Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gps

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gps

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Als je Tapatalk bedoelt ? Het gezeur om toch maar de app te installeren is verdwenen.
    Bij Here duurt enkel het laden van de kaarten in offline modus zeer lang, eens geladen is het best OK.
    Alle andere apps werken snel tot zeer snel, en de smartphone is een paar maand terug geheel opnieuw van scratch geïnstalleerd.
    Die kaarten staan op je gsm en zijn direct beschikbaar of je nu offline of online (dataverbinding) hebt..

Je kan wel soms behoorlijk wat geduld moeten hebben voor de eerste fixatie, tenzij je A-GPS ingeschakeld hebt. Met A-GPS ingeschakeld maakt de gsm even een verbinding met enkele zendmasten in de omgeving om de positie te bepalen. Zonder A-GPS scant de gsm de omgeving naar netwerken en moet hij zelf meer berekeningen doen. Dat kan soms idd. in de minuten lopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Zonder A-GPS scant de gsm de omgeving naar netwerken en moet hij zelf meer berekeningen doen. Dat kan soms idd. in de minuten lopen.
      Fout.
      Zonder A-GPS wordt de locatie enkel met de GPS ontvanger bepaald. Met A-GPS "help" je de GPS door een ruwe locatie te bepalen aan de hand van de signaalsterkte die de GSM masten van je smartphone ontvangen (data dus, niet het telefoonsignaal).
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        ..................... Met A-GPS "help" je de GPS door een ruwe locatie te bepalen aan de hand van de signaalsterkte die de GSM masten van je smartphone ontvangen (data dus, niet het telefoonsignaal).
        Inderdaad. +1

Even kort door de bocht.
        Met één satellietsignaal kan je alleen maar de afstand van de GPS tot die satelliet bepalen.
        Er zijn veel plaatsen op aarde EN in de ruimte, volle cirkels op verschillende hoogtes (bergen), die zich op dezelfde afstand (straal) tot die satelliet bevinden. In de ruimte (heelal) is het een heel boloppervlak.
        Met twee satellieten kan je vele snijpunten berekenen. (Van twee boloppervlakten)
        Met drie satellieten heb ja al minder snijpunten. Als de GPS weet dat je op aarde bent is het OK. Maar ergens in de ruimte heb je punten met dezelfde "afstanden" (symmetrie).
        Daarom wordt een GPS meestal maar "wakker" als die vier satellieten berekend heeft.
        Je moet hem wel de tijd geven om te berekenen welke vier.....

Dit kan je versnellen door de A-GPS, een ruwe bepaling zoals on4bam schrijft. Dan weet de GPS al "ongeveer" waar ie moet zijn en kunnen er een hele boel berekeningen uitgesloten worden.
        Daarom start een GPS sneller op als die:
        1- ongeveer weet waar die is via A-GPS. (Alleen met telefoon functie - ik gebruik altijd "echte" GPS'sen )
        2- in ongeveer dezelfde omgeving opgestart wordt nadat die uitgeschakeld werd. (In een straal van bvb. 100 km.)
        3- Als "2" van hierboven niet te lang geleden is. Tijd is ook een dimensie .

Als je een GPS na 1 maand en 800 km verder opstart zal die lang moeten rekenen.
        Stap je terug in je auto na 1 uur (na bezoek van Denal Di bvb.) dan heeft de GPS onmiddellijk beet.
        Last edited by Skitch; 3 oktober 2016, 21:00.
        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Ik vraag me af:
          Ik vraag me af wat de smartphone-gps gebruikers, tijdens het spitsuur met een onweersbui in de donker en lastige kinderen op de achterbank aan een moeilijk kruispunt of rotonde, met hun Smartphone doen als plots de schoonmoeder (of de maîtresse )aan de lijn is?
          Of de fiscus ?
          Last edited by Skitch; 3 oktober 2016, 21:20.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Ik vraag me af:
            Ik vraag me af wat de smartphone-gps gebruikers doen als ze, tijdens het spitsuur met een onweersbui en lastige kinderen op de achterbank, aan een moeilijk kruispunt of rotonde met hun Smartphone doen als plots de schoonmoeder aan del lijn is?
            Of de fiscus ?
            In het buitenland pak ik nooit op want dat kost me geld
            Bovendien praat Waze luider dan het telefoongesprek. (alhoewel men dit blijkbaar gaat veranderen)

Comment

Ik vraag me af:
              Ik vraag me af wat de smartphone-gps gebruikers, tijdens het spitsuur met een onweersbui in de donker en lastige kinderen op de achterbank aan een moeilijk kruispunt of rotonde, met hun Smartphone doen als plots de schoonmoeder (of de maîtresse )aan de lijn is?
              Of de fiscus ?
              En ik vraag me af wat de smartphone maar niet gps gebruikers, tijdens het spitsuur met een onweersbui in de donker en lastige kinderen op de achterbank aan een moeilijk kruispunt of rotonde, met hun Smartphone doen als plots de schoonmoeder (of de maîtresse )aan de lijn is?
              Of de fiscus ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                En ik vraag me af wat de smartphone maar niet gps gebruikers, tijdens het spitsuur met een onweersbui in de donker en lastige kinderen op de achterbank aan een moeilijk kruispunt of rotonde, met hun Smartphone doen als plots de schoonmoeder (of de maîtresse )aan de lijn is?
                Of de fiscus ?
                Betreft de schoonmoeder: de GPS (niet smartphone ) geeft je de juiste aanduidingen. De smartphone geeft je dit. Alleen het geluid opzetten.......
                In verband met de maîtresse en de fiscus blijft mijn vraag open. (ben geen ervaringsdeskundige)
                Last edited by Skitch; 3 oktober 2016, 23:52.

Comment

Ik vraag me af:
                  Of de fiscus ?
                  Dan zou ik op een knoppeke aan mijn stuur duwen en zeg 'hallo met .....'.
                  En ondertussen rij ik een paar rondjes over de rotonde.
                  Het leven kan toch eenvoudig zijn hé .
                  Last edited by Guest17; 4 oktober 2016, 09:11.

Comment

Je kan toch wisselen tussen schermen tijdens een gesprek...
                    Ik neem het gesprek aan, homeknop, terug waze op het scherm en rijden en babbelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Je kan toch wisselen tussen schermen tijdens een gesprek...
                      Ik neem het gesprek aan, homeknop, terug waze op het scherm en rijden en babbelen.
                      Juist terug van Zaventem en het onderweg eens getest. Smartphone als GPS (wat ik normaal nooit doe) en iemand in de wagen mij laten opbellen terwijl de GPS madam instructies aan het geven was.
                      Gewoon via de bleutoothknop aan het stuur de telefoon opnemen en beantwoorden.
                      GPS zwijgt tijdens het telefoongesprek. En hoe druk het kruispunt ook is, je ziet toch nog altijd je route op het schermpje en waar jij rijdt op dat ogenblik, en waar je naartoe moet... ik zie er dus geen enkel probleem in.
                      Dus men zoekt, zoals zo vaak, problemen waar er geen zijn.
                      Zoals ik al schreef, het leven kan toch eenvoudig zijn hé .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Fout.
                        Zonder A-GPS wordt de locatie enkel met de GPS ontvanger bepaald. Met A-GPS "help" je de GPS door een ruwe locatie te bepalen aan de hand van de signaalsterkte die de GSM masten van je smartphone ontvangen (data dus, niet het telefoonsignaal).
                        Inderdaad, ik heb mij slecht uitgedrukt, maar je bent zelf ook niet helemaal correct. Ook mijn Nokia vindt de ruwe locatie door het aftasten van signalen uit de omgeving.

Mijn oude Nokia met Here software toont mij direkt de map van mijn omgeving en poogt ook te tonen waar ik (wel, de gsm) zich bevindt op die map. Dat gebeurt via het aftasten van de signalen uit de directe omgeving en kan al eens behoorlijk afwijken. Dat is handig, maar geeft je geen zuivere plaatsbepaling nodig om te navigeren en om bijvoorbeeld al de eerste afslag na 20 meter al te melden.

Daarom is het idd. wachten op de trage verbinding met de satelliet(en) om de nodige almanac en ephemeris data te ontvangen.

Met A-GPS krijg je via internetverbinding die data vanaf een server toegestuurd wat veel sneller gaat. De juiste data wordt verkregen aan de hand van de locatie van de omringende gsm masten. Maar het is niet je gps die de berekeningen nog moet doen, hij krijgt de data toegestuurd vanuit een data-server. Net wat mijn Nokia ook doet, plaatsbepaling via de omliggende masten (ruwe schatting) maar het is wachten op de exacte posities van de satellieten. Met A-GPS worden die doorgestuurd, zonder a--gps moet de gps en gps software wachten.
                        Last edited by Empe; 4 oktober 2016, 14:10.

Comment

Ik zou ook gaan voor Google Maps.

Je moet geen adressen meer intypen van bezienswaardigheden.
                          Je geeft de naam in van de bezienswaardigheid, Google maps weet onmiddellijk of het open is, of dat net die dag gesloten en hoe ernaar toe.
                          Ja kan alles op voorhand opslaan, zodat je enkel nog op het icoontje moet drukken en de rest doet Google Maps.

Een nadeel kent Google Maps...
                          De instructie "keer om indien mogelijk" kent de app niet.

Dus rij je ook maar 10 meter te ver dan stuurt de app je naar de eerstvolgende plaats, bv een rond punt, waar je kan omkeren.
                          Bij ons lag dat rond punt 8 km verder

Onla
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                            Ik zou ook gaan voor Google Maps.

Je moet geen adressen meer intypen van bezienswaardigheden.
                            Je geeft de naam in van de bezienswaardigheid, Google maps weet onmiddellijk of het open is, of dat net die dag gesloten en hoe ernaar toe.
                            Ja kan alles op voorhand opslaan, zodat je enkel nog op het icoontje moet drukken en de rest doet Google Maps.

Een nadeel kent Google Maps...
                            De instructie "keer om indien mogelijk" kent de app niet.

Dus rij je ook maar 10 meter te ver dan stuurt de app je naar de eerstvolgende plaats, bv een rond punt, waar je kan omkeren.
                            Bij ons lag dat rond punt 8 km verder

Onla
                            En gaat alles zoals je vermeldt zonder on line te zijn ? Dan is het wel interessant. Aan de andere kant zijn de kaarten van OSM veel meer gedetailleerd dan deze van Google maps.
                            Je moet van een stukje stad eens de beide vergelijken. Maar dan heeft OSM (bij mijn weten) niet die faciliteit van de bezienswaardigheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Interessant, heb hem de link al doorgestuurd. Thx
                              Voor die prijs kan je niet sukkelen hé nete, en bij terug komst kan hij deze terug verkopen.

Comment

En gaat alles zoals je vermeldt zonder on line te zijn ? Dan is het wel interessant.
                                Helaas moet je online zijn om adressen of bezienswaardigheden in te geven.
                                Maar dit kan je meestal op voorhand doen in het hotel of zo.

Tegenwoordig kan Google maps de reisroute volledig inladen en heb je geen data meer nodig.

Trouwens het data verbruik als je Google Maps online gebruikt valt goed mee.
                                Ik had 5 Euro betaald voor 5G data in het buitenland.
                                Had ik dit niet gedaan was ik goedkoper uit geweest.
                                Ik ben een paar keer online geweest en het een ganse dag met Google Maps op stap geweest en heb maar een paar Mb aan data verbruikt.

Je kan het gebruiksgemak al eens testen voor je vertrek, dan weet je of het wat voor je is.

mvg
                                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Working...
                                X