Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Lijkt me inderdaad normaal werk voor dat soort dingen. Zo'n machines die alles volautomatisch doen gebruiken ze hier ook (is eigenlijk een hele trein). Maar ik denk dat in een station andere werkomstandigheden zijn dan ergens op de vrije baan. Bvb meer kabels en andere "hindernissen" waardoor je niet zo maar automatisch de zooi eruit kan scheppen en ander leggen. Zou ook wel eens kunnen dat die machine niet langs de perrons kan.
Was in Waregem inderdaad met heel wat minder gesofisticeerd materieel. Zo waren ze al fier dat ze een machine hadden die 5 dwarsliggers in één keer kon plaatsen.
Dus net daarom, omdat het grotendeels "manueel" werk betrof vond en vind ik het nog steeds een huzarenstukje .
Zeker respect voor degenen die dat soort werk nog doen Ivan, want tegenwoordig is dat jammer genoeg van een uitstervende
soort, ik vraag mij af hoeveel mensen er over twintig jaar nog zullen zijn die een handenarbeid job zullen uitvoeren.
Een veel groter probleem dan velen beseffen komt er aan, en alles aan buitenlanders uitbesteden maakt een land zonder
grondstoffen winning arm.....
Loodgieters, electriekers, garagisten, schilders, schoonmakers,... zullen altijd nodig zijn.
Sent from my iPad using Tapatalk
Totdat je er een probeert te vinden die echt wil komen werken... Ben al meer dan 1 jaar aan het wachten totdat de electricien langskomt en al 2 maand op de offerte voor een werkje aan het terras. En vraag mijn collega eens wat ze van dakwerkers vindt.
zou het kunnen dat zo'n machine enkel rendabel is op lange uitgestrekte spoorweglijnen en niet op de korte stukken die men hier vervangt?
Nagel op de kop!
Zowel de Matissa (YT fimpje van Verseg) als de Plasser & Theurer zijn geen eigendom van één of ander spoorwegmaatschappij maar van private ondernemers.
Die gaan dus niet afkomen om enkele kilometers spoor te vernieuwen en ook zou het dus onrendabel zijn want wie weet van waar die gasten zouden moeten komen, ze kunnen in heel Europa zitten behalve in Portugal, Spanje, Finland en Rusland want daar is het spoor breder.
In Ierland is dat ook breder maar denk niet dat die door de kanaaltunnel mogen.
Bij grote werken in België word meestal het Zwitserse Plasser & Theurer materiaal ingezet en normaal is het ook een Zwitserse ondernemer die de werken uitvoert.
PS:
Na die machines komen dan nog twee machines.
De eerste onderstopt de dwarsliggers, lijnt het spoor, brengt de verkanting aan en maakt de overgangsbochten en bochten.
De machine maakt enorm veel lawaai.
De tweede machine die veel sneller werkt dan alle voorgaande, en dus regelmatig niks staat te doen, brengt het banket aan.
Wat de Matissa of Plasser & Theurer ook kunnen is het spoor "ziften" dat is het zand en vuil uit de ballast (keien) ziften.
Als het spoor "gezift" is lopen de treinen ook veel stiller en is het spoor comfortabeler voor de reiziger.
Last edited by Red Falcon; 9 augustus 2016, 23:14.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Loodgieters, electriekers, garagisten, schilders, schoonmakers,... zullen altijd nodig zijn.
Sent from my iPad using Tapatalk
Inderdaad, mijn schoonzoon heeft reeds drie jaar open vacatures voor metsers, en dan nog voor het mooiere vakwerk,
meestal middenklasse woning en villabouw rond brugge tot aan de kust, het moeten dus vakmannen zijn, geen betongieters
of ijzerbinders.
Bij navraag (ik denk in VTI Kortrijk en Roeselare) hadden ze nog slechts één leerling bouw waar gaat dat naar toe denk je?
Om terug te komen op de spoorweg Luc, hier in Hooglede zit een firma die sinds jaar en dag voor de spoorwegen werkt,
firma Coghe, dat zal jij wel kennen denk ik, zij doen dat soort werken aan sporen en perrons.
Los van de schaalgrootte van de buitenlandse firma's, maar in BE hebben we toch redelijk wat firma's die m.i. voor het Belgische spoor kwalitatief en snel werk kunnen leveren. Coghe, Taveirne, Vormezeele (ok, die doet spoorwerken eerder als extra), ...? Ik dacht trouwens op de initiële foto's in het artikel de kleuren van Taveirne te herkennen. Vandaar mijn opmerking over de aannemer die het werk uitvoert en niet de spoormaatschappij zelf.
Achja, wat maakt het eigenlijk uit wie het gedaan heeft en met welk materiaal.
Het ging erom dat het vervangen van een spoor een huzarenstukje zou zijn.
Zeker nooit de werkzaamheden van de Schuman - Josafat tunnel gezien een tijdje geleden. Dát was prachtig. Met die brug die men over de metrolijn trok.
Heeft men wel ietsje langer aan bezig geweest.
Die kleine Belgische firma's doen het goed maar daarmee ligt het spoor nog niet goed.
De dwarsliggers moeten op gelijke hoogte liggen, de rails worden door lassers van de NMBS aan elkaar gelast, de overgangsbochten en bochten moeten uitgerekend worden en daarbij moet de verkanting ook uitgerekend worden volgens radius en snelheid op de lijn enz.
Dat zijn nog werken die weggelegd zijn voor geschoolde werknemers van de NMBS want als daar iets niet klopt kan de trein ontsporen.
Het is inderdaad bijna een huzarenstukje al dat rekenwerk en vooral de precieze uitvoering ervan.
Maar zoals gezegd leveren die gespecialiseerde firma's met hun grote machines uiterst nauwkeurig werk want hun machines zijn computer gestuurd en in die machines zitten ook ingenieurs van de NMBS die alles in het oog houden.
Als je de kans krijgt om die machines aan het werk te zien dan moet je dat eens gaan bekijken. Vooral de "onderstop" machine die niet alleen de dwarsliggers op gelijke hoogte brengt maar ook de verkanting (waar nodig) aanpast en dat is millimeter werk hé.
Ik heb die machines aan het werk gezien toen ze het spoor tussen Kortrijk en Poperinge, dubbelspoor, hebben vernieuwd.
In Wervik, waar ik toen werkte, hebben ze een bocht gedeeltelijk weggewerkt in een paar dagen tijd. Met de hand zou dat weken geduurd hebben.
Echt indrukwekkend hoe snel en vooral hoe precies en tot op de millimeter die machines werken.
Alleen al het lawaai dat de "onderstopper" maakt is indrukwekkend.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment