Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

    Oei, dat ik minder goed nieuws.
    Zit je in dezelfde situatie als ik
    Op de ketel als ik op de 'i' klik geeft de ketel aan dat het buiten 22° is.
    Maar het is maar 18°.
    Op welke manier kan ik dan de buitenvoeler aanpassen ?

    Comment


    • #17
      Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

      Die paar graden kan een meetfout zijn, vorige post sprak over 40° (dat kan evt wel in de zon maar vandaag niet).
      Een ketel heeft ook een testinstelling waarbij alle regelapparatuur wordt uitgeschakeld, daarmee zou je kunnen zien of het aan de ketel zelf ligt of niet.

      Hier ben je misschien al iets verder mee:

      https://docplayer.nl/104897722-Viesm...de-vakman.html

      Wees blij dat het niet in de winter gebeurd is.
      Het is normaal dat (zelfs) met de huidige buitentemperatuur de ketel niet meer brandt en je de kamerthermostaat hoger zal moeten zetten om te zien of hij nog werkt.
      Uiteraard moet hij warm water maken. Is het een doorstromer of heb je een apart voorraadvat ?

      (ik heb van al mijn toestellen de installateurshandleiding en de eventuele wachtwoorden)

      PS: en nooit klant geweest van Heating Center.
      Last edited by palombian; 7 mei 2023, 16:27. Reden: warm water

      Comment


      • #18
        Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

        Oorspronkelijk geplaatst door Brussel Bekijk bericht
        Op de ketel als ik op de 'i' klik geeft de ketel aan dat het buiten 22° is.
        Maar het is maar 18°.
        Op welke manier kan ik dan de buitenvoeler aanpassen ?
        Hangt die voeler echt in het noorden of tenminste 100% uit de zon?
        Anders kan het wel zijn dat die tijdelijk een verkeerde waarde geeft door opwarming van de materialen waarop die bevestigd is.
        Toch zeker dat die 18°C correct gemeten is? [emoji6]
        Hier wel geen Viesmann, maar bij de ketels met buitenvelder was dat via de thermostaat in te stellen, men kan de buitenvelder uitschakelen, de gemeten temperatuur corrigeren of een temperatuur instellen waarop de verwarming uit gaat.
        Bij sommige thermostaten is dat in het standaard menu, bij andere in het installateursmenu.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

          Heb mij nochtans ooit laten vertellen (wijsmaken ?) dat Viesmann de Rolls Royce is onder de CV ketels.
          Blijkbaar zit er hier en daar toch een mindere of slechte Rolls Royce tussen.
          Wijzelf hebben geen buitenvoeler... ik weet dus niet wat het nut is van deze ?

          Comment


          • #20
            Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

            Een buitenvoeler is gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand in een klein kastje tegen de gevel of schoorsteen.
            Dit kost bijna niets op zichzelf, dus de vraagsteller hoeft zich daarover geen zorgen te maken.
            (op de zin ervan gaan we hier niet verder ingaan, aub )

            Het ging over de mogelijk verkeerde beïnvloeding van de werking van de ketel en hoe dat te verhelpen (want geen enkele vakman wil blijkbaar die moeite doen).
            De oorzaak kan best elders liggen.

            Al enig resultaat met het uitlezen/instellen ?
            Last edited by palombian; 8 mei 2023, 14:47.

            Comment


            • #21
              Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
              Heb mij nochtans ooit laten vertellen (wijsmaken ?) dat Viesmann de Rolls Royce is onder de CV ketels.
              Blijkbaar zit er hier en daar toch een mindere of slechte Rolls Royce tussen.
              Wijzelf hebben geen buitenvoeler... ik weet dus niet wat het nut is van deze ?
              Het nut van een buitenvoeler is dat die de temperatuur van de centrale verwarming aanpast ten opzichte van de buitentemperatuur.
              Als het buiten kouder wordt, dan moeten de radiators warmer zijn om de woning op de gewenste temperatuur te krijgen, in het voorjaar en najaar kan de temperatuur van de radiators lager gehouden worden waardoor het rendement van een condensatieketel wat hoger wordt.
              Een CV ketel met buitenvoeler zou dus wat zuiniger moeten zijn.
              Met die buitenvoeler zijn er soms problemen, het is mogelijk dat het in de tussenseizoenen soms buiten warmer is dan binnen, als de buitenvoeler boven de ingestelde waarde gaat (20°C bijvoorbeeld), dan zal de verwarming in de woning niet meer ingeschakeld worden, ook al is het binnen bijvoorbeeld maar 18°C).
              Normaalgezien wordt die voeler aan de noordkant van de woning geplaatst om dit probleem zoveel mogelijk te vermijden.

              Mijn CV ketel heeft ook geen buitenvoeler, de goedkoopste Bulex heeft niet zoveel opties (dan kan er misschien ook wat minder stuk gaan).
              Last edited by Black B@ndit; 8 mei 2023, 17:51.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X