Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gas -en elektriciteitsverbruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

Ik klaag niet over de regeling voor zonnepanelen, de mijne zijn al afbetaald. Alleen is de verhouding tussen energiekost (zelfs met de distributie) en de taksen en bijdrages nu van de pot gerukt.

Waarom moest er bovenop dat prosumententarief nog eens een heffing komen...

En dat die distributiekosten zo hoog zijn is voor mij niet zo logisch...
    Als je een nieuwe aansluiting wil, dan betaal je stevig, wil je een verzwaring, dan betaal je.

Feit is dat de distributiebedrijven nog altijd geleid worden als een overheidsbedrijf, met dikke lonen, en zonder enige vorm van productiviteitsverhoging of kostenbesparing. Waarom zouden ze ook...

De dag dat het technisch mogelijk wordt om off-grid te gaan, dan gaat dat nog iets geven...
    Nu betaal ik dus ca 600€ per jaar om aan het net te hangen. Aan de andere zijde krijg ik ca 1300€ voor mijn groene stroom, en om mijn panelen af te betalen.
    Als die GSC's aflopen binnen een jaar of 13, en die kosten lopen verder op....
    Ik vermoed dat er toch wel wat gaat bewegen op de markt om "onafhankelijk" te worden.
    Last edited by Guest14; 1 maart 2016, 16:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Vandaag in GVA :
      Minstens 11515 gezinnen betalen zomaar eventjes 770€ extra. het gaat om mensen die elektrisch stoken via accumulatieverwarming en daardoor meer dan
      20.000 megawattuur
      verbruiken.
      Veel alleenstaande bejaarden die rond moeten komen met een klein pensioentje, letten heel sterk op hun verbruik, maar betalen toch evenveel als grotere gezinnen, zolang die maar onder de 5.000 megawatt blijven.
      ja tegenwoordig heeft iedereen toch een (niet eens zo mini) kerncentrale in huis haha ! .. Numerus stultorum .. etc ... en de hoofdredacteur die zat ook op cafe waarschijnlijk ...

Comment

Volgens de door GVA opgegeven cijfers, zouden alle generatoren van Doel samen, nog niet genoeg zijn om 1 bejaarde alleenstaande te bevoorraden.

Journalisten kunnen mooie teksten opstellen, maar eens er micro, nano, milli, kilo, mega, miljoen, miljard, liter, m³, ton enz bij te pas komt, gaan ze regelmatig in de fout. Blijkbaar worden de teksten ook niet meer nagelezen en heeft men blind vertrouwen in de auto-correctie van de tekstverwerker.
        Het hoeft zelfs nog niet eens zo "ingewikkeld" te zijn.
        Noch op radio, noch op TV, noch de schrijvende pers weet het verschil tussen : beton, mortel of cement.
        Zo zal eenieder op zijn vakgebied wel fouten herkennen/horen/lezen/zien in de diverse media.

Comment

... En dat die distributiekosten zo hoog zijn is voor mij niet zo logisch...
          Als je een nieuwe aansluiting wil, dan betaal je stevig, wil je een verzwaring, dan betaal je.

Feit is dat de distributiebedrijven nog altijd geleid worden als een overheidsbedrijf, met dikke lonen, en zonder enige vorm van productiviteitsverhoging of kostenbesparing. Waarom zouden ze ook...
          Volledig met je eens.
          Er ligt maar één elektriciteitskabel, één gas- en waterleiding, wie die beheert mag vragen wat hij wil.

Telecom daarentegen kan je krijgen via de koperdraad, de kabel en de lucht.

Verdubbeling van de andere nutsleidingen is onbetaalbaar, maar lokale grids komen er vroeg of laat wel (er zijn al initiatieven).
          Het is waarschijnlijk nu al rendabel om in je eigen huis elektriciteit te produceren met een generator op aardgas, en met de afvalwarmte je radiatoren en warmwaterboiler te voeden.
          Vorig jaar zou je nog denken dat het risico op black-outs deze beweging op gang zou zetten, maar nu de kerncentrales blijven draaien liggen alle initiatieven op dat gebied stil.
          En als je leest hoeveel het gaat kosten om in elk huis een slimme meter te zetten om een publieke smart grid mogelijk te maken zal de elektriciteit nog veel duurder moeten worden alvorens we zonder die centrales kunnen.

Het probleem van off-grid is de opslag, zoals je snel merkt in een afgelegen vakantiewoning.

Maar de techniek bestaat, binnenkort kunnen we de eerste koppige kluizenaars verwachten.
          Last edited by palombian; 1 maart 2016, 20:54.

Comment

Klopt.
            Punt is dat we nu een bedrag betalen van ca 500€ enkel en alleen om aangesloten te zijn, en het ent voor een stuk als batterij te gebruiken.

En dan betaal ik nog een beetje om wat stroom te verbruiken.

Wetende dat een Tesla Powerwall van ca 30 kWh opslag een kost heeft van ca 3500€ zal het nog niet zo snel rendabel worden om off-grid te gaan.
            Vooral omdat ik waarschijnlijk 1500-2000 kWh moet opslaan van in de zomer tot in de winter, anders liggen de zonnepanelen er voor niks bij.

Alternatief is dat we overal generatoren in de tuin zetten, al hoop ik dat ze dat gaan verbieden. Zo'n ding dat 24h/24h draait zou nogal wat overlast veroorzaken, dat wil ik ook niet in de tuin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Wetende dat een Tesla Powerwall van ca 30 kWh opslag een kost heeft van ca 3500€ zal het nog niet zo snel rendabel worden om off-grid te gaan.
              Een Tesla Powerwall van 30 Kwh voor 3.500€ Tommie, waar zal je dat vinden ? https://www.teslamotors.com/nl_BE/powerwall

Trouwens gans dat powerwall verhaal trekt op niets, zoals je zegt 2.000 Kwh in bewaring geven bij je netbeheerder kan gemakkelijk,
              en is in wezen nog de goedkoopste opslag die je kan krijgen, wij betalen iets van 435€ voor een omvormervermogen van 5 KWh bij Infrax-west.
              Hopelijk haalt niemand het ooit in zijn hoofd om slimme meters te combineren met bv. een maandafrekening, zolang ze het zo houden ben ik tevreden.

Comment

het is inderdaad nog erger.
                Tesla powerwall heeft een opslag van 6 kWh, en kost ca 7000€ geïnstalleerd...
                Ben benieuwd wie dat koopt, en waarom.

Comment

het is inderdaad nog erger.
                  Tesla powerwall heeft een opslag van 6 kWh, en kost ca 7000€ geïnstalleerd...
                  Ben benieuwd wie dat koopt, en waarom.
                  Enig doel dat ik daar in zie, is bv, een aantal winkel kassa van stroom te voorzien bij net uitban en dat soort dingen, kortom een dikke UPS.
                  Alternatief, koop je tien gemiddelde auto batterijen, en je hebt 10 KWh opslag voor nog geen 1.000€.
                  Omvormertje er achter, en je bent vertrokken.

Comment

Alleen denk ik dat die autobatterijen niet echt lang mee gaan in zo'n toepassing.

Comment

Alleen denk ik dat die autobatterijen niet echt lang mee gaan in zo'n toepassing.
                      Alle Back-up systemen in ziekenhuizen enz. zijn tegenwoordig nog lood-zink gel batterijen Tommie, tegenwoordig blijkbaar vrij freqwent gebruikt in auto's naar ik hoor, bijzonder in auto's met die nieuwe moderne starters met reductie, die maar een fractie van de stroom trekken tegenover de oude startmotoren.

Comment

Feit is dat de distributiebedrijven nog altijd geleid worden als een overheidsbedrijf
                        Dat mag je tegenwoordig vergeten hoor...

De grote boosdoener is eerder dat er vroeger één bedrijf was (Electrabel) en nog een paar kleintjes, en dat we nu opdraaien voor de hele structuur van directies van 1) Elia (hoogspanning), 2) Eandis of Infrax (distributie), 3) de stroomverkoper zelf en als "toetje" 4) de onverzadigbare geldhonger van onze ontelbare regeringen.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Een Tesla Powerwall van 30 Kwh voor 3.500€ Tommie, waar zal je dat vinden ? https://www.teslamotors.com/nl_BE/powerwall

Trouwens gans dat powerwall verhaal trekt op niets, zoals je zegt 2.000 Kwh in bewaring geven bij je netbeheerder kan gemakkelijk,
                          en is in wezen nog de goedkoopste opslag die je kan krijgen, wij betalen iets van 435€ voor een omvormervermogen van 5 KWh bij Infrax-west.
                          Hopelijk haalt niemand het ooit in zijn hoofd om slimme meters te combineren met bv. een maandafrekening, zolang ze het zo houden ben ik tevreden.
                          Bedoeling van slimme meters is de vraag te sturen door de prijs afhankelijk te maken van het aanbod.
                          Een beetje zoals rekeningrijden.
                          Dat geeft de consument het idee dat hij vat heeft op de prijs, maar wie het overzicht heeft trekt aan het langste eind (zie on-line vliegtuigtickets, hotelkamers ed).

Comment

Wel off topic, maar eventjes iets over de waterfactuur van Waterlink.
                            Eergisteren meterstand doorgegeven. Vanmorgen al de factuur gekregen.

Een jaarverbruik van 23m³ (huis is slechts 2 maand bewoond per jaar) kost 141,97€ . Dat is 6,25€/m³.

De rekening voor het gedeelte 14/03/2015 tot 31/12/2015 bestaat uit :
                            54,46€ Vaste kosten meter
                            30,88€ waterverbruik
                            -30,88€ gezinskorting 2 gedomicilieerden
                            28,67€ saneringsbijdrage afvoer
                            25,94€ saneringsbijdrage zuivering

Voor het gedeelte 01/01/2016 t/m 02/03/2016
                            8,47€ vastrecht drinkwater (blijkbaar nieuwe naam voor meterhuur of vaste kosten meter)
                            -3,39€ gezinskorting vastrecht drinkwater
                            5,08€ vastrecht gemeentelijke bijdrage voor afvoer
                            -2,03€ gezinskorting vastrecht gemeentelijke bijdrage afvoer
                            3,39€ vastrecht bovengemeentelijke bijdrage voor zuivering
                            -1,36€ gezinskorting vastrecht bovengemeentelijke bijdrage zuivering
                            5,93€ verbruik drinkwater
                            4,54€ verbruik gemeentelijke bijdrage afvoer

Op mijn jaarfactuur van 141,97€ staat slechts 45€ voor de 23m³ water. De overige 97€ zijn kosten, afvoerkosten, zuiveringskosten, BTW.

Ik vond het Spaanse watertarief nogal hoog (2€ voor de eerste 40m³ en 4€ voor alle verbruik daarboven, inclusief alle bijkomende kosten), maar in België is het nog veel erger.

Voor gas en elektriciteit kunnen we kiezen uit een aantal leveranciers, maar voor water weet ik niet of dat ook kan.
                            Last edited by notex; 4 maart 2016, 14:30.

Comment

.................................................. .
                              Ik vond het Spaanse watertarief nogal hoog (2€ voor de eerste 40m³ en 4€ voor alle verbruik daarboven, inclusief alle bijkomende kosten), maar in België is het nog veel erger.
                              .................................................. ........
                              Voor die prjis hebben wij in België tenminste DRINKwater, wat niet van het water in alle landen kan gezegd worden.

Zelfs in Spanje raadt men je dus nog altijd aan om water in flessen te kopen als je het gaat drinken... dat wil wat zeggen hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Voor die prjis hebben wij in België tenminste DRINKwater, wat niet van het water in alle landen kan gezegd worden.

Zelfs in Spanje raadt men je dus nog altijd aan om water in flessen te kopen als je het gaat drinken... dat wil wat zeggen hé.
                                Vroeger klopte dat inderdaad, maar hier vlakbij is 5 jaar geleden een nieuw zuiveringsstation gebouwd. Wij zijn hier een van de weinigen die nog flessenwater gebruiken voor de koffie. Ik proef in ieder geval geen verschil tussen het kraantjeswater en het flessenwater.
                                Veel buren drinken hier overdag ongekookt gekoeld kraantjeswater met verse muntblaadjes en citroensap. Naarmate de dag vordert, wordt dat water vervangen door een andere heldere vloeistof. Ik heb nog niemand geweten die er diarree van kreeg. Er zijn er wel een paar die er evenwichts-en spraakproblemen van krijgen

Comment

Working...
                                X