Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Die platooning is beperkt tot 3 vrachtwagens die automatisch en via draadloze communicatie aan elkaar gekoppeld worden.
    Aan verkeerswisselaars gaan die verder uit elkaar rijden, om invoegen mogelijk te maken, en tussen de op- en afritten zullen ze op 10m van elkaar rijden.
    Dat moet ca 1l brandstofbesparing opleveren per vrachtwagen per 100km. (de eerste iets minder, de achterste meer)

    Wel leuk voor die 'volgende' chauffeurs. Continu op de achterkant van een andere vrachtwagen zitten kijken...
    Als dat zo is, dan zal er geen enkel probleem zijn in ons land, omdat er hier om de haverklap op- en afritten zijn, dus hier zullen ze dan praktisch continu ver uit elkaar gaan rijden.
    Bijkomende probleempje : hoe gaan ze het oplossen waneer zowel vrachtwagen 1, als 2, als 3 in een viertal verschillende plaatsen moeten gaan lossen/laden .
    Het zal nog veel voeten in de aarde hebben eer we die hier 'voor echt' zien rijden. Nu zijn het slechts tests.

    Comment


    • #62
      Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Wordt die eerste vrachtwagen dan op één of andere wijze vooruitgeduwd door de tweede die er 10 meter achter rijdt ?
      Eigenlijk wel. Er vormt zich minder onderdruk achter de eerste omdat dat opgevuld wordt door de tweede.

      Kijk hier maar eens: http://www.peloton-tech.com/
      Heel mooi filmpje!

      Comment


      • #63
        Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Als dat zo is, dan zal er geen enkel probleem zijn in ons land, omdat er hier om de haverklap op- en afritten zijn, dus hier zullen ze dan praktisch continu ver uit elkaar gaan rijden.
        Bijkomende probleempje : hoe gaan ze het oplossen waneer zowel vrachtwagen 1, als 2, als 3 in een viertal verschillende plaatsen moeten gaan lossen/laden .
        Het zal nog veel voeten in de aarde hebben eer we die hier 'voor echt' zien rijden. Nu zijn het slechts tests.
        Het zijn inderdaad nog maar tests hé Ivan, en België is nu niet bepaald "het" land voor dat soort convooien.
        Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat dat systeem enkel voor vrachtwagens van één firma zal gebruikt worden, maar dat eender wie met het systeem beperkt zal kunnen aanpikken
        op een voorligger met dergelijk systeem, die kunnen dan ook op elk moment terug afkoppelen (is wel draadloos hé )
        Eigenlijk bestaat dat systeem ook reeds deels op gewone wagens hé Ivan, met name het eyesight systeem bij Subaru en het Adaptive Cruise Controle systeem bij Volvo.
        Bij Subaru ken ik de werking van dat systeem het best natuurlijk Je gaat gewoon achter je voorligger rijden, zet je cruise control op, en dan kan je het eyesight systeem
        activeren, op je display komen dan een aantal lijnen te staan, iedere lijn is vijf meter, dus kan je kiezen wat de afstand tot je voorligger moet zijn, bij hogere snelheden
        wordt deze tussenafstand automatisch groter, maar in feite hoef je niets meer te doen dan de max snelheid vast te zetten, als je voorligger gaat remmen, gaat
        je auto ook vertragen en indien nodig remmen, zelfs bij een volledige stop bv. aan rood licht, hoef je ook helemaal niets te doen, je wagen gaat mooi achter de voorligger gaan staan,
        zonder ook maar een pedaal aan te raken, bij terug vertrekken moet je wel zelf gas geven, maar eenmaal boven de 30 Km/h gaat hij terug mooi de snelheid van je voorligger volgen.
        Sturen moet je hier uiteraard nog wel zelf doen, maar ga je bv. over een witte lijn of stippellijn zonder je pinker op te zetten, dan krijg je een signaal en gaat er in de spiegel welke boven die lijn
        zit een rood driehoekje knipperen, werkt fantastisch. Een filmpje hoe het ongeveer werkt https://www.youtube.com/watch?v=bd7h...&nohtml5=False
        En hier nog wat duidelijker uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=HyMS8Yqr4BI
        En tot slot nog een crash testje met een Subaru outback. https://www.youtube.com/watch?v=ltqt-c_mAac
        Last edited by Guest42; 8 april 2016, 14:57.

        Comment


        • #64
          Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Het zijn inderdaad nog maar tests hé Ivan, en België is nu niet bepaald "het" land voor dat soort convooien.
          Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat dat systeem enkel voor vrachtwagens van één firma zal gebruikt worden, maar dat eender wie met het systeem beperkt zal kunnen aanpikken
          op een voorligger met dergelijk systeem, die kunnen dan ook op elk moment terug afkoppelen (is wel draadloos hé )
          Eigenlijk bestaat dat systeem ook reeds deels op gewone wagens hé Ivan, met name het eyesight systeem bij Subaru en het Adaptive Cruise Controle systeem bij Volvo.
          Bij Subaru ken ik de werking van dat systeem het best natuurlijk Je gaat gewoon achter je voorligger rijden, zet je cruise control op, en dan kan je het eyesight systeem
          activeren, op je display komen dan een aantal lijnen te staan, iedere lijn is vijf meter, dus kan je kiezen wat de afstand tot je voorligger moet zijn, bij hogere snelheden
          wordt deze tussenafstand automatisch groter, maar in feite hoef je niets meer te doen dan de max snelheid vast te zetten, als je voorligger gaat remmen, gaat
          je auto ook vertragen en indien nodig remmen, zelfs bij een volledige stop bv. aan rood licht, hoef je ook helemaal niets te doen, je wagen gaat mooi achter de voorligger gaan staan,
          zonder ook maar een pedaal aan te raken, bij terug vertrekken moet je wel zelf gas geven, maar eenmaal boven de 30 Km/h gaat hij terug mooi de snelheid van je voorligger volgen.
          Sturen moet je hier uiteraard nog wel zelf doen, maar ga je bv. over een witte lijn of stippellijn zonder je pinker op te zetten, dan krijg je een signaal en gaat er in de spiegel welke boven die lijn
          zit een rood driehoekje knipperen, werkt fantastisch. Een filmpje hoe het ongeveer werkt https://www.youtube.com/watch?v=bd7h...&nohtml5=False
          En hier nog wat duidelijker uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=HyMS8Yqr4BI
          En tot slot nog een crash testje met een Subaru outback. https://www.youtube.com/watch?v=ltqt-c_mAac
          Kan allemaal wel zijn en misschien wordt dit in de verre toekomst wel heel gewoon, maar ik heb nog graag één en ander zelf in handen, zodat ik tijdens die, soms lange, autoritten door Frankrijk niet in slaap val . En die verre toekomst, ook al is die misschien dichter dan ik denk, zal alleszins niet meer voor mijn tijd zijn. Maar alles evolueert vlug hé, ik betaalde ooit nog een meerprijs voor de opties servo stuur en vijfde versnelling .
          Ik heb nu aan onze slechte, eigenlijk meer een zwalpend bootje dan een baanvaste, wagen (volgens kenners), oa. een achteruitrijcamera. Dat leek me wel een handig iets dacht ik bij aankoop, maar na een paar maanden kijk je zelfs niet meer naar dat scherm bij het achteruitrijden. Nu ja, ik kon geen opties weglaten, de wagen stond in de showroom met alle opties er op en er aan, dus kiezen/weglaten was er niet meer bij.
          Last edited by Guest17; 8 april 2016, 15:43.

          Comment


          • #65
            Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            ............................................zodat ik tijdens die, soms lange, autoritten door Frankrijk niet in slaap val . .................................
            'k Zeg dan aan mijn echtgenote dat haar eten slecht was. Te zout, aangebrand, smaakloos.
            Gegarandeerd dat ik een hele week niet kan slapen. :-)
            Ernstig nu : Het is dank zei deze hulpsystemen dat indommelen aan het stuur minder gevaarlijk/mogelijk is dan vroeger.
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

            Comment


            • #66
              Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              'k Zeg dan aan mijn echtgenote dat haar eten slecht was. Te zout, aangebrand, smaakloos.
              Gegarandeerd dat ik een hele week niet kan slapen. :-)
              Ernstig nu : Het is dank zei deze hulpsystemen dat indommelen aan het stuur minder gevaarlijk/mogelijk is dan vroeger.
              Ik heb een heel goede kaartleesster naast mij. Ondanks de GPS volgt ze nog steeds mee op de kaart, deels ook om de verveling te verdrijven waarschijnlijk, want al bijrijder heb je anders niks te doen, dus daar klaag ik al niet over.

              En wat die hulpsystemen betreft, kan je het ook omdraaien.
              Het is dank zij deze hulpsystemen dat we denken dat er ons niks meer kan overkomen en letten we helemaal niet meer op.
              En ik wil die systemen nog wel eens zien wanneer de lijnen, zoals op zoveel wegen, zeer slecht zichtbaar zijn, of bij regenweer en eventueel nog donker er bij, wanneer de lijnen helemaal niet zichtbaar meer zijn.... en er zijn zo nog tig situaties.
              Maar het is inderdaad goed dat er over alles nagedacht wordt en getest wordt, want dat komt er soms al eens iets uit dat degelijk is, en na verloop van tijd doorgewoon is wanneer we het hebben.
              Maar vele van die hulpsystemen durven nogal eens falen ook :

              Car gone wild at safety training. CNN's Jeanne Moos reports instead of detecting pedestrians, it plowed into them.

              Comment


              • #67
                Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ik heb nu aan onze slechte, eigenlijk meer een zwalpend bootje dan een baanvaste, wagen (volgens kenners), oa. een achteruitrijcamera. Dat leek me wel een handig iets dacht ik bij aankoop, maar na een paar maanden kijk je zelfs niet meer naar dat scherm bij het achteruitrijden.
                Ik heb een 360° camerasysteem. Een camera vooraan, achteraan, en in de zijspiegels. Je kan het beeld kiezen met volledig scherm op 360° waarbij je auto in het midden staat, ofwel half scherm op 360° en de andere helft op een geselecteerde camera. Om te parkeren moet je zelfs je hoofd niet meer verdraaien. Je moet enkel op het schermpje kijken en sturen zodat de stippellijntjes (afhankelijk van de stuurstand) overeenkomen met de ononderbroken lijntjes die het systeem voorstelt.
                Dit zou ik niet meer willen missen, en stond er ook standaard op. Het werkt veel beter dan het automatisch parkeersysteem van Mercedes (dat de helft van de tijd niet werkt omdat niet aan alle voorwaarden van een geschikte parkeerplaats is voldaan).

                Comment


                • #68
                  Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Het is dank zij deze hulpsystemen dat we denken dat er ons niks meer kan overkomen en letten we helemaal niet meer op.
                  En ik wil die systemen nog wel eens zien wanneer de lijnen, zoals op zoveel wegen, zeer slecht zichtbaar zijn, of bij regenweer en eventueel nog donker er bij, wanneer de lijnen helemaal niet zichtbaar meer zijn.... en er zijn zo nog tig situaties.
                  Ik kan je met de hand op het hart verzekeren dat die dingen perfect werken Ivan, en ook bij stortregen in het donker, zelfs in die mate als je ogen de lijnen niet meer zien door glanzende lichtreflexies van tegenliggers, dat die sensoren ze wel nog zien.
                  Kan toch alleen maar de veiligheid ten goede komen, zelfde met het plots vertragen van voorliggers op de snelweg, tegen dat de chauffeur er maar aan denkt te remmen is dat eyesight systeem reeds volop in actie geschoten.
                  Zal volgens uw mening ook wel weer in twijfel getrokken worden, maar het is zo.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Dit zou ik niet meer willen missen, en stond er ook standaard op. Het werkt veel beter dan het automatisch parkeersysteem van Mercedes (dat de helft van de tijd niet werkt omdat niet aan alle voorwaarden van een geschikte parkeerplaats is voldaan).
                    Zou ik ook niet graag meer missen notex.
                    Maar ik zou het ook fantastisch vinden moest er de mogelijkheid zijn om dat beeld te kunnen wegschrijven op een geheugenkaartje ook als je niet bij je auto bent, kan toch helemaal niet zo moeilijk zijn.
                    Ik zeg dat, omdat twee jaar geleden in Frankrijk mijn auto op één dag twee keer werd aangereden op een parking, gans mijn achterdeur ingereden, gelukkig ben ik altijd omnium verzekerd, maar toch niet prettig je auto zo aan te treffen.
                    Last edited by Guest42; 8 april 2016, 20:06.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik kan je met de hand op het hart verzekeren dat die dingen perfect werken Ivan, en ook bij stortregen in het donker, zelfs in die mate als je ogen de lijnen niet meer zien door glanzende lichtreflexies van tegenliggers, dat die sensoren ze wel nog zien.
                      Kan toch alleen maar de veiligheid ten goede komen, zelfde met het plots vertragen van voorliggers op de snelweg, tegen dat de chauffeur er maar aan denkt te remmen is dat eyesight systeem reeds volop in actie geschoten.
                      Zal volgens uw mening ook wel weer in twijfel getrokken worden, maar het is zo.
                      Ik zal hier niks meer in twijfel trekken, het zal voor "iedereen" heel wat makkelijker worden.
                      Ik stel gewoon vast dat er hier een stelletje zitten die vinden dat men om een beetje van een auto te hebben, ipv een slechte auto ofte eerder een zwalpend bootje, je minstens 50.000 euro moet besteden aan je aankoop. Wel maakt dat maar eens wijs aan 95 % van onze bevolking... als het al niet meer is.
                      Daarom hou ik het ook hier voor bekeken, dan kunnen jullie je tienduizenden-euro-discussies onder elkaar verder voeren.
                      Ik doe daar niet meer aan mee. Het ga jullie goed .

                      Comment


                      • #71
                        Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                        Daar draait elke discussie toch op uit....

                        Je moet een full frame hebben met Witte toeters, 27 inch gecalibrrerde monitors, eten in sterrenrestaurants, autos met 6 cilinders, villas met een oprit van 100m, 6 maanden per jaar in het zuiden zitten, whisky drinken van 150€ per fles, etc, etc etc.

                        Tuurlijk is dat allemaal leuk en geweldig, maar ik wil aan geen van die spullen te veel geld uit geven, dus ...
                        En toch voel ik me niet minder.

                        Ik heb geleerd dat je alijd eens naar boven moet kijken, en dan naar onder.
                        Je vindt altijd mensen die het beter hebben, of duurdere spullen hebben, maar even goed zijn er meestal een pak meet die het met heel wat minder moeten stellen.

                        Ik voel me altijd ongemakkelijk als ik in een taxi door een stad in Indië of China rij. De mensen liggen langs de kant van de weg in de rommel en de vuiligheid te sterven, en 10 minuten later stap je de luxe van een 4 sterren hotel binnen. En je deelt de lift met een ander die 5 verdiepingen hoger slaapt in een suite van 100m2, en in plaats van 150€ per nacht er 1500€ voor (laat) betalen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                          Die systemen zijn allemaal leuk, maar we gaan ze zo vertrouwen en ervan afhangen dat we denken dat er niets meer kan gebeuren "want systeem xyz zal wel ingrijpen". Daar heb ik vooral schrik van. Zo van "och ik kan de krant wel lezen, mijn rijstrookbewaking piept wel als ik te ver uitwijk, de cruisecontrol houdt de snelheid wel vast en de eyesight remt wel als het nodig is".

                          En ja, ik ben ook al tegen een paaltje gereden dat de "radar" niet gezien had.

                          Al eens nagedacht wat er gebeurt als de chauffeur een hartstilstand krijgt met al die dingen ingeschakeld?

                          Comment


                          • #73
                            Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Al eens nagedacht wat er gebeurt als de chauffeur een hartstilstand krijgt met al die dingen ingeschakeld?
                            Niet veel meer dan als de chauffeur een hartstilstand krijgt met niets ingeschakeld zeker, integendeel.
                            Jullie blijken allen tegen de technische vooruitgang te zijn, ging het hier niet over richtingaanwijzers niet gebruiken?
                            Wel bij deze systemen gaat rijstrookbewaking je verwittigen als je van vak veranderd zonder je pinkers te gebruiken,
                            met een klein beetje gezond verstand leert de hardleerse dat hij daar moet op letten, ook de dode hoek camera's
                            verwittigen dat je niet alleen op de weg bent.
                            Binnen een paar jaar zal deze technologie massaproductie zijn en op alle wagens zitten.
                            Nu ja, het wordt hier stilaan een vaste gewoonte iemand tegen te spreken.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Zou ik ook niet graag meer missen notex.
                              Maar ik zou het ook fantastisch vinden moest er de mogelijkheid zijn om dat beeld te kunnen wegschrijven op een geheugenkaartje ook als je niet bij je auto bent, kan toch helemaal niet zo moeilijk zijn.
                              Ik zeg dat, omdat twee jaar geleden in Frankrijk mijn auto op één dag twee keer werd aangereden op een parking, gans mijn achterdeur ingereden, gelukkig ben ik altijd omnium verzekerd, maar toch niet prettig je auto zo aan te treffen.
                              Daar heb ik vooraan en achteraan een 170° HD dashcam voor. Zij worden opgeladen als het contact aan staat en registreren nog 4 uur via de ingebouwde batterij op een 16Gb kaartje. Ik heb 2 powerpacks van 5000mAh aangeschaft en 2 kaartjes van 32Gb. Ben eens benieuwd hoe lang ze daarmee zullen opnemen.
                              Men geeft wel 5000mAh op, maar een Iphone6 kan er slechts 1 maal volledig en 1 maal 80% mee worden opgeladen. Een Ipad mini 1 keer 100% en 1 keer 25%.
                              Een Ipad Air slechts 1 keer tot 65%. 't Zullen wel Chinese mAh zijn.
                              PS : nummerplaten zijn tot op minstens 10m duidelijk af te lezen als je opneemt in HD.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Helft van automobilisten gebruikts richtingaanwijzers niet

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Niet veel meer dan als de chauffeur een hartstilstand krijgt met niets ingeschakeld zeker, integendeel.
                                Jullie blijken allen tegen de technische vooruitgang te zijn, ging het hier niet over richtingaanwijzers niet gebruiken?
                                Mogen we dan aannemen dat in zo'n colonne trucks, als de eerste (de chauffeur) een noodrem moet uitvoeren, al de volgende trucks zonder de minste vertraging (want die zal al fataal zijn) ook een noodrem uitvoeren ? Hopelijk staan ze dan niet allemaal tegelijk in schaar.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X