Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multifocaal bril en fotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Multifocaal bril en fotografie?

Hier overgestapt van een gewone leesbril naar wat ze noemen een beeldschermbril.
    Leest goed kortbij, op PC en op projector ... eigenlijk alles tot op een meter of 2 à 3.
    Grote voordeel is ook dat as je de bril afzet, je zicht niet zo troebel is als bij een echte leesbril ... vooral als je die een paar uur na elkaar moet aanhouden.
    Echt forse verbetering.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Advanced leesbril,beeldschermbril,beperkte multifocaal:Waarschijnlijk spreken wij hier over hetzelfde ongeveer.
      Correctie dichtbij tot 2 a 3 m,bij mij was dit van 35 cm tot 1.5 m en verder minder scherp.
      Nadeel is wel als je in een gang loopt de mensen die verder zijn niet herkent,wat ze je soms kwalijk nemen.
      NB:ik zette nooit mijn andere multifocaal op als ik werkte.
      Alles hangt een beetje af van de correctie die je nodig hebt.
      Maar dat je alles gaat zien zoals door een circulaire fish,vergeet dat maar.Tenzij je een echt slechte optieker hebt.

Comment

Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Ik heb hier geen verstand van hoor demuro. Ik denk dat er "werkbril +2.75" is dat op het voorschrift staat. Want nu werk ik met leesbrilletjes met sterktes gaande van +1,5 tot +3,5 als ik eens iets van heel dichtbij moet bestuderen. Mijn probleem is dat ik zonder bril helemaal niet scherp zie de eerste 2 meter +-. Verder is geen probleem.

Die brilletjes lukken best wel maar het is o zo vervelend als je EN een beeldscherm moet kunnen zien EN documenten moet kunnen lezen EN de persoon aan je bureel goed moet kunnen zien EN om af te sluiten zou ik er ook nog graag de projector mee kunnen zien.
        Dus in de praktijk zit ik nu te sukkelen met leesbrilletjes dat ik moet verwisselen naar gelang wat ik doe. En meestal zit ik ook boven mijn bril te kijken naar de mensen.

Dus in samenvatting wil ik eigenlijk al deze problemen in 1 bril opgelost zien. En dan kreeg ik het advies om multifocaal te gaan van de opticien.
        Hij bood mij type 3 aan van een bepaald merk. Waarbij het meeste van mijn problemen opgelost waren.
        Kostprijs 750 euro.

Mij grootste vrees is echter dat ik idd door een bokaal zou moeten kijken en het beeld gaat ronden. Voor fotografie is dat ontoelaatbaar.

Ik heb nu gezien dat ze bij Pearl een soort garantie geven op multifocaal. Lukt het niet binnen de 2 maand dan krijg je ander glazen en lukt het dan nog niet krijg je je geld terug.
        Daar ga ik toch eens de details van gaan vragen in de winkel want zo loop ik helemaal geen risico teleurgesteld te zijn.

Bedankt voor de ervaringen. Ik ga hier eens goed over nadenken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Die brilletjes lukken best wel maar het is o zo vervelend als je EN een beeldscherm moet kunnen zien EN documenten moet kunnen lezen EN de persoon aan je bureel goed moet kunnen zien EN om af te sluiten zou ik er ook nog graag de projector mee kunnen zien.
          Dat is inderdaad vervelend en dat is hier opgelost met een beeldschermbril ... ook wel werkbril, computerbril of wat ook genoemd.
          Officieel zal dat nog wel een andere naam hebben.
          Dus in samenvatting wil ik eigenlijk al deze problemen in 1 bril opgelost zien. En dan kreeg ik het advies om multifocaal te gaan van de opticien.
          Hij bood mij type 3 aan van een bepaald merk. Waarbij het meeste van mijn problemen opgelost waren.
          Kostprijs 750 euro.
          Misschien goed om weten ...
          Werknemers die veel op computer werken en met dit probleem geconfronteerd worden en waar een dergelijke bril noodzakelijk is, die kunnen genieten van een tussenkomst door de werkgever.
          Mij grootste vrees is echter dat ik idd door een bokaal zou moeten kijken en het beeld gaat ronden. Voor fotografie is dat ontoelaatbaar.
          Het is even wennen die correct te gebruiken, maar dat bokaaleffect is er niet bij mij.
          Maar probeer niet te veel te sparen op een bril ... uw ogen zijn het waard.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Hallo,

Tenzij ik mij vergis, multifocaal bevat aparte stukjes (2 tot 3) elk met hun eigen dioptrie. Variofocaal heeft vloeiende overgangen. Zelf heb ik sinds een 3-tal jaar een variofocaal. Het gebruik van een variofocaal bril met een fototoestel is wennen. Horizontaal fotograferen is geen probleem meer. Verticaal echter verloopt wat moeilijker.

Qua gewenning aan een variofocaal zouden mensen die bijziend zijn (zoals ik) er langer overdoen om er gewoon aan te worden. En dat was effectief zo bij mij. De eerste week was het alsof ik rondliep in een visbokaal en bij het afgaan van trappen was het echt voorzichtig zijn. Ook het moeten aanpassen aan wat meer het hoofd draaien i.p.v. de ogen is niet evident. Na een maand was ik er aan gewoon. Maar het is doorbijten. Na 2 weken stond ik al terug bij de opticien maar die had mij gezegd van het nog wat vol te houden. Gelukkig maar. Nu zou ik niet anders meer willen, wat een gemak.

Nog enkele raadgevingen.
            - Bij variofocaal moet er een minimale hoogte zijn van de brilglazen om dat dioptrieverloop goed te kunnen doen. Hoe groter de brilglazen hoe beter dus.
            - Indien je dicht bij de grens met Nederland woont informeer daar eens naar de prijs. Toen ik in Breda was zat er voor dezelfde soort van variofocaal, glas+bril, een prijsverschil van 320 Euro op. En neen dat was geen actie. Voor mij was het helaas al te laat maar mijn vrouw heeft daar haar bril laten maken.
            Van Frankrijk en/of Duitsland heb ik geen idee van de prijs.

Succes met de zoektocht
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
              Het gebruik van een variofocaal bril met een fototoestel is wennen. Horizontaal fotograferen is geen probleem meer. Verticaal echter verloopt wat moeilijker.
              Gebruik je bij het fotograferen dan het display?
              Als je de zoeker gebruikt, dan kan je die toch (al dan niet beperkt) afstellen zodat je geen bril nodig hebt.
              Toch bij de meeste DSLR's dat ik al in handen heb gehad.
              Instellingen lezen is iets anders natuurlijk.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik heb ooit eens een bril gekocht in Halluin (Fr.) dat was naar aanleiding van die uitzending met Emiel Goelen en Rita Van Neygen "Op de koop toe".
                De brillen zouden er een stuk goedkoper zijn en dat klopte ook, maar helaas was de kwaliteit er maar naar.
                Sindsdien altijd maar in eigen landje gebleven, betere optiekers en kwaliteitsglas.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Gebruik je bij het fotograferen dan het display?
                  Als je de zoeker gebruikt, dan kan je die toch (al dan niet beperkt) afstellen zodat je geen bril nodig hebt.
                  Toch bij de meeste DSLR's dat ik al in handen heb gehad.
                  Instellingen lezen is iets anders natuurlijk.
                  Ja, ik kan de dioptrie van de zoeker aanpassen, en dan kon ik zonder bril werken. Maar waar blijf je dan met de bril. In een zak steken, aan een touwtje rond de nek of tijdelijk de montuur tussen je tanden steken en nog wat opties.
                  Maar dan was het ook steeds bril op - uit. Vergeet niet dat ik bijziend ben en alles wat verder is dan 2 meter onscherp wordt.
                  Dat was dus ook een gedoe en daarom heb ik het mij aangeleerd om met bril te fotografern.

mvg
                  Marc
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                    Maar dan was het ook steeds bril op - uit. Vergeet niet dat ik bijziend ben en alles wat verder is dan 2 meter onscherp wordt.
                    Dat was dus ook een gedoe en daarom heb ik het mij aangeleerd om met bril te fotografern.
                    Klopt inderdaad dat je dan met die bril zit.
                    Heb het wat door elkaar gehaald doordat TS het over een leesbril had.
                    Maar eens men met een bril begint zijn er ook nadelen bij ... is niet altijd even evident, ook al is de bril ideaal op sterkte.

Na mijn operaties aan de ogen ben ik supergevoelig voor licht ... dus bij helder weer veel vaker een zonnebril nodig en liefst met polarisatie.
                    Door de zoeker kijken is niet evident met de bril en op het scherm zie je ook weinig of zelfs niets.
                    Afhankelijk in welke richting de display gemaakt werd en de hoek van de polarisatie, zie je met die polarisatie gewoon een zwart scherm.
                    En met zonnebril de belichting inschatten lukt ook moeilijk.
                    Ideaal is goeie ogen hebben zeker? ☺

Problemen met de ogen is ook de reden dat ik de laatste jaren 99% minder fotografeer.
                    En brilleke op, brilleke af is dus ook een gekend fenomeen.
                    Koordje aan bril helpt, maar ook niet evident.
                    En als het de zonnebril niet is, dan wel de leesbril.
                    Last edited by VerSeg; 25 mei 2016, 01:07.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Fotograferen met een bril lukt mij niet, ik zet die altijd op mijn voorhoofd (wat er waarschijnlijk ook idioot uitziet )
                      Zijn er tips om met je bril gemakkelijk door je zoeker te kijken ?
                      Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
                        Fotograferen met een bril lukt mij niet, ik zet die altijd op mijn voorhoofd (wat er waarschijnlijk ook idioot uitziet )
                        Zijn er tips om met je bril gemakkelijk door je zoeker te kijken ?
                        Ik heb er bvb. een Canon EP-EX15 II Oculairverlenger op zitten. Is het nu hierdoor dat ik geen problemen heb om met mijn bril door de zoeker te kijken, dat weet ik niet, maar je maakt er alleszins ook minder vlekken door op je schermpje, doordat je neus er minder/niet meer tegen wrijft bij het door het oculair kijken. Want daarvoor heb ik in feite gekocht.

Comment

Wat je nodig hebt is een goede optieker,die volgens jouw correcties en jouw eisen bepaalt waar de juiste correcties (buigingen in het glas) moeten liggen.Dus niet iemand die ziet -2 en + 2,en dan maar een standaardglas erin poeft, waarmee je maar tevreden moet zijn.
                          Ik denk vnl aan je eisen ivm. PC,personen herkennen,wat no. geen probleem zou mogen zijn.Die projecties ook scherp hebben,dat vraagt wat meer .Maar je hebt toch ook je scherm van je laptop,die je beamer aanstuurt??

Comment

hehe, ja dat klopt van die beamer.
                            Maar vreemd genoeg wil ik meelezen met de mensen op de wand.
                            Dat lijkt me wat meer sociaal en beter werken.
                            Anderzijds is het soms een colega die er achter zit en ik met mijn laptop ergens aan tafel en dan moet ik steeds swappen.
                            Nu los ik dat op door wat debiel boven mijn brilletjes te kijken als een strenge opa LOL.

Maar ik heb begrepen dat een goed advies hier veel waard zal zijn.
                            Daarom plan ik zowel naar Pearl te gaan om daar eens te luisteren maar ik ga aanvullend nog eens naar een ander gekend (duur) opticien gaan ook.
                            Maar de vorig opticien zat al aan 750 euro.
                            Een van de redens dat ik daar toen niet de knoop doorgehakt hebt is omwille van de onzekerheden en ook omdat de montuur bij die man niet zo mijn ding was.

Comment

Groot genoeg projecteren.Lol

Comment

Working...
                              X