Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk onkruid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opapol
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Heb ik ook al een aantal keren gedaan, maar ik krijg altijd van die mini lookbolletjes .
    Ik oogstte altijd wanneer het lof helemaal verdord was, net zoals bij de ajuin en de sjalot.
    Maar gezien de minimini opbrengst door het formaat van de knolletjes ben ik er maar mee gestopt.
    Succes ermee. Zou het ook te maken kunnen hebben het soort grond, hier bij ons is het heel lichte tot zandgrond welke heel rap uitdroogt als het een paar dagen niet regent, of als ik het niet zelf beregen.
    Misschien vereist look zwaardere/nattere grond. Alhoewel, in het zuiden waar het warmer/droger is groeit look tot dikke knollen... ik weet het niet.
    Zo zijn ook alle koolsoorten en ook knolselder bij ons enz aan de heel kleine kant.
    Hetzelfde hier. Ik heb bepaalde soorten strijd al lang opgegeven.

    Leave a comment:


  • opapol
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Jongens, de kruidolie komt me aan de lippen ... Wat nog allemaal en nu moet ik nog 6 uur wachten eer ik de keuken in kan ... 't zou moeten verboden worden over smakelijke dingen te babbelen zonder proeverei ...
    Doet me eraan denken dat ik ook nog daslook moet zoeken voor in de HOF. Heb vorige jaren massaal krokussen en paasblommekes en tulpen in de hof verstoken, maar ze zijn dom en ze laten zich allemaal grandioos zien. k' zou eigenlijk ook wel wat daslook kunnen verstoppen...
    He beind vorige jaar geprobeerd wat look te planten en die heeft het heel de winter heel goed uitgehouden. Eens opzoeken wanneer die eigenlijk mag verrooid worden voor consumptie.
    Ipv parmesan kan je ook mozarella gebruiken. De jongste geeft een mooi schril contrast (zurige en scherp) met de chemieopsomming bij Opapol. En stukje gedroogde tomaat erbij en laat ons gaan ...
    Look is nog iets anders dan daslook, de tweede trekt zijn plan bij tij en ontij.
    Daarjuist twee batches gemaakt van 2 keer 3/4 kilo, ene met pijnboompitten en ene met walnoten. Maar die hint met mozarella en die met de gedroogde tomaatjes ga ik zeker in dank uitproberen.
    Daslook genoeg hier.

    Zojuist ontgast en zometeen gaan ze in de vacuummachine en in de vriezer, tenminste : deze die we niet kunnen weg geven :-)

    Leave a comment:


  • Skitch
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Ter info :
    Bomen, bloemen en planten herkennen met je smartphone

    Leave a comment:


  • Guest17
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Jongens, de kruidolie komt me aan de lippen ... Wat nog allemaal en nu moet ik nog 6 uur wachten eer ik de keuken in kan ... 't zou moeten verboden worden over smakelijke dingen te babbelen zonder proeverei ...
    Doet me eraan denken dat ik ook nog daslook moet zoeken voor in de HOF. Heb vorige jaren massaal krokussen en paasblommekes en tulpen in de hof verstoken, maar ze zijn dom en ze laten zich allemaal grandioos zien. k' zou eigenlijk ook wel wat daslook kunnen verstoppen...
    He beind vorige jaar geprobeerd wat look te planten en die heeft het heel de winter heel goed uitgehouden. Eens opzoeken wanneer die eigenlijk mag verrooid worden voor consumptie.
    Ipv parmesan kan je ook mozarella gebruiken. De jongste geeft een mooi schril contrast (zurige en scherp) met de chemieopsomming bij Opapol. En stukje gedroogde tomaat erbij en laat ons gaan ...
    Heb ik ook al een aantal keren gedaan, maar ik krijg altijd van die mini lookbolletjes .
    Ik oogstte altijd wanneer het lof helemaal verdord was, net zoals bij de ajuin en de sjalot.
    Maar gezien de minimini opbrengst door het formaat van de knolletjes ben ik er maar mee gestopt.
    Succes ermee. Zou het ook te maken kunnen hebben het soort grond, hier bij ons is het heel lichte tot zandgrond welke heel rap uitdroogt als het een paar dagen niet regent, of als ik het niet zelf beregen.
    Misschien vereist look zwaardere/nattere grond. Alhoewel, in het zuiden waar het warmer/droger is groeit look tot dikke knollen... ik weet het niet.
    Zo zijn ook alle koolsoorten en ook knolselder bij ons enz aan de heel kleine kant.

    Leave a comment:


  • Wim.Vanmaele
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Opapol Bekijk bericht
    Hela, de olie, het beetje andere look, de geroosterde pijnboompitten, het snuifje zout en peper en de fijngemalen parmesan niet vergeten
    Jongens, de kruidolie komt me aan de lippen ... Wat nog allemaal en nu moet ik nog 6 uur wachten eer ik de keuken in kan ... 't zou moeten verboden worden over smakelijke dingen te babbelen zonder proeverei ...
    Doet me eraan denken dat ik ook nog daslook moet zoeken voor in de HOF. Heb vorige jaren massaal krokussen en paasblommekes en tulpen in de hof verstoken, maar ze zijn dom en ze laten zich allemaal grandioos zien. k' zou eigenlijk ook wel wat daslook kunnen verstoppen...
    He beind vorige jaar geprobeerd wat look te planten en die heeft het heel de winter heel goed uitgehouden. Eens opzoeken wanneer die eigenlijk mag verrooid worden voor consumptie.
    Ipv parmesan kan je ook mozarella gebruiken. De jongste geeft een mooi schril contrast (zurige en scherp) met de chemieopsomming bij Opapol. En stukje gedroogde tomaat erbij en laat ons gaan ...

    Leave a comment:


  • Guest17
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol;4440039[B
    ]Hela, de olie, het beetje andere look, de geroosterde pijnboompitten, het snuifje zout en peper en de fijngemalen parmesan niet vergeten [/B]
    Ik heb het voordeel dat ik mijn deur niet uit moet daarvoor
    En met mijn knolletjes doe IK wat IK wil.

    En dat is : straks een aantal mensen gelukkig mee maken.
    Mijn madame doet dat, dus wat ze er allemaal in doet ??????

    Leave a comment:


  • Dpix
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Regelmatig duikt dit op in mijn tuin(tje) :


    Wat zou dit zijn ?
    Gewoon nen ajuin?

    Leave a comment:


  • opapol
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    "Denk het ook, hier komen ze open en ik ben daarjuist eens gaan kijken naar eentje die op openkomen staat (zoals die op de foto hoger)."

    En daslook heeft een veel breder blad. Wij gaan er straks weer een paar emmers plukken (in het Brusselse).
    We wachten op een seintje van een kennis van ons, die laat ons elk jaar weten wanneer het juiste moment is aangebroken.
    Het mag in feite niet, maar kom wij nemen toch geen knollen mee, enkel bladeren.
    Dan een soort papje van maken in de blender en dat in blokjes invriezen, en we hebben ons voorraadje voor een jaar.
    Hela, de olie, het beetje andere look, de geroosterde pijnboompitten, het snuifje zout en peper en de fijngemalen parmesan niet vergeten
    Ik heb het voordeel dat ik mijn deur niet uit moet daarvoor
    En met mijn knolletjes doe IK wat IK wil.

    En dat is : straks een aantal mensen gelukkig mee maken.

    Leave a comment:


  • Guest17
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    "Denk het ook, hier komen ze open en ik ben daarjuist eens gaan kijken naar eentje die op openkomen staat (zoals die op de foto hoger)."

    En daslook heeft een veel breder blad. Wij gaan er straks weer een paar emmers plukken (in het Brusselse).
    We wachten op een seintje van een kennis van ons, die laat ons elk jaar weten wanneer het juiste moment is aangebroken.
    Het mag in feite niet, maar kom wij nemen toch geen knollen mee, enkel bladeren.
    Dan een soort papje van maken in de blender en dat in blokjes invriezen, en we hebben ons voorraadje voor een jaar.

    Leave a comment:


  • opapol
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik hou het op boshyaciant, tot het tegendeel wordt bewezen .
    Denk het ook, hier komen ze open en ik ben daarjuist eens gaan kijken naar eentje die op openkomen staat (zoals die op de foto hoger).

    Last edited by opapol; 6 april 2016, 10:51.

    Leave a comment:


  • Guest41
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik hou het op boshyaciant, tot het tegendeel wordt bewezen .
    Ik betwijfel heel sterk of dat boshyacinth is .. Ik heb die, automagisch, in mijn tuin (type Hallerbos) en die gedragen zich alleszins niet als onkruid ... (in tegenstelling bvb tot "vergeet-mij-nietjes" dat is pas onkruid!)

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Over daslook gesproken, in mijn moeder haar tuis stond dat altijd met hopen. Maar die hadden gele bloemen. Als ik op het net kijk zijn het altijd witte bloemen. Nochtans de plant ziet er hetzelfde uit, bloem ook en het ruikte ook naar knoflook en ui. Andere variëteit of helemaal iets anders?

    Leave a comment:


  • opapol
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Dan is het geen onkruid, of wel ?
    affijn, ik heb 2 in een potje geplant en zie wel welke bloemen er van komen, vorig jaar ook gebloemd (gebloeid), maar kan me niet meer herinneren hoe doe er uit zagen .
    Jaaaaaah, wat is onkruid ? het klopt dat de boshyancint een exoot is (biologen hebben daar een naam voor) die wordt geaceepteerd.
    Zelf heb ik hier massa's daslook staan (en ook boshyacinten) en ze zijn hier welkom. Mijn oud-collega sprak ooit over "vuiligheid", alleen kon hij toen niet weten wat er tegenwoordig wordt betaald voor enkele knolletjes daslook en 100 g blaadjes.
    Wat zei Bredero ook alweer ? :-)

    En neen, het gaat me niet om het smeer, meneer :-)
    Waarmee ik natuurlijk niemand viseer :-)

    Leave a comment:


  • toerist
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik hou het op boshyaciant, tot het tegendeel wordt bewezen .
    Dan is het geen onkruid, of wel ?
    affijn, ik heb 2 in een potje geplant en zie wel welke bloemen er van komen, vorig jaar ook gebloemd (gebloeid), maar kan me niet meer herinneren hoe doe er uit zagen .
    Last edited by toerist; 5 april 2016, 18:10.

    Leave a comment:


  • Guest17
    reageerde
    Re: Welk onkruid

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    een grotere foto


    klik op de kleine foto, de knol is ietwat glazig ...
    Ik hou het op boshyaciant, tot het tegendeel wordt bewezen .

    Leave a comment:

Working...
X