Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Gaatje boren in plexi en alu, dikte plexi + alu opmeten, en alu klinknageltje steken.

Diameter klinknagel: staat op verpakking, dat is de diameter van het gaatje dat je moet boren.
    Lengte klinknagel: dikte plexi + dikte alu met dan nog een 5 of 6mm om het kopje te vormen aan de binnenkant.

Gereedschap kost zo goed als niks voor occasioneel gebruik, klinknageltjes ook niet. Oefenen maar, en dan "in het goed".
    Dank U !!!! Daar kan ik wat mee ! Eerst proberen die tang te vinden in mijn vaders' "shack"; dat zal wellicht nog wel lukken.
    Maar als de nageltjes niet in de buurt liggen dan wordt het hopeloos...

Soit, dan koop ik die wel in den Brico.Hubo/Gamma

Zoek ik dan kinknageltjes in alu ? Ik heb daar echt nog nooit of nooit mee gewerkt.

Maar voor alles is er een eerste keer hé ? Ik kan op z'n minst proberen.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Koop jezelf een gewone houtspiraalboor van de passende diameter.
      Als het goed is dan heeft die een centreerpunt en aan beide zijden daarvan een voorsnijder.
      Dergelijke boren snijden als het ware steeds een cirkelvormige kras, net voor de boor aan het wegnemen van het materiaal begint.
      Andere boren (metaalboren bv. hebben een stompere punt van zo'n 30° met 2 snijkanten.
      Gevolg is dat er meer warmte ontstaat, spanningen in je plaat met barsten tot gevolg.
      kijk
      Een snijmiddel doet ook wonderen in dergelijke gevallen.
      Maak rondom de plek waar je boort een dammetje met wat plasticine.
      Giet er wat water met detergent in!

Comment

Als je gewone rivetten gebruikt, zorg er dan wel voor dat de afgeplatte kant tegen de plexi plaat zit, als je het andersom doet, dan zal de rivet open zetten in de plaat, waardoor die zal barsten (als de rivet toch andersom gemonteerd moet worden, dan zal je er een rondel over moeten schuiven waartegen de verdikking van de rivet blijft steken).
        Die klinknageltjes (rivetten) bestaan in verschillende soorten materialen en sterktes, aluminium zal voor deze toepassing de beste keuzen zijn, want dan is er minder kracht nodig om te rivetteren, waardoor de kans op scheuren wat kleiner is (voor inox is er veel meer kracht nodig vooraleer het "nageltje" afbreekt).

Het boortje waarvan ik de voorbeeldfoto heb geplaatst is "bewerkt" met een slijpsteentje op een Dremel (geen echte Dremel, het is er eentje van den aldi).
        Ik heb hier geen slijpmolen, en ik had geen zin om dat met een slijpschijf te doen (iets te gevaarlijk).
        Als je een boor op die manier slijpt, dan heb je geen snijmiddel nodig, en als je de boor geen extreem hoog toerental laat draaien, dan zal de plexi ook niet smelten.
        Een houtspiraalboor heeft een "schroef" in het center, als die zich vast zet in de plexi dan krijg je ook gegarandeerd barsten.
        Het is niet de warmte die de plaat doet barsten, het is de kracht waarmee de boor plots door de plaat schiet omdat ze "hapt" door een te scherpe boorhoek.
        Je kan bijvoorbeeld ook een gloeiende spijker door een plexi plaat duwen zonder dat de plaat barst.

Ik heb hier ooit een plexi plaat geplooid door die te verwarmen met een haardroger, het probleem was dat dat erg lang duurde, en de opgewarmde oppervlakte was ook veel te groot om een mooie "plooi" te maken.
        Dat experiment was dus niet helemaal geslaagd (de plaat was geplooid, maar het resultaat was niet echt wat ik gehoopt had).
        Misschien dat het beter gaat met een heteluchtpistool, de temperatuur is hoger, en de warmte is beter te richten op een bepaalde plaats (zeker als er smalle hulpstukken bijgeleverd zijn).
        Last edited by Black B@ndit; 10 mei 2016, 18:46.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb hier ooit een plexi plaat geplooid door die te verwarmen met een haardroger, het probleem was dat dat erg lang duurde, en de opgewarmde oppervlakte was ook veel te groot om een mooie "plooi" te maken.
          Dat experiment was dus niet helemaal geslaagd (de plaat was geplooid, maar het resultaat was niet echt wat ik gehoopt had).
          Misschien dat het beter gaat met een heteluchtpistool, de temperatuur is hoger, en de warmte is beter te richten op een bepaalde plaats (zeker als er smalle hulpstukken bijgeleverd zijn).
          Dat doe ik op een andere manier Bart, ik span voor mijn werkbank zo een 5mm lager een 2mm wolfraam draad, zet daar met mijn voeding een volt of zes op bij 30 Amp
          leg mijn plaat waar deze moet geplooid worden vlak boven de draad en zo kan je perfect bepalen waar je wil plooien. ZOIETS

Comment

Klinknageltjes liggen in Brico/Hubo etc bij de tang die je moet gebruiken. En volgens mij (zeker Brico) enkel alu klinknagels te koop. Als ze de maat die je nodig hebt niet hebben kan je eens zien bij Auto5, Brezan en zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Dat doe ik op een andere manier Bart, ik span voor mijn werkbank zo een 5mm lager een 2mm wolfraam draad, zet daar met mijn voeding een volt of zes op bij 30 Amp
              leg mijn plaat waar deze moet geplooid worden vlak boven de draad en zo kan je perfect bepalen waar je wil plooien. ZOIETS
              Dat werkt een heel stuk beter dan met een haardroger.
              BD0338BE

Comment

Vanaf zaterdag kan je het zelfs nog met drukknoppen maken Alfa

Comment

Ik heb ondertussen polycarbonaatplaten op maat laten snijden. Ik ga eerst eens proberen of ik de alu haakjes niet kan lijmen; veel gewicht/kracht staat daar toch niet op.
                  Want als ik een tang + klinknageltjes voor 1 keer moet kopen, ligt dat gerief daar toch weer in de weg.

Ik heb indertussen alu plaatjes gesneden met een aluminiumtang. Was wel effe doorknijpen, maar het is gelukt.
                  Wat is trouwens de juiste naam van zo'n tang ? Het is een tang met een kantige bek die uit drie stukken bestaat: twee zijstukken die snijden en 1 middenstuk die voor de geleiding van het afval zorgt.
                  De tang produceert zo'n opgerolde stukjes aluminium. Ik heb er zitten op zoeken, maar nergens een soortgelijke tang gevonden.

Soit, mijn plaatjes zijn nu klaar. Maar hoe kan ik ze nu best buigen, zonder dat het een scherpe plooi wordt ? Zie naar de eerste foto in dit topic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ik heb indertussen alu plaatjes gesneden met een aluminiumtang. Was wel effe doorknijpen, maar het is gelukt.
                    Wat is trouwens de juiste naam van zo'n tang ? Het is een tang met een kantige bek die uit drie stukken bestaat: twee zijstukken die snijden en 1 middenstuk die voor de geleiding van het afval zorgt.
                    De tang produceert zo'n opgerolde stukjes aluminium. Ik heb er zitten op zoeken, maar nergens een soortgelijke tang gevonden.
                    ''t Is geen grap, maar de juiste benaming is " knabbeltang"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      ''t Is geen grap, maar de juiste benaming is " knabbeltang"
                      Verkeerd Notex, is gewoon een schaar met middenmes die je plaat niet vervormd, een knabbelschaar is een schaar
                      die allemaal van die kleine stukjes "knabbelt" http://www.toolnation.nl/makita-jn16...-garantie.html

Comment

Euh, 't is wel niets elektrisch hoor. En ja, ik meen me nu het woord "knabbelen" te herinneren. Je kan er wel redelijk recht mee knippen, maar je moet dus wel rekening houden met 1-2 mm materiaalverlies.

Ik had het eerst eens geprobeerd met een ijzerzaagje, maar dat was niet te doen....

Comment

Dat is de elektrische versie van wat U wil zeggen denk ik, bestaat ook in handschaar maar lastig duwen, omdat je steeds twee
                          snedes tegelijkertijd moet maken, heeft wel het voordeel dat je plaat omzeggens niet vervormd, wordt veel gebruikt bij karosseriewerk.

Comment

Euh, 't is wel niets elektrisch hoor. En ja, ik meen me nu het woord "knabbelen" te herinneren. Je kan er wel redelijk recht mee knippen, maar je moet dus wel rekening houden met 1-2 mm materiaalverlies.

Ik had het eerst eens geprobeerd met een ijzerzaagje, maar dat was niet te doen....
                            Was eens tot hier gekomen he jong, op een half uurtje was gans je ding klaar en aan elkaar gezet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Was eens tot hier gekomen he jong, op een half uurtje was gans je ding klaar en aan elkaar gezet.
                              't Is allemaal in orde nu: de plaatjes zijn gesneden (geknabbeld ); daarna mbv twee tangen, een schroevendraaier en een hamer geplooid. En de geplooide stukjes alu heb ik mbv. industriële secondenlijm op de polycarbonaatplaat kunnen kleven.
                              In eerste instantie leek het niet te kleven, maar dat kwam doordat de alu-stukjes na dat plooiwerk niet zuiver 100% vlak meer waren. En als je iets met secondenlijm kleeft moeten de beide vlakken zo perfect mogelijk aansluiten.
                              Soit, met wat geduld is het gelukt.
                              Onze Coco heeft nu nieuwe ruiten aan zijn huis.

Comment

't Is allemaal in orde nu: de plaatjes zijn gesneden (geknabbeld ); daarna mbv twee tangen, een schroevendraaier en een hamer geplooid. En de geplooide stukjes alu heb ik mbv. industriële secondenlijm op de polycarbonaatplaat kunnen kleven.
                                In eerste instantie leek het niet te kleven, maar dat kwam doordat de alu-stukjes na dat plooiwerk niet zuiver 100% vlak meer waren. En als je iets met secondenlijm kleeft moeten de beide vlakken zo perfect mogelijk aansluiten.
                                De te kleven oppervlakte een beetje opschuren zorgt voor een nog stevigere lijmverbinding.
                                Hou er ook rekening mee dat niet alle lijmsoorten tegen uv straling kunnen, dat is de reden waarom je ook de juiste lijmsoort moet gebruiken als de binnenspiegel van een auto terug tegen de voorruit moet gekleefd worden.
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X