Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Registratie prepaid SIM-kaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Niet zo snel. Het uitlezen van je ID geeft niet voor iedere vragende partij dezelfde informatie. Een politieagent (bijvoorbeeld) zal andere bijkomende informatie kunnen zien dan een tax-on-web-ambtenaar (ook bijvoorbeeld) die alleen maar toegang heeft tot je identiteit. Waarom zou een telecomoperator meer (gevoelige?) informatie (moeten ?) kunnen zien dan naam en adres? Wanner dat zo zou zijn (het kunnen zien bedoel ik) zijn zij volgens mij strafbaar ook. Dan hebben we nog niet gesproken over opslaan van gegevens.
    Dat zij je naderhand gerichte reclame sturen aan de hand van de gegevens die ze wel mogen/kunnen inzien moet je er dan wel bijnemen
    Ik weet, zonder te veel info te geven, dat ID info die normaal niet mag gelezen worden toch zichtbaar is EN dat info die niet mag bewaard worden toch in een database bewaard wordt. Dat die info dan nog plain text in die database staat is helemaal van de pot gerukt. Het gaat dan nog niet over een kleine obscure firma maar over een systeem met 100000en individuen.

    Reclame is het minste van mijn zorgen. Papieren versies zijn op kosten van de afzender en door gebruik van unieke e-mailadressen kan elektronische reclame hier ook aan de bron gewist worden zonder dat ik zelfs hoef te weten dat er mails gestuurd zijn.


    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Als zij je bankrekening koppelen aan je identiteit is dat iets anders, maar die bankrekening is ook op andere plaatsen opgeslagen, overal waar je gekocht hebt, maar ook bij je bank. En ook die kan gehackt worden
    Rijksregisternr staat bij geen enkele winkel bekend.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #17
      Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

      Bel eens met een anoniem prepaid kaartje naar een ambassade en je zegt "boem".
      Doe daarna eens hetzelfde met een geregistreerd kaartje en zie wat het verschil is. 😊

      En dat is nog braaf ... in plaats van het te zeggen, kan men ook op afstand iets "boem" laten doen.

      Dat is een van de redenen waarom al die kaartjes geregistreerd moeten worden ... om zoiets moeilijker te maken voor criminelen of ten minste opspoorbaar.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Dat is een van de redenen waarom al die kaartjes geregistreerd moeten worden ... om zoiets moeilijker te maken voor criminelen of ten minste opspoorbaar.
        De brave burger zal geregistreerd staan en de crimineel gebruikt gestolen GSM's of buitenlandse kaartjes (eventueel gekocht met valse papieren). Hier en daar zal er wel eens iemand tegen de lamp lopen maar de professionele crimineel neemt wel zijn/haar voorzorgen.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #19
          Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          De brave burger zal geregistreerd staan en de crimineel gebruikt gestolen GSM's of buitenlandse kaartjes (eventueel gekocht met valse papieren). Hier en daar zal er wel eens iemand tegen de lamp lopen maar de professionele crimineel neemt wel zijn/haar voorzorgen.
          Gestolen kaartjes geeft men in principe aan, zeker als ze op naam staan.
          Misbruik zal nooit volledig uitgesloten worden, maar nu kan zelfs een kind anoniem bellen.

          Toch toegeven dat men nu de pap in de mond geeft om allerlei zotte stoten uit te hangen?

          Al is het voor de grap dat een student een bommelding doet omdat hij toch anoniem is.
          Het zal toch veel gaan uitsluiten, maar inderdaad nooit alles.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

            Je moet niet te veel gegevens vrijgeven, dat is net de stelling - en je kan als klant beperkingen opleggen met wat men met die gegevens mag doen. Mijn bank zit in een keurslijf en m'n telco provider gaat ook zoiets aangemeten krijgen. Je hebt nl. een vertrouwensrelatie - dat wil zeggen dat je als klant ambetant kan doen over wat over u opgeslagen wordt.
            Een E-ID kaart heeft een nummer - dat nummer - gekoppeld aan data en gedragingen is dus geld waard. Wat ik niet wil is dat de leveranciers meerdere keren verdienen aan mij - zonder dat ik daar beter van wordt.

            Het volgende dat op komst is - is de intelligente energiemeter.
            Er is geen probleem dat de energiebedrijven hun planning kunnen maken - da's nodig voor een bidirectioneel netwerk - maar die data zijn ook net zoals die van de telco's waardevol voor andere minder vriendelijke mensen (terroristen, inbrekers, fraudeurs, enz...). Erger nog is de beveiligingsproblemen - wie c't (duitse versie) leest - weet ondertussen dat de protocollen gebruikt in dat opzet - gewoon hopeloos achterhaald en veroudert zijn. Men weet 't - maar u weet 't niet - en u gaat 'm niet kunnen weigeren wellicht.

            "Het gezegde van ga in een grot wonen" - u mag dat denken - ik denk daarentegen het belangrijk is dat men opkomt voor z'n eigen belang en enige tijd investeerd in het beschermen van z'n identiteitsdata.

            Ik ben zelfs een tijdje het OS van m'n eigen smartphone aan 't compileren geweest - gewoon omdat het de enige oplossing was om ergens binnen perken veilig te werken. Helaas - firefoxOS is niet meer.

            U heeft een aantal rechten - inzage-recht, correctie-recht, zelfs schrap-recht. Besef dat, blijf correct maar durf het te gebruiken. U kan ook vragen dat de relatie behandelt wordt als privé en gevoelig - en dat die data niet aan derden mogen doorgegeven worden (met derden bedoel ik alles wat niet door een rechter of wettelijk afgedwongen wordt - dat had u misschien niet begrepen). Data worden alsmaar meer geoogst, en doorverkocht - om profielen te maken - u dacht toch niet dat die klantenkaart zichzelf niet terugverdient (dat is een goudmijn)?

            Studies uit de UK bewijzen dat in een leeftijdsgroep van 20-30 jaar - er meer dan 20000 identiteitsdiefstallen per jaar gepleegd worden (dat kan gaan van valse postings op farceboek tot veel erger).
            Wie m.a.w. nalatig is met bankieren (lees het verhaaltje van een dochtertje dat mbv de vinger van mama en de smartphone voor 250$ pokemon-spul bestelt bij Amazon...) - dan kost slordigheid veel geld - maar de bank wil u dat misschien wel aansmeren als zijnde veilig. Er is een verschil tussen wat de beveiliger denkt en wat de marketteer u wil aansmeren.

            Vb. uw foto staat ook op e-id - wil u dat de telco die heeft? Ik wil dat dus niet - gewoon omdat ik het recht heb om dat niet te willen (omdat ik dus ambentant ben en alle biometrische dataopslag door leveranciers bekamp). Dat ik gefilmd wordt op straat - voor de straatsvuiligheid werk te bezorgen - da's in wetgeving voorzien en wordt zogezegd gemonitord door comité P en I - de dag dat die beelden door de privé gebruikt worden - is't ambras - wees gerust er zijn dobermans genoeg die daarover waken.

            Lees ook eens over Routers, tv's, andere IoT-aparatuur die brak is - niet voorzien van updates maar wel internet-toegang heeft en zo voor grote aanvallen zorgt op 't internet. M.a.w. zo'n DoS-aanvallen kunnen ook u schaden. Vaak gebruikt men zo'n aanvallen om tegelijkertijd andere misdrijven te plegen - o.a. diefstal van data. Hoe meer data er bij een leverancier zit - hoe groter de waarde wordt - en hoe groter het risico op die identiteitsdiefstal.

            IoT wil u achter een firewall - of een apart IPv6-segment - ik heb een parlementaire vraag laten stellen rond IPv6 - en het antwoord van minister deCroo is ronduit naast de kwestie - en geeft eigenlijk aan hoe weinig belang er gehecht wordt aan beveiligingsaspecten en respect voor de privacy in 't algemeen. Ik ben in dit dossier door 2 zaken wakker geworden - de vraag om die sims - maar ook proximus die geanonimiseerde gebruiksdata (dus logs van gesprekken) gaat doorverkopen. Sorry - maar wie geld verdient op mijn gedrag verdient het niet om me als klant te houden. Mijn gedrag hoort tot de overeenkomst tussen klant en leverancier - en ik wil daar absoluut respect in voor mijn privacy.

            Velen schijnen niet te begrijpen - dat het om meer gaat dan die registratie. Wat doet men met die data? Mag de telco die data opslaan, of geeft ie sim en data gewoon door? Je moet die data afgeven - voor een legitiem doel - maar net zoals mediamarkt - de garantie registreerde via de e-id (en daardoor een onderzoek van de privacycommissie aan z'n broek heeft - ook in dat dossier heb ik een voet) en tegelijkertijd het recht tot doorgave aan 3e partijen verkreeg - wie de kaart instak ging akkoord met die onaanvaardbare voorwaarden (ook al omdat het alternatief niet aangegeven stond - nl. gewoon rekening bijhouden, of manueel laten registreren) - is het toch belangrijk na te trekken wat men van plan is.

            U kan 't niet schelen - maar met identiteit en privacy is 't zo - dat eens u ze kwijt is - het herwinnen ervan 100x duurder is dan gewoon even aandachtig zijn. Dat had de les moeten zijn - een paar hebben die allicht begrepen - nu de andere(n) nog even laten nadenken.

            U mag met mij lachen dat ik een holbewoner ben - u heeft dat recht, u doet met die info wat u wil.

            Wat ik wil aantonen is - dat de telco die opdracht krijgt om uw e-id in te lezen - maar dat we niet weten welk engagement daar achter zit - welke beperkingen daarachter zitten. Dan stop ik die kaart niet in de e-id lezer. Wie grondig gelezen heeft - had ook gelezen dat er in stond dat de beste methode gewoon deze van een electronische storting is. Uw identiteit is dan wel bekend - maar niet de geboortedatum - niet het rijksregisternummer enz... - dat beperkt de schade dus.

            Nu dat volstaat uiteraard niet voor mij - voor u kan't wel afdoende zijn dat u weet wat de verschillen zijn tussen achteloos e-id in de lezer stoppen - of via e-bankieren te werken (via de smartphone - raadt ik om allerhande redenen expliciet af - maar dan wordt deze post te lang).

            We lezen de drama's dagelijks - en toegegeven Snowden heeft me de ogen geopend - maar die gaan enkel over het NSA, FBI, GCHQ en de andere veiligheidsdiensten. Da's nog niks in vergelijking met de private sector - we hebben veel te lang geloofd dat de markt dat wel zou regelen - dat is dus bedrog - en wees vooral blij dat we de privacycommissie in Belgie hebben ('t is veel beter dan in de VS en de UK - wees gerust het niet hebben van een identiteitskaart is erger voor identiteitsdiefstal dan dat die kaart er wel is - als je dat beseft - besef je pas waar je eigenlijk moet voor vechten).

            Er zijn een aantal lezers die niet door hebben dat data verhandelt wordt - doorverkocht - en dat door de koppelingen van die gegevens heel der profielen worden opgemaakt en dat daar grof veel geld mee verdient wordt. Ik ga daar uiteraard behoorlijk ver in - maar van mij mag men alles weten - dat is een kromme redenering waarvoor de faktuur zwaar kan doortikken op lange termijn. Een verzekeraar vb. die maar een veredelde google-variant moet gebruiken om de prijs van uw verzekering te bepalen - of erger nog als 't over ziekteverzekeringen gaat... U laksheid kan u onzichtbaar geld kosten - veel geld.

            Denk niet dat het niet kan - het is mogelijks al. We weten dat niet - en we hebben daar geen controle meer over. Er is zo'n nederlands it-journalist die goeie verstaanbare youtube filmpjes gemaakt heeft - als u niet weet wat gedaan raadt ik u aan die 's te bekijken.

            De gevolgen van zo'n doorgedreven beveiligingspolitiek maken wel dat ik constant van alles moet aanpassen - dat is een bewuste keuze waar je extra werk mee hebt. Maar 't is het waard denk ik.
            Dit is hoogstens het aanhalen van de probleemstelling - een oplossing bieden is bijzonder complex, vooral omdat elkeen dat voor zichzelf moet uitmaken.

            Zelf heb ik er geen probleem mee dat u dit als overdreven bestempeld - ik weet dat ik ver ga - maar ik weet ook dat ik wellicht zo ver kan gaan, en dat is ook de minimumgrens die we willen aanhouden. Deze opening gaat anders "gebruikt" worden - zo werkt de "vrije markt". De eerste les in de economie, bijna de eerste paragraaf na de uitleg wat economie is - daar verwijs ik altijd naar - een bedrijf trekt zich niks aan van ethiek - het doel is winst maken, winstmaximalisatie met zo weinig mogelijk inspanningen. En liefst door vorming van een monopolie - en dat streven - is een bedreiging voor uw identiteit en uw privacy - niet meer, niet minder. U mag geloven in de paashaas, sinterklaas enz... - anderen hebben 't recht om dat in vraag te stellen.

            Zo werkt't in 't leven zekerst?

            Comment


            • #21
              Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

              En 20 jaar geleden toen er nog geen e-ID was en men een GSM-abonnement wou ... dan nam men een kopij recto verso van uw papieren identiteitskaart.
              Idem voor water, gas, elektriciteit, telefoon, kabel-TV, verzekering, ...

              En niemand klaagde ... toch hadden ze evenveel info over uw identiteit. 😊
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                En 20 jaar geleden toen er nog geen e-ID was en men een GSM-abonnement wou ... dan nam men een kopij recto verso van uw papieren identiteitskaart.
                Idem voor water, gas, elektriciteit, telefoon, kabel-TV, verzekering, ...

                En niemand klaagde ... toch hadden ze evenveel info over uw identiteit. ��
                Voor geen enkele van de SIM kaartjes die ik ooit kocht heb ik enige vorm van ID moeten geven. Ook niet het kaartje dat ik een paar maanden (september) kocht bij "den Aldi". Toegeven, ik enkel nog maar kaartjes gekocht in supermarkten. GSM heb/gebruik ik niet (meer) enkel wat data als er iets moet opgezocht worden als we ergens te velde of in een bos gaan geocachen.
                Enkel in de bank heeft men al mijn ID kaart gezien, nooit voor gas/water/elektriciteit/tv/verzekering.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #23
                  Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Voor geen enkele van de SIM kaartjes die ik ooit kocht heb ik enige vorm van ID moeten geven.
                  Dat klopt, het is maar nu dat men er mee begint hé.
                  Van de bestaande prepaid kaartjes weet men niet wie ze gebruikt, dus zullen ze die moeilijk kunnen achterhalen, tenzij men ze niet meer zal kunnen bijladen zonder ID gegevens te verstrekken.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #24
                    Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Dat klopt, het is maar nu dat men er mee begint hé.
                    Van de bestaande prepaid kaartjes weet men niet wie ze gebruikt, dus zullen ze die moeilijk kunnen achterhalen, tenzij men ze niet meer zal kunnen bijladen zonder ID gegevens te verstrekken.
                    Ik reageerde op VerSeg die blijkbaar zijn IK liet kopiëren voor zowat alles en dat het dus geen verschil maakt. Wat mij betreft wel dus.

                    Niet vergeten dat privéfirma's ook niet zo maar je IK mogen vragen, hé.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #25
                      Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Rijksregisternr staat bij geen enkele winkel bekend.
                      Wel je naam, facturatie en leveringsadres. En je wijze van betaling, dus je kredietkaartnummer als je betaalt met Visa/MC bijvoorbeeld.
                      Gegevens kunnen ook gecombineerd worden.
                      Last edited by nabi; 29 december 2016, 10:32.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                        Zo ik heb ondertussen antwoord gekregen dat het gewoon opladen met een bankkaart genoeg is om een simkaartje te linken met een persoon. Een gewone oplaadbeurt volstaat dus om het simkaartje te linken met een fysiek persoon.
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Ik reageerde op VerSeg die blijkbaar zijn IK liet kopiëren voor zowat alles en dat het dus geen verschil maakt. Wat mij betreft wel dus.

                          Niet vergeten dat privéfirma's ook niet zo maar je IK mogen vragen, hé.
                          Voor diensten waarbij men langs ging op hun kantoor namen ze inderdaad een kopij of werd alles overgeschreven ... naam, adres, nummer identiteitskaart en/of rijksregisternummer.
                          Uit gemak namen ze bijna altijd een kopij.

                          Ook Mobistar, Telenet of zo als men telefonisch iets wou aanpassen aan zijn abonnement werd gevraagd om naam, adres en nummer identiteitskaart of rijksregisternummer.

                          Bij prepaid kaartje inderdaad niet, maar nu dus ook.

                          Privé-firma's mogen u niet zomaar controleren, dat klopt ... maar ze kunnen het verstrekken van de gegevens wel als een vereiste maken om iets te kunnen bestellen of kopen, het staat u vrij daar op in te gaan of niet.

                          Wat prepaid kaartjes betreft is men nu wettelijk verplicht uw gegevens te registreren, dan zijn ze wettelijk wel gerechtigd de gegevens te "vragen".
                          U mag natuurlijk weigeren, maar dan "moeten" ze de kaart blokkeren.

                          Zoals in #1 staat, kan men een SIM-kaart registreren door met een bankkaart op te laden ... wat geef je dan meer vrij dan bij eender welke bestelling dat je online doet en online betaalt?

                          U koopt dus nooit iets online? 😊
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            U koopt dus nooit iets online? ��
                            Zie ook #15 en #25
                            Het hoeft zelfs niet eens online te zijn.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Zoals in #1 staat, kan men een SIM-kaart registreren door met een bankkaart op te laden ... wat geef je dan meer vrij dan bij eender welke bestelling dat je online doet en online betaalt?
                              Daar gaat het toch om in deze discussie. Je geeft de gegevens die NODIG zijn maar ook niet meer dus al zeker geen ID kopiëren.
                              Rijksregisternr en ID kaart nr zijn geen gegevens die "nodig" zijn.

                              <OT>Ik denk dat er vanaf nu veel Engelse SIM kaartjes gaan gebruikt worden. Daar is namelijk geen ID kaart en een bibliotheek kaart + elektriciteitsfactuur zijn er voldoende om je identiteit te bewijzen (twee documenten met naam + adres). Daarom dat in de UK ID diefstal wat gemakkelijker is dan hier. Dieven gaan daar meestal de vuilbakken nakijken op zoek naar facturen. </OT>
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #30
                                Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                                Dat een provider nu mijn rijksregisternummer nu kent of niet ... hij kan er niets mee doen want heeft geen toegang tot andere databases waar hij geen zaken mee heeft.

                                En nogmaals, laadt uw SIM dan op met uw bankkaart.
                                Maar let op, dan weten ze bij welke bank je klant bent. 😆
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X