Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gas -en elektriciteitsverbruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik heb hier een eenvoudig uitziend apparaatje.

Als ik hem 24h zou laten aanstaan, gaat mijn elektriciteitsmeter dan

97 W x 24 = 2,33 kWh
    of
    140 VA x 24 = 3.36 kWh aanrekenen ?

Het eerste lijkt mij logisch, maar wat ben ik dan met de powerfactor ?
    In de veronderstelling dat die meting correct is, is dit inderdaad 2,33kWh.

Arbeidsfactor heeft enkel betekenis bij de dimensionering van infrastructuur. Voorbeeld: Op een transfo of generator van 1kVA kan je
    - maximum een 1kW, AF 1 belasting aansluiten
    - maximum een 500W, AF 0,5 belasting aansluiten

Als je toevallig een 1kW, AF 0,5 motor wil voeden ergens in een wei, dan zal je naar de winkel moeten voor een 2kVA generator, die vanszelfsprekend meer kost. Voor huisinstallaties maakt dit echter weinig uit omdat men met minimum draadsecties werkt 2,5mm2 bv, en toestellen met een lage arbeidsfactor praktisch uitsluitend kleinverbruikers zijn.

Voor infrax en eandis is dit een ander verhaal. Voor hen kost dat miljoenen aan extra koper, lastschakelaars en dikkere trafo's, vandaar deze kVAR toeslag voor grootverbruikers.

Laat je ook niets wijsmaken, thuis je arbeidsfactor verbeteren levert je nauwelijks iets op, de verwaarloosbare lagere I2r verliezen wegen niet op tegen de aankoopkost van condensatoren, netto een verlisoperatie. Bovendien kan je de arbeidsfactor van niet-lineare belastingen (TV, Led-lampen, ed) niet op een eenvoudige manier compenseren.
    Last edited by Blauwbloes; 8 maart 2016, 16:11.

Comment

Thuis de arbeidsfactor verbeteren werkt in uw nadeel. Uw teller zal juister aanrekenen (sneller draaien).
      Eigenlijk doe je winst op een zeer slechte arbeidsfactor.
      Net daarom ook willen ze de slimme meter invoeren die daar wel rekening mee zal houden en je dus dieper in uw zakken zal mogen tasten om de rekening te betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Thuis de arbeidsfactor verbeteren werkt in uw nadeel. Uw teller zal juister aanrekenen (sneller draaien).
        Net daarom ook willen ze de slimme meter invoeren die daar wel rekening mee zal houden en je dus dieper in uw zakken zal mogen tasten om de rekening te betalen.
        Zoek dus een motor met een heel slechte Cos fi en koppel daar een generator op met zeer goede eigenschappen. :-)

Comment

Dat is een hardnekkig misverstand, geen idee hoe dat tot stand gekomen is.

Bij een slechte arbeidsfactor stijgen de I2r verliezen in de leidingen, welliswaar in verwaarloosbare mate in een huisinstallatie, niettegenstaande hoger niet lager.

Een kWh-teller heet niet voor niets kWh-teller en niet kVAh-teller. Moest die de arbeidsfactor niet in rekening brengen zou dat zelfs regelrechte fraude zijn, zowat hetzelfde als kg leveren en liter aanrekenen voor vloeistoffen met een soortelijk gewicht dat lager dan 1kg/l.

Comment

Het is geen misverstand hoor Blauwbloes. En ik zweeg al om het niet uit te lokken maar nu het woord gevallen is...
            Je kan hiermee idd fraude plegen. Dan kan je de meter zelfs achteruit doen draaien als je wil. Als uw Cosinus Phi maar slecht genoeg is. Meer zeg ik niet.
            Is trouwens in het nieuws geweest enkele jaren geleden dat restaurants massaal aan het frauderen waren op die manier. http://www.nieuwsblad.be/cnt/g874ktt9
            De trick hiervoor verzwijg ik best even denk ik. LOL (elk de geheimen van zijn vak)
            Wie opgelet heeft in de lessen electriciteit/electronica weet hoe het zit.

Het klopt echter wel dat dit voor overbelasting kan zorgen van uw bedrading omdat spanning en stroom totaal uit fase zijn.
            Last edited by buurmanBert; 10 maart 2016, 02:15.

Comment

De trick hiervoor verzwijg ik best even denk ik. LOL (elk de geheimen van zijn vak)
              Wie opgelet heeft in de lessen electriciteit/electronica weet hoe het zit.
              Ik val bijna van mijn stoel, dat een docent zoiets vertelt op school. Dit is fysisch gewoon onmogelijk, vanwaar zou die energie wel komen? Stel jezelf de vraag waarom mensen zonnepanelen zouden installeren als je energie naar het net kan leveren met condensatoren van een paar Euro.

In geval van de Nieuwsbladzaak heeft een technicus de meterkast opengemaakt en de stroom of spannngsspoel omgepoold, en amateuristisch het loodje hersteld. Dat werkt uiteraard wel, en dat is inderdaad een strafbaar feit, condensatoren plaatsen is echter volkomen legaal. Je mag je hele woning volproppen met die dingen. Zowel Electrabel als de condensatorenfabrikanten zullen je dankbaar zijn .

Comment

Er komt geen energie bij heh. Het is gewoon toepassing van de wetten van de fysica zodat de meter trager loopt en in extremis zelfs achteruit begint te draaien.
                Echt hightech is het niet hoor maar ik vind het niet gehoord deze informatie te verspreiden. Ik werk niet mee aan fraude en wil de mensen ook niet op ideeen brengen.

Er moeten voor de trick trouwens geen manipulaties gebeuren aan de meterkast zelf.

Comment

Er komt geen energie bij heh. Het is gewoon toepassing van de wetten van de fysica zodat de meter trager loopt en in extremis zelfs achteruit begint te draaien.
                  Mijn oprecht gemeend advies is dat je dit op een van deze websites post. Mythes maken het leven mooi, in natuurkunde hebben die IMHO geen enkele plaats.

- Wetenschapsforum.nl
                  - Ikhebeenvraag.be
                  - Circuitsonline.net
                  - Physicsforums.com (engelstalig)
                  - Stackexchange.com (engelstalig)

Comment

Met mijn beperkte (om niet te schrijven onbestaande) kennis van alles wat met elektra te maken heeft, kan ik hier al lang niet meer volgen.
                    Wat ik wel nog begrijp is dit, en ik moest er wel even bij lachen :

LET OP !!! Het is strafbaar om op deze manier te " BEZUINIGEN " op de stroom rekening !!!NIET DOEN DUS !!!Deze meter is voor op een boot zodat men in de have...

Maar, dat begrijp ik dan tenminste.
                    Maar aan de reacties zie je dat het een grapje is hé .

Tot zover mijn kennis over elektra.

Comment

Echt hightech is het niet hoor maar ik vind het niet gehoord deze informatie te verspreiden.
                      Dikke bullch.....

Comment

Voor auto's hebben ze ook zo'n "fuel saver" waar een condensator in zit...
                        This is a generic clone of a very dubious product that goes under various names with buzzwords like "neo", "shark" and "doctor".These devices claim to reduce...

Als dat werkelijk moest helpen om het verbruik te verminderen, dan zouden de autofabrikanten dat zelf al lang standaard gemonteerd hebben, want zo'n grote brandstofbesparing realiseren met een paar cent aan onderdelen, dat is een heel stuk interessanter (vooral veel goedkoper) dan de motor, inspuiting en alle andere onderdelen optimaliseren.

Dit is een "Home Power Saving Plug" die ook niet veel effect heeft op de elektriciteitsrekening:
                        These "power saving" plugs are widely available on the Internet. The premise is that you plug them into ANY socket in your home and suddenly your electrici...

De enige die beter worden van dit soort gadgets zijn de fabrikanten en de verkopers die het goed kunnen uitleggen (dat moet wel, anders krijg je zo'n spullen nooit verkocht).
                        Op hun bankrekening komt er meer geld, en dat komt van de goedgelovige kopers die er toch niets van kennen, en die in de verkooppraatjes trappen...

Nog eentje: https://www.youtube.com/watch?v=1H1PCYm4bEk
                        Last edited by Black B@ndit; 11 maart 2016, 17:53.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                          Mijn oprecht gemeend advies is dat je dit op een van deze websites post. Mythes maken het leven mooi, in natuurkunde hebben die IMHO geen enkele plaats.

- Wetenschapsforum.nl
                          - Ikhebeenvraag.be
                          - Circuitsonline.net
                          - Physicsforums.com (engelstalig)
                          - Stackexchange.com (engelstalig)
                          LOL, nu gaan we het hebben.
                          Ik moet toch niet aan mijzelf bewijzen dat het kan als ik weet dat het kan en weet hoe het moet.

Ik denk dat jij er best zelf kan gaan posten.

Comment

Komaan man...
                            Als het plaatsen van een condensatorbatterij er echt voor zou zorgen dar je op een legale manier thuis minder gaat betalen voor stroom, dan was dat toch al op de markt zeker.

Bedrijven met veel inductief verbruik doen dit wel, maar dat is enkel om hun cos phi te verbeteren. En die betalen wel als ze een slechte cos phi hebben.

Je kan zelf geloven wat je wil, maar er zitten hier net iets te veel mensen die dat ooit nog gestudeerd hebben en daarover een examen hebben afgelegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              En die betalen wel als ze een slechte cos phi hebben.
                              Inderdaad, want bij bedrijven met een HS aansluiting wordt het reactief verbruik met een aparte teller geregistreerd.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Slechte redenering.
                                De mensen die het weten gaan wel zwijgen. Ik had beter ook gezwegen.

Comment

Working...
                                X