Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED plafondlamp flikkert?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LED plafondlamp flikkert?

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Edit : "(twee stuks in dezelfde kamer bediend met één schakelaar)": ik bedoelde dat de beide lampen samen bediend worden. Er zijn echter wel 2 schakelaars daartoe. Het blijkt om één lichtkring te gaan met 2 wisselschakelaars volgens plan.
    Ik kan er momenteel niet bij omdat de huurder afwezig is. De oorspronkelijke elektrieker is al een tijdje failliet.

Het zou dus kunnen zoals demeyereg schrijft: " Wat je ook kan doen, is paralel bij je aansluiting een weerstand zetten. Een weerstand van 39 kOhm...."

Heb ik het goed voor dat het geen kwaad kan als ik de toestand even laat zoals het is? Je merkt het dus alleen als het pikdonker is en je een tijdje naar plafond ligt te staren, het is pas na maanden dat het toevallig gemerkt werd, dus daarvan is het niet echt een probleem.
    Kwaad kan het zeker niet, maar als je het wil oplossen dan is de enige optie een weerstand bij een van de lampen zetten. Let wel dat je er eentje neemt van 5 watt of zoiets, want zo een kleintje zal de warmte niet kunnen verwerken van
    pakweg 1,5 watt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Aub. notex, een linkje dan hoef ik dat zelf niet uit te leggen.
      Dank voor de link. Ik had dit eergisteren ook al gevonden op een Engelstalig forum. Daar was het iets gedetailleerder of technischer uitgelegd met schema's van led driver-IC's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Dank voor de link. Ik had dit eergisteren ook al gevonden op een Engelstalig forum. Daar was het iets gedetailleerder of technischer uitgelegd met schema's van led driver-IC's.
        Komt niet alleen voor bij led's hoor notex, kan je ook voor hebben bij simpele spaarlampen.

Comment

je ziet gewoon op welke zekering die lamp hangt, en je draait die 2 draden om, dan komt de fase aan je schakelaar, en onderbreek je dus deze.
          en een nulleider die dan doorverbonden is , kan geen lamp doen flikkeren

Comment

Is ene goed idee Scherpie maar veel huizen zijn voorzien van 3 x 240 volt in drie fasen. Het heeft dan geen zin om om te wisselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Is ene goed idee Scherpie maar veel huizen zijn voorzien van 3 x 240 volt in drie fasen. Het heeft dan geen zin om om te wisselen.
              Zie #12
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Allen bedankt voor de reacties en advies.

Al blij dat het geen kwaad kan.
                De aanschaf/montage/solderen van zo'n weerstand zie ik mezelf niet te doen. Ik herinner me het gesukkel bij het monteren vd armatuur (stugge korte aansluitdraden en weinig ruimte binnenin). Hoe ze dit niet meteen inbouwen in die armaturen!!!?!

Voor de andere suggesties moet ik bij wijlen wat meer ter plekke uitzoeken (op plan staat "laagspanning", op keuringsattest staat 230V maar of dat nu de 3x230V of de 3x400/230V aansluiting is (mbt nete #2 en #12) weet ik momenteel niet
                …. maar uit de laatste reacties en vooral #16 demeyreg "als je het wil oplossen dan is de enige optie een weerstand bij een van de lampen zetten") denk ik toch dat het zal uitdraaien op (gemakshalve en als leek) ervan afblijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Voor de andere suggesties moet ik bij wijlen wat meer ter plekke uitzoeken (op plan staat "laagspanning", op keuringsattest staat 230V maar of dat nu de 3x230V of de 3x400/230V aansluiting is (mbt nete #2 en #12) weet ik momenteel niet
                  Komen er twee, drie of vier draden uit de tellerkast ?
                  2 = monofasige aansluiting, welk buitennet enkel via meting te weten.
                  3 = driefasig net 3x230V, enkel weerstand kan oplossing bieden, want je zit altijd met 2 fasedraden met stroom op.
                  4 = driefasig op net 3 x 230/400V. Hier kan mogelijks wisselen van een fase en neuter oplossing bieden. Maar dan is er bij redelijk moderne binneninstallaties misschien een "kleur" probleem. Je mag bv. niet zomaar een blauwe (neuter)draad als fase gaan gebruiken. Na zo'n ingreep zou dat levensgevaarlijk zijn voor iemand die zich op die kleuren baseert bij werken aan de installatie.

Comment

je neemt een gewone voltmeter, en meet tussen 1 draad en de aarding , en dan tussen de andere draad en de aarding...
                    heb je op 1 draad, een spanning die bijna 0 volt is ( kan wel iets oplopen, indien bij hunnen transfo de nul niet aan de aarde hangt , ( bv in Herentals ooit 64 volt gemeten ) , en tussen de andere 220 volt, heb je 3 fazen 380 + nulleider : als je slechts 2 draden hebt die toekomen in je zekering kast : heb je dus 1 fase + nul
                    meet je op de beide draden naar de aarde 220 volt : heb je 3 fazen 220 v : weer : slechts 2 draden : heb je 2 fasen 220 volt.
                    Maar gewoon : draai die 2 draden in de zekering kast om, en : geflikker gedaan , indien het blijft flikkeren :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                      Maar gewoon : draai die 2 draden in de zekering kast om, en : geflikker gedaan , indien het blijft flikkeren :
                      Ik heb nochtans juist hierboven geschreven:

Maar dan is er bij redelijk moderne binneninstallaties misschien een "kleur" probleem. Je mag bv. niet zomaar een blauwe (neuter)draad als fase gaan gebruiken. Na zo'n ingreep zou dat levensgevaarlijk zijn voor iemand die zich op die kleuren baseert bij werken aan de installatie.

Zooo eenvoudig is het dus niet altijd.

Comment

Zo'n vragen komen telkens terug : http://forum.belgiumdigital.com/f59/...en-500046.html

Comment

Working...
                        X