Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

% Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    35 jaar geleden (toen ik begon te werken) was er voor arbeiders helemaal geen sprake van een groepsverzekering, volgens mij is het zo'n 15 jaar geleden (misschien iets vroeger, maar zeker niet toen ik begon te werken) dat ze er bij ons op het werk mee begonnen zijn.
    En dan denk ik ook dat het verplicht is (anders hadden wij die nooit gehad).
    Als ze zo'n verzekering verplicht moeten aanbieden aan de werknemers, dan is de kans ook groot dat het bedrag zo laag mogelijk wordt gehouden (en dan zit er op het einde ook niet erg veel in het "spaarpotje").
    Voor bedienden bestaat die groepsverzekering misschien al veel langer, hoewel ze alles tussen arbeiders en bedienden zouden gelijktrekken zijn er volgens mij op alle vlakken nog altijd grote verschillen (altijd in het nadeel van de arbeiders)...
    Bij grote bedrijven zullen de arbeiders misschien al veel eerder een groepsverzekering hebben gekregen, bij de meeste kleine bedrijven gebeuren zo'n zaken alleen als ze verplicht worden.
    Net even nagezien, die van mij is begonnen in 1973 en ... sorry hoor, ik heb altijd in hetzelfde bedrijf gewerkt en ben altijd bediende geweest .

Comment

Bovendien is de projectie die men je vandaag geeft, geen garantie voor de toekomst. Ik ken een bedrijf waar de werkgever het bestaande gulle groepsverzekeringssysteem heeft opgezegd en vervangen door een minder gunstig. De verworven reserves blijven natuurlijk wel bestaan, maar de toekomst is onzeker. (en dit was dan nog voor de vermindering van de gegarandeerde rentevoet)

Ik raad elke jongere dan ook aan om meteen (desnoods met kleine bedragen) een bedrag opzij te zetten (in de eerste plaats via pensioensparen en in de tweede plaats via aandelenbeleggingen (index-trackers)). Kom niet aan dit geld (want de verleiding is groot-dus ook niet aan de dividenden, want die herbeleg je), want het principe van de samengestelde intrest zorgt ervoor dat je kapitaal mooi aangroeit. Op een carrière van 45 jaar is het niet verkeerd om de eerste 20 jaar in aandelenindexen te beleggen. (maar doe het alleen met geld dat je dus tot je pensioen kan missen)

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Bovendien is de projectie die men je vandaag geeft, geen garantie voor de toekomst. Ik ken een bedrijf waar de werkgever het bestaande gulle groepsverzekeringssysteem heeft opgezegd en vervangen door een minder gunstig. De verworven reserves blijven natuurlijk wel bestaan, maar de toekomst is onzeker. (en dit was dan nog voor de vermindering van de gegarandeerde rentevoet)

Ik raad elke jongere dan ook aan om meteen (desnoods met kleine bedragen) een bedrag opzij te zetten (in de eerste plaats via pensioensparen en in de tweede plaats via aandelenbeleggingen (index-trackers)). Kom niet aan dit geld (want de verleiding is groot-dus ook niet aan de dividenden, want die herbeleg je), want het principe van de samengestelde intrest zorgt ervoor dat je kapitaal mooi aangroeit. Op een carrière van 45 jaar is het niet verkeerd om de eerste 20 jaar in aandelenindexen te beleggen. (maar doe het alleen met geld dat je dus tot je pensioen kan missen)

Vriendelijke groeten

Peter
        Hoe weet je zeker, op pakweg 25-jarige leeftijd, dat je dat geld gedurende minimum 20 of 40 jaar gaat kunnen missen en/of niet nodig hebben ????

Comment

Idd. en net daarom is een groepsverzekering via het bedrijf zo goed : geld dat je nooit echt in handen hebt gehad ben je niet geneigd te missen ... en bovendien die limiet qua fiscale optimalisatie waardoor je niet echt veel zal sparen per maand.

Een arbeider van 25 of 45 zal wel niet teveel niet te missen centjes over houden om dan in aandelen te beleggen. Die mag al blij zijn dat hij een eigen huis kan kopen via hypotheeklening, wat trouwens een topbelegging op zich is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Hoe weet je zeker, op pakweg 25-jarige leeftijd, dat je dat geld gedurende minimum 20 of 40 jaar gaat kunnen missen en/of niet nodig hebben ????
            Het vraagt inderdaad enige discipline, maar dat geldt ook voor je groepsverzekering. Maar het belangrijkste is toch: als je denkt het geld nodig te hebben, verminder dan het bedrag dat je wegzet. Ga er maar van uit dat je dit aanvullend bedrag echt wel zal nodig hebben als je op pensioen gaat (of om vroeger dan de dan geldende wettelijke pensioenleeftijd te stoppen).
            Begin desnoods met 20 of 50 eur per maand, naast het bedrag dat je spaart via pensioensparen.

Door dit te doen krijg je een veel realistischere kijk op het reële inkomen waarover je beschikt.

Vriendelijke groeten

Peter

Sent from my iPad using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

Een arbeider van 25 of 45 zal wel niet teveel niet te missen centjes over houden om dan in aandelen te beleggen. Die mag al blij zijn dat hij een eigen huis kan kopen via hypotheeklening, wat trouwens een topbelegging op zich is.
              Begin met kleine bedragen en je kan die later vergroten als je over een ruimer inkomen beschikt. Ik ben ervan overtuigd dat het juist voor lagere inkomens een noodzaak is.
              Daarnaast hebben zij (maar zij niet alleen) een groot belang om hun jaaruitgaven in te schatten. Bekijk je niet-maandelijkse kosten (verzekeringen, kleding, vakantie, schooluitgaven, verjaardagen, kadoos,...) en tel die op op jaarbasis. Voeg hierbij een bedrag voor uitzonderlijke uitgaven. Deel dit bedrag door 12 en plaats het maandelijks op een spaarrekening. Op die manier wordt de last van elke maand even hoog, want indien een van bovenvermelde kosten betaald moet worden, schrijf je het bedrag over van je spaarrekening.
              Gebruik deze spaarrekening evenwel enkel voor bovenvermelde kosten en het zal je een gemoedsrust geven voor je financiële situatie.

Groetjes

Peter

Comment

Het vraagt inderdaad enige discipline, maar dat geldt ook voor je groepsverzekering. Maar het belangrijkste is toch: als je denkt het geld nodig te hebben, verminder dan het bedrag dat je wegzet. Ga er maar van uit dat je dit aanvullend bedrag echt wel zal nodig hebben als je op pensioen gaat (of om vroeger dan de dan geldende wettelijke pensioenleeftijd te stoppen).
                Begin desnoods met 20 of 50 eur per maand, naast het bedrag dat je spaart via pensioensparen.

Door dit te doen krijg je een veel realistischere kijk op het reële inkomen waarover je beschikt.

Vriendelijke groeten

Peter

Begin met kleine bedragen en je kan die later vergroten als je over een ruimer inkomen beschikt. Ik ben ervan overtuigd dat het juist voor lagere inkomens een noodzaak is.
                Daarnaast hebben zij (maar zij niet alleen) een groot belang om hun jaaruitgaven in te schatten. Bekijk je niet-maandelijkse kosten (verzekeringen, kleding, vakantie, schooluitgaven, verjaardagen, kadoos,...) en tel die op op jaarbasis. Voeg hierbij een bedrag voor uitzonderlijke uitgaven. Deel dit bedrag door 12 en plaats het maandelijks op een spaarrekening. Op die manier wordt de last van elke maand even hoog, want indien een van bovenvermelde kosten betaald moet worden, schrijf je het bedrag over van je spaarrekening.
                Gebruik deze spaarrekening evenwel enkel voor bovenvermelde kosten en het zal je een gemoedsrust geven voor je financiële situatie.

Groetjes

Peter

Hoe of wat bedoel je met het feit dat je discipline moet hebben met je groepsverzekering ?
                Persoonlijk heb ik daar nooit naar omgekeken, tot nu, omdat de looptijd z'n einde nadert.
                Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar wat ?

Net die uitzonderlijke uitgaven zijn niet te voorspellen, dat is het probleem.
                Wanneer ga je je wagen in de prak rijden ?
                Wanneer wordt je ernstig ziek ?
                En zo zullen en nog wel een pak zaken zijn waardoor je met 'uitzonderlijke uitgaven' geconfronteerd kan worden.
                Last edited by Guest17; 5 februari 2016, 17:00.

Comment

Als je zelf spaart moet je discipline hebben om niet aan het bedrag te komen, maar voor de groepsverzekering kan je gewoon niet aan het bedrag komen (dus de 'discipline' zit automatisch ingebouwd -je kan er ook niet aan)
                  Het enige wat je met de groepsverzekering kan doen, is ze in pand geven voor een onroerende investering, waardoor je geen hypothecaire waarborg moet nemen op de lening.

Uitzonderlijke uitgaven kunnen je soms niet voorzien, maar als je het geld hebt uitgegeven kan je er ook niet aan.

Ik heb zelf een groepsverzekering waar ik heel blij mee ben, maar ik heb geleerd dat deze geen garantie geeft dat je het beloofde eindkapitaal ook daadwerkelijk zult ontvangen. Dan ben je beter af als je het geld zelf opzij zet, want ik ben ervan overtuigd dat je op lange termijn 20 à 30 een hogere rentevoet kunt krijgen op de markt dan het nieuwe maximum rendement dat de groepsverzekering je geeft.

De enige boodschap die ik aan jonge mensen wil geven: begin op tijd met aan je pensioen te denken en zet geld opzij. Eerst kleine bedragen die je echt kan missen en later kan je die bedragen verhogen. De samengestelde intrest heeft een belangrijk effect voor de verhoging van je kapitaal. De toekomst voor het wettelijk pensioen ziet er niet goed uit, dus zorg zelf voor je pensioen. Dit is des te gemakkelijker hoe vroeger je ermee beging.

Sent from my iPad using Tapatalkj
                  Last edited by Heembeek; 5 februari 2016, 23:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Heb nooit iets betaald, maar misschien werd er ergens een soort inhouding voorzien, dat weet ik niet.
                    Half jaren 90 dat was nog ver af van 2017, dus toen dacht ik nog niet eens aan die groepsverzekering waarop ik nog 22 jaar moest wachten.
                    Allee, laat ons alles ruim afronden en ik hou dus uiteindelijk na alle afhoudingen/belastingen enz ongeveer 75 % over... toch dik tevreden dan, want op die centen zit je toch niet meer te wachten wanneer ja 65 bent niet, het is gewoon meegenomen laat ons zeggen .
                    Normaal gezien zou je die taks al (gedeeltelijk want 8 %) hebben betaald vanaf het moment dat je 60 bent geworden. Kijk je belastingaanslagbiljet maar eens na. Dat heet mooi ' anticipatieve heffing '.

Je houdt ook meer over want die taks slaat niet op de som die je zal ontvangen (stortingen + rendement samengestelde interest) maar wel op de som van al je stortingen.

3° op het spaartegoed geplaatst op een collectieve of individuele spaarrekening waarvan de houder de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft en de aftrek heeft verkregen bepaald bij artikel 104, eerste lid, 10° , van hetzelfde Wetboek zoals het bestond voordat het door artikel 81, 2°, van de wet van 28 december 1992 werd opgeheven, of de belastingvermindering verleend bij artikel 1451, 5°, van hetzelfde Wetboek.
                    Last edited by Empe; 7 februari 2016, 00:35.

Comment

Het enige wat je met de groepsverzekering kan doen, is ze in pand geven voor een onroerende investering, waardoor je geen hypothecaire waarborg moet nemen op de lening.

Ik heb zelf een groepsverzekering waar ik heel blij mee ben, maar ik heb geleerd dat deze geen garantie geeft dat je het beloofde eindkapitaal ook daadwerkelijk zult ontvangen. Dan ben je beter af als je het geld zelf opzij zet, want ik ben ervan overtuigd dat je op lange termijn 20 à 30 een hogere rentevoet kunt krijgen op de markt dan het nieuwe maximum rendement dat de groepsverzekering je geeft.

De enige boodschap die ik aan jonge mensen wil geven: begin op tijd met aan je pensioen te denken en zet geld opzij. Eerst kleine bedragen die je echt kan missen en later kan je die bedragen verhogen. De samengestelde intrest heeft een belangrijk effect voor de verhoging van je kapitaal. De toekomst voor het wettelijk pensioen ziet er niet goed uit, dus zorg zelf voor je pensioen. Dit is des te gemakkelijker hoe vroeger je ermee beging.
                      Sent from my iPad using Tapatalkj
                      Je kon het gespaarde kapitaal ALTIJD vervroegd opeisen, het had wel heel zware gevolgen bv. 33 % taks aan vadertje staat en hoge uitstapkosten aan de verzekeraar.

Sinds januari 2015 kan dat idd. enkel nog vanaf 60 jaar en onder condities, maar je kan altijd aan je verzekeraar een VOORSCHOT vragen aan lage kosten voor aankoop van of werken aan een onroerend goed.

Ook het pensioensparen werkt met samengestelde interesten.

Je spreekt over het wettelijk maximumrendement maar dat is onjuist. Het is immers wettelijk MINIMUM rendement. Het echte rendement ligt al jaren hoger dan het huidige of vorige MINIMUM rendement, gelukkig maar.
                      Last edited by Empe; 7 februari 2016, 00:18.

Comment

Je spreekt over het wettelijk maximumrendement maar dat is onjuist. Het is immers wettelijk MINIMUM rendement. Het echte rendement ligt al jaren hoger dan het huidige of vorige MINIMUM rendement, gelukkig maar.
                        Ik kan alleen naar vaststellen dat mijn verzekeraar in 2014 een lager rendement haalde dan wettelijk verplicht en dus het verworven kapitaal met eigen middelen (eig. die van de werkgever) moest verhogen. Ik benieuwd wat de resultaten zullen zijn in 2015.

Het valt te verwachten dat de groepsverzekeringsfondsen minder risico zullen nemen en de rendementen in de toekomst dus nog lager zullen liggen en zullen tenderen naar het wettelijk minimum.

Comment

En ?

Een groepsverzekering (om het even of het een tak21 of 23 gaat) gaat over meer dan één jaar en het rendement moet dan ook bekeken worden over de volle lengte of over de periode dat al gespaard werd, niet over 1 tussentijds geval. Het blijft (bij tak21) alleszins gaan om een RESULTAATSverbintenis.

Uiteraard : verzekeringen zijn geen liefdadigheid en zullen dus handig gebruik maken van de veranderende sociaal economische omstandigheden en druk uitoefenen op de wetgever om hen tegemoet te komen als hun winsthonger niet langer gegarandeerd lijkt te worden daarbij uiteraard volledig ondersteund door de werkgevers (die immers die last droegen).
                          Dat zien we dus nu weer bewezen, een vast MINIMUM rendement van 3,25 % moest kunnen zakken .... tja ... en dat rendement moesten de verzekeraars niet eens zelf dragen : die verplichting ligt bij de werkgever !).

Eigenlijk is dat een potentiële daling van je loon, de zoveelste.

en dus het verworven kapitaal met eigen middelen (eig. die van de werkgever) moest verhogen
                          Neen, totaal niet. De groepsverzekering is een INTEGRAAL deel van je arbeidsovereenkomst, het is en blijft een extra verloning maw. je hebt er RECHT op en je WERKT er voor. Als je werkgever moet bijspringen, dan is dat een (helaas) tijdelijke loonsverhoging omdat dat nu eenmaal in je contract staat.
                          Natuurlijk betaalt je werkgever je loon maar het is en blijven JOUW verdiende centen die in de pot van de groepsverzekering gaan. Erger : meer centjes in de pot maar je kan toch niet meer fiscaal inbrengen dan wat de wet toestaat (zo'n 930 euro), maw. je verliest nog wat meer dat jaar en je zal op het einde iets meer belast worden want er werden hogere premies gestort.

In ieder geval, het is risicoloos, je zal geen geld verliezen ... wat bij het zelf beleggen best wel kan gebeuren, hangt ook weer af van de omstandigheden in een bepaalde periode.
                          Last edited by Empe; 7 februari 2016, 11:53.

Comment

Dag Empe,

Ik schrijf toch "dat mijn verzekeraar (...) met eigen middelen (eig. die van de werkgever)". Dus de eigen middelen van DE VERZEKERAAR.

Neen, de groepsverzekeraar moet dit rendement elk jaar garanderen. Dat is trouwens ook het geval bij een tak-21 verzekering, waarbij het minimumrendement niet over de looptijd moet worden gehaald, maar elk jaar. Zo heb ik een first-rekening van ethias in het kader van het lange termijnsparen, die mij jaar na jaar tot mijn 65ste verjaardag 3,34 % moet garanderen.

Je mag het lt-sparen niet verwarren met een groepsverzekering. In 2014 bedroeg mijn eigen verplichte bijdrage aan de groepsverzekering (het deel dat van mijn loon afging) heel wat meer dan die 930 eur. Daarnaast is er de bijdrage van de werkgever en de mogelijkheid om zelf aanvullend bij te dragen aan die groepsverzekering (en ook hier is dit heel wat meer dan die 930 eur).

Comment

Normaal gezien zou je die taks al (gedeeltelijk want 8 %) hebben betaald vanaf het moment dat je 60 bent geworden. Kijk je belastingaanslagbiljet maar eens na. Dat heet mooi ' anticipatieve heffing '.

Je houdt ook meer over want die taks slaat niet op de som die je zal ontvangen (stortingen + rendement samengestelde interest) maar wel op de som van al je stortingen.
                              Nooit betaald, nooit iets van gemerkt, wel bij mijn pensioensparen die melding gekregen wanneer ik 60 werd.
                              Ik vrees dat hier in het topic pensioensparen en groepsverzekering door elkaar gehusseld worden.
                              Want ik lees wat verder ook dat er van de groepsverzekering 930 euro bij de belastingaangifte in mindering kan gebracht worden... is dat ook niet bij pensioensparen en NIET bij een groepsverzekering.

Samengevat, voor wat betreft mijn groepsverzekering heb ik tot op heden nog nooit een cent belastingen en/of andere afhouding betaald, en kon ik ook nooit iets in mindering brengen bij mijn belastingaangifte.
                              Enkel van mijn pensioensparen kreeg ik op 60-jarige leeftijd die melding van die éénmalige afhouding.

Volgens mij zijn pensioensparen en groepsverzekering twee totaal verschillende zaken, met als gemeenschappelijke deler dat het bij beiden een soort sparen of spaarpot is voor wanneer je op pensioen gaat ??
                              Maar het ene kan je toch niet met het andere vergelijken !?

En mocht ik het niet juist voor hebben, dan begrijp ik er helemaal niks meer van .

Comment

Djivan heeft gelijk: hier worden enerzijds langetermijnsparen en.pensioensparen dooreen gehaald met anderzijds een groepsverzekering.

Maar je kan wel degelijk de eigen bijdrage voor een groepsverzekering aftrekken van de belasting. Bovendien kan je tegelijkertijd zowel de betaalde premies voor pensioensparen EN deze voor langetermijnsparen aftrekken. Een fiscale optimalisatie krijg je dus als je pensioensparen doet, een groepsverzekering hebt met een eigen verplichte bijdrage en aan lt-sparen doet. Voor het maximaal bedrag voor lt-sparen worden zowel de kapitaal aflossingen van je hypothecaire leningen en de premies voor schuldsaldoverzekeringen als levensverzekeringen in aanmerking genomen.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Comment

Working...
                                X