Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nas?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nas?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Het kan beiden met de router te maken hebben.
    Als je netwerk door verandering van de router plots in een andere IP-range zit en je NAS een vast IP-adres had ... dan kan je daar zowel remote als lokaal niet meer aan via het netwerk tot je een en ander correct zet.

    Dit even algemeen want blijkbaar werd toch redelijk wat geprobeerd.
    Maar één karakter verkeerd is voldoende om niets meer te hebben ... soms is men ook te zeker over wat men ingeeft dat men kleinigheden over het hoofd ziet.
    Plus de meeste NAS kunnen aan je werkgroep toegevoegd worden in geval van Windows en zijn zo in je verkenner benaderbaar. Of er bestaat een specifieke toepassing die je NAS "ontdekt" in je netwerk bv Synology assistant voor Synology NAS.

    Comment


    • #17
      Re: Nas?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Ik snap het verband tussen de nieuwe moden en de veranderde rechten op de nas niet. Bedoel je dat je van buitenuit (het internet) niet meer naar de nas kon, op dat je vanop een pc van je thuisnetwerk niet meer op de nas kon?

      Het eerste is een modem/router probleem, het tweede heeft niets met die modem te maken.

      Maar je hebt absoluut gelijk dat een nas niet je enige backup mag zijn. Maar dat geldt even goed voor een usb harde schijf of een hoop dvd's.
      Het was de dag nadat de telenet technieker een nieuwe modem komen plaatsen is, dat ik geen juiste toegangsrechten meer voor de nas had vanaf beide pc's die in mijn thuisnetwerk staan.

      Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
      Een basis kennis in networking en file sharing is wel nodig om met een NAS te kunnen werken.
      Een NAS die plots niet meer toegankelijk is door het wijzigen van een Telenet modem/router zal wellicht te maken hebben met verkeerde netwerkinstellingen (bv. gateway, subnetmask,...)
      Een cross-cable zal wellicht voldoende geweest zijn om de data te recupereren, en heeft die firma makkelijk geld kunnen verdienen.
      Ik weet dat het configureren van een correct werkend netwerk niet simpel is voor een leek, daarom dat ik er al snel een vriend bijgehaald had die als netwerk-technicus werkt en hij heeft er zijn tanden ook op stuk gebeten.
      Ik heb alles uiteindelijk bij datarecuperatie.be binnen gebracht en toen ik de offerte kreeg stond er bij dat het op 24 uur technisch gezien niet mogelijk was om alle data terug te halen. Het was dus niet zo dat ze gewoon een crossed utp kabel ipv een straight kabel moesten gebruiken om aan de data te kunnen. Uiteindelijk bleek het dat dat schijf hardwarmatig probleem had dat op zijn beurt logische problemen met zich meebracht.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Een NAS is in eerste instantie een fileserver en dus helemaal geen backupeenheid. Die RAID toestanden zorgen er enkel voor dat het ding ofwel sneller en onveiliger (RAID 0), ofwel trager en veiliger (hogere RAID Oplossingen) wordt. Dan mag zonder probleem 1 (of meerdere) harddisks uitvallen, ten koste van harddiskruimte.
      Het wordt een backupeenheid als je de inhoud van een ANDER toestel kopieert naar je NAS.
      Maar enkel rekenen op die harddisk redundantie door een betere RAID variant is niet verstandig. Zonder backup ben je 100% zeker dat je ooit data verliest. Een backup die nooit gecontroleerd wordt is bv. ook onveilig...
      Da's een les die ik nu ook wel geleerd heb.
      http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

      Comment


      • #18
        Re: Nas?

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Plus de meeste NAS kunnen aan je werkgroep toegevoegd worden in geval van Windows en zijn zo in je verkenner benaderbaar. Of er bestaat een specifieke toepassing die je NAS "ontdekt" in je netwerk bv Synology assistant voor Synology NAS.
        Die software had ik op mijn pc staan en daarmee kon ik de nas in mijn netwerk vinden, maar als ik op één van de mappen klikte kreeg ik de melding dat ik niet de benodigde rechten had. Zelfs inloggen met mijn administrator-account was niet meer mogelijk.
        http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

        Comment


        • #19
          Re: Nas?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Plus de meeste NAS kunnen aan je werkgroep toegevoegd worden in geval van Windows en zijn zo in je verkenner benaderbaar. Of er bestaat een specifieke toepassing die je NAS "ontdekt" in je netwerk bv Synology assistant voor Synology NAS.
          Klopt ... maar dat ontdekken werkt enkel indien de NAS in dezelfde IP-range zit.
          Met vast IP-adres kan het al meer foutlopen dan met DHCP ... daarom maar best goed bijhouden wat de config is.
          Een vast IP voor een NAS vind ik zelf nog steeds het beste.

          Soms kan je ze ook via USB benaderen en bij anderen kan je de netwerkinstellingen aanpassen via een display en wat toetsen.
          Hier kan ik er bijvoorbeeld een USB klavier aanhangen en een HDMI scherm.
          Zal ook wel allemaal een verschil uitmaken in de prijs.

          Heb paar maand geleden ook een nieuwe router gekregen en dan werkte ook niets meer met vast IP-adres omdat de IP-range anders was ... even settings van router aanpassen en op paar minuutjes was alles terug operationeel.

          Slechtste dat je kan doen is beginnen prutsen aan zaken waarvan je weet dat niets veranderd is ... zoeken bij de oorzaak.

          Bij TS kan natuurlijk ook de grote pech bestaan dat net tegelijk de NAS defect was ... maar dat geloof ik niet zo direct.
          En dat bedrijf heeft volgens mij ook veel geld verdiend om weinig te doen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Nas?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
            Uiteindelijk bleek het dat dat schijf hardwarmatig probleem had dat op zijn beurt logische problemen met zich meebracht.
            Ik geloof niets van een defecte schijf ... dat heeft dat bedrijf u misschien verteld om zijn hoge kost te verantwoorden zeker?

            Met een RAID 1 zoals u aanhaalt zouden ze dan alle 2 defect moeten zijn mits ze een exacte kopie zijn van elkaar.

            En indien ze beiden defect zouden zijn, dan zou het al moeten lukken dat ze net dezelfde data kwijt zijn ... in principe hadden ze dus 100% moeten kunnen recupereren.

            En zelfs met 2 defecte schijven zou je nog moeten kunnen inloggen op de NAS en rechten aanpassen van delen die niet corrupt zijn ... tenminste toch in het configuratiescherm.

            Iemand geeft goed zijn zakken gevuld volgens mij.
            Last edited by VerSeg; 31 maart 2016, 08:44.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Nas?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
              Die software had ik op mijn pc staan en daarmee kon ik de nas in mijn netwerk vinden, maar als ik op één van de mappen klikte kreeg ik de melding dat ik niet de benodigde rechten had. Zelfs inloggen met mijn administrator-account was niet meer mogelijk.
              Rechten?
              Dat is geen defecte schijf ... zeker niet als je aan geen enkele map kan van een RAID 1.
              Zou extreme toeval moeten zijn zoals hiervoor al aangekaart dat op beide schijven dezelfde data corrupt is na een routerwissel.
              Heeft volgens mij nog steeds te maken met verkeerde configuratie van netwerk of login.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Nas?

                Ik vermoed dat indien je de harde schijf in een andere usb-kastje had geplaatst dit probleemloos zou gewerkt hebben.


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment


                • #23
                  Re: Nas?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Ik vermoed dat indien je de harde schijf in een andere usb-kastje had geplaatst dit probleemloos zou gewerkt hebben.


                  Sent from my iPad using Tapatalk
                  Neen, dat denk ik helemaal niet. Je kan een NAS schijf niet zomaar uit zijn config halen en in een ander kastje plaatsen.
                  Nu ja, je kan het wel, maar je zal niks kunnen uitlezen.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nas?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Neen, dat denk ik helemaal niet. Je kan een NAS schijf niet zomaar uit zijn config halen en in een ander kastje plaatsen.
                    Nu ja, je kan het wel, maar je zal niks kunnen uitlezen.
                    In geval van Synology kan je de disk afzonderlijk mounten met Ubuntu (live CD)
                    Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nas?

                      Ah? Interessant. Wist ik niet. Thx, Rumble.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nas?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Klopt ... maar dat ontdekken werkt enkel indien de NAS in dezelfde IP-range zit.
                        Met vast IP-adres kan het al meer foutlopen dan met DHCP ... daarom maar best goed bijhouden wat de config is.
                        Een vast IP voor een NAS vind ik zelf nog steeds het beste.

                        Soms kan je ze ook via USB benaderen en bij anderen kan je de netwerkinstellingen aanpassen via een display en wat toetsen.
                        Hier kan ik er bijvoorbeeld een USB klavier aanhangen en een HDMI scherm.
                        Zal ook wel allemaal een verschil uitmaken in de prijs.

                        Heb paar maand geleden ook een nieuwe router gekregen en dan werkte ook niets meer met vast IP-adres omdat de IP-range anders was ... even settings van router aanpassen en op paar minuutjes was alles terug operationeel.

                        Slechtste dat je kan doen is beginnen prutsen aan zaken waarvan je weet dat niets veranderd is ... zoeken bij de oorzaak.

                        Bij TS kan natuurlijk ook de grote pech bestaan dat net tegelijk de NAS defect was ... maar dat geloof ik niet zo direct.
                        En dat bedrijf heeft volgens mij ook veel geld verdiend om weinig te doen.
                        Ik vind vaste IP adressen ook het beste. De mac adressen van alle netwerktoestellen hier thuis staan mooi in een werkblad genoteerd en krijgen allemaal een vast IP adres toegewezen in mijn eigen (niet TN) router. Om het jaar fris ik die lijst eens op omdat er toestellen bijkomen en ook afvallen (vooral GSM's). Het IP adres van mijn NAS blijft wel altijd ongewijzigd omdat dit door diverse cloud en media apps gebruikt wordt. Ik doe overigens een deel van het beheer van mijn ASUS router via een app, voornamelijk dan de parental control en gastnetwerk voor de kinderen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nas?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ilse1989 Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Ik ben op zoek naar een handig systeem waarin ik alle foto's van computer, gsm, tablet, ...alsook allerlei documenten kan bewaren.
                          Deze wil ik vanop elk toestel kunnen openen, thuis en buitenshuis.
                          Maar ik heb het niet zo voor de online cloud...

                          Ik lees op internet wat over NAS?
                          Kan iemand hier wat meer uitleg over geven?

                          Bedankt!
                          Ter informatie : als alternatief voor een NAS kan je ook een fileserver installeren, bijvoorbeeld UBUNTU File server op een kleinere /oudere desktop PC. Het moet gezegd worden dat :
                          - je er ongeveer alles mee kunt wat je vraagt
                          - het goedkoper is dan een NAS
                          - een flexibele en aanpasbare oplossing is
                          MAAR : als je (zoals ik) geen kaas gegeten hebt van Unix, Ubuntu, of andere aanverwanten dan moet je héél veel tijd investeren in zelfstudie en test installaties.
                          Ik beschouw mezelf als een IT-expert (maar geen UNIX en aanverwanten), en ik ben daar toch al een paar maanden mee bezig: houd mij bezig gedurende de wintermaanden.

                          Comment

                          Working...
                          X