Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    .
    Ook opletten met "boetes" opleggen bij te laat betalen. Dat is uitdrukkelijk per wet verboden!
    zeg bv. dan bv. je verzekering op bij Paribas, en ga bij een ander... na 2 herinneringen van Paribas komt er 36 euro bij. ( en ik had dus al wel een verzekering bij een andere firma. ) dus die trekken zich daar geen bal van aan.
    En ik kan nog een paar grote noemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      zeg bv. dan bv. je verzekering op bij Paribas, en ga bij een ander... na 2 herinneringen van Paribas komt er 36 euro bij. ( en ik had dus al wel een verzekering bij een andere firma. ) dus die trekken zich daar geen bal van aan.
      En ik kan nog een paar grote noemen.
      Moet je goed je contract nalezen. Het kan zijn dat een contract kosten voorziet bij achterstallen.
      Maar een gewoon factuur heeft die mogelijkheid niet.

Doch voor de liefhebbers die denken dat facturen dan maar betaalt kunnen worden als het hun past moeten wel opletten.
      Voor onbetaalde facturen kan je naar de rechter stappen, dagvaarden etc.. en kan je de kosten hiervan wel verhalen op de wanbetaler.

Maar je hebt gelijk. Kijk maar eens uw contract met Telenet of Belgacom na. Daar staan behoorlijk dure aanmaningskosten in.

Ik ben het ook eens met de voorgangers dat je voorschotten moet beperken tot realistische bedragen. Een betrouwbaar firma heeft ook voldoende liquide om als service de overbrugging van het aankopen en verkopen te maken. Zoals Tommie zegt, een teken van vertrouwen.

Zelf ooit eens dakwerken laten doen.
      Op eerste werkdag komt de voorman een zeer groot voorschot vragen. Ik ben zo dom/goedgelovig/braaf om dat te doen.
      De zelfde nacht nog zijn ze al hun materiaal komen halen en waren ze weg met de noorderzon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Moet je goed je contract nalezen. Het kan zijn dat een contract kosten voorziet bij achterstallen.
        Maar een gewoon factuur heeft die mogelijkheid niet.
        Als er op die verzekering staat dat er 2 euro bij komt omdat er nu .... dat meer bij inzit , dan verbreken ZIJ het contract dat ik met hun had, en ben ik weg , en moeten ze geen ( 3X !! ) " dreigbrieven" sturen. ik betaal altijd op tijd, de staat wat meer naar achter , maar ne gewone zelfstandige binnen de week ( de bank waar ik bijzat ( ben daar ook weg nu ) die heeft geen kantoor meer in ons dorp ))

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
          Als er op die verzekering staat dat er 2 euro bij komt omdat er nu .... dat meer bij inzit , dan verbreken ZIJ het contract dat ik met hun had, en ben ik weg , en moeten ze geen ( 3X !! ) " dreigbrieven" sturen.
          Als er een prijsaanpassing gebeurt, dan heeft u 3 maand na kennisgeving het recht om op te zeggen.
          Indien voor de opzegging nog een factuur te betalen valt, dan moet u die betalen.
          Bij de effectieve einddatum wordt het saldo dan terugbetaald.
          Enkel indien u tijdig opzegt voor de jaarlijkse vervaldatum moet u niet betalen mits geen nieuwe periode gestart is.

Voorbeeld: De vervaldatum is 1 augustus, u krijgt de factuur met verhoging op 1 juli.
          U kan dus opzeggen tot 3 maand na 1 juli.
          Doet u de opzeg bijvoorbeeld op 15 augustus, dan moest de factuur tijdig betaald worden.

Zij doen geen contractbreuk, zij doen een aanpassing van de voorwaarden welke u het recht geeft het contract te verbreken.
          De contractbreuk gaat uit van de klant welke niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.

En ik hoop dat die 2€ maar een fictief voorbeeld is ... want voor 2€ opzeggen. 😆
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            En ik hoop dat die 2€ maar een fictief voorbeeld is ... want voor 2€ opzeggen. ��
            het was geen 2 euro maar met naar die andere verzekering te gaan , moest ik 150 euro minder betalen.

Comment

(ik ben >20j zelfstandige)
              Rasper, zo doe ik het:
              Een betaaltermijn van 30 dagen is standaard, houd je dit aan, dan zal niemand je kunnen verwijten te snel of te langzaam je geld te willen.
              De week na het verstrijken van die termijn, een eerste (vriendelijke) aanmaning sturen (je weet wel, met de zin 'mochten deze brief en uw betaling elkaar gekruisd hebben,...'), is ook normaal, dat toont dat je je zaken opvolgt. In de aanmaningsbrief, die ik niet aangetekend verstuur, vraag ik altijd om een spoedige reactie of uitleg.
              Volgt binnen de week na de aanmaningsbrief geen reactie, dan hangt het een beetje af van de klant. Meestal stuur ik een aangetekend schrijven, soms telefoneer ik.
              Het helpt als je een geschreven overeenkomst hebt met de koper, met duidelijke voorwaarden; zorg dat je ook voor het kleinste werk zo'n overeenkomst hebt. Het lijkt soms overdreven, maar het is eerder een teken van je zorgvuldigheid.
              En natuurlijk moet je eerst perfect het overeengekomen werk uitgevoerd hebben.
              Uiteindelijk leidt dit tot de situatie dat je ongeveer 1-2 maanden achterloopt met je ontvangsten, maar als je een aantal jaren bezig bent, en een constante stroom facturen (werk) hebt, is dit minder belangrijk, zeker bij lage rente, het is een soort 'verschuiving'.
              Besef wel dat er een minderheid aan klanten is die nooit zullen betalen, om diverse redenen (failliet, gewoon oplichters,...), en dat het wellicht niet de moeite is om via de rechtbank van hen je geld trachten te krijgen (maar dat laatste hangt af van situatie tot situatie).
              Dus laat je niet ontmoedigen de eerste maanden/jaren van je activiteit, lever correct werk, en voel je niet schuldig dat je je facturen en inkomende betalingen strikt opvolgt, zie dat gewoon als correct commercieel handelen, los van de mogeljik goede zelfs vriendschappelijke band met je klant.

Comment

Bedankt voor alle reacties.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Het voorstel van hierboven: 2% korting bij betaling binnen de 7 dagen, of 30 dagen zonder korting lijkt me nogal correct, en zal tussen bedrijven wel aanvaard worden.
                Vraagje ivm die korting. Hoe regel je dat dan, wat betreft administratie/boekhouding? Je stuurt een factuur voor €100, maar ze moeten dan maar €98 betalen als ze binnen 7 dagen storten? Op die manier? Dan zet je dat wellicht duidelijk op de factuur, zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan?
                http://kasper.photography & Flickr

Comment

Rasper, neem in je verkoopsvoorwaarden op dat je pas je foto's (groot formaat) levert eens de betalingen volledig uitgevoerd zijn.
                  Het leuke eraan, is dat de meesten vroeger betalen dan de overeengekomen betalingstermijn omdat ze de foto's in handen willen hebben (zelfs de 'grotere' bedrijven).

Groetjes, V.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Bedankt voor alle reacties.

Vraagje ivm die korting. Hoe regel je dat dan, wat betreft administratie/boekhouding? Je stuurt een factuur voor €100, maar ze moeten dan maar €98 betalen als ze binnen 7 dagen storten? Op die manier? Dan zet je dat wellicht duidelijk op de factuur, zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan?
                    Je boekhouder weet wel hoe dat moet.
                    Dat wordt geboekt in "financiële" kosten, en uiteraard gaat dan van je bruto inkomen af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door qurodenam Bekijk bericht
                      simpel, sla er eens de principes van boekhouding en cash management op na. hoe langer ze wachten met betalen, hoe meer cash ze hebben om daar intussentijd "iets" mee te doen.
                      Ja, dat hebben ze mij indertijd ook geleerd op school.
                      Mijn leraar economie zei destijds dat als je 1000 frank hebt klaarliggen, en je een weekje wacht met een factuur te betalen, dat die 1000 frank intussen op de bank al iets meer heeft kunnen opbrengen.
                      In de praktijk brengt geld niet echt veel meer op, op de bank, enfin, toch niet op zo'n korte termijnen.

Ik betaal facturen in principe altijd "meteen wanneer ze toekomen", dan ben ik er vanaf en zijn ze uit het zicht.
                      Maar sinds ik geen zin heb om om de 2 dagen te gaan e-banken, heb ik hier een sorteerbakje waarin ik facturen laat verzamelen tot ik er een stuk of 5 heb en dan draai ik ze er door. Ik denk dat ik intussen om de 2 weken aan het e-banken ga. Maar ze zijn nog steeds op tijd betaald.

Wat ik wel al heb voorgehad: aannemers die zelf lang wachten om een factuur te sturen. Ze komen langs om werken uit te voeren, jij hebt geld vrijgemaakt zodat je meteen kan betalen, maar ze sturen pas 3 weken later een factuur op. Toen bleek dat ik net dan op reis vertrokken was voor 2 weken, en ik de factuur ontdekte toen ik thuiskwam, en ja, dan kan je niet exact binnen de 2 weken betalen natuurlijk.

Comment

Je vraagt directe betaling en geeft een korting :-)

Comment

Ik laat (ben particulier, geen eigen zaak) facturen samenkomen, en ga 1x per week doorheen het stapeltje. Heel zelden dat er dan iets te laat betaald wordt

Onlangs toch eentje van Telenet door de mazen van het net geglipt, vakantie en gedwongen van telefoon moeten veranderen, dus de email niet gezien. Nu weet ik dat ze van bij eerste aanmaning al kosten aanrekenen, maar ik kreeg een beleefd bericht waarin stond dat er geen kosten bijkwamen omdat mijn facturen altijd regelmatig betaald werden

Ik probeer overigens zo weinig mogelijk domiciliëringen te hebben, doe het liever zelf om het overzicht te bewaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            Ik ben niet zelfstandig, maar ik betaal standaard 2 dagen voor vervaldag, meestal met behulp van een memodatum. Ik zou het nog liefst van al op de vervaldag doen, maar als ze dan bij de bank het geld wat langer onderweg laten zijn, loop ik het risico te laat te zijn.

Los van de marketing, kun je volgens mij wettelijk gezien reeds vanaf de dag na vervaldag een herinnering sturen. De vraag is natuurlijk of dat commercieel gezien zo'n goeie zet is...
                            Wanneer u in een supermarkt koopt betaald u toch ook meteen, waarom een leverancier bijna een maand laten wachten en dus op het laatste moment zijn rechtvaardige vordering betalen.
                            Verstandiger als dat leveranciers de betalingstermijn verkorten naar een week, of zij die hun betaling bewust vertragen handje contantje laten voldoen.

Comment

Eenbes, als de leverancier mij in zijn voorwaarden vraagt contant te betalen dan zal ik dat doen.
                              Ik vertraag niet bewust hé, ik betaal volgens de voorwaarden die hij heeft opgesteld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                                Eenbes, als de leverancier mij in zijn voorwaarden vraagt contant te betalen dan zal ik dat doen.
                                Ik vertraag niet bewust hé, ik betaal volgens de voorwaarden die hij heeft opgesteld.
                                Dat leveranciers hun klanten de maand de tijd geven komt nog uit de tijd dat geld overmaken tien dagen en soms langer duurde via de banken: hedendaags kun je dat binnen twee minuten doen, nog sneller en makkelijker dan dat je dat aan een winkelkassa contant doet.
                                U zegt zelf dat u het liefst zolang mogelijk wacht met betalen, waarom, wat is uw voordeel? Voor de rente is het niet onnodig, die krijg je nauwelijks of niet. Voor de leverancier is snelle betaling het voordeel dat hij zijn administratie sneller kan sluiten en zich met zijn andere klanten kan bezighouden.

Comment

Working...
                                X