Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbruik koelkast

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verbruik koelkast

Hoe zit dat trouwens met het omgekeerde? In plaats van het koelen van een kleine ruimte, het opwarmen van een hele woning?
    >> nu de winter voor de deur staat.

Sommige mensen programmeren hun verwarming dat die afslaat als ze het huis uit zijn, en aanspringt tegen dat ze terug thuiskomen.
    En dan ken ik anderen die het continu op eenzelfde temperatuur laten, ook als ze overdag gaan werken, "omdat het dan niet zo veel zouden moeten opwarmen nadat het enkele graden zou zijn afgekoeld in huis.".

Comment

Hier spelen veel meer variabelen ...

Een hele woning bijvoorbeeld al : is dat een 2 slaapkamer appartement met buren boven, onder en naast of is het een vrijstaand huis ... met zolder of plat dak, geïsoleerd of niet en zo ja naar welke normen ... verwarming lager zetten of helemaal uit zetten ... verwarmen naar 20 graden of naar 22 à 24 graden ... draag je een trui of een t-shirt als je tv kijkt ... ben je een koukleum of een hete doos ... heb je vochtige lucht in huis of droge lucht ... enz..

En ook : heb je zonnepanelen met wat overschot en wil je absoluut niets ' gratis ' weggeven ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Hoe zit dat trouwens met het omgekeerde? In plaats van het koelen van een kleine ruimte, het opwarmen van een hele woning?
        >> nu de winter voor de deur staat.

Sommige mensen programmeren hun verwarming dat die afslaat als ze het huis uit zijn, en aanspringt tegen dat ze terug thuiskomen.
        En dan ken ik anderen die het continu op eenzelfde temperatuur laten, ook als ze overdag gaan werken, "omdat het dan niet zo veel zouden moeten opwarmen nadat het enkele graden zou zijn afgekoeld in huis.".
        Onze kinderen hebben beide een nieuwbouwwoning (ongev 5 jaar) die in mijn ogen TE, zeg maar overgeisoleerd is. Ze hebben alle twee vloerverwarming, en een verluchtingssysteem met recuperatie van warmte. Wanneer ze uit werken zijn staat de verwarming zowel boven als beneden op 18 gr. Even voor thuiskomst gaat ze beneden naar 22 gr. Boven blijft ze altijd op 18 gr.
        Resultaat: beiden verbruiken heeeeel weinig imo, ze betalen ongev 125 euro per maand, en let wel dit is electraverbruik inbegrepen.
        Ik kan daar met mijn oude mazoutketel niet aan tippen, maar daar komt verandering in 😉.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Onze kinderen hebben beide een nieuwbouwwoning (ongev 5 jaar) die in mijn ogen TE, zeg maar overgeisoleerd is. Ze hebben alle twee vloerverwarming, en een verluchtingssysteem met recuperatie van warmte. Wanneer ze uit werken zijn staat de verwarming zowel boven als beneden op 18 gr. Even voor thuiskomst gaat ze beneden naar 22 gr. Boven blijft ze altijd op 18 gr.
          Resultaat: beiden verbruiken heeeeel weinig imo, ze betalen ongev 125 euro per maand, en let wel dit is electraverbruik inbegrepen.
          Ik kan daar met mijn oude mazoutketel niet aan tippen, maar daar komt verandering in ��.
          Ons jongste dochter huis bewoonbaar opp. 280m² betaalt iets minder dan 800€ gas op jaarbasis 16 cm isolatie tussen de muren, en 15 cm wol plus nog eens 8 cm pur in het dak,
          onder de vloer 40 cm isolatiebeton en nog een laag pur Ivan.

overdag ook altijd op 22°C en s'nachts staat die gewoon af, s'morgens nooit minder dan 18 à 19°C traditionele rechtstaande radiatoren.
          Ook een verluchtingsysteem met recuperatie, maar dat heeft in die bijna drie jaar dat ze er wonen nog "nooit" opgestaan.

Maar ik hoor gisteren dat ze plannen hebben om er terug een nieuw te bouwen.
          Last edited by Guest42; 9 september 2016, 17:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Hier spelen veel meer variabelen ...

Een hele woning bijvoorbeeld al : is dat een 2 slaapkamer appartement met buren boven, onder en naast of is het een vrijstaand huis ... met zolder of plat dak, geïsoleerd of niet en zo ja naar welke normen ... verwarming lager zetten of helemaal uit zetten ... verwarmen naar 20 graden of naar 22 à 24 graden ... draag je een trui of een t-shirt als je tv kijkt ... ben je een koukleum of een hete doos ... heb je vochtige lucht in huis of droge lucht ... enz..

En ook : heb je zonnepanelen met wat overschot en wil je absoluut niets ' gratis ' weggeven ...
            Daar zullen we dan eens een excelleke met allemaal parameters voor moeten maken.

Comment

Hoe kleiner het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, hoe lager de warmteverliezen.
              Daardoor zal het verbruik hoger zijn als je de woning de hele dag op dezelfde temperatuur wil houden.
              Als je de verwarming lager zet, dan zal het tijdens de nacht (of als je niet thuis bent) wat afkoelen, maar naargelang de temperatuur in huis zakt zal er op een winterdag (nacht) minder warmte verloren gaan.
              Als de woning goed geïsoleerd is, dan zal de temperatuur tijdens de nacht niet zo heel veel zakken, en zal het vrij snel weer warm genoeg zijn als de verwarming ingeschakeld wordt.
              Als je bij een slecht geïsoleerde woning de temperatuur vrij ver laat zakken, dan zal het natuurlijk veel langer duren vooraleer de "comfortabele temperatuur" terug bereikt is.
              Maar het verbruik zal nog altijd lager zijn dan wanneer de verwarming constant op 20-22°C blijft staan omdat er tijdens de "afkoelperiode" minder verliezen waren door een kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten.

Hier koelt het tijdens een heel koude winternacht ook niet zo heel snel af, wat er hier in het plat dak als isolatiemateriaal zit weet ik niet, maar ik denk niet dat ze meer dan 30 jaar geleden al heel dikke isolatie gebruikten...
              Maar de stookkosten vallen heel goed mee (minder dan 80 euro per maand voor gas + elektriciteit), het is wel zo dat ik niet alle kamers continu verwarm, de verwarming staat alleen aan waar ik die nodig heb.
              Op de slaapkamers heb ik de radiators afgebroken toen ik de muren geïsoleerd heb (langs de binnenkant was de enige betaalbare optie), en ik heb ze nadien niet meer terug geplaatst omdat dat niet nodig was.
              De bewoonbare oppervlakte die meestal verwarmd wordt is hier ook heel beperkt, dat verklaart de heel lage verbruikskosten.
              In een grotere woning zal het verbruik hoger zijn, tenzij die woning heel goed geïsoleerd is (met de huidige normen voor nieuwbouw zullen de warmteverliezen ook vrij beperkt zijn bij een wat grotere woning).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Nog beter isoleren om kosten te sparen is goed, zolang ge niet meer uitgeeft dan wat je kan winnen.
                Ik ken mensen die 25.000€ uitgeven om uiteindelijk 75€ per maand minder verbruik te hebben.
                De volgende 25 jaar doen ze geen cent winst en zeker niet als ze nog eens willen herbouwen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Inderdaad, want dan zouden die met een groot bakkes altijd gelijk krijgen 😉.
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ge hebt gelijk. 😆
                  schoontje.

Interessant topic ook. Had me die vraag ook al gesteld.

Comment

@ tonedinges : enkel mensen die mij, verseg en anderen niet kennen, schrijven zo iets doms, maar ik neem het je niet kwalijk. En ik ben nog blij met mijn groot bakkes ook, ik laat tenminste niet op mijn hoofd sch....., en dat groot bakkes heeft me trouwens nooit windeieren gelegd 😆.
                    Beetje jaloers misschien ?
                    Last edited by Guest17; 10 september 2016, 14:48.

Comment

Inderdaad, want dan zouden die met een groot bakkes altijd gelijk krijgen 😉.
                      @ tonedinges : enkel mensen die mij, verseg en anderen niet kennen, schrijven zo iets doms, maar ik neem het je niet kwalijk. En ik ben nog blij met mijn groot bakkes ook, ik laat tenminste niet op mijn hoofd sch....., en dat groot bakkes heeft me trouwens nooit windeieren gelegd 😆.
                      Beetje jaloers misschien ?
                      neen, want ik bedoelde het niet persoonlijk. Ik vond het gewoon een leuke comeback, die ik ook had geapprecieerd had ik uw reactie geplaatst gehad. Het ging me dus niet om de persoon, wel om de reactie.

Wie je bent weet ik niet, en zal ik ook nooit weten want het is maar een forum. Ik kom dan ook niet naar hier voor mensen te leren kennen, noch voor andere sociale activiteiten (alhoewel dat er natuurlijk altijd een stuk bijhoort) Ik kom hier voor de foto's en de leerrijke kritieken. En daar waardeer ik zeker ook uw kennis in.

het aantal topics dat hier moet gesloten worden voor foutief gedrag bewijst imo genoeg dat het hier serieus fout gaat op sociaal vlak en dat men hiervoor dit forum niet moetbezoeken. Spijtig genoeg dat wel.

Of een groot bakkes goed is in het leven, weet ik niet. ik heb het niet en heb ook geen windeieren. Ik heb wel voedsel, kleding, onderdak, vrienden en heb een lief vrouwtje dat me apprecieert voor wie ik ben. Meer moet het niet zijn.

@mod: als u mijn reactie(s) verkeerd vind mag u deze gerust verwijderen en me hier ook over pm'en.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                        neen, want ik bedoelde het niet persoonlijk. Ik vond het gewoon een leuke comeback, die ik ook had geapprecieerd had ik uw reactie geplaatst gehad. Het ging me dus niet om de persoon, wel om de reactie.

Wie je bent weet ik niet, en zal ik ook nooit weten want het is maar een forum. Ik kom dan ook niet naar hier voor mensen te leren kennen, noch voor andere sociale activiteiten (alhoewel dat er natuurlijk altijd een stuk bijhoort) Ik kom hier voor de foto's en de leerrijke kritieken. En daar waardeer ik zeker ook uw kennis in.

het aantal topics dat hier moet gesloten worden voor foutief gedrag bewijst imo genoeg dat het hier serieus fout gaat op sociaal vlak en dat men hiervoor dit forum niet moetbezoeken. Spijtig genoeg dat wel.

Of een groot bakkes goed is in het leven, weet ik niet. ik heb het niet en heb ook geen windeieren. Ik heb wel voedsel, kleding, onderdak, vrienden en heb een lief vrouwtje dat me apprecieert voor wie ik ben. Meer moet het niet zijn.

@mod: als u mijn reactie(s) verkeerd vind mag u deze gerust verwijderen en me hier ook over pm'en.
                        Van mij moet het helemaal niet weg. Leuke reactie vind ik het zelfs.
                        Altijd leuk als mensen achteraf schrijven dat het niet op de persoon was toch .
                        Enne alles wat jij daar opnoemt heb ik ook, zelfs een lief vrouwke heb ik ook... reeds 41 jaar, waarschijnlijk dat ze me dus ook apprecieert om wie ik ben .
                        Maar het mag van mij nog altijd meer zijn.

Comment

Van mij moet het helemaal niet weg. Leuke reactie vind ik het zelfs.
                          Altijd leuk als mensen achteraf schrijven dat het niet op de persoon was toch .
                          Enne alles wat jij daar opnoemt heb ik ook, zelfs een lief vrouwke heb ik ook... reeds 41 jaar, waarschijnlijk dat ze me dus ook apprecieert om wie ik ben .
                          Maar het mag van mij nog altijd meer zijn.
                          het is een beetje raar als ik het er al van de eerste keer bij moest schrijven en dan nog zou je het in twijfel kunnen trekken. Dus het gaat er om welke motieven je iemand toeschrijft.

Maar goed. Als je het goed vindt laten we het hier bij laten. Ik bied mijn excuses aan als je het als een aanval op je persoon aanvoelde. Dat was niet de bedoeling. Ik heb er geen baat bij u (of iemand anders) af te breken of met u (of iemand anders) te lachen.
                          De appreciatie voor steekjes onder water zal ik enkel nog toepassen bij mijn vrienden die weten dat het niet kwaad bedoelt is.
                          Hier op het forum ga ik me proberen in te houden en enkel nog puur de essentie van het topic te antwoorden.

Comment

Working...
                          X