Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houtpellets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: houtpellets

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik geef het op. Tegen iemand die niet begrijpend kan lezen, heb ik geen verhaal.
    Nog eens opnieuw lezen wat je geschreven had, en mits een heel klein beetje begrip heb je geen verhaal nodig.
    Maar ik begrijp je opgave, eerste spartelen als een duvel in een wijwatervat, tot je beseft dat je er zelf niet meer uit komt....dan geef je inderdaad beter op .

    Comment


    • #32
      Re: houtpellets

      Stoken op hout is ook al "not done" volgens volgens groen. Voor het gemak smijten ze dan open haarden, pelletkachels, vuurkorven, hoogrendementskachels en tegelkachels maar gewoon allemaal op dezelfde hoop. Ergerlijk.
      Zelf heb ik al vele jaren een hogerendementskachel van Heta, een kompleet onbekend en zwaar onderschat merk dat voor mijn weten maar één invoerder heeft hier. Door mijn toedoen hebben ze er nog 4 verkocht, de laatste aan mijn zoon.
      Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. Ik heb al vele reacties gekregen op de gezelligheid van die kachel, hij is tevens modulair opgebouwd waardoor hij bijna onverslijtbaar is.
      Mijn reactie op pelletkachels is dat de pellets in veel gevallen van over zee moeten komen en als je geen elektriciteit hebt heb je ook geen warmte.

      Ik heb destijds heel West- en Oostvlaanderen afgedweild naar kachelwinkels met telkens dezelfde vragen : waarom produceert een tegelkachel straling en een gewone kachel convectiewarmte, waarom zijn de meeste kachels zwart enz.
      Er was één winkel waar ze het antwoord wisten en daar heb ik dan ook gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad. De anderen evenmin.

      Als stoken met hout dan zoooo slecht is, dan is de helft van de Zweden en Finnen misdadig bezig. Maar zij wéten hoe ze moeten stoken met hout : met droog, onbehandeld, ongeverfd, ongeïmpregneerd harsvrij hout.
      Hier zijn er artiesten die stoken met afvalhout, ja dan ....
      Andere artiesten gooien er nog een paar verse blokken op, zetten de kachel toe en gaan slapen ...

      Doe gewoon de test en vraag gewoon eens rond waarom de vlam soms geel en soms kleurloos is.

      In ieder geval als de groene hunne zin krijgen zit ik diep in de **** : geen aardgas, ze willen van mazout- en gastanks af en elektriciteit is ook uit de boze.

      Comment


      • #33
        Re: houtpellets

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Het is tegenwoordig blijkbaar not done om een houtkachel te hebben - maar de honderduizenden die nog een oude mazoutinstallatie hebben blijven ongemoeid.

        Vorige week nog in het nieuws: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-m...doen-a2987904/
        Mag ook eens worden vermeld.

        Comment


        • #34
          Re: houtpellets

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Ja, en wat is het volgende? op de zwarte lijst als je je BBQ aansteekt....
          GasBBQ wordt verplicht. Kaarsen zijn nutteloos en worden verboden. Vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer, dus vliegtuigen en boten op batterijen dan maar ? Vrachtwagens op batterijen ?
          En waar komt al die stroom vandaan ? Zonnepanelen veronderstel ik, en windmolens ? Dan kijken we voortaan alleen nog Tv overdag of als het waait. Een compleet onontgonnen gebied ligt open.
          Wel te verstaan voor idioten die het verschil niet kennen tussen KW's en KWh's.

          Comment


          • #35
            Re: houtpellets

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            En waar komt al die stroom vandaan ? Zonnepanelen veronderstel ik, en windmolens ? Dan kijken we voortaan alleen nog Tv overdag of als het waait.
            Dan koop je toch een Tesla Powerwall.
            Energie besparen op een duurzame manier? Lagere factuur en minder uitstoot. Ontdek onze energiebesparende maatregelen voor elektriciteit en gas.

            Comment


            • #36
              Re: houtpellets

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

              Toch bedankt voor de moeite Guido
              't is Géért!

              Comment


              • #37
                Re: houtpellets

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Daarom is het eigenlijk niet aangewezen om pellets op grote schaal te verbranden om er stroom van te maken, als ze dat niet deden dan moesten ze die pellets ook niet aanvoeren vanuit andere continenten.
                Het was oorspronkelijk de bedoeling om houtafval nuttig te gebruiken, maar ondertussen is er zelfs al een schaarste geweest voor de industrie waardoor de prijs van spaanderplaten (en verwante producten) flink is gestegen.
                Ook sommige zogezegd goeie 'biomassa' centrales zijn niet zo ecologisch als ze doen uitschijnen. Vooral als ze op grote schaal pellets importeren uit andere continenten, niet van houtafval, maar gewoon van volledige bomen, aldus volgend artikel:

                Als we spreken over biomassa, moeten we wel een onderscheid maken tussen centrales die werken op basis van plantaardig afval en centrales die worden gestookt met speciaal hiervoor gekweekt materiaal. Grote centrales, zoals Max Green in Vlaanderen, werken immers vaak met houtpellets die zijn ingevoerd uit de Verenigde Staten of Canada. Die pellets worden echter niet gemaakt op basis van afval zoals houtkrullen en zaagsel, maar wel met volledige bomen. Ze vormen zo een bedreiging voor de biodiversiteit en ecosystemen. Een groot deel van de houtkorrels die in Langerlo zullen worden verbrand – 1,6 miljoen ton per jaar – zal uit de VS komen, waar leverancier Enviva betrokken is bij de vernietiging van kostbare bossen... Bossen met een grote ecologische waarde komen zo onder druk te staan door de groeiende vraag naar biomassa.
                Bron: http://www.greenpeace.org/belgium/nl...-van-biomassa/


                Er zou dus een betere controle moeten zijn op de herkomst en tot standkoming van de pellets, aangeduid op de verpakking.
                Op basis van houtafval is er helemaal geen probleem. Maar de consument weet hier natuurlijk niets van.

                Comment


                • #38
                  Re: houtpellets

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Stoken op hout is ook al "not done" volgens volgens groen.
                  ...
                  In ieder geval als de groene hunne zin krijgen zit ik diep in de **** : geen aardgas, ze willen van mazout- en gastanks af en elektriciteit is ook uit de boze.
                  Ik denk dat we het wat moeten nuanceren toch... en zeker dat van elektriciteit.

                  Eerst en vooral lees ik in het programma van Groen helemaal niets over hout.
                  Tenzij die ene voetnoot ergens op pagina 27 van hun hoofdstuk energie, over ontwikkelingslanden.

                  Ze doelen eerder op het niet meer gebruiken van fossiele brandstoffen zoals steenkool, mazout, etc... Dat zijn reserves die duizenden jaren tijd nodig hebben om opgebouwd te worden.
                  Een boom staat er na 30 jaar alweer.


                  Dat men er niet komt met énkel zonne-energie, of énkel wind, of énkel... is waar. En dat ontkent men ook niet. Op hun website lees ik:
                  "We ontwikkelen een duurzame energiemix: zonne- en windenergie, waterkracht, geothermie, duurzame biomassa en golf- en getijdenenergie. We maken werk van het energienet van de toekomst binnen een Europees perspectief."
                  Het wordt stilaan tijd dat men de grenzen in Europa eens negeert, en de energie deelt over de lidstaten.
                  Of zelfs wereldwijd... zoals China plande.

                  En ook eens tijd dat men China betrekt in de energiesector binnen Europa.
                  China is momenteel bijna de koploper van zonnepanelen. En hoe meer men er in grote massa produceert, hoe goedkoper de panelen worden, en elke keer met een beter rendement. Hun innovatie is enorm.
                  Voorlopig het enigste land dat enorm ambitieuze doelstellingen heeft op vlak van energie. Men haalt er meer energie uit wind dan uit kerncentrales tegenwoordig. (bron).
                  Ook met hun Ultra High Voltage net dat men uitwerkt. Men wou er zelfs een wereldwijd sterk elektriciteitsnet uitbouwen, hun natte droom.
                  Natuurlijk vinden sommigen dat voor ons een bedreiging... maar op mondiaal niveau, langetermijnvisie, zullen we ooit toch moeten samenwerken in plaats van elk landje voor zichzelf.

                  Comment


                  • #39
                    Re: houtpellets

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Als stoken met hout dan zoooo slecht is, dan is de helft van de Zweden en Finnen misdadig bezig. Maar zij wéten hoe ze moeten stoken met hout : met droog, onbehandeld, ongeverfd, ongeïmpregneerd harsvrij hout.
                    Het overgrote deel van de bossen aldaar bestaat wel uit naaldbomen natuurlijk, bevat veel meer hars dan loofbomen.
                    En ik denk niet dat ze loofbomen gaan importeren.
                    Echter, hun houtkap is er gigantisch, denk maar al aan Stora Enso voor de papiermarkt die in het Laps oerbos kapt.


                    Wat bij ons handig is, zijn onze knotwilgen.
                    Die hoef je niet om te hakken, maar kan je elke x-aantal jaar de dikke takken van afsnoeien om te stoken.
                    Heb je een grote grond, kan je die vol met knotwilgen zetten, en elk jaar snoei je er enkele van, zodat je een cyclus opbouwt en altijd reserve hebt dat bijgroeit etc....

                    Comment


                    • #40
                      Re: houtpellets

                      Wilg,.. dat is water en wind.
                      Die blokken vliegen er door zonder warmte te geven.

                      En in Zweden zal er niet veel gekapt worden dat niet herplant wordt.

                      Comment


                      • #41
                        Re: houtpellets

                        In mijn houtkachel enkel harsvrij hardhout, jarenlang gedroogd. En zelf gerooid, dus ik weet exact wat ik stook: Amerikaanse vogelkers.

                        Comment


                        • #42
                          Re: houtpellets

                          Ik koop elk jaar 4 tot 6 m³ halfdroge op maat gezaagde en gekliefde eik en es afkomstig uit Litouwen.
                          Ligt hier dan bij mij minimum één winter en één zomer onder afdak kurkdroog te worden.
                          Ik heb dus twee afzonderlijke naast elkaar gelegen stapelruimtes, overdekt maar in de wind, van 6 m³.
                          Uit de ene ruimte nemen we om te stoken, terwijl in de andere de nieuwe voorraad verder ligt te drogen.
                          Elke keer één ruimte leeg is wordt deze terug aangevuld met halfdroog dat weer geruime tijd krijgt om volledig te drogen.
                          De houtresten van mijn knutselwerkzaamheden gaan er ook in, en is daar eens een stukje bij met wat verf of wat olie... och ja, wij rijden heel weinig km met de auto dat compenseert dan weer ruimschoots het beetje vervuiling van die paar behandelde latjes die we soms al eens mee opstoken . En ik spreek dan nog niet over de groene energie die wij produceren met onze zonnepanelen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: houtpellets

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Nog eens opnieuw lezen wat je geschreven had, en mits een heel klein beetje begrip heb je geen verhaal nodig.
                            Maar ik begrijp je opgave, eerste spartelen als een duvel in een wijwatervat, tot je beseft dat je er zelf niet meer uit komt....dan geef je inderdaad beter op .
                            Blijkbaar is het voor Djivan moeilijk te begrijpen dat bij een buitentemperatuur van -2°C je meer moet stoken dan bij een van 15°C? Inderdaad overbodig om energie hieraan te verspillen.

                            Sowieso is het rendement van een pelletkachel of andere decentrale verwarmingssystemen (ongeacht het een hout-, gas-, mazout-, speksteen- of elektrische kachel is) altijd een heel pak lager dan bij centrale systemen. Het kan een oplossing bieden indien andere vormen van verwarming praktisch niet mogelijk zijn maar zou altijd als 'noodoplossing' moeten gelden. Het blijft wel een beter rendement hebben t.o.v. elektrische verwarmingstoestellen.
                            Vele technieken zitten in volle ontwikkeling maar enkele oplossingen zijn al goed vertegenwoordigd op de markt zoals een micro-WKK (bv. op biogas) of een warmtepomp (met of zonder een ijsreservoir voor opslag van primaire energie). Laten we hopen dat we tegen de tijd dat koolwaterstoffen uitgeput zijn we een volwaardig alternatief hebben.

                            Comment


                            • #44
                              Re: houtpellets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fiedel Bekijk bericht
                              Blijkbaar is het voor Djivan moeilijk te begrijpen dat bij een buitentemperatuur van -2°C je meer moet stoken dan bij een van 15°C? Inderdaad overbodig om energie hieraan te verspillen.

                              Sowieso is het rendement van een pelletkachel of andere decentrale verwarmingssystemen (ongeacht het een hout-, gas-, mazout-, speksteen- of elektrische kachel is) altijd een heel pak lager dan bij centrale systemen. Het kan een oplossing bieden indien andere vormen van verwarming praktisch niet mogelijk zijn maar zou altijd als 'noodoplossing' moeten gelden. Het blijft wel een beter rendement hebben t.o.v. elektrische verwarmingstoestellen.
                              Vele technieken zitten in volle ontwikkeling maar enkele oplossingen zijn al goed vertegenwoordigd op de markt zoals een micro-WKK (bv. op biogas) of een warmtepomp (met of zonder een ijsreservoir voor opslag van primaire energie). Laten we hopen dat we tegen de tijd dat koolwaterstoffen uitgeput zijn we een volwaardig alternatief hebben.
                              Speciaal hiervoor geregistreerd op Belgium Digital om te schrijven dat het overbodig is energie aan iets te verspillen en er tezelfdertijd toch nog wat energie aan verspillen !?
                              Proficiat .

                              Het gaat hier bij TS over heb bijverwarmen met houtpelletkachel.

                              Uitleg voor kleuters dan maar :

                              Buiten temperatuur 10° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
                              Buiten temperatuur 0° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
                              Buiten temperatuur -5° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22 °
                              Buiten temperatuur -10 ° - stoken met CV tot 15 ° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°

                              Moet ik nog verder gaan ?
                              Eventueel een tekeningske bijmaken ?

                              Comment


                              • #45
                                Re: houtpellets

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Wilg,.. dat is water en wind.
                                Die blokken vliegen er door zonder warmte te geven.


                                Da's waar.
                                Die staan ook vaak aan beekjes en overstromingsgevoelige gebieden.
                                Rondom akkers om overtollig drainagevocht op te nemen.

                                Het heeft zo zijn voor- als nadelen natuurlijk.

                                Als je ze in je eigen tuin hebt, moet je geen 30 jaar wachten op een grote dikke boom die je dan eenmalig kan omhakken. Het is een boom die je je hele leven kan hergebruiken. Het is gratis af te kappen in je tuin.
                                Dat het zacht hout is, en minder warmte geeft is het nadeel. En je hebt ook een grote voorraad nodig als je er een hele winter mee wil doorkomen als je uitsluitend op hout zou stoken.
                                Voor de zondagse gezelligheidsstoker maakt het niet zozeer uit.
                                Maar je hoeft niet uitsluitend hiermee te stoken, je kan mixen met ander (hard)hout dat je elders moet kopen.

                                Hout van naaldbomen bijvoorbeeld hebben meer roet of afvalstoffen die blijven kleven in de schoorsteen, zeker bij harshout.
                                Elke soort heeft voor- en nadelen. Als je de variatie hebt kan je gerust wat experimenteren.

                                Comment

                                Working...
                                X