Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandblusser in de auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Brandblusser in de auto

    Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
    Zou het heel misschien kunnen zijn dat dit een brandweerdemonstratie is waar ze vooral willen aantonen hoe je een frietketelbrandje kunt blussen zonder water. En vermits er maar heel weinig mensen zijn die een branddeken in huis hebben, ze het tonen met wat iedereen wel in huis heeft? Allé, 't is maar een gedacht ze...
    Op een cursus ook een frietketel leren blussen ... ze leren het met een vochtige dweil omdat bijna iedereen wel een stuk stof in huis heeft maar niet specifiek een branddeken.
    Dwijl is ter vervanging van een branddeken.

    En wat water betreft ... dat moet men nu net in een brandende frietketel gieten als je zeker wil zijn dat uw kot afbrandt en dat je zelf wat aangebrand riekt (en bent).
    Last edited by VerSeg; 6 september 2016, 20:18. Reden: Typfout
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Brandblusser in de auto

      Met een schuimblusser blijft het effect merkbaar langer duren, daardoor heb je meer tijd om de volgende brandblusser te nemen als er nog eentje vlak in de buurt is.
      Als je een co² blusser hebt gebruikt, en het vuur is niet helemaal uit, dan gaat het meteen over de hele oppervlakte terug beginnen te branden (als het over benzine of een vergelijkbare "brandstof" gaat), dat gaat bij een sproeischuimblusser dus een heel stuk trager.
      Maar dat soort brandblusser is ook niet in alle omstandigheden bruikbaar (dat geldt voor de meeste andere brandbestrijdingsmiddelen, voor elk soort brand is er wel een middel dat het meest effectief is, en dat voor de minst mogelijke nevenschade zorgt).


      Tijdens een demonstratie van de brandweer hier in Rijkevorsel.

      Een brandende frietketel waar een klein beetje water in wordt gegoten:



      En de juiste methode, met een vochtige dweil (of een branddeken als je dat bij de hand hebt):



      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Re: Brandblusser in de auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik heb via het werk ooit ook zo'n cursus gevolgd waarin geleerd wordt om beginnende brandjes op een zo veilig mogelijke manier aan te pakken.
        We moesten daarbij allemaal om beurt een brandende ketel blussen met een blusdeken, en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk (die ketel was wel veel groter dan de meeste frietketels, ik schat dat die bak 80x80cm groot was aan de bovenkant).

        Een wat grotere brand blussen met een co² blusser was moeilijker, omdat zo'n brandblusser maar een heel korte tijd meegaat.
        Als de brandstof dan nog ergens aan blijft als de blusser leeg is (ik weet niet wat ze gebruikten, maar het brandde bijna zoals benzine), dan was de brand meteen terug aan.
        Het komt er met zo'n blusser dus op aan dat je alles meteen uit moet krijgen, of dat er voldoende blussers aangevoerd worden om ononderbroken te kunnen blijven blussen.
        Op het einde demonstreerden ze een sproeischuimblusser, die werkte eigenlijk véél beter, en het vuur ging ook niet meteen helemaal terug aan als de sproeistraal onderbroken werd.
        Het schuim zorgde voor een afscherming zodat het al gebluste deel niet meteen terug in brand vloog.
        Een poederblusser werkt ook heel goed, maar het grote nadeel is dat dat spul achteraf nog heel veel schade veroorzaakt omdat het overal in dringt, en voor corrosie zorgt in bijvoorbeeld elektronica (iedereen heeft tegenwoordig een heleboel elektronische apparaten in huis).
        Daarom kan je een poederblusser best niet in huis gebruiken, als je er een beginnend brandje mee blust, dan kan dat achteraf voor nog veel meer schade zorgen.

        Na die cursus heb ik hier in de keuken een branddeken opgehangen, hopelijk heb ik dat nooit nodig, maar als het toch ooit nodig is, dan moet ik niet eerst op zoek naar een natte dweil.
        En ondertussen heb ik ook een paar rookdetectors opgehangen, daar hou je geen brand mee tegen, maar er is wel een veel grotere kans dat je nog levend buiten geraakt als het mis loopt...

        Het kleine brandblussertje in de auto, daar kan je een beginnend brandje mee blussen.
        Maar als je die eerst uit het koffer moet halen, dan kan je beter gewoon wat verder weg gaan staan, want de kans is dan heel groot dat het beginnend brandje ondertussen al veel te groot geworden is...
        In mijn auto hangt die ook wel wat in de weg voor de voeten van sommige passagiers, maar zolang het verplicht is om die bij te hebben zal die daar blijven hangen, en niet ergens in het koffer.

        Voor de elektrische wagens is er nog een ander probleem, ik denk niet dat je een lithiumbrand kan blussen met een simpel poederblussertje, daar heb je speciale blusmiddelen voor nodig.
        Dat na het gebruik van een CO2 blusser het soms terug aangaat is gewoon dat alles nog te heet is. Boven een bepaalde temperatuur gaan alle stoffen zelf ontbranden. Meegemaakt met alcohol en een CO2 blusser. Dat ging ook telkens terug aan, gewoon de metalen schaal waar de alcohol in was die te warm was.

        Lithium batterijen zijn geen zuiver lithium maar meestal LiPo. Dat is geen metaalbrand en die moet je gewoon met véél water blussen (dus vooral koelen). Zuiver lithium daarentegen is een ander verhaal.

        Comment


        • #49
          Re: Brandblusser in de auto

          Weet je wat ik zeg...
          PURE ONZIN en GELDKLOPERIJ, dat brandblussertje, tenzij je het gebruikt om een kaarsje mee te proberen doven.
          Ik spreek uit ervaring.
          Lang geleden waren wij op reis met onze Ford Sierra in de moezelstreek, toen de motor plots begon te sputteren.
          Wij dus van de hoofdweg afgebold, waarna onze auto uitbolde vlak voor een verkoper/hersteller van wijngaardtraktortjes.
          De man komt buiten en vraagt spontaan wat er scheelt als hij ziet dat ik de motorkap opendoe.
          Samen kijken we hoe ver de benzine doorkomt vanuit de tank om het euvel op te sporen.
          Telkens maakt de man een koppeling verder de benzineslangetjes los en laat mij intussen de motor starten om te zien of benzine doorkomt.
          Plots vernevelt hij wat benzine op de nog hete motor met als gevolg dat de hele motorruimte in vlam staat.
          Mijn vrouw heeft gelukkig de koelbloedige reactie om ons klein zoontje snel uit zijn zeteltje te halen en van de wagen weg te rennen.
          Intussen grijp ik al even snel het brandblussertje uit de auto, en kom ermee naar de motor.
          Ik geef een ruk aan het veiligheids-oogje om vervolgens te kunnen drukken op de hendel.
          Dat oogje breekt echter af omdat het plastiek verstorven is... ik peuter dus de pal van tussen de hendel...
          Kostbare seconden gaan daarbij verloren.
          Als ik dan eindelijk kan "blussen" moet ik vaststellen dat ik er gewoon niet aan te pas kom...
          Gelukkig is mijn helper intussen naar zijn garage gesneld om een grote brandblusser op een karretje.
          In enkele seconden is de klus geklaard.
          Wat overblijft is een zwartgerookt motorcompartiment en overal gesmolten bedrading en slangetjes...inderdaad een redelijke kost, maar mijn auto is toch hersteld geworden.
          De man wilde zelfs niet vergoed worden voor zijn brandblusapparaat!
          DAT is mijn ervaring.
          Was de vriendelijke man er niet geweest dan was mijn wagen klaar voor de schroot!
          .
          Last edited by dréten; 7 september 2016, 21:06.

          Comment


          • #50
            Re: Brandblusser in de auto

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Was de vriendelijke man er niet geweest dan was mijn wagen klaar voor de schroot!
            .
            Dan was hij ook niet in brand gevlogen. 😆
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Brandblusser in de auto

              http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...etel-a2854863/

              Probeerde zelf nog het vuur te blussen met de douchekop
              Manmanman er is toch nog werk aan de winkel op het gebied van voorlichting. Je zou toch kunnen denken dat onderhand iedereen wel weet dat water in een brandende frietketel niet direct een goede combinatie is...

              Comment


              • #52
                Re: Brandblusser in de auto

                Dat ze er maar mee beginnen in de scholen, in plaats van de leerlingen te verplichten te weten wanneer Pepijn de Korte of Karel de Grote geboren werden en stierven .
                Ik denk dat dit soort 'voorlichting' vééééél nuttiger zou zijn. Maar ja, wat dan met de leraars geschiedenis...omscholen tot voorlichtinggevers misschien !?

                Comment


                • #53
                  Re: Brandblusser in de auto

                  Je moet natuurlijk ook wel de omgeving van het gebeuren zien, denk dat daar nu niet zo heel veel mensen wonen die echt hoog geschoold zijn.
                  Laat dat geen verwijt zijn, maar gewoon een vaststelling.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Brandblusser in de auto

                    Mijn nonkel werkt als veiligheidsadviseur voor de spoorwegen, op één van hun werven is ooit een vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen door zijn brandblusser.
                    Bij het kappen van een lading zand/grond was zijn vrachtwagen gekanteld, ook de cabine kantelde hierdoor. De brandblusser die in de cabine bevestigd was kwam los, en kwam op het hoofd van de bestuurder terecht. Deze was op slag dood.

                    Je brandblusser dicht bij je in de auto plaatsen lijkt me logisch. Maar zorg er dan ook voor dat hij goed vast zit. (ook in het geval van een ongeluk)
                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                    Comment


                    • #55
                      Re: Brandblusser in de auto

                      Als even de bepalingen bekijkt,dan moet elke wagen een brandblusser hebben binnen bereik.Niet HANDbereik.Staat er wel bij zichtbaar ????? Moet wel vast aan de wagen bevestigd zijn,dus niet zomaar los in de koffer.
                      Is je wagen gehomologeerd met een blusser in de koffer,dan ben je conform.
                      Waar vind je die blusser??
                      Moest naar de keuring en had mijn blusser nog nooit gezien.Handleiding erbij:Onder de zetel van de passagier.Niets te vinden.In de koffer ??.Uiteindelijk zit hij onder de zetel van de bestuurder.
                      Controleren ze op de keuring;ja maar niet altijd.Controleert de politie dat;ja maar niet systematisch.
                      Als je toevallig een aspirant-politieagent treft met een instructor erbij,dan heb je prijs.Buiten ID, rijbewijs,verzekering,schouwingsbewijs:controle van re knipperlicht,linker knipperlicht,stoplichten,mistlichten,stadslichten, kruislichten,koplampen,claxon,ruitenwissers,etc..E N .....brandblusser.
                      Die mensen moeten ook hun job leren,maar de brandblusser kan dus ook gecontroleerd worden .
                      Je zult er normaal wel geen boete voor krijgen,maar wel een waarschuwing.
                      Is dat ding nuttig ??
                      N.B.:Met zijn poepje op de grond kloppen kan helpen,maar als het gras is en geen beton,dan sta je er maar.
                      Last edited by demuro; 8 september 2016, 15:00.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Brandblusser in de auto

                        Een poederblusser af en toe eens omdraaien en mee schudden ... Schijnt niet slecht te zijn omdat dat poeder na verloop van tijd al eens durft samenklonteren. Is mij op mijn werk door iemand die het kan weten gezegd. ( er hangen en staan daar honderden blussers van alle types, zelfs enkele kanjers op wielen)

                        Er is me ook gezegd dat als je een poederblusser omdraaid (op zijn kop dus) dat je dan het poeder moet voelen vallen in de blusser, heb het meermaals met 6kg poederblusser getest en het klopt, als je het poeder niet voelt vallen in de blusser dan is het waarschijnlijk vastgekoekt en werkt de blusser niet.

                        Er werd me ook een uitleg gedaan over het gewicht van de gascapsule, door ze te wegen kan je weten of deze nog voldoet...




                        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                        Comment


                        • #57
                          Re: Brandblusser in de auto

                          Daarstraks naar de technische controle geweest met de brandblusser los in de koffer ... enfin wel wat vastgeklemd in een vakje onder de kofferafdekking (bodem).
                          Een paar jaar geleden eens door de politie gevraagd hem te tonen ... ook uit koffer genomen en enige dat ze kijken is of je hem bij hebt en dat hij niet voorbij de vervaldatum is.
                          Geen enkel probleem tot nu toe.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Brandblusser in de auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Daarstraks naar de technische controle geweest met de brandblusser los in de koffer ... enfin wel wat vastgeklemd in een vakje onder de kofferafdekking (bodem).
                            Een paar jaar geleden eens door de politie gevraagd hem te tonen ... ook uit koffer genomen en enige dat ze kijken is of je hem bij hebt en dat hij niet voorbij de vervaldatum is.
                            Geen enkel probleem tot nu toe.
                            Mag ik jouw brandblusser eventjes lenen? a.u.b.? Het is maar voor één dag.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Brandblusser in de auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Mag ik jouw brandblusser eventjes lenen? a.u.b.? Het is maar voor één dag.
                              Als ik u daarmee een plezier kan doen ... welke van de drie wil je?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Brandblusser in de auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dan was hij ook niet in brand gevlogen. 😆
                                Wat heb je dat weer goed gezien.
                                Slimme jongen ben jij toch hoor!

                                Comment

                                Working...
                                X