Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioen gids

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Pensioen gids

    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    En partikulieren aanzetten om te gokken met hun geld zodat anderen er hun commercieel voordeel mee kunnen doen, tja ... zie ING bijvoorbeeld ... winsten blijven stijgen, beloning/bonussen voor topfuncties blijven stijgen, maar personeel wordt buitengezwierd zonder vervangingen ... dat zijn dan wellicht de toekomstige profiteurs dan van onze werkloosheid ??? En als zo'n groot bedrijf uiteindelijk toch helemaal stopt : bye bye aandelen, foetsie.

    Enige slimme eerste belegging : vastgoed voor eigen gebruik, de eigen woning ipv. te huren. Al valt daar een bom op, dan nog heb je altijd de grond en bji de meeste courante tegenslag (brand, blikseminslag, ... ) is het huis ook verzekerd.

    Spelen met aandelen : dat is iets voor wie het geld kan missen.
    Akkoord met een huis voor eigen gebruik. Is een goede investering, maar daar kan je geen boterhammen van eten. Als je dat huis verkoopt moet je een ander kopen.

    Aandelen kopen is niet gokken, dat is beleggen.
    Als ik een pakket aandelen koop, dan betaal ik 9,95€ kosten. Of dat nu over een som gaat van 300€ of 300.000€ dat is hetzelfde. Rijk wordt mijn bank daar niet van.

    Je geld op een spaarboekje zetten is natuurlijk slimmer . Je krijgt 0,1% rente, en de bank leent dat uit in het beste geval aan 2% of steekt het in een staatsobligatie aan 0,5%. (de marge is voor de bank) En dan heb je inflatie van 1-2% per jaar, en je centen smelten weg.

    Comment


    • #32
      Re: Pensioen gids

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Akkoord met een huis voor eigen gebruik. Is een goede investering, maar daar kan je geen boterhammen van eten. Als je dat huis verkoopt moet je een ander kopen.
      Wie zegt dat ? Je kan ook je huis verkopen, iets huren (buitenland) en de opbrengst netjes opleven.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #33
        Re: Pensioen gids

        Het belangrijkste verschil tussen onroerend en aandelen is dat je bij onroerend veel minder gemakkelijk je risico kan spreiden. Ook is het niet echt een oplossing als je een deel van je kapitaal wil gebruiken om van te leven.



        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • #34
          Re: Pensioen gids

          Inderdaad.
          Stel dat je een afbetaald huis hebt op je 65e. Je verkoopt dat voor pakweg 300.000€.

          Om wat veilig te zijn hou je rekening met een levensverwachting van 90 jaar. Je moet dus nog 25 jaar iets huren, en daarvoor heb je dan 12.000 € per jaar.
          Dat gaat de eerste jaren waarschijnlijk wel lukken, maar 20 jaar later met inflatie wordt dat iets klein hoor...
          Rekenen op een dik rendement kan je vergeten omdat je dat superveilig moet beleggen. Daar compenseer je de inflatie al niet meer mee.


          Daarenboven, als de eigenaar beslist om er zelf in te wonen, of het verkoopt, kan je op een termijn van een paar maand alles inpakken en opkrassen.
          Op je 35ste is dat allemaal niks, maar als je 80 bent is een verhuis een klein drama.

          Feit is dat je dan op je 90ste niks meer hebt, en anders had je nog een huis....
          En hoe langer je leeft... hoe moeilijker het wordt.

          Comment


          • #35
            Re: Pensioen gids

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Inderdaad.
            Stel dat je een afbetaald huis hebt op je 65e. Je verkoopt dat voor pakweg 300.000€.

            Om wat veilig te zijn hou je rekening met een levensverwachting van 90 jaar. Je moet dus nog 25 jaar iets huren, en daarvoor heb je dan 12.000 € per jaar.
            Dat gaat de eerste jaren waarschijnlijk wel lukken, maar 20 jaar later met inflatie wordt dat iets klein hoor...
            Rekenen op een dik rendement kan je vergeten omdat je dat superveilig moet beleggen. Daar compenseer je de inflatie al niet meer mee.


            Daarenboven, als de eigenaar beslist om er zelf in te wonen, of het verkoopt, kan je op een termijn van een paar maand alles inpakken en opkrassen.
            Op je 35ste is dat allemaal niks, maar als je 80 bent is een verhuis een klein drama.

            Feit is dat je dan op je 90ste niks meer hebt, en anders had je nog een huis....
            En hoe langer je leeft... hoe moeilijker het wordt.
            Waarom zou je je huis verkopen als je 65 bent ???? Zo dom is toch niemand hoop ik. Mijn ouders zijn beide meer dan 90, hebben toen ze 70 waren nog grond gekocht en een nieuw huis laten bouwen (alles gelijkvloers) en ze wonen er nog steeds. Zolang je nog kan stappen enzo, zie ik niet in waarom je je huis zou verkopen. Voor het buitenwerk zijn er tuinders en voor binnenwerk is er poetshulp, indien één van die zaken al nodig zouden zijn natuurlijk.
            Dus verkopen als je 65 bent ????? Ik wordt 65 en wij hebben de laatste jaren niks anders dan verbeteringen aangebracht om hier nog lang en hopelijk gelukkig te kunnen blijven wonen.

            Comment


            • #36
              Re: Pensioen gids

              Dat was de suggestie van Leopard.
              Zie ik ook niet zitten.

              Comment


              • #37
                Re: Pensioen gids

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Dat was de suggestie van Leopard.
                Zie ik ook niet zitten.
                Ik kan goed geloven dat je dat niet ziet zitten Tommie. M4N weet nl niet (en gelukkig maar) hoe lang MEN gaat leven. Het geld van z'n verkochte huis netjes opleven... het kan, zeker als men niet al te lang meer leeft na de verkoop .
                Leeft men nog lang na s'n 65ste, wat ik toch hoop, dan zou dat netjes opleven nogal vlug kunnen wijzigen in heel spaarzaam opleven.

                In de veronderstelling dat men op z'n 65ste z'n huis voor 300.000 euro zou kunnen verkopen, en leeft (slechts) tot z'n 85ste, dan heeft men 1.250/maand + een pensioentje (als er dan nog geld voor is) om huur en alle verdere kosten mee te betalen...
                Dan zal men niet veel verder meer mogen gaan dan de voordeur hoor.
                Last edited by Guest17; 11 oktober 2016, 10:30.

                Comment


                • #38
                  Re: Pensioen gids

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Dat was de suggestie van Leopard.
                  Zie ik ook niet zitten.
                  Inderdaad een suggestie, ik heb nergens beweerd dat dit moest, maar enkel dat het een mogelijkheid is.
                  Er zijn mensen die dit toch doen (veelal diegene die kinderloos gebleven zijn), maar daarom zijn het nu nog geen dommeriken zoals Djivan beweert. Het zijn gewoon keuzes. En wie in Spanje iets huurt zal heus geen 1000 à 1250 euro per maand (willen) betalen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Pensioen gids

                    Vandaag misschien niet, maar wat binnen 10 en 20 jaar....
                    Je kan ook met je 300k van je huis hier in Spanje iets kopen, dan zit je langer safe.

                    Ten tweede moet je nog zin hebben om in Spanje te gaan wonen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Pensioen gids

                      Je vergeet wel dat je de 300.000 eur opbrengst degressief op 20 jaar kan beleggen. Maw 20000 kan je beleggen op 19 jaar, 40000 op 18 jaar,... Voor beleggingen over deze periode kan je gerust wat risico nemen en een vergoeding krijgen die hiermee rekening houdt.
                      Je kan je huis ook op lijfrente verkopen.

                      In elk geval, ik zou het spijtig vinden moest mijn onroerend naar de fiscus gaan. Dan heb ik er toch beter wat van genoten.




                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                      Comment


                      • #41
                        Re: Pensioen gids

                        In de VS zijn er talrijke ouderlingen die hun ganse hebben en houden verkopen en een deel investeren in een megagrote mobilhome.
                        Ze touren er dan -zo lang ze het fysiek maar kunnen- mee de VS rond; in de zomer naar het Noorden en in de winter naar het Zuiden.
                        Ik beweer niet dat ik dat zou doen, maar vind het idee nog niet eens zo verkeerd.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Pensioen gids

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          In de VS zijn er talrijke ouderlingen die hun ganse hebben en houden verkopen en een deel investeren in een megagrote mobilhome.
                          Ze touren er dan -zo lang ze het fysiek maar kunnen- mee de VS rond; in de zomer naar het Noorden en in de winter naar het Zuiden.
                          Ik beweer niet dat ik dat zou doen, maar vind het idee nog niet eens zo verkeerd.
                          De VS zou ik nu niet bepaald als een voorbeeld nemen. Het land met de meeste trailer/caravan/mobilhome parken op de wereld.
                          En de meeste worden bevolkt door mensen die hun hele hebben en houden hebben moeten verkopen omwille van het feit dat er een familielid ernstig ziek werd, geen ziekteverzekering had, en al hun centen aan de gezondheidszorg hebben moeten spenderen.
                          Ze trachten dan nog een beetje dollars over te houden, om dan op één van die parken te gaan wonen in een trailer/caravan/mobilhome.
                          En het klopt, ze rijden of ze laten hun "woning" rijden naar waar het warm(er) is om stookkosten uit te sparen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Pensioen gids

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Waarom zou je je huis verkopen als je 65 bent ???? Zo dom is toch niemand hoop ik. Mijn ouders zijn beide meer dan 90, hebben toen ze 70 waren nog grond gekocht en een nieuw huis laten bouwen (alles gelijkvloers) en ze wonen er nog steeds. Zolang je nog kan stappen enzo, zie ik niet in waarom je je huis zou verkopen. Voor het buitenwerk zijn er tuinders en voor binnenwerk is er poetshulp, indien één van die zaken al nodig zouden zijn natuurlijk.
                            Dus verkopen als je 65 bent ????? Ik wordt 65 en wij hebben de laatste jaren niks anders dan verbeteringen aangebracht om hier nog lang en hopelijk gelukkig te kunnen blijven wonen.
                            Waarom verkopen ?
                            Wat als je geen kinderen hebt, en anders ook niemand om aan over te laten
                            De staat heeft al genoeg gepakt gans je leven door, laat staan dat ze nog eens met je huis gaan lopen na je dood
                            Dan kan je het toch beter verkopen en met dat geld iets huren eventueel hier of in het buitenland.
                            65 jaar is natuurlijk wel wat vroeg, je moet al werken tot je 67 bent ....

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Pensioen gids

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              In de VS zijn er talrijke ouderlingen die hun ganse hebben en houden verkopen en een deel investeren in een megagrote mobilhome.
                              Ze touren er dan -zo lang ze het fysiek maar kunnen- mee de VS rond; in de zomer naar het Noorden en in de winter naar het Zuiden.
                              Ik beweer niet dat ik dat zou doen, maar vind het idee nog niet eens zo verkeerd.
                              Inderdaad is dat niet zo'n slecht idee hoor
                              Daarentegen zijn de brandstofprijzen daar maar 1/3 van wat ze hier kosten

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Pensioen gids

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                ..... dan heeft men 1.250/maand + een pensioentje (als er dan nog geld voor is) om huur en alle verdere kosten mee te betalen...
                                Dan zal men niet veel verder meer mogen gaan dan de voordeur hoor.
                                Er zijn vele mensen die het met nog een pak minder moeten doen hoor Ivan ;-)

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X