Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioen gids

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pensioen gids

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Er zijn vele mensen die het met nog een pak minder moeten doen hoor Ivan ;-)

grts
    Sieg
    Ik zou die 'vele' maar weglaten Sieg. Deze middag (op een donderdagmiddag begot) gaan uiteten na hospitaalbezoek en bij de vierde konden we nog binnen .
    Volgende keer blijven we in de kliniek eten, niet zo lekker, maar altijd plaats.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Waarom verkopen ?
      Wat als je geen kinderen hebt, en anders ook niemand om aan over te laten
      De staat heeft al genoeg gepakt gans je leven door, laat staan dat ze nog eens met je huis gaan lopen na je dood
      Dan kan je het toch beter verkopen en met dat geld iets huren eventueel hier of in het buitenland.
      65 jaar is natuurlijk wel wat vroeg, je moet al werken tot je 67 bent ....

grts
      Sieg
      Dat klopt, maar wanneer je het hebt over kinderloze echtparen, dan spreek je wel niet een grote meerderheid hé.
      En er is altijd 'iemand' om het aan over te laten via testament : Artsen zonder grenzen, Kankerliga, MSliga en ga zo maar door.
      Je centen zelf juist gepast opleven kan je toch niet.

Maar soit, dat iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt, het is in feite ons (ik bedoel in het algemeen) probleem niet hé.

Comment

Op 1 november op pensioen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
          Op 1 november op pensioen
          Ik op 1 Juli .................................................. ................. 2021
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Ik op 1 Juli .................................................. ................. 2021
            Goei vooruitzichten

Comment

2033
              Ik zal nog een paar jaar kunnen sparen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Akkoord met een huis voor eigen gebruik. Is een goede investering, maar daar kan je geen boterhammen van eten. Als je dat huis verkoopt moet je een ander kopen.

Aandelen kopen is niet gokken, dat is beleggen.
                Als ik een pakket aandelen koop, dan betaal ik 9,95€ kosten. Of dat nu over een som gaat van 300€ of 300.000€ dat is hetzelfde. Rijk wordt mijn bank daar niet van.

Je geld op een spaarboekje zetten is natuurlijk slimmer . Je krijgt 0,1% rente, en de bank leent dat uit in het beste geval aan 2% of steekt het in een staatsobligatie aan 0,5%. (de marge is voor de bank) En dan heb je inflatie van 1-2% per jaar, en je centen smelten weg.
                Nee, dat zie ik anders.

Als je nog geen eigen huis hebt, moet je toch ook ergens wonen ? Bij Hotel Mama is prima, maar anders moet je ook huishuur betalen.

Je kan prima ipv. huishuur te betalen, DIEZELFDE SOM die anders WEG is, BELEGGEN in vastgoed om zelf te bewonen (wat blijvend is). Je kan dat geld dus niet ' beleggen ' in aandelen, want dan heb je geen woning meer.

Daarom de stelling (en die is gewoonweg juist) : beleggen in aandelen doe je met geld dat je toch kan missen.

En later ? Dat is voor later, je moet er eerst nog geraken en zelfs dan nog is het geen verkeerde belegging want dankzij een schuldsaldoverzekering gaat het vastgoed over naar de overblijvende partner of naar de familie ... de belgging is niet WEG (wat bij aandelen PERFEKT kan, zie de zever met Arco, Dexia, Lernhout en Houspie, Fortis, en dergelijke).

Bovendien, als je een woonst koopt over een periode van 20 of 25 jaar dan ben je op het einde van de lening normaal gezien nog geen 65 ... eens afbetaald heb je dan plots terug dat geld om maandelijks terug te betalen opnieuw in handen ... voor jaren hopelijk. En dat geld, dat je dan niet meer nodig hebt om je maandelijkse woonst te betalen is geld dat je daarvoor niet meer nodig hebt en kan dus WEL in aandelen belegd worden.

Uiteraard de tering naar de nering zetten ... maar met een modaal inkomen zit je zelfs bij sociale huur momenteel al rond de 600 euro voor een appartement. (ok, iemand met een minimuminkomen betaalt voor datzelfde appartement wellicht 350 euro en die blijft dan beter huren bij zo'n sociale woningaanbieder want die zit ook vast en veilig, je wordt daar niet zomaar buitengezet omdat de eigenaar er zelf wil in komen wonen bijvoorbeeld).

Maar 600 euro huur dat verdwijnt in de zakken van een ander ... of 600 euro afbetalen op 25 jaar voor een eenvoudig appartement ... dat is de keuze. Ok, er komen nog wat lasten bij (onroerende voorheffing bv.) maar verder weinig. Tegenwoordig moeten sociale huurders ook al al de kosten voor onderhoud betalen, die tot voor kort gratis waren, ik zeg maar wat : de 2 jaarlijkse keuring voor de stookketel, c.v brander.

En een huis verkopen en je kan geen boterhammen meer eten ? Mijn ouders kochten een arbeidershuisje ergens eind jaren 70, 800.000 frank (ok, een opkamer laten zakken en dan een mooie living krijgen, een schuurtje in de tuin metsen, ... wat renovatiewerkjes). Verkocht (in slechte staat want altijd grondwater in de overgebleven kelder) enkel jaren terug aan 120.000 euro. Dat was dus al ruim 20 jaar afbetaald en dus bijna 20 jaar " gratis " wonen.
                Last edited by Empe; 13 oktober 2016, 21:05.

Comment

Ik denk dat we het eens zijn.

Mijn punt is: een eigen huis is een goede belegging. Maar, alleen daarop rekenen voor je oude dag is misschien niet goed genoeg.
                  Het helpt wel enorm om met een beperkt pensioen verder droog te zitten.

De vergelijking met je ouders gaat niet meer zo sterk op.
                  Eerst en vooral moet je de inflatie rekenen.
                  Om van 1971 naar 2013 te gaan zit je met de index al aan 4.92: Dat huisje van 800k BF is dan 100.000 €.
                  20% echte waardestijgin op 40 jaar tijd is geen vette belegging, zeker als je rekent wat je er zelf in gestoken hebt.
                  Maar verrekend met de huur geen slechte zaak.

En ten tweede, met 600€ betaal je momenteel geen appartement meer af.
                  Reken daar maar makkelijk 1000€ per maand voor. Als alleenstaande niet vanzelfsprekend meer, en dat was vroeger anders.

Comment

Ik denk dat we het eens zijn.

Mijn punt is: een eigen huis is een goede belegging. Maar, alleen daarop rekenen voor je oude dag is misschien niet goed genoeg.
                    Het helpt wel enorm om met een beperkt pensioen verder droog te zitten.

De vergelijking met je ouders gaat niet meer zo sterk op.
                    Eerst en vooral moet je de inflatie rekenen.
                    Om van 1971 naar 2013 te gaan zit je met de index al aan 4.92: Dat huisje van 800k BF is dan 100.000 €.
                    20% echte waardestijgin op 40 jaar tijd is geen vette belegging, zeker als je rekent wat je er zelf in gestoken hebt.
                    Maar verrekend met de huur geen slechte zaak.

En ten tweede, met 600€ betaal je momenteel geen appartement meer af.
                    Reken daar maar makkelijk 1000€ per maand voor. Als alleenstaande niet vanzelfsprekend meer, en dat was vroeger anders.
                    Je zegt rendement na 40 jaar, maar dat is fout. Het rendeert al onmiddellijk nadat de hypotheek is afbetaald want die maandelijkse som valt weg EN je moet NIET opnieuw gaan huren. Het rendeert ook al na het eerste jaar : de som van de afbetaling blijft gelijk van hoogte terwijl de waarde daalt (inflatie) als je huurt niet, integendeel, dat huurgeld stijgt elk jaar en je zit steeds in de onzekerheid dat de eigenaar je eruit kan zetten (tenzij je sociale huurder bent). En qua inflatie : die 600 euro afbetaling die bij het begin van de lening is afgesproken is ook 600 euro 20 jaar later ... en tegen dan is het pensioen ook gestegen. Plus, opnieuw iets huren zou niet meer kunnen aan 600 euro.

Ten tweede, mijn dochter betaalt momenteel een appartement (1é verdieping, 2 slpk., 85 m², blokje van 3 appartementen, geïsoleerd, naast een park, doodlopend straatje (voor auto's), af aan 515 euro per maand, koopwaarde 129.000 euro en hypotheek genomen van +/- 115.000 euro. Een geliijkaardig appartementje huren gaat haar minstens evenveel kosten indien niet meer. Zij is alleenstaande en 30 jaar en werkt aan het minimumloon in een beschermde werkplaats + een ITT van 500 euro, totaal zo'n 1850 netto per maand zij heeft een inkomstenbelasting van zo'n 650 euro bij te betalen via de belastingaangifte. Maar zij heeft collega's die het met veel minder IVT moeten doen (50 euro) tot totaal niets ... die moeten dus met zo'n 1350 per maand netto rond komen.
                    Dus als je schrijft : " met 600€ betaal je momenteel geen appartement meer af ", dan toont dat aan dat je in een andere wereld leeft (gelukkig voor jou), dat jouw idee over ' een ' appartement een bepaalde richting uitgaat en dat je geen zicht meer hebt op het hele plaatje.

Ik schreef toch : de tering naar de nering zetten. Hoewel, dochter heeft toch ook een eigen paard op stal in een manège (ook 340 euro per maand).

Zie je, ik sta dagelijks met beide benen in de reële wereld van mensen die met het minimum moeten zien rond te komen, ik ken gezinshoofden met 500 euro stempelgeld per maand omdat een kind werkt aan een minimumloon, ook mensen met het minimumloon en die dus zo'n 1350 euro per maand ' verdienen ' als ze het geluk hebben voltijds te kunnen werken, gehandicapten met een ITT en/of een IVT die zitten maximaal ook rond de 1350 euro per maand, enzovoort. Hun voordeel is dat het pensioen ongeveer dezelfde hoogte zou hebben moesten ze vandaag op pensioen gaan, ze weten wat het is om met weinig rond te komen (minimumpensioen alleenstaande met minstens 2/3 loopbaan is nu 1168 euro).

Ook dat zijn onze medemensen en die steun ik met raad en daad. Niet de meer gelukkigen die geld op overschot hebben om te gokken met aandelen. Dat is het verschil in onze visie : jij denkt dat de meesten goed rondkomen en met 2 full time werken en zo 4, 5 en 6000 en meer euro per maand verdienen. Ik zeg dat ook mensen met lage inkomens OOK ergens moeten wonen en dat ze dan als ze het aankunnen, beter iets kopen dan te (blijven) huren.
                    Het verschil tussen ons is ook de visie op de GELDHONGER naar MEER, MEER, MEER zelfs al heb je het vandaag behoorlijk goed.

Als je een eigen woonst koopt, dan is dat een goede investering omdat je het huurgeld niet meer in andermans zakken moet stoppen EN omdat het een NOODZAAK is om toch ergens te wonen. Dat is niet met het oog op latere ' winst ', dat is simpel gezond verstand. Men moet kunnen natuurlijk want wie nu aan 300 euro per maand kan/moet huren, die moet al een fikse inspanning leveren om dan een leenbedrag van 500 of 600 te gaan betalen, maar zelfs dan, die 300 euro huur dit jaar stijgt volgend jaar gegarandeerd. De aflossing van de hypotheek niet (als je de juiste versie hebt gekozen).

Spelen met aandelen is spelen met geld dat je je kan veroorloven om kwijt te spelen ... niet met het geld dat je nodig hebt om huur of hypotheek, kleding en voeding, en wat sociale activivteiten te betalen.
                    Last edited by Empe; 15 oktober 2016, 08:48.

Comment

Nog eens, ik denk dat we het eens zijn.
                      Hier vind je geen deftig appartement meer voor 120k, dat gaat naar 200k.

En als je na de afbetaling van dat appartement elke maand die 5-600€ in aandelen steekt, dan komt er ieder jaar wat meer binnen aan dividenden. Aandelen zijn niet alleen voor de rijksten. Mijn kinderen steken de helft van wat ze als student verdienen in fondsen of aandelen, en dan groeit dat ook gestaag. Daar moet je echt geen 5000€ per maand voor verdienen.

Comment

Dubbel

Comment

Inderdaad op lange termijn blijft het beleggen in aandelen heel rendabel, zeker wanneer je het bekijkt over een periode van 40 jaar (een persoon van 30 jaar zal tegen dan op haar 70ste op pensioen kunnen).
                          Zelf als je begint met een fonsenspaarplan van 25 eur per maand lijkt me dat een goede investering.
                          (Vandaag kost een plaats in een rusthuis al snel 2000 eur per maand)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht

In Vlaanderen wel,ik heb twee familieleden die in het Waals gedeelte in een rusthuis verblijven.Die betalen 36€ per dag.

Comment

Nog eens, ik denk dat we het eens zijn.
                              Hier vind je geen deftig appartement meer voor 120k, dat gaat naar 200k.

En als je na de afbetaling van dat appartement elke maand die 5-600€ in aandelen steekt, dan komt er ieder jaar wat meer binnen aan dividenden. Aandelen zijn niet alleen voor de rijksten. Mijn kinderen steken de helft van wat ze als student verdienen in fondsen of aandelen, en dan groeit dat ook gestaag. Daar moet je echt geen 5000€ per maand voor verdienen.
                              Nomaals : dat zijn centen die niet broodnodig zijn voor het dagelijks leven. Dus dat zijn centen die men idd. kan missen als het misloopt. Jouw kinderen hebben die helft van hun verdiensten ook niet nodig om hun basisbehoeften te dekken, dus weer : geld dat kan gemist worden.

Ik zeg ook helemaal niet dat aandelen iets zouden zijn voor de rijksten ... wel dat die rijkeren eerder geld op overschot zullen hebben om mee te gokken. Iets wat mensen met een lager inkomen niet hebben ... maar die kunnen wel hun woonkosten optimaliseren (kopen ipv. huren) uiteraard binnen hun limieten.
                              Last edited by Empe; 15 oktober 2016, 22:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                                Inderdaad op lange termijn blijft het beleggen in aandelen heel rendabel, zeker wanneer je het bekijkt over een periode van 40 jaar (een persoon van 30 jaar zal tegen dan op haar 70ste op pensioen kunnen).
                                Zelf als je begint met een fonsenspaarplan van 25 eur per maand lijkt me dat een goede investering.

ah, dus vanaf men op pensioen kan gaat men het rusthuis in ??? Leuk vooruitzicht.

Men kan toch verder in de eigen afbetaalde woning blijven wonen ? En eventueel als de hypotheek is afbetaald , met dat geld spelen met aandelen ...

Men kan de eigen afbetaalde woning verkopen en met dat geld huren ?

Men kan de eigen afbetaalde woning verkopen en met dat geld een woonrecht kopen in een serviceflat (ha, goede belegging deze keer want het kapitaal krijg je of de erfgenamen terug na afloop) en je woont 'gratis' (het wonen zelf natuurlijk, er zullen de normale kosten zijn : onderhoud gemene delen, electriciteit gemene delen, e.d. maar die heb je bij huur en koop ook). Wel 27 % roerende voorheffing (niet op het hele bedrag maar op het jaarlijkse wonen ... binnenkort 30 % ...). Geen notariskosten, geen onderhouds of herstelkosten, ...

Dat rusthuis ... dat is het sterfhuis, verwaarlooshuis, ruziehuis, oplichtinghuis, afreageerhuis voor een altijd wel aanwezige gefrustreerde, overwerkte en onderbetaalde verzorgende, ..., niet meer niet minder. Dat is dan iets voor als het woonrecht afloopt ... vlakbij het appartement van de dochter is zo'n vrij splinternieuw complex gebouwd (prijs : 185.000 = investering, geld krijgt men terug na afloop en jaarlijks zo'n 2.012 euro roerende voorheffing). Je kan ook huren ipv. kopen en dat kost momenteel zo'n 850 euro. Huidige wooncertificaten lopen af in 2035, 2036, ... de jongste bewoner (moet 65 zijn om in te trekken) zal dan 85 zijn. Nog alle tijd om dan daar te blijven wonen of naar het rust/sterfhuis te verhuizen. Of naar de kinderen, kleinkinderen, ...
                                Last edited by Empe; 15 oktober 2016, 22:46.

Comment

Working...
                                X