij deze Freddy, door iedereen vrij te gebruiken, geniet er van.

Comment

Bij deze Freddy, door iedereen vrij te gebruiken, geniet er van.

https://get.google.com/albumarchive/...eXZ?source=pwa
                  Alvast prachtige foto's. 👍
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ik denk dat iedereen wel een punt heeft, als je een product op de markt brengt dat niet gepatenteerd is, heb je ook geen verhaal.
                    Zelf doe ik zelfs de moeite niet meer op mijn naam bij de foto's te zetten.
                    Gewoon eens goed comprimeren zodat ze er niet te ver kunnen mee springen, en dan nog.
                    Maar zoals Geert zegt : dergelijke praktijken zijn idd niet goed te keuren.
                    Je zou eens moeten zien hoe er tekeningen en foto's worden gepikt voor schooldoeleinden (en die zouden dan nog het goede voorbeeld moeten geven ...)
                    Ik heb een nonkel gehad met een meubelfabriek. Iedereen kent wel de kniestoeltjes van Stokke (nu varier), hij kocht gewoon zo'n stoeltje en gaf het aan één van de draaiers om het na te maken, ik heb de zakken draaiwerk nog gezien.

Maar ik denk een beetje als Geert, willen ze mijn foto's gebruiken, ze doen maar, maar ik zou het wel op prijs stellen als ze het vroegen.

Hierzie,

Comment

Alvast prachtige foto's. ��
                      Ja, idd, ik had deze nog niet gezien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ik denk dat iedereen wel een punt heeft, als je een product op de markt brengt dat niet gepatenteerd is, heb je ook geen verhaal.
                        Zelf doe ik zelfs de moeite niet meer op mijn naam bij de foto's te zetten.
                        Gewoon eens goed comprimeren zodat ze er niet te ver kunnen mee springen, en dan nog.
                        Maar zoals Geert zegt : dergelijke praktijken zijn idd niet goed te keuren.
                        Je zou eens moeten zien hoe er tekeningen en foto's worden gepikt voor schooldoeleinden (en die zouden dan nog het goede voorbeeld moeten geven ...)
                        Ik heb een nonkel gehad met een meubelfabriek. Iedereen kent wel de kniestoeltjes van Stokke (nu varier), hij kocht gewoon zo'n stoeltje en gaf het aan één van de draaiers om het na te maken, ik heb de zakken draaiwerk nog gezien.

Maar ik denk een beetje als Geert, willen ze mijn foto's gebruiken, ze doen maar, maar ik zou het wel op prijs stellen als ze het vroegen.

Hierzie,

http://isomo.jalbum.net/
                        Dat heeft allemaal zijn vóór en tegens hé Paul, zoals je weet ken ik zeer goed Frans Vandemaele (Fotoopa)
                        Frans heeft een flickr pagina waar zijn wonderlijke opnames te zien zijn op relatief klein formaat, maar toch moet dat
                        voldoende zijn om over een foto een oordeel te kunnen geven, zijn foto's worden wereldwijd gekocht door bekende
                        natuur tijdschriften, voor een cover foto hebben ze dan natuurlijk de hoge resolutie foto's nodig, die kunnen worden
                        gekocht via een bureau die dat voor hem in orde brengt, maar regelmatig komt Frans ook van zijn foto's tegen
                        die gewoon gepikt zijn van zijn flickr pagina, op scherm heb je natuurlijk niet veel nodig, maar wil je publiceren
                        in een tijdschrift, dan ben je daar niets mee, tenzij op paspoortfoto formaat.
                        Explore Frans’s 8,493 photos on Flickr!

Die man tilt daar dan ook helemaal niet zwaar aan, tenslotte kan je moeilijk wat te koop aanbieden zonder het te tonen,
                        enige oplossing zou zijn een zwaar watermerk, maar had dit er van TS in gestaan, dan zou VTM die ook niet genomen hebben
                        en was deze discussie hier wellicht nooit geweest, en ware VTM een uitgeverij geweest, dan konden ze niet verder
                        dan contact opnemen om het grote bestand proberen te bekomen.
                        Dus, eigenlijk een mes dat aan twee kanten snijdt.

Mooie foto's trouwens in je link Paul.

Comment

Dan is deze ook een goede: http://www.gva.be/cnt/dmf20170103_02...sis-vitamine-d

foto gewoon gepikt van shutterstock. Moesten ze betaald hebben had men het watermerk niet.

edit: ze hebben het aangepast
                          Last edited by Tonerider; 3 januari 2017, 10:08.

Comment

Working...
                          X