Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het wondere winterkwaal draadje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het wondere winterkwaal draadje

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Nu is het toch al enkele jaren geleden dat ik nog echt goed verkouden ben geweest. Sinds ik als pendelaar dagelijks met de fiets rij door weer en wind, heb ik precies wat weerstand opgebouwd, ook al is mijn afstand niet zo ver. Vroeger had ik vaker verkoudheden toen ik te voet ging.
    Hier van het zelfde. Ik ben 35 jaar geleden jaar geleden gaan fietsforenzen (variërend van 50km per dag tot nu 24km, ook door regen, sneeuw en zonneschijn) en dit soort winterkwalen is mij onbekend. Griep kan ik mij niet herinneren, verkoudheid en hoesten evenmin. Helaas is het geen remedie gebleken tegen de serieuzere ziektes.
    http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Hoe komt het dan dat de meeste hoestsiropen vol suiker zitten ?

grts
      Sieg
      Omdat die suikerhistorie compleet uit zijn context gehaald is .. en in dit geval zo goed als irrelevant is ... en 't is niet omdat iets niet zoet smaakt dat het geen suiker bevat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Omdat die suikerhistorie compleet uit zijn context gehaald is .. en in dit geval zo goed als irrelevant is ... en 't is niet omdat iets niet zoet smaakt dat het geen suiker bevat
        Evenmin dat alles wat zoet smaakt per definitie suiker is ... Er zijn bv zuren die zoet smaken ...

Wilgenblaadjes (sallyx, wat salicylzuur bevat) kunnen gebruikt tegen kleine zweertjes en tegen wratten. Het verzacht de hoornlaag van de huid.
        Eveneens is dit ee bloedverdunner.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb er toch nog steeds mijn twijfels over...

Bij verkoudheden om je even een opkikker te geven als je van buiten komt, ideaal.
          Maar bij keelpijn (vaak ontsteking), heb ik in de loop der jaren al veel met sterke dranken geëxperimenteerd.
          Volgens een bevriend koppel (huisarts en biochemicus) werkt dat helemaal niet omdat 40° te zwak is en bacteriën daarin overleven.
          Opletten met likeuren à la Amaretto, die iets siroperiger zijn, zitten vol suiker, dan wordt het net erger, het is een voedingsbodem voor bacteriën.
          Om bacteriën effectief te doden drink je best iets boven de 90° zoals Absint.

Voor mijn werk moet ik vaak de hele dag door babbelen, en een zere keel is dan gigantisch irritant.
          En je ziekmelden voor wat keelpijn is vaak dubbel. De ene collega vindt dat je voor zoiets niet kan thuisblijven, de andere vindt dat je net wél moet thuisblijven omdat je anders de andere collega's besmet.
          Als je dan uiteindelijk toch naar de dokter gaat, blijkt het meestal om een zware keelontsteking te gaan.

Nu is het toch al enkele jaren geleden dat ik nog echt goed verkouden ben geweest. Sinds ik als pendelaar dagelijks met de fiets rij door weer en wind, heb ik precies wat weerstand opgebouwd, ook al is mijn afstand niet zo ver. Vroeger had ik vaker verkoudheden toen ik te voet ging.
          En misschien ja, sinds ik kinderen heb die hier altijd met een snotneus rondlopen, ben ik wat resistenter geworden denk ik.

Ik heb ooit eens een zware voedselvergiftiging gehad, waardoor ik 5 dagen boven de pot hing en niets meer kon eten.
          Waarop iemand: "dan had je beter een digestifke gedronken na je eten". Alsof dat iets had uitgehaald
          Ik was vergeten er een smilie achter te zetten. Tuurlijk heeft dat geen medicinale werking, maar wel lekker!

Griep, verkoudheid, ... kan je alleen maar uitzieken, en wat symptomen bestrijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik was vergeten er een smilie achter te zetten. Tuurlijk heeft dat geen medicinale werking, maar wel lekker!

Griep, verkoudheid, ... kan je alleen maar uitzieken, en wat symptomen bestrijden.
            Niet helemaal mee eens van die 40° van anonymous. Een azijnzuurbacterie overleeft daar niet in, ik heb nog nooit whisky weten verzuren.
            Griep en verkoudheden werken viraal, helaas blijft het een feit dat veel artsen -zeker bij ons- antibiotica uitschrijven daarvoor, of -nog erger- homeopathische middelen.
            Het is zoals Tommie1 zegt : je kan verkouheden alleen uitzieken en wat onaangename symptomen bestrijden, tegen griep bestaat met antichamen (niet te verwarren met antibiotica).

Na mijn zware pancreatitis in 2008 heb ik voor de winter een griepprik laten zetten, nadien : niks.

Door dat overdreven gebruik van antibiotica gaat de resistentie van de soorten snel omhoog en het punt dat een soort tegen alles kan komt snel dichter. Ik spreek uit ervaring, bij de pancreatitis had ik ook een bacteriële ontsteking (opgelopen, lees : hoge koorts). Dus drie weken aan de baxter en dan een paar maand de pillenvariant slikken. Kuur gestopt en na een paar dagen was de koorts daar terug, ik weer aan de baxter. Voor de lol vroeg ik : "en als dat niet werkt ? Wat heb je dan nog ?". Antwoord : niks. De lol was er snel af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              ..., tegen griep bestaat met antichamen (niet te verwarren met antibiotica).

...
              typfout ? anders begrijp ik helemaal niet wat hier neergeschreven wordt
              .. indien men "anti-lichamen" bedoelt dan bedoelt men tegelijk ook inenting tegen nnn anders geen anti-lichamen. Over de complexiteit en de predicties in de samenstelling van het elke jaar "nieuwe" griep vaccin kan men zich elders verder informeren ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Hoe komt het dan dat de meeste hoestsiropen vol suiker zitten ?

grts
                Sieg

1) omdat het zoet en lekker is, en het hierdoor ook makkelijk aan kindjes kan laten drinken die een medicament met slechte smaak niet graag innemen
                2) omdat siroop net als honing verzachtend werkt en de symptomen onderdrukt. Maar suiker op zich gaat het probleem niet oplossen.
                3) omdat die siroop er is om een verkoudheid (virus) te bestrijden, of een keelontsteking (die vaak ook viraal is). Is deze laatste bacterieel dan zal suiker niet veel uithalen, integendeel, dan zal een dokter wellicht iets anders voorschrijven. Anders kan je blijven siroop nemen, en een nieuwe fles kopen omdat het nog niet over is. Dat komt de farma sector goed uit, des te meer een reden om er suiker in te doen tiens...

Enfin, ik ben geen dokter, misschien kan je die vraag eens beter aan een geneesheer richten.

Comment

................................
                  Griep en verkoudheden werken viraal, helaas blijft het een feit dat veel artsen -zeker bij ons- antibiotica uitschrijven daarvoor, of -nog erger- homeopathische middelen.
                  Het is zoals Tommie1 zegt : je kan verkouheden alleen uitzieken en wat onaangename symptomen bestrijden, tegen griep bestaat met antichamen (niet te verwarren met antibiotica).
                  .............................
                  Begin dit jaar toch iets eigenaardigs meegemaakt Paul. Ik had al een paar maanden een verkoudheid (hoesten, snotteren ed.) die maar bleef op en af gaan, maar ik raakte ze wel niet volledig kwijt.
                  Nu en dan wat hoestsiroop en als het nog wat slechter was eens een paar Dafalgans, maar volledig kwijtraken was er niet bij.
                  Toen de datum van afreis van een paar weken vakantie naderde, en ik geen goesting had om weken aan een stuk in het buitenland te lopen hoesten en snotteren, besloot ik toch naar de huisdokter te gaan.
                  Haar het volledig verhaal verteld en die schreef me een doosje antibiotica voor waar slechts vijf pillekes in zaten. Vijf dagen na elkaar eentje.
                  Na vijf dagen was de verkoudheid volledig verdwenen en kon ik zonder sluimerende verkoudheid op reis vertrekken.
                  Kan natuurlijk ook toeval geweest zijn, dat mijn maandenlange verkoudheid er toevallig mee ophield te bestaan of het was door die antibiotica (wat dus normaal niet zou kunnen ?), ik weet het niet, maar ik was er wel van af net voor ons vertrek .

Comment

.
                    Naar aanleiding van je citaat hieronder, vind ik antibiotica toch een stúk verontrustender dan enkele 'onschuldige' verdunde kruidenmengselplacebo's onder de noemer 'homeopathie'.
                    Door dat overdreven gebruik van antibiotica gaat de resistentie van de soorten snel omhoog en het punt dat een soort tegen alles kan komt snel dichter.

Comment

Ik ken een jongetje dat CF heeft en daarmee al van bij de geboorte antibiotica krijgt ...
                      Andere site
                      Last edited by toerist; 12 november 2016, 10:32.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Het omstreden griepvaccin , waarvan niet aangetoond kan worden dat het echt preventief werkt kan ook op een andere wijze gemaakt worden en wel als puur natuur!
                        De hieronder beschreven boost van ingrediënten ( liefst biologisch) is dé stimulans voor het immuunsysteem en werkt binnen 3 uur ( zeggen gebruikers) na gebruik.
                        Probeer het zelf.

Recept:

8 verse citroenen
                        2 verse sinaasappels
                        2 kopjes ananassap
                        2 eetlepels gemalen gember
                        2 eetlepels appelazijn
                        ½ theelepel kurkuma
                        ½ theelepel cayenne peper
                        2 eetlepels honing
                        1 a 2 teentjes knoflook

Alle ingrediënten in de blender en overgieten in een glazen pot waarin het koel bewaard kan worden.Voel je de eerste griep- of verkoudheidssymptomen opkomen dan neem je 3x daags een kopje van deze mix en je immuunsysteem krijgt een impuls tot genezing. Neem de mix tot de symptomen verdwijnen.
                        Bron: http://www.wijwordenwakker.org/conte...&ss=P2590&l=NL

Comment

Ja .. er wordt tegenwoordig door jan_met_de_pet wel méér gevaarlijke onzin bijeen geluld en aan het papier of aan het internet toevertrouwd ... en het niet aangetoond dat het griepvaccin werkt ? djeezes ! wééral een vb van GGD verheven tot "wetenschap" ! ... en worden de citroenen en sinaasappels in hun geheel erin gemixt ? Als een vitamine-C boost de bedoeling is dan kan men het wel schudden, die blijft namelijk niet goed in oplossing en in aanwezigheid van zuurstof
                          LOVL .. "neem de mix tot de symptomen verdwenen zijn ... " .. toevoeging ".. of tot de patient overleden is ... " OMG !
                          .. te klasseren onder de internet hekserij remedies zoals "bij kanker, eet half rotte bananen ... " of "kauw de bladeren van Kalanchoe pinnata" ... veel geluk ermee !

Comment

Geef mij toch maar het "omstreden griepvaccin". Dit is volgens mij gewoon een poging tot symptoombestrijding, en dan nog niet eens echt lekker.
                            Volgens mij doe je je immuunsysteem nog het meest plezier met gezonde, gevarieerde voeding en voldoende rust.
                            Rozemarijn

Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

Comment

Working...
                            X