Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco onderhoud wagen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Airco onderhoud wagen

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik kan dat enerzijds nog begrijpen voor iemand dat krap bij kas zit en al een goedkope (tweedehands) wagen gekocht heeft om te kunnen rijden.
    Maar ik hoor deze verhalen ook bij mensen die met een nieuwe wagen van 30, 40 of 50K € rondbollen en dan elke cent willen uitsparen.

Inderdaad ieder zijn ding, maar met al die moderne snufjes zijn de wagens ook niet meer zo simpel.
    En bij elke wagen dat wij al verkocht hebben was de eerste vraag van de koper of die bij een officiële dealer onderhouden werd ... anders geen interesse.
    Mogelijks verlies je dan al de winst dat je ooit maakte.

Ieder zijn ding dus. ��
    Wij hebben ooit nog maar twee wagens verkocht aan particulieren en die kregen van mij alle facturen er bij, zelfs de aankoopfactuur.
    Al onze andere werden overgenomen door de garage waar we onze nieuwe kochten en die zijn precies niet zo geïnteresseerd in de onderhoudsfacturen... waarschijnlijk omdat alles toch in de computer is opgeslagen .
    We rijden trouwens als decennia lang met Opel. Ooit eens een nieuwe 206 gekocht bij Peugeot voor mijn vrouw (zij zag dat wagentje toen graag, liever als een nieuwe Corsa) en daar hadden ze wel interesse in de onderhoudsfacturen van de Corsa die wij aan hen overlieten. Die Peugeot hebben we na 7 jaar (met 17.000 km !!!!!!) verkocht aan particulieren en die rijden er na 9 jaar nog steeds mee, was met die km stand dan ook zo goed als nieuw, had enkel zijn leeftijd.

Comment

De officiële Peugeot garage is immens duur voor alles, zowel groot als klein onderhoud, daar gaan we nooit meer...
      We gaan nu altijd naar Auto-5 en heel tevreden van qua prijs/kwaliteit.
      Zopas terug, geen problemen met de Groupon bon (vroeger ook nooit), na 9 jaar geen airco onderhoud zat er maar +-2ml in ipv +-420ml zei de garagist.

Na 30min was hij al klaar, hij zetten hem volle bak en het was ijskoude lucht, ideaal voor verre trips waarbij het soms voor te bakken is in de wagen.
      Had wel precies een wat muffe geur, maar het is opgelost voor slechts €50

Mijn schoonpa heeft zijn wagen 10j en is ook nog nooit geweest voor een airco-controle en onderhoud, hij heeft wel een automatische airco-regeling, voorlopig heeft hij nog koude lucht.
      Last edited by CanonYouCan; 11 juli 2016, 13:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ik kan dat enerzijds nog begrijpen voor iemand dat krap bij kas zit en al een goedkope (tweedehands) wagen gekocht heeft om te kunnen rijden.
        Maar ik hoor deze verhalen ook bij mensen die met een nieuwe wagen van 30, 40 of 50K € rondbollen en dan elke cent willen uitsparen.
        En nog duurder ook, maar ik doe het onderhoud zelf omdat ik dan weet dat het correct gedaan is. Voor mij is het min of meer een tijdverdrijf nu ik gepensioneerd ben.
        Ik heb nog maar 1 (kleine) garage gekend waar men het onderhoud correct deed, en waar men zelfs méér deed dan in het onderhoudsboekje staat. Waren zeer goede mecaniciens die ook aan Rolls Royce oldtimers werkten. Is moeten sluiten omdat zijn showroom te klein was om nog nieuwe auto's te mogen verkopen.

Het kan toeval zijn, maar ik heb nog geen enkele grote merkgarage bezocht waar men 100% eerlijk is betreffende het aanrekenen van onderdelen, materialen of werkuren. Eerlijke garages bestaan wel, maar ze zijn eerder een uitzondering.
        Als ik bv. 10 keer een merkgarage heb bezocht voor een onderhoudsbeurt, dan kon ik ze 9 keer betrappen op het onterecht of onnodig aanrekenen van materialen of onderdelen. Dat ging van een paar € voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof, aanrekenen van luchtfilters zonder ze te vervangen, tot het onnodig vervangen van remschijven @ meer dan 1000€ . Of het nu Audi, BMW, Opel of Nissan was, steeds hetzelfde liedje.

Stempeltjes in het onderhoudsboekje heb ik niet nodig na de garantieperiode. Ik heb kennissen genoeg die met plezier een auto van mij overnemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Zopas terug, geen problemen met de Groupon bon (vroeger ook nooit), na 9 jaar geen airco onderhoud zat er maar +-2ml in ipv +-420ml zei de garagist.
          Na 30min was hij al klaar, hij zetten hem volle bak en het was ijskoude lucht Ideaal voor verre trips waarbij het soms voor te bakken is in de wagen.
          Ik ken misschien niet veel van airco's, maar sinds wanneer wordt een hoeveelheid koelgas aangegeven in ml ? Hoe kan die garagist nu weten hoeveel ml er nog in je airco zat ?
          Heeft hij de resterende hoeveelheid koelgas opgevangen en in een maatbeker gegoten ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Ik ken misschien niet veel van airco's, maar sinds wanneer wordt een hoeveelheid koelgas aangegeven in ml ? Hoe kan die garagist nu weten hoeveel ml er nog in je airco zat ?
            Heeft hij de resterende hoeveelheid koelgas opgevangen en in een maatbeker gegoten ?
            Hoe ze het doen weet ik niet, maar bij mij wisten ze toen ook precies te vertellen hoeveel er in moet en hoeveel er nog slechts in zat....(cfr #4).
            Maar hoe ? Ik ben geen aircotechnieker.

Comment

En nog duurder ook, maar ik doe het onderhoud zelf omdat ik dan weet dat het correct gedaan is. Voor mij is het min of meer een tijdverdrijf nu ik gepensioneerd ben.
              Ik heb nog maar 1 (kleine) garage gekend waar men het onderhoud correct deed, en waar men zelfs méér deed dan in het onderhoudsboekje staat. Waren zeer goede mecaniciens die ook aan Rolls Royce oldtimers werkten. Is moeten sluiten omdat zijn showroom te klein was om nog nieuwe auto's te mogen verkopen.

Het kan toeval zijn, maar ik heb nog geen enkele grote merkgarage bezocht waar men 100% eerlijk is betreffende het aanrekenen van onderdelen, materialen of werkuren. Eerlijke garages bestaan wel, maar ze zijn eerder een uitzondering.
              Als ik bv. 10 keer een merkgarage heb bezocht voor een onderhoudsbeurt, dan kon ik ze 9 keer betrappen op het onterecht of onnodig aanrekenen van materialen of onderdelen. Dat ging van een paar € voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof, aanrekenen van luchtfilters zonder ze te vervangen, tot het onnodig vervangen van remschijven @ meer dan 1000€ . Of het nu Audi, BMW, Opel of Nissan was, steeds hetzelfde liedje.

Stempeltjes in het onderhoudsboekje heb ik niet nodig na de garantieperiode. Ik heb kennissen genoeg die met plezier een auto van mij overnemen.
              Dan moet je doen zoals ik, altijd bij de auto blijven gedurende het onderhoud ipv koffie gaan zitten drinken in de showroom (cfr. #11)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Hoe ze het doen weet ik niet, maar bij mij wisten ze toen ook precies te vertellen hoeveel er in moet en hoeveel er nog slechts in zat....(cfr #4).
                Maar hoe ? Ik ben geen aircotechnieker.
                Bij de airco thuis (is wel geen auto) wegen ze hetgeen er uit gaat en hetgeen er in gaat ... daar is het dus per gewicht.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Koelmiddel wegen is inderdaad de enige juiste methode, je kan het niet in een maatbeker gieten, want dan verdampt het heel snel omdat de druk dan lager is dan het kookpunt van het koelmiddel.
                  Het kookpunt van R134a = -26,3°C bij 1 atmosfeer, en dat is de druk waarin wij normaalgezien leven (de atmosferische luchtdruk kan wel wat verschillen met het weer en de hoogte, en dan zal het kookpunt van het koelmiddel ook iets verschillen bij die druk).

Als de garagist de vulhoeveelheid opgeeft in ml, dan zal dat zeker geen gecertificeerde koeltechnieker zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Koelmiddel wegen is inderdaad de enige juiste methode, je kan het niet in een maatbeker gieten, want dan verdampt het heel snel omdat de druk dan lager is dan het kookpunt van het koelmiddel.
                    Het kookpunt van R134a = -26,3°C bij 1 atmosfeer, en dat is de druk waarin wij normaalgezien leven (de atmosferische luchtdruk kan wel wat verschillen met het weer en de hoogte, en dan zal het kookpunt van het koelmiddel ook iets verschillen bij die druk).

Als de garagist de vulhoeveelheid opgeeft in ml, dan zal dat zeker geen gecertificeerde koeltechnieker zijn.
                    Bij mij gaven ze op, ik schrijf maar iets, er moet bvb. 100 inzitten er zat slechts 30 meer in.
                    Ze spraken niet van ml of gram of of....
                    Ik heb nu ook al ergens gelezen dat het normaal is dat er zo'n 10% 'weglekt' per jaar, dat wil dus zeggen dat bvb. bij een wagen dit op 10 jaar tijd leeg is (?)
                    Dan moet je dus zeker na 4 à 5 jaar laten bijvullen, want daar zou ook een soort smeermiddel in zitten voor de compressor.
                    Laat je niet tijdig bijvullen dat gaat je compressor naar de filistijnen, wat een pak meer kost dan wat koelmiddel bijvullen.
                    Ik liet er ooit eentje vervangen, en dat kostte toen (wel ongev.12 jaar geleden) meer dan 600 euro.

Bij onze vorige wagen kostte een volledige onderhoud + bijvullen van de airco exact 106 euro BTW in.
                    Op die factuur staat ook iets wat afzonderlijk wordt aangerekend onder de vermelding van 'verdamperhuisreiniger' (?)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat betreft koelkasten : ik vraag me af, is dit dan ook zo bij koelkasten ?
                    Wij hebben nog nooit van een koelkast het koelmiddel laten bijvullen of vervangen, maar reeds altijd de koelkast vervangen. Of wordt dit niet gedaan bij een koelkast ?

Wij hadden ooit een koelkast, ik zou moeten nazien hoe oud die was, maar om het even welke charcuterie wij daar in plaatsten, op een tweetal dagen was het slecht.
                    Bij controle van de temperatuur bleek die koelkast nog slechts tot 8 à 9° te koelen, wat veel te hoog was natuurlijk.
                    Nu bij onze nieuwe keuken (toch tamelijk recent) leggen wij nu en dan een thermometer in de koelkast en die geeft exact de stand aan die wij instellen nl. 5°.
                    Dit is bovenaan in de koelkast, wat het minst koude deel zou zijn volgens de fabrikant.
                    Het koudste deel zou net boven de groentebak zijn, en daar is het inderdaad 2 à 3°.
                    Wij dachten toen dat we een slechte beenhouwer hadden, maar het was een slechte koelkast .
                    Last edited by Guest17; 11 juli 2016, 17:53.

Comment

Klopt notex, is niet gebruikelijk, maar het kan wel degelijk, als je het soortelijk gewicht van het koelmiddel kent, kan je dat omzetten in volume.
                      Lang geleden hadden koeltechniekers een soort glazen cilinder mee als ze een koelkast gingen herstellen, op het laagste punt van het circuit zetten ze een aansluiting, op een of andere manier dreven ze de resterende koelvloeistof naar deze glazen cilinder waar ze op allerlei manieren konden aflezen hoeveel er nog in stak, dan vulden ze die cilinder bij tot de gewenste hoogte en werd het koelmiddel in het systeem gepompt.
                      Heb ik één keer zien gebruiken, maar tegenwoordig zeker niet meer van deze tijd.

Hier het verhaal van een "oude" koeltechnieker......

Ik heb zelf 3 jaar als koeltechnicus bij Bosch gewerkt (1976-79).

Ik had toen een 'vulstation' ter beschikking.
                      Dit bestond uit een vacuumpomp, en een glazen reservoir met schaalverdeling gevuld met (indertijd) CF2CL2 (dichlorodifluoromethaan).
                      Na vacuum 'trekken' moest enkel het door de constructeur opgegeven hoeveelheid gas in het circuit gedumpt worden.

Ik heb het toen een tijd (een paar maanden) zonder mijn 'vulstation' moeten doen (lekken, dus terug naar fabrikant).

De correcte manier om de hoeveelheid gas te bepalen is de volgende:
                      - Correct vacuum trekken.
                      - Vullen met een geschatte hoeveelheid gas (beetje ervaring nodig)
                      - Compressor laten draaien tot minimum temp van de evaporator (met CF2CL2 was dat ong. -30 tot -40°C) behaald wordt.
                      - Indien deze temp niet gehaald wordt gas bijvullen.
                      - Indien de lage drukleiding naar de compressor bevriest is er teveel gas in het circuit (-> aftappen)
                      - Gas bijvullen of aftappen zodat de lage drukleiding naar de compressor net niet condenseert.
                      - Circuit dichtsolderen.
                      - Gedaan
                      Last edited by Guest42; 11 juli 2016, 21:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                        De officiële Peugeot garage is immens duur voor alles, zowel groot als klein onderhoud, daar gaan we nooit meer...
                        We gaan nu altijd naar Auto-5 en heel tevreden van qua prijs/kwaliteit.

Na 30min was hij al klaar, hij zetten hem volle bak en het was ijskoude lucht, ideaal voor verre trips waarbij het soms voor te bakken is in de wagen.
                        Had wel precies een wat muffe geur, maar het is opgelost voor slechts €50

Mijn schoonpa heeft zijn wagen 10j en is ook nog nooit geweest voor een airco-controle en onderhoud, hij heeft wel een automatische airco-regeling, voorlopig heeft hij nog koude lucht.
                        Mijn zoon heeft ooit een 306 stationwagen gehad en hij betaalde in een peugeot garage bijna dubbel zoveel als ik in een mercedes garage?

Comment

Als je een auto-airco echt volgens de geldende Vlaamse wetgeving zou bekijken, dan mag die maximaal 5% van de hoeveelheid koelmiddel lekken op jaarbasis. (eigenlijk mag een koelinstallatie helemaal niet lekken, de eventuele lekken moeten beperkt zijn tot maximaal 5% op jaarbasis).
                          Als het relatief lekverlies 2 jaar na elkaar meer dan 10% is, dan moet de installatie binnen de 12 maanden buiten bedrijf gesteld worden...

De verdamperhuisreiniger zal waarschijnlijk dienen om ervoor te zorgen dat er geen bacteriën en schimmelsporen in achterblijven, want je wil niet dat die in je wagen rondgeblazen worden...

In een koelkast zit een heel beperkte hoeveelheid koelmiddel, en omdat er daar geen flexibele verbindingen in zitten is de kans op lekjes heel erg klein.
                          Het koelmiddel in koelkasten is tegenwoordig bijna altijd R600a (isobutaan), dat is een heel stuk milieuvriendelijker dan R134a of andere koelmiddelen die in grotere installaties worden gebruikt.
                          Het is wel brandbaar, maar omdat er niet veel meer inzit dan in de gemiddelde aansteker is er geen gevaar op explosie.

Een koelkast moet niet bijgevuld worden, als er wel een lek in komt, dan is het meestal op een plaats waar dat bijna niet te repareren is (aansluiting tussen de aluminium verdamper en de zuigleiding, of in de verdamper omdat er een scherp voorwerp is gebruikt om ijs te verwijderen...). Daarom is het doorgaans interessanter om een nieuwe koelkast te kopen als het koelmiddel weggelekt is, want als die bijgevuld wordt, dan zal die waarschijnlijk nog wel even werken, maar je bent er nooit zeker van hoe lang het duurt voor er weer teveel gas weggelekt is. Bij een bijgevulde (lekkende) koelkast of vriezer is de bedrijfszekerheid onvoorspelbaar, daarom is het beter om die te vervangen.

Een koelkast met te weinig koelmiddel blijft gewoonlijk constant draaien, en in de koelkast (of vriesvak) zie je dat er maar een klein gedeelte aanvriest (de compressor wordt dan ook heel heet omdat die te weinig koude zuiggassen krijgt om te koelen).
                          Dat een koelkast langer draait dan normaal, dat kan ook doordat de isolatie vocht heeft opgenomen (dat heb ik hier voorgehad met een oude koelkast), of als de deurrubber versleten is (de temperatuur in de koelkast/vriezer kan dan ook te hoog blijven).
                          Met wat geluk blijft een koelkast meer dan 20 jaar werken (ik ben er zeker van dat er een heleboel zijn die al veel langer draaien, maar dat zijn er dan ook die een stuk meer verbruiken dan de A+++ modellen van tegenwoordig).

De temperatuur boven in de koelkast is inderdaad wat hoger dan onderaan, koude lucht is zwaarder dan warme lucht.
                          Als er een groentebak onderin zit, dan is die gedeeltelijk afgescheiden van de rest van de koelkast, waardoor die bak minder koud wordt.
                          Maar er zijn ook koelkasten met een "0°" zone onderaan, als je zo'n koelkast hebt, dan is dat de beste plaats om vlees te bewaren, 0°C is een heel stuk beter dan 5°C voor het bewaren van vlees en charcuterie.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De verdamperhuisreiniger zal waarschijnlijk dienen om ervoor te zorgen dat er geen bacteriën en schimmelsporen in achterblijven, want je wil niet dat die in je wagen rondgeblazen worden...
                            Blijkbaar worden die busjes schimmeldodend product tegenwoordig ook uit de handel genomen Bart, heb ik verleden week iets over gelezen.

Even over dat koelmedium, u weet net als ik dat er nog massas koelmiddel vrij te koop zijn, R134a is gewoon vrij verkrijgbaar op internet, en ik weet nog honderden kilo's R22 en zelfs R12 te koop, wordt trouwens nog freqwent gebruikt in airco's van oude auto's.

Wij gebruikten ook R134a als wisselmedium in onze opdampmachines van Galileo per machine was dat een volume van om en bij de 200 liter vloeibaar R134a, op druk gehouden met een stikstof buffer, en op dat moment het enige en beste medium om de koeling van twee 30 Kw compressoren snel te vertransporteren, die koelrol moesten wij op minder dan twee minuten van + 30°C naar - 40 °C brengen, zelfde verhaal bij het terug opwarmen, dan werd dat circuit omgeleid door een elektrische verwarming van 120Kw, met glycol als medium moest je daar gewoon niet aan beginnen, toch niet met deze vermogens.

Eens googlen op "Galileo metallizing" zo een metallizer sleurde zo maar eventjes 220Kwh uit het net, en zo hadden wij er 8 stuks van staan.
                            Last edited by Guest42; 11 juli 2016, 22:28.

Comment

Working...
                            X