Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oldtimerkenners in de zaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oldtimerkenners in de zaal?

Mooie auto, dat wel .
    Dit was hun laatste speciaal model, de XM.
    Na 1993 is het gewoon mainstream geworden, zoals er 13 in een dozijn zijn.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      SM past zeer goed bij Citroën. Ik denk dan persoonlijk aan sado-masochistisch.
      Er schijnt er ooit ene te zijn geweest die in 1983 heeft aan gedacht om IJsland te doen met een -hoe heette dat ook al weer ? CX ?- mét caravan. Regelbare grondspeling nietwaar ? Toen ik er in 1984 voor het eerst was waren ze nog altijd niet bekomen van het lachen.
      Zelfs mijn GS had gas/hydraulische sferen als vering en met een hendel kon ik de auto op drie standen zetten.
      1. Normale stand met super zachte vering en dito wegligging.
      2. Iets hogere stand ten opzichte van de grond en redelijk harde vering.
      3. Hoogste stand, geen vering en die stand was eigenlijk niet bedoelt om zo te rijden maar wel om een wiel te vervangen bij lekke band.
      Je zette de auto op de hoogste stand, loste een beetje de wielschroeven en zette de krik eronder.
      Vervolgens zette je de hendel op normale stand en het te vervangen wiel kwam van de grond.
      Deed je dat niet dan kon je geen achterwiel vervangen.
      Ze zijn gestopt met de SM te maken toen Maserati gestopt was motoren te leveren.
      Van horen zeggen heeft Citroën er nog enkele geleverd met een eigen ontwikkelde motor maar dat was een bambino fiasco.

Citroën maakte de meest luxueuste Franse/Europese auto's (vering, zetels, zitcomfort, remmen, stuurinrichting) helaas was de kwaliteit meestal ver te zoeken.
      Zo was mijn GS uitgerust met een "casette vis platines" waar nooit nog iets zou aan geregeld moeten worden maar om de haverklap moesten daar nieuwe in en vooraf bijgeregeld worden.
      Jammer van de kwaliteit want hun auto's waren altijd avant garde, denk maar aan de gesynkroniseerde versnellingsbak vandaar hun "chevrons" als merkteken.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Je hebt een punt waar het betreft de introductie van allerhande technieken bij Citroën. Helaas heb je ook een punt waar het betreft de betrouwbaarheid en de afwerking.
        Ik vind nog altijd dat de belangrijkste eigenschap van een auto bestaat in het feit dat hij moet rijden, en dat liefst zo lang en zo probleemloos mogelijk.

Op gevaar af terug te vervallen in een merkendiscussie maar Franse merken (en Italiaanse en Britse) hebben nooit hoge toppen gescheerd in de betrouwbaarheidscijfers van de ADAC. In landen met hardere klimaatomstandigheden vertegenwoordigen ze dan ook een absolute minderheid. In Zweden of Finland waar een auto ook bij -35° hoort te starten zie je echt geen Franse auto's. In al die maanden IJsland : zelfde conclusie. Mijn schoonmoeder reed altijd Peugeot, de laatste, een 504 had na 6 jaar al roest en na 10 jaar was hij op. De oorzaak was volgens haar een vochtige garage. Na de 504 een Golf 2 gekocht, blijkbaar was de garage uitgedroogd want wij hebben daar na haar dood in 2004 nog jaren mee rondgereden en verkocht aan een liefhebber. Zelfde verhaal voor haar broer, die had altijd -volgens eigen zeggen- het beste. Zijn Renault R30 (het topmodel V-6) moest na net geen 6 maanden al nieuwe neusvleugels hebben, ik weet wat hij nog gekregen heeft in overname van een Rover, nog zo'n rampauto : 60.000 BEF.
        De overbuur van mijn schoonmoeder in Zaventem was piloot bij Sabena, kocht zich het topmodel Peugeot, een 604. Vier jaar later verkocht uit pure miserie. Gekregen als overname : een habbekrats. Vrienden van mij : 2 Pontiac 2.3 Transsport en 1 Chrysler vision : vodden, verrekte vodden. Het zijn geen opbeurende verhalen. Landrover, zelfde verhalen. Ronald, een forumlid kan daar meer over vertellen (the digital hunter), een spiksplinternieuwe motor op 1000 km in de vernieling gedraaid.

Zelf ben ik van oordeel dat je met gezond verstand veel verder komt dan met gevoel, zeker als het auto's betreft. Ik heb twee Mercedessen gehad, in de tijd dat ze nog ijzeren modellen maakten, een 300D OM617 en mijn huidige W124 200E die ik straks ga inschrijven als oldtimer. Geen spat roest aan, duur kwa onderhoud ? Laat me niet lachen, er is geen onderhoud aan. 200% Tevreden maar een recentere Mercedes kopen ? Moet het niet geloven. De modellen na de mijne (die met de puitenogen) zijn allemaal van de baan, weggeroest.

Draai het of keer het maar het zijn telkens dezelfde merken die hoog scoren in de cijfers van de ADAC en in the bottom line vind je ook altijd dezelfde terug. Mijn zoon werkt al geruime tijd bij Case New Holland en kan daar tegen supervoordelige prijzen een Fiat of een Alfa kopen. No way !!!! Nils en Sharon rijden met Audi en VW, geen problemen, dochter Freya heeft een Golf 4, en die start iedere dag, weer of geen weer, nat of droog. Ik wijk nu wel erg af maar samengevat : te veel mensen kopen een auto op het gevoel. Mis !!!!

Comment

Kan allemaal wel waar zijn dat die VW's en Audi's goed zijn maar mijn vriend uit Menen heeft dan toch een andere Audi. 't Zal eentje van de maandag zijn zeker.
          Zelf rij ik nu met een Mercedes A en na vijf jaar is de deur aan de bestuurder kant al doorgeroest. Hoeveel lampje er achteraan al vervangen zijn kan ik niet meer tellen.
          Ik heb 13 jaar met een Mazda 323F trsi gereden en ik was er echt niet "braafjes" mee.
          Heb die verkocht omdat ik door mijn pijnlijke rug er bijna niet meer uitgeraakte, en ik was echt spijtig dat die weg moest.
          Maar bon, in die dertien jaar en iets van 170.000km was er zelfs geen roestte bout te vinden. Nooit een lampje moeten vervangen en amper twee keer nieuwe banden moeten leggen.
          Ik zweer bij Japanse auto's, hoewel mijn A-tje mij ook nog niet in de steek heeft gelaten (hout vasthouden).

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            Kan allemaal wel waar zijn dat die VW's en Audi's goed zijn maar mijn vriend uit Menen heeft dan toch een andere Audi. 't Zal eentje van de maandag zijn zeker.
            Zelf rij ik nu met een Mercedes A en na vijf jaar is de deur aan de bestuurder kant al doorgeroest. Hoeveel lampje er achteraan al vervangen zijn kan ik niet meer tellen.
            Ik heb 13 jaar met een Mazda 323F trsi gereden en ik was er echt niet "braafjes" mee.
            Heb die verkocht omdat ik door mijn pijnlijke rug er bijna niet meer uitgeraakte, en ik was echt spijtig dat die weg moest.
            Maar bon, in die dertien jaar en iets van 170.000km was er zelfs geen roestte bout te vinden. Nooit een lampje moeten vervangen en amper twee keer nieuwe banden moeten leggen.
            Ik zweer bij Japanse auto's, hoewel mijn A-tje mij ook nog niet in de steek heeft gelaten (hout vasthouden).
            Eén van ons buren z'n vrouw rijdt sedert een tweetal jaar met een 'dikke' Audi cabrio (ik zou eens moeten zien welke letter(s) en cijfer(s) er op staan om te weten welk type het exact is, maar ik heb daar reeds ontelbare keren een vervangwagen van haar garage weten staan, en telkens voor een paar dagen tot een week.
            Wanneer ik dan vraag, en ?, op de vervangwagen wijzend, krijg ik steevast het antwoord 'weeral miserie'. Wordt telkens in garantie hersteld, maar de laatste keer (een week of zo geleden) vroeg de man zich af of het nu nog onder garantie zou zijn. Wellicht is de auto nu net ouder dan twee jaar ?
            Mocht het die van mij zijn, ik zou mijn hart vasthouden, want gedurende twee jaar miserie, werd telkens onder garantie hersteld weliswaar, wat zal dat geven vanaf heden na de garantie !?
            Ik ga per gelegenheid eens vragen of het telkens hetzelfde probleem is, of telkens een ander probleem. Ben benieuwd.
            Misschien of beter wellicht ook een maandag of vrijdag auto.
            Men zegt dan wel, en het is waar, dat er in Duitsland heel veel Audi, VW en Mercedes rijden, maar als je er eentje defect ziet staan langs de autobahn is het bijna altijd één van deze.
            Die Deutsche gründlichkeit is blijkbaar toch niet meer wat ze ooit geweest is.
            Last edited by kriba; 2 juli 2016, 18:38.

Comment

Working...
            X