Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioen gids

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pensioen gids

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
    Djivan,
    Deze barema had ik gebruikt om de bedrijfsvoorheffing te berekenen: http://www.pdos.be/pay/nl/pdf/public...ns_2016_NF.pdf

Als mindervalide denk ik dat je recht hebt op vermindering van 34euro (pagina 7)
    Ik had inderdaad ook die pdf gevonden (kreeg al de kriebels toen het begin volledig in het Frans was... tot het Nederlands verscheen toen ik verder scrolde )

Van die 34 euro had ik ook gezien, is dat dan gewoon 34 euro minder BV ? Waarschijnlijk wel hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Snotneus.... En hou er maar rekening mee dat jij tot je 70ste zal moeten werken en er tegen dan geen geld meer zal zijn om een pensioen uit te betalen.
      Ze gaan hetgeen rest allemaal aan ons 'aauw zakken' moeten betalen.
      Begin maar alvast goed te sparen tegen dat jij een 'aauw zak' bent .
      Touché...Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben....
      Heel hard werken na mijn 65 zal ook relatief zijn denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Kletskoek... Toen ik 55 werd kreeg ik een soort voorafbeschouwing van het bedrag dat me zou uitbetaald worden op 65jarige leeftijd... en bij dit bedrag stond in vette letters NETTO vermeld.
        Dus het is verre van altijd bruto.

....
        Beseft ge zelf wel hoe van de pot gerukt uw commentaar is ? Uw NETTO pensioen berekend TIEN JAAR OP VOORHAND ... juist ja ... er is al zand genoeg zeker ?
        Maar ik denk dat ge uw wensen voor werkelijkheid neemt want er is geen hond die dat op voorhand kan vastleggen ! enfin ... de wereld wil bedrogen worden etc ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Beseft ge zelf wel hoe van de pot gerukt uw commentaar is ? Uw NETTO pensioen berekend TIEN JAAR OP VOORHAND ... juist ja ... er is al zand genoeg zeker ?
          Maar ik denk dat ge uw wensen voor werkelijkheid neemt want er is geen hond die dat op voorhand kan vastleggen ! enfin ... de wereld wil bedrogen worden etc ..
          Is nochtans zo, net nog even nagekeken én op de brief die ik toen ontving, én die brief is trouwens ook te zien op mypension.be.
          Dus waarom zou ik het zeggen als het zo niet is.
          Toch ga ik hier geen schriftelijk bewijs tonen, want de bedragen gaan je geen snars aan .

Comment

Pensioen gids

Waar het om gaat is dat het nettobedrag rekening houdt met een voorheffing. Als omwille van andere inkomsten, inkomsten echtgenoot, aftrekposten er bij de definitieve afrekening van de belasting op je aanslagbiljet dient bijbetaald worden of geld teruggestort wordt, dan is dit je netto inkomen.
            Ik krijg jaarlijks een belangrijk bedrag terug van de belastingen. Mijn echt nettoloon is dan het bedrag dat ik.maandelijks op de rekening krijg van mijn werkgever plus 1/12 van het bedrag dat ik jaarlijks terugkrijg (en dat dus maandelijks te veel wordt afgehouden door de fiscus)

Ik vind het anderzijds wel prachtig dat in de volgende 10 jaar de bedrijfsvoorheffing op mijn pensioen niet zal wijzigen en ik dus binnen 10 jaar geen bijkomende belastingen zal betalen. Prachtig vooruitzicht toch.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
            Last edited by Heembeek; 28 september 2016, 18:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Touché...Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben....
              Heel hard werken na mijn 65 zal ook relatief zijn denk ik
              Ik zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben .

Comment

en zo maken ze de mensen al jaren bang. We moeten sparen maar dat spaargeld soupeert de bank netjes op want wij zouden er nog een negatieve intrest op moeten krijgen. Hoe geloofwaardig zijn die mensen en wat is hun verborgen agenda?
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Het is simpel hé.
                  In België hebben we een systeem waarbij de mensen die vandaag werken het pensioen betalen van de mensen die NU pensioengerechtigd zijn.
                  Er zijn geen spaarpotten.
                  Meer gepensioneerden en minder werkenden zetten dat systeem helemaal onder druk.

Persoonlijk hou ik er rekening mee dat ik een heel klein pensioentje ga krijgen, en probeer de rest bij elkaar te beleggen.
                  Geld op een spaarrekening is inderdaad dom, maar er bestaat nog heel wat anders (fondsen, aandelen, etc waar de bank niet met zijn vingers aan kan).

Er zijn geen verborgen agenda's, de centen zijn op, dus er is geen plaats voor brugpensioen of dikke ambtenarenpensioenen etc.
                  Zorg zelf maar voor uw toekomst.

Comment

Pensioen gids

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Persoonlijk hou ik er rekening mee dat ik een heel klein pensioentje ga krijgen, en probeer de rest bij elkaar te beleggen.
                    Geld op een spaarrekening is inderdaad dom, maar er bestaat nog heel wat anders (fondsen, aandelen, etc waar de bank niet met zijn vingers aan kan).

Er zijn geen verborgen agenda's, de centen zijn op, dus er is geen plaats voor brugpensioen of dikke ambtenarenpensioenen etc.
                    Zorg zelf maar voor uw toekomst.

Je hebt gelijk Tommie. Zeker de jonge mensen moeten vandaag al een deel van hun geld opzij zetten voor hun pensioen als ze daar nog van willen kunnen genieten.

Als je jong bent beleg elke maand bv 100 (of 50 of 20) Eur in een gespreid beleggingsfonds en je zorgt voor een mooi extra-pensioen. Het systeem van de samengestelde intrest doet wonderen en hoe vroeger je begint des te beter. Je moet dan wel steeds je opbrengsten herbeleggen. Door de spreiding doorheen de tijd compenseer je de slechte beursjaren met de goede beursjaren.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                    Last edited by Heembeek; 5 oktober 2016, 21:05.

Comment

En dat is exact het perverse aan het systeem. Werkenden betalen nu te veel voor de pensioenen van de gepensioneerden, en moeten tegelijkertijd hun eigen pensioen bij elkaar sparen....

Mijn studerende kinderen waren kwaad toen ze hoorden over brugpensioen op 50 bij Ford. Gelukkig is dat afgeschaft, want totaal niet realistisch, hoe hard het ook klinkt voor de getroffenen.

Comment

Pensioen gids

Klopt en je kinderen hebben groot gelijk, maar ik vrees dat ze geen keuze hebben. De overheid zal er niet in slagen om treffelijke pensioenen te blijven betalen en het is belangrijk om toch nu een beetje te consuminderen om later te kunnen consumeren. En dan hebben we het nog niet over de gezondheidskosten.

Comment

Dat is dan omdat uw kinderen niet goed werden voorgelicht en zich lieten vangen aan misleidende termen (brugPENSIOEN bijvoorbeeld al).

Het was en is een werkloosheidsvergoeding + een bijdrage van de oude werkgever.

Normaal gezien was en is het ook een regeling waarbij de ontslagen werknemer zou moeten worden vervangen door een jonge werknemer ... maar ja, de uitzonderingen ... bedrijf in moeilijkheden, bedrijf in dit, bedrijf in dat ....

Soit, op de bijdrage van de oude werkgever worden ook inhoudingen voor de RSZ afgehouden (door de oude werkgever) berekend op de som van de werkloosheidsvergoeding + de bijdrage werkgever. En er wordt ook bedrijfsvoorheffing op afgehouden (enkel op het deel bijdrage werkgever). Met drempels uiteraard om niet onder een laag minimum netto bedrag te vallen.

Een bruggepensioneerde KOOS ook niet voor brugpensioen, dat deed de werkgever : die ONTSLOEG immers de werknemer.

PS. het brugpensioen is NIET afgeschaft, het is een beetje HERVORMD en kreeg een ietwat juistere naam : Stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag

Comment

En partikulieren aanzetten om te gokken met hun geld zodat anderen er hun commercieel voordeel mee kunnen doen, tja ... zie ING bijvoorbeeld ... winsten blijven stijgen, beloning/bonussen voor topfuncties blijven stijgen, maar personeel wordt buitengezwierd zonder vervangingen ... dat zijn dan wellicht de toekomstige profiteurs dan van onze werkloosheid ??? En als zo'n groot bedrijf uiteindelijk toch helemaal stopt : bye bye aandelen, foetsie.

Enige slimme eerste belegging : vastgoed voor eigen gebruik, de eigen woning ipv. te huren. Al valt daar een bom op, dan nog heb je altijd de grond en bji de meeste courante tegenslag (brand, blikseminslag, ... ) is het huis ook verzekerd.

Spelen met aandelen : dat is iets voor wie het geld kan missen.

Comment

Inderdaad, beleggen in aandelen doe je enkel met geld dat je gedurende een lange tijd niet nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Dat is dan omdat uw kinderen niet goed werden voorgelicht en zich lieten vangen aan misleidende termen (brugPENSIOEN bijvoorbeeld al).

Het was en is een werkloosheidsvergoeding + een bijdrage van de oude werkgever.

Normaal gezien was en is het ook een regeling waarbij de ontslagen werknemer zou moeten worden vervangen door een jonge werknemer ... maar ja, de uitzonderingen ... bedrijf in moeilijkheden, bedrijf in dit, bedrijf in dat ....

Soit, op de bijdrage van de oude werkgever worden ook inhoudingen voor de RSZ afgehouden (door de oude werkgever) berekend op de som van de werkloosheidsvergoeding + de bijdrage werkgever. En er wordt ook bedrijfsvoorheffing op afgehouden (enkel op het deel bijdrage werkgever). Met drempels uiteraard om niet onder een laag minimum netto bedrag te vallen.

Een bruggepensioneerde KOOS ook niet voor brugpensioen, dat deed de werkgever : die ONTSLOEG immers de werknemer.

PS. het brugpensioen is NIET afgeschaft, het is een beetje HERVORMD en kreeg een ietwat juistere naam : Stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag
                                Dat er een beetje RSZ betaalt wordt op de toeslag is gekend. Maar punt is dat mensen van 50 jaar in de werkloosheid gedumpt worden en waarvan men blijkbaar 'aanvaardt" dat die nooit meer moeten werken.
                                En wij betalen allemaal die werkloosheidsvergoeding!

Comment

Working...
                                X