Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Desktop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe Desktop.

    Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Als de topic starter eens een budget zou meegeven, dan zou hij aangepaste raad kunnen krijgen.Maar wat ik hier nu bij sommigen lees
    Het budget wat ik beschikbaar heb is tussen de 750,- en 1000,- euro.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe Desktop.

      Niet geheel onbelangrijk: de grootte van bestanden waarmee je werkt. (deze kunnen veel vergen van je RAM of processor)
      't is te zeggen: is het een ouder fototoestel of een nieuw? Enfin, hoeveel megapixel gebruik je zoal per foto?

      Mijn toestel heeft 16MP output, en mijn RAW processor laadt soms lang om te exporeren, zeker in batch... (dan kan hij weleens blijven hangen)

      Mijn CPU is (intel i3) 3,3 Ghz Dual Core, 6 Gb Ram. (3 jaar terug was dat denk ik net iets minder dan 500 euro)
      En eigenlijk lukt dat net voor wat ik doe... (ik hoef geen high end pc)... voor anderen is het te weinig.

      Moest ik professioneel bezig zijn, dan zou ik upgraden naar iets steviger.
      Intussen zou ik voor diezelfde € 500 alweer een veel snellere pc hebben. Technologie staat niet stil natuurlijk.
      Last edited by anonymous; 30 mei 2016, 18:05.

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe Desktop.

        Oorspronkelijk geplaatst door Beeldvanger Bekijk bericht
        Het budget wat ik beschikbaar heb is tussen de 750,- en 1000,- euro.
        Voor 749 euro een pc met 128GB SSD, 2TB harde schijf, i5-6400, 8GB ram, GTX750... http://www.medion.com/be/shop/gaming...510020977.html (met gratis verzending)
        En als je er nog een harde schijf bij in wil steken, dan moet de kast zelfs niet open, vooraan heb je een "hot swap HDD mobile rack".
        Last edited by Black B@ndit; 30 mei 2016, 18:12.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe Desktop.

          @Black B@ndit
          Ik heb vier externe HD's voor backup.
          Een kat heeft negen levens,maar een HD slechts één.
          Maar je kunt toch moeilijk bij een aankoop van nieuwe pc zeggen:zet er maar twee of drie hd's bij.
          Kun je nadien nog altijd doen als je wat breder budget hebt.

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe Desktop.

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Waterkoeling maakt een computer niet sneller maar zorgt er wel voor dat je de cpu flink kan overclocken zonder dat die gaat overhitten.
            Dat van die koeling had ik zelf ook al deels aangehaald en is me zeker gekend.
            Een pro wil net een heel stabiel systeem en overclocken is iets dat dan net niet gedaan wordt ... is meer voor gamers.
            Soit, we weten van elkaar wel wat we bedoelen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe Desktop.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat van die koeling had ik zelf ook al deels aangehaald en is me zeker gekend.
              Een pro wil net een heel stabiel systeem en overclocken is iets dat dan net niet gedaan wordt ... is meer voor gamers.
              Soit, we weten van elkaar wel wat we bedoelen.
              Bij HP kan je zelfs workstations krijgen met waterkoeling, en die worden niet overclocked ;-)
              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe Desktop.

                Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                Bij HP kan je zelfs workstations krijgen met waterkoeling, en die worden niet overclocked ;-)
                tja, dat is een beetje zoals die mensen die een dslr kopen en dan enkel fotograferen op auto. Of mensen die nen dikke vette smartphone en enkel bellen en sms'en. Of een dikke auto met veel pk's om naar de bakker te rijden. Of ...

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe Desktop.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                  tja, dat is een beetje zoals die mensen die een dslr kopen en dan enkel fotograferen op auto. Of mensen die nen dikke vette smartphone en enkel bellen en sms'en. Of een dikke auto met veel pk's om naar de bakker te rijden. Of ...
                  Was meer een reply op Verseg, dat hij nog niet veel waterkoeling zag bij Pro-gebruikers. Terwijl dat dit dat enkele jaren vrij veel gebruikt wordt. Geen reden om je geviseerd te voelen 😏 ;-)
                  My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe Desktop.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                    Bij HP kan je zelfs workstations krijgen met waterkoeling, en die worden niet overclocked ;-)
                    Je kan ook wagens kopen met spoilers, zelfs automatisch regelende en de gebruikers gaan daarom ook niet racen met die wagens.
                    Er is een verschil tussen "echt nuttig" en "verkoopstechniek".
                    Last edited by VerSeg; 30 mei 2016, 19:36. Reden: Paar woorden overgeslagen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe Desktop.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                      Was meer een reply op Verseg, dat hij nog niet veel waterkoeling zag bij Pro-gebruikers. Terwijl dat dit dat enkele jaren vrij veel gebruikt wordt. Geen reden om je geviseerd te voelen �� ;-)
                      oh, ik voelde me niet geviseerd hoor. Mij maakt het niet uit wat iemand met zijn geld doet, maar als iemand raad vraagt, moet hij wel correct geïnformeerd worden.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe Desktop.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Beeldvanger Bekijk bericht
                        Bedankt voor de input.
                        Aan de hand van bovengemelde zal ik eens verder gaan rondkijken.

                        De huidige processor is een Intel Core 2 CPU 6300 1.86GHz.
                        Geïnstalleerd RAM is 3GB
                        Je machientje heeft een cpu passmark van 1123, dat is inderdaad erg traag.
                        Fotobewerking heeft vooral cpu nodig.
                        Deze winter heb ik als experiment in mijn oud beestje de Dual Core van dezelfde generatie vervangen door een Quad Core (enkele 10-tallen EUR op Ebay), en hij draait eens zo snel (passmark ong 3500 tov 1800).
                        Een nieuwe i5 laptop zit rond de 4000, een i7 5 à 6000, een goede desktop komt aan 10.000.
                        Dus eigenlijk is mijn oude PC nu niet echt traag, ook LR werkt erg acceptabel (maximum 2-3 seconden per beeld in development, geen minuut).
                        Laat wel de kast open want ze verstoken veel.
                        3 GB is te weinig, maar zolang je niet alles tegelijk open doet is 6 genoeg, meer dan 8 heb je niet nodig (veronderstelt wel een 64 bit Windows).
                        Grafische kaart moet voldoende resolutie hebben om je scherm aan te sturen, maar voor fotobewerking speelt ze geen rol (nu ja, LR6 kan om te ontwikkelen de gpu gebruiken).
                        Ik heb ook een SSD geïnstalleerd, maar tevoren was de opstartsnelheid met een HD op hetzelfde niveau (15-30 sec) met hibernation (wat net afgeraden wordt op een SSD omdat de cellen te snel verslijten).

                        Voor fotobewerking is een desktop nog altijd beter dan een laptop, van de laatste is de cpu snelheid is gemiddeld een stuk trager, de schermen zijn niet zo goed in kleurweergave, en je hebt minder uitbreidingsmogelijkheden.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe Desktop.

                          Een pro wil net een heel stabiel systeem en overclocken is iets dat dan net niet gedaan wordt ... is meer voor gamers.
                          En denk je dat Tony Northrup geen pro is en geen stabiel systeem heeft ? Hij doet precies aan overclocken, niet voor spelletjes maar voor fotobewerking en videobewerking.

                          Nee, gamers gaan overclocken wat niet echt voorzien is om overclockt te worden.

                          Tony Nothrup overclockt cpu, moederbord omdat die specifieke cpu gemaakt en voorzien is om overclocked te kunnen worden in COMBINATIE met een geschikt moederbord (ook weer gemaakt om zonder problemen overclocken toe te staan) en met een BIOS dat daar ook op voorzien is.

                          Gamers overclocken vooral de gpu (de videokaart) om een veel hogere framerate te krijgen en op 120 Hz te draaien voor vloeiender beeld, ook in de zwaarder belaste spelmodussen. Die zoeken dan ook monitors die overclockbaar zijn (maar er daarvoor niet voor gemaakt zijn). En die hacken dan de drivers om dat te kunnen doen via de instellingen van Windows.

                          Mijn monitor kreeg ik zo tot 85 fps op 85 Hz zonder storingen op een videokaartje van 60 euro (in 2014). Gamers willen naar 120 Hz en 120 fps.

                          Last edited by Empe; 30 mei 2016, 21:25.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe Desktop.

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            3 GB is te weinig, maar zolang je niet alles tegelijk open doet is 6 genoeg, meer dan 8 heb je niet nodig (veronderstelt wel een 64 bit Windows).
                            Daarnet even een test gedaan door wat standaard zaken te starten.
                            Windows 10 + Outlook + Verkenner + PS en 5 RAW bestanden geopend.
                            Dan even gaan kijken hoevel RAM in gebruik was ... 9,2GB.
                            En dan was er nog geen enkele bewerking bezig of wat dan ook.

                            Adobe raadt ook aan om voor PS minstens 8GB RAM te hebben, was op een supportpagina hoe je PS vlotter kon doen werken.

                            Op een 64 bit systeem heeft meer dan 8GB RAM wel degelijk zijn nut.

                            Ik werk ook vaak met grote XLS bestanden en op een PC met 8GB RAM kan ik niet alle bewerkingen doen zonder dat de melding komt dat er onvoldoende geheugen is.
                            Op mijn PC met 32GB RAM vliegt dat erdoor zonder problemen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe Desktop.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Beeldvanger Bekijk bericht

                              Kan ik bijv. beter een kant en klaar model kopen of een model laten samenstellen?
                              Laten samenstellen natuurlijk !!! De zogenaamde "merk"computers hebben de hatelijke gewoonte dat, als er ook maar iets mankeert, de hele zwik naar het reparatiecenter van het desbetreffende merk moet gestuurd worden. Ofwel mag je gaan betalen voor onsite garantie.
                              Mijn PC boer zit in Gent, als ik een desktop laat samenstellen door hem dan gaat die desktop voor eventuele herstelling NOOIT verder dan Gent.
                              Plus, in die schoendoos "merk" desktopjes zit alles opeengeperst, wat niet bevorderlijk is voor de warmte-huishouding.
                              Mochten we weten in welke streek je ergens woont dan kunnen nuttige adressen van "serieuze" PC winkels doorgegeven worden.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe Desktop.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                En denk je dat Tony Northrup geen pro is en geen stabiel systeem heeft ?
                                .../...
                                Mijn monitor kreeg ik zo tot 85 fps op 85 Hz zonder storingen op een videokaartje van 60 euro (in 2014). Gamers willen naar 120 Hz en 120 fps.
                                Dit is nu net wat ik bedoelde met de voorlaatste zin in #2. ☺

                                TS is geen Pro en wil gewoon een vlotte PC voor fotobewerking.
                                Waterkoeling heeft voor bepaalde zaken nut, overclocken heeft ook iets te betekenen voor mensen die daarmee willen experimenteren en dergelijke ... daar valt niet over te twijfelen.
                                Maar voor gewoon vlotte fotobewerking zijn dat zaken die er voor TS helemaal niet toe doen.
                                Leuk ook die 85 of 120fps ... maar een foto is statisch en dan is zelfs 1fps al goed.

                                Vroeger ook geëxperimenteerd met videokaarten van 300, 400 of 500€ en extra geluidskaarten van 200 à 300€ en dat is allemaal leuk om hebben maar ik ben geen gamer.
                                Nu heb ik een van de betere moederborden, deftige stabiele voeding, voldoende gebeugen, SSD en voor data alles in RAID 1 en externe BU op een NAS (ook RAID) en een afgekoppelde externe HD (na de BU natuurlijk).
                                Voor de rest tellen vooral de algemene prestaties en vooral de data protection.
                                En een deftig 27" scherm staat hier ook.
                                RAID is ook geen absolute behoefte, maar het maakt een eenvoudige kopij van uw data voor het geval van een defecte HDD (eigen keuze).

                                Als ik iemand aanbevelingen wil geven, dan hou ik het liever bij het echt nuttige voor wat die ermee wil doen.
                                Ja er is meer ... maar heeft TS dat nodig?
                                Ik geef "om te beginnen" liever enkele tientallen € meer aan geheugen dan aan een waterkoeling ... die gadgets kunnen als je budget en goesting over hebt.

                                Ik heb hier ook een waterkoeling liggen hoor, nooit gemonteerd omdat CPU nooit te warm wordt en de koeler zo goed als geen lawaai maakt.

                                Dus nogmaals.
                                Ik betwist niet dat al de rest niet nuttig kan zijn ... maar gewoon niet nodig voor TS.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X